[Athlon XP] Hoe warm is TE warm?

Pagina: 1
Acties:

• -Mous-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-02 09:40
Ik heb laatste een Athlon XP2100+ boxed gekocht. Met de boxed cooler werd deze 50 graden idle en 57 graden stressed. Dit leek mij niet errug koel, maar ook niet te heet.

Ik vond deze koeler echter te veel herrie maken en heb er deze koeler op gezet.

Als ik em op silent mode zet wordt hij echter nog warmer dan met de boxed cooler (53 / 59). Ik heb em nu op ongeveer 1/3 lopen en nu wordt hij ongeveer net zo warm als met die boxed cooler (alleen dan een stuk stiller).

Mijn vraag is nu: Kan ik em op silent mode laten draaien of wordt hij dan toch echt te warm? Ik wil namelijk een zo stil mogelijk systeem hebben, maar weet niet zeker of dat wel gezond is voor mijn proc.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-02 21:18

n00bs

Het is weer Zomer!

Je kan hem gewoon op Silent laten staan ;) Geen prob voor je XP.... maak je pas zorgen als de Temp> 70C wordt :)

Hou er wel rekening mee dat hoe warmer je CPU wordt, hoe meer warmte ook rond je CPU blijft hangen, wat ook andere componenten negatief kan beinvloeden... zorg dus voor een goede airflow.
Extra Fan achter je CPU als Outtake, en een Intake aan de voorkant, die het liefst langs je HDD blaast :)

[ Voor 58% gewijzigd door n00bs op 29-11-2002 20:51 ]

• -Mous-
THNX!! ik kom niet boven de 60 graden dus dat zal wel goed zitten.

slotje...

[ Voor 5% gewijzigd door -Mous- op 30-11-2002 01:10 ]

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18-02 21:18

n00bs

Het is weer Zomer!

ok http://iase.disa.mil/images/key-lock.jpg ;)

's niet echt nodig hè ;)

[ Voor 39% gewijzigd door Jaymz op 29-11-2002 21:03 . Reden: img =>> url ]

Verwijderd

volgens amd is je "rekenbreintje" bij 90 graadjes toch wel kassiewijlen...
maar onder de 70 graden ...
niets te zeuren ;)

• -Mous-
Ja dat van die 90 graden had ik wel gevonden, maar als je proc 85 graden stressed wordt lijkt dat me nou niet echt gezond. Daarom wilde ik ff weten wat nou de grens was ongeveer.

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Mijn temperatuur is 44/50, met een Spire Whisperrock en papst fan.
Heb een keer gehad dat m'n pc ermee kapte omdat de cpu-fan uitviel :X
Toen de sensor 65 graden aangaf crashte ie. In werkelijkheid ligt die temperatuur natuurlijk veel hoger, daarom zou ik liever niet tot 70 graden doorgaan...

🖥️ | 🚗

• polo1987
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14-02 15:57
http://iase.disa.mil/images/key-lock.jpg

Nog steeds niet nodig...

[ Voor 41% gewijzigd door Jaymz op 29-11-2002 21:35 . Reden: img -> url ]

Systems Specs

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp

Volgens mij had Jaymz die andere link niet voor niks aangepast !

Verwijderd

Hoe zit het met die P4's, ik heb een Pentium 4 2GHz, stressed @100% met 39 graden, maar tot hoe ver kan een P4 aan. Als ie zo koud blijft op 100%, kan ik er gerust een paar MHzjes bij doen lijkt me :Y)

• G33rt
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-06-2022
die temp is geloof ik 75 of 80

60 graden moet makkelijk kunnen

• zandpaddo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-02-2025

zandpaddo

Samsung HD's!!!!

Verwijderd schreef op 29 November 2002 @ 21:25:
Hoe zit het met die P4's, ik heb een Pentium 4 2GHz, stressed @100% met 39 graden, maar tot hoe ver kan een P4 aan. Als ie zo koud blijft op 100%, kan ik er gerust een paar MHzjes bij doen lijkt me :Y)
P4 kan net zoiets hebben als de athlon (+/- 90 graden C) alleen zit daar een techniek in gebakken die ervoor zorgt dat de processor underclockt als de temp te hoog wordt (meen rond de 65 graden). Hierdoor zou je P4 NOOIT de onderkant van de grasmat mogen gaan bekijken als gevolg van een te hoge temperatuur.

Verwijderd

die underclock functie heb ik een filmpje van gezien geloof ik, zag je quake 3 met 3FPS lopen, maar de comp ging niet uit ..... wel jammer :(

[ Voor 89% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2002 21:52 ]

• -Mous-
Ik heb dus nog even zitten proberen met dat knoppie wat erbij zit. Op silent mode komt hij stressed namelijk net boven de 64 graden uit.

