BIOS aanpassen

Pagina: 1
Acties:
  • 190 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 06-09 19:00

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Avond,

Search op GoT en Google leverde me niks op, dus vraag ik het hier maar...

Ik heb screenshots van mensen (o.a. BalusC, *klik*) gezien, die de tekst van hun BIOS veranderd hebben.. En het logo.

Ik heb een logo changer gevonden, maar die werkt niet met m'n ApolloPro133A chip.. En het gaat me vooral om de tékst. Ik vermoed dat je daarvoor het BIN file moet editen, maar ik zou niet weten hoe. Mobo is een Chaintech 6AJM4/100.

Iemand?

[ Voor 15% gewijzigd door Steve op 29-11-2002 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Een HEX editor zoals A.X.E., en dan teken voor teken in de BIN file vervangen wil misschien werken... Maak alleen de string niet langer of korter dan de originele. Vul desnoods lege ruimte met spaties op.

Eigen risico, natuurlijk.

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2002 20:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Wat heeft de Apollo Pro133A chipset met de BIOS logo changer te maken :?

Belangrijker is of je een AWARD BIOS hebt. Op mijn site staat uitgebreid uitgelegd hoe je de logo kan aanpassen van een AWARD 4.51PG BIOS. Wat betreft de tekst die je te zien krijgt tijdens het opstarten: die ene regel met "The BalusC BP6" kun je makkelijk met MODBIN aanpassen. De weergave van de processor is gedaan door te wroeten in de CPU microcode. Deze kun je eruit en erin vrotten met behulp van CBROM. Hiervoor had ik tooltjes gebruikt die ik via mijn werk heb bemachtigd. Maar ik mag en ga deze niet vrijelijk verspreiden en hier een Howto neerzetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Geen idee, maar dat progje zei eerst "The detected chip is ... " of zoiets, en vervolgens dat het niet kon doorgaan.

Ik heb een Award BIOS. Toevallig had ik ook net modbin ontdekt, maar ik stuit op een probleem.. Als ik die tekst verander, en dat bewerkt BIN file probeer te flashen, zegt ie dat het geen Award BIOS is. En nu geeft hij een foutmelding in de aard van "corrupt header" (kan me de juiste melding niet meer herinneren) bij elk BIN file dat ik wil openen..

[ Voor 4% gewijzigd door Steve op 29-11-2002 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Welke AWARD BIOS versie heb je dan? Probeer iig verschillende MODBIN versies. Let er wel op dat de grootte van het resulterend BIOS bestand exact zo groot is als de oorspronklijke BIOS (gewoonlijk 256KB).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ik heb 2 verschillende versies geprobeerd.. Ik zal het straks nogmaals proberen.

En moet het éxact zo groot zijn? Het zal wel een paar byte groter zijn.. Want de oorspronkelijke tekst bestaat uit 10 tekens (een datum), en uit zo'n 15 tekens als ik 'm verander.. Bij jou toch ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

De grootte zal zeer waarschijnlijk echt identiek moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Dus ik zal een tekst moeten vinden die exact 10 tekens lang is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Nee, dat maakt echt niet uit. Daar zorgt MODBIN wel voor :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Heb het nog eens geprobeerd. Onder volledige DOS-modus krijg ik bij het openen van eender welk BIN-file de melding "Header sum error" waarna modbin vastloopt.. Het beeld van modbin blijft achter en wordt "gesmoothed" met het beeld van de prompt.

Als ik modbin in windows uitvoer, in een opdrachtprompt, sluit modbin zichzelf gewoon af als ik een BIN file wil openen..

Vaag!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Nevermind..

[ Voor 200% gewijzigd door Steve op 30-11-2002 12:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Ow hell.. This goes wrong.

Ik heb uiteindelijk het uitstekende progje awdbedit gevonden, waarmee het wél lukte. Dus heb ik die versie geflashed, maar nu geeft hij bij het opstarten een BIOS ROM Checksum error.. En hij vraagt een floppy met awdflash en het bin bestand om een geldige BIOS te flashen. Maar de PC loopt steeds vast als awdflash automatisch het bin file op de floppy vindt..

Edit: fieuw.. Na 3 andere BIOS-versies geprobeerd te hebben is het toch gelukt. Nu kijken wat er mis gelopen is met awdbedit.

Update: ben nu bezig met het logo.. Ik heb de 2.07 versie van cbrom gebruikt, en een EPA 2.0 file, dus dat zit goed. Maar de weergave van het logo is toch niet correct.. Heel m'n BIOS-scherm is gesmoothed, dus je ziet allemaal vlakken met kleuren erop. FF de tip op je site proberen, nl. de img verkleinen.

[ Voor 38% gewijzigd door Steve op 30-11-2002 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
Woei! Ik heb wat zitten zoeken, en ik heb de oorzaak (en daardoor ook een onvolkomenheid in je handleiding Bauke :)) gevonden. Hoewel het een Award BIOS versie 6 is, kan hij enkel overweg met v1 EPA's. Heb nog wat gezocht op Google, en blijkbaar heb je dat sowieso bij Abit borden. Blijkbaar dus ook bij de Chaintech die ik gebruik.

Ik gebruik nu voorlopig het Henk-logotje, maar ik zou liever een zelf gemaakt logo gebruiken.. Maar dat gaat erg moeilijk als je met een pixelraster werkt, en dat virtueel in rechthoeken moet verdelen.. Bestaat er geen prog om dit te vergemakkelijken?

Ps Bauke, voor je handleiding: een duidelijke uitleg (v1 EPA op Award 6.0, en de keuze tussen 136x126 en 136x84) vind je op pagina 2 & 3 van http://www.tweakers.de/doityourself/biosmod/index.htm :)

[ Voor 21% gewijzigd door Steve op 30-11-2002 15:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ik heb uiteindelijk het uitstekende progje awdbedit gevonden, waarmee het wél lukte.
Nice tooltje! :9
Ps Bauke, voor je handleiding: een duidelijke uitleg (v1 EPA op Award 6.0, en de keuze tussen 136x126 en 136x84) vind je op pagina 2 & 3 van http://www.tweakers.de/doityourself/biosmod/index.htm :)
Er staat dus dat sommige Abit plankjes alleen v1.0 EPA kunnen hebben, ondanks dat ze over een Award v6.00 BIOS beschikken. Da's nog eens nuttige info, thanx :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Steve

Steve

Krokodil \o/

Topicstarter
... En blijkbaar dus ook sommige Chaintech borden ;)
Pagina: 1