Ik heb nu het knopje op ongeveer een kwart gezet en nu blijft hij ten alle tijden onder de 60 graden. Precies waar ik em wilde hebben en nog geruisloos ook :D

Er is me ook al verteld om beter een zwaarder koelblok erop te zetten met een 80mm fan ofzo, maar dat past niet op mijn moederbord vanwege in de weg zittende condensatoren :(

edit:

Typo's |:(

[ Voor 4% gewijzigd door -Mous- op 30-11-2002 01:09 ]

Verwijderd

Dan moet je de airflow door je PC verbeteren. Ik heb een Antec 840 met drie fans voor en twee achter een Zalcam 6000 Gold+ alle wappers lopen op 6volt, dus redelijk rustig. Mijn AMD 2400+ wordt niet warmer dan 38 idle en 42 100%fullystressed (renderbak)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2002 01:20 ]

Verwijderd

Ik heb bij mij een tijdje m'n XP 1600+ @ 1900+ passief gekoelt.
hij werd toen stressed (na dagen koetje) 94 max, daarna brandde ie lekker in en zakte de temp naar 89. Nou kan de sensor in de war raken bij hoge temps, maar hij zal er niet ver vanaf hebben gezeten.

Ik heb em 2 weken laten lopen, daarna verkocht :)

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-02 16:12

megaleo

Special member

Ach ik heb een AMD XP 1800 die wordt idle 52 graden en stressed niet meer als 56. Met alleen een fan op de proc. en daarnaast aan de achterkant van m'n pc. Werkt best!!! Bij m'n vorige kast was de temp. idel 58 graden!!! 8)7 Jaja. En dan stond m'n kast open!!! Snappie het nog. Nee? Het was gewoon een kutkast. M'n voeding zat recht voor m'n processor. Er zat zo ongeveer 1,5 cm tussen, nou dat is niet echt bevordelijk voor de prestatie van je pc kan ik zeggen. Na ongeveer een half jaar hield die proc er dan toch echt mee op. Gelukkig had ik dan nog garantie. En nu dus een andere kast, werkt perfect. Misschien binnenkort nog een extra fan en een baybus gewoon voor de leuk. Ziek dan wel weer! 8)

• -Mous-
Zie mijn specs voor de kast en de koelers. Ik heb 1 intake standaard koeler die in de deur zat en die heb ik naar 7V gemod. En 2 outtake Papst op 1600rpm aan de achterkant.

Aan de airflow zal het dus niet liggen. Ik wil ook nog eens benadrukken dat ik een STIL systeem wil. Als ik al mijn koelers op max. zet is hij een stuk koeler, maar dan is het weer een herriebak. De kast staat in mijn slaapkamer en ik wil em wel eens 's nacht aan laten staan vandaar.

Die Zalman heb ik dus niet gekocht voor de koelprestaties, maar voor de stilte. Tot nu toe ben ik erg tevreden.

edit:

Ik denk dat ik nog 2 van die Papst fans voorin onderin als intake ga zetten. Dat scheelt (bijna) niets in herrie aangezien ze zowat geen geluid maken en samen moeten ze toch voldoende zijn om koude lucht aan te zuigen.

[ Voor 28% gewijzigd door -Mous- op 30-11-2002 01:59 ]

Verwijderd

megaleo schreef op 30 november 2002 @ 01:34:
Ach ik heb een AMD XP 1800 die wordt idle 52 graden en stressed niet meer als 56. Met alleen een fan op de proc. en daarnaast aan de achterkant van m'n pc. Werkt best!!! Bij m'n vorige kast was de temp. idel 58 graden!!! 8)7 Jaja. En dan stond m'n kast open!!! Snappie het nog. Nee? Het was gewoon een kutkast. M'n voeding zat recht voor m'n processor. Er zat zo ongeveer 1,5 cm tussen, nou dat is niet echt bevordelijk voor de prestatie van je pc kan ik zeggen. Na ongeveer een half jaar hield die proc er dan toch echt mee op. Gelukkig had ik dan nog garantie. En nu dus een andere kast, werkt perfect. Misschien binnenkort nog een extra fan en een baybus gewoon voor de leuk. Ziek dan wel weer! 8)
|:(

De voeding 1.5 cm tegenover je CPU is vastgelegt in de ATX standaard. De bedoeling is eigenlijk dat in de voeding een fan aan de zijkant zit vlakbij de cpu koeler zodat de warme lucht de kast uit geblazen wordt.

Heb ik ook, heel normaal dus. Ik denk dat je een kut koeler hebt.

Als je kast openstaat dan maakt het meestal geen ene ruk uit wat voor kast je hebt.

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-02 16:12

megaleo

Special member

Verwijderd schreef op 30 November 2002 @ 19:56:
[...]

De voeding 1.5 cm tegenover je CPU is vastgelegt in de ATX standaard. De bedoeling is eigenlijk dat in de voeding een fan aan de zijkant zit vlakbij de cpu koeler zodat de warme lucht de kast uit geblazen wordt.

Als je kast openstaat dan maakt het meestal geen ene ruk uit wat voor kast je hebt.
Ja als dat is vastgelegd in de ATX standaard, dan was dat zeker vastgelegd met 2 koelers in je voeding? Bij mij zat er maar eentje in. Tja dat zegt misschien ook wat.
Afijn nu doet ie het best, en ik vind de temp. best oke. Daar kan ik wel mee leven.
8)

• -Mous-
Verwijderd schreef op 30 november 2002 @ 19:56:
[...]

Ik heb wel eens een ATX voeding gehad die alleen lucht-sleuven had aan de achterkant en dus niet aan de onderkant... dat was ook niet echt bevordelijk voor de temp van mijn arme Duronnetje... gelukkig had ik er een goede koeler op zitten en bleef hij onder de 40 graden stressed :P (behalve toen ik em had overgeklokt).

Gelukkig wordt er tegenwoordig meer rekening mee gehouden en zit de luchtafvoer (invoer?) van de voeding direct boven de proc.

Verwijderd

-Mous- schreef op 29 November 2002 @ 20:25:
Ik heb laatste een Athlon XP2100+ boxed gekocht. Met de boxed cooler werd deze 50 graden idle en 57 graden stressed. Dit leek mij niet errug koel, maar ook niet te heet.

Ik vond deze koeler echter te veel herrie maken en heb er deze koeler op gezet.

Als ik em op silent mode zet wordt hij echter nog warmer dan met de boxed cooler (53 / 59). Ik heb em nu op ongeveer 1/3 lopen en nu wordt hij ongeveer net zo warm als met die boxed cooler (alleen dan een stuk stiller).

Mijn vraag is nu: Kan ik em op silent mode laten draaien of wordt hij dan toch echt te warm? Ik wil namelijk een zo stil mogelijk systeem hebben, maar weet niet zeker of dat wel gezond is voor mijn proc.
Ik heb zelf ook zo'n CNPS5100 en die word op normal mode 52 idle en 56 stressed. En eigenlijk vind ik dit best slecht voor die **** :X dure coolers. Maar goed. Ik heb een keertje 70 graden celcius gehad met mijn proc(1700+) en dat vond de pc prima geen probleem dus dat kan je wel halen maar erboven zou ik niet gaan. En het is ook wel handig om Arctic silver3 pasta te kopen want dat is erg goed bij dat soort zalman coolers!

Much luck :)

• -Mous-
Verwijderd schreef op 01 December 2002 @ 00:36:
[...]

Ik heb zelf ook zo'n CNPS5100 en die word op normal mode 52 idle en 56 stressed. En eigenlijk vind ik dit best slecht voor die **** :X dure coolers. Maar goed. Ik heb een keertje 70 graden celcius gehad met mijn proc(1700+) en dat vond de pc prima geen probleem dus dat kan je wel halen maar erboven zou ik niet gaan. En het is ook wel handig om Arctic silver3 pasta te kopen want dat is erg goed bij dat soort zalman coolers!

Much luck :)
Volgens mij doe je dan iets verkeerd, want ik zit nu ongeveer op die temps en ik heb em pas op 1/4 staan. Op normal mode kom ik onder de 50 graden stressed (maar dan istie aardig luid). En duur? Ja dat kan je wel zeggen ja... duurste cooler die ik ooit heb gekocht (is mijn derde).

Ik heb er nu trouwens nog geen AS3 op zitten, maar wel Silver Grease die ik ooit bij mijn Titan cooler kreeg. Dit is in ieder geval beter dan die witte vloeistof die bij die Zalman zat (heb beide geprobeerd). Zou AS3 em nog een graad of 2 omlaag halen?

edit:
Kan iemand me vertellen hoe dik (of dun?) dat spul er op moet?
Ik probeer het altijd zo dun mogelijk, maar vult het dan wel alle oneffenheden?

[ Voor 8% gewijzigd door -Mous- op 01-12-2002 17:23 ]

Verwijderd

misschien toch as3 smeren? scheelt bij mij iig 8 graden bij stress

• -Mous-
Verwijderd schreef op 01 december 2002 @ 17:22:
misschien toch as3 smeren? scheelt bij mij iig 8 graden bij stress
WOW, das een hoop! Ik ga morgen meteen wat halen, als het namelijk zo veel scheelt kan ik em wel silent zetten.

offtopic:
Eindelijk heb ik een topic wat een beetje vruchten afwerpt. :P

[ Voor 14% gewijzigd door -Mous- op 01-12-2002 17:27 ]

Pagina: 1