Verhouding groote van tv, en afstand tot tv

Pagina: 1
Acties:
  • 140 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• HIDMAN-X
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-07 09:54

HIDMAN-X

Subterranean Homesick Alien

Topicstarter
Ik ben momenteel op zoek naar een nieuwe tv, maar ik vraag me eigenlijk af wat de optimale schermgrote is voor de afstand tot de tv.
Ik zit nu op +/- 2,5 meter tot de televisie, wat is dan de optimale beelddiagonaal?
55cm? of 72cm? of wat dan ook er tussenin?

Dan nog wat; ik zit ook nog te twijfelen of ik een breedbeeld neem of een normale 4:3, wanneer ik 90% van de tijd games doe en tv kijk. En dus de andere 10% van de tijd DVDtjes kijk.

• apenstaartje
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
Groter is minder scherp... dus de vraag is wat je wilt: meer beeld of scherper beeld...

geen zin zonder onzin

Verwijderd

ik heb zelf een 55 cm op mijn kamer staan en die is op 5,40 meter nog goed te zien.
maar 72 is veel te groot. ik denk dat je een 55 of een 62 cm moet nemen of zo iets.

• Dericteur
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 01-08 21:39
ik heb in mijn kamer ook een 55 cm staan (4:3) waarop ik meestal op 3 meter afstand naar de tv, computer tvout of dvd kijk

Ik ga overigens wel over enige tijd naar een breedbeeld 72 of 80 cm

• VlasBaard
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 02:02
(jarig!)
Ik heb een 28" (72 cm) op nog geen 2 meter. :)

Greetings and felicitations, children of technology - Icon in het groot

• Azrael
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-07 22:01
Verwijderd schreef op 29 november 2002 @ 23:01:
ik heb zelf een 55 cm op mijn kamer staan en die is op 5,40 meter nog goed te zien.
maar 72 is veel te groot. ik denk dat je een 55 of een 62 cm moet nemen of zo iets.
dat is echt niet te groot hoor, op zo'n 2,5 á 3 meter kan je prima naar 70 cm kijken.

• Audi_S2
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 23-12-2025

Audi_S2

Jetzt BMW Fahrer :-o

Ik zit 3 meter van mijn 72cm tv af. Dit is heel goed te doen. Toen ik hem voor het eerst kreeg d8 ik wow groot, nu mag het van mij nog wel iets groter. :)

Das Schönste in einem S2, ist das Gefühl, ihn zu fahren. Specs

Verwijderd

ik zit op 3 meter van mijn beamer af met een beeld van 2,5 bij 1,5.

Kan alllemaal best.

• BaRF
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-07 11:29

BaRF

bijna kerst

Verwijderd schreef op 30 november 2002 @ 09:23:
ik zit op 3 meter van mijn beamer af met een beeld van 2,5 bij 1,5.

Kan alllemaal best.
slobber :9

The space between is where you'll find me hiding, waiting for you

• PeYote
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11:36
Normaal gesproken, voor het beste kijkresultaat, adviseren ze de 5 x de diagonaal als kijkafstand.
Dus 5 x 55 cm is 2mtr75, en 5 x 72=3mtr60 ervanaf zitten.

• Asclepius
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 28-07 10:23
Ik heb zelf ook een 72 cm tv, en daar zit ik twee meter vanaf. Opzich is dat goed te doen, ik heb geen problemen met het kijken.

• HIDMAN-X
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-07 09:54

HIDMAN-X

Subterranean Homesick Alien

Topicstarter
Ok ik heb al beslist.
Het is de Sony 29FX30B geworden; 72cm dus :)

Verwijderd

Heb die voorgeschreven afstanden nooit begrepen, als je bij 72cm 3 meter eraf moeten zitten zit je bij 90% van de Nederlandse huizen bij de buren.
Je koopt toch een groot beeld zodat het groot is, moet je niet 3 meter eraf zitten is het toch weer klein???
2 meter is goed zat en na een tijdje is het beeld gegarandeerd weer "te klein".

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Joah, ik heb 55 cm, en op ong 2 meter afstand. Maar ik vind het eigenlijk alweer te klein :)
naja luxe probleem. Maar ik zou graag een 72 cm breedbeeld in de plaats hebben!

Divide and conquer.

Verwijderd

Ik zit echt te twijfelen. Ik zit maximaal 3 a 3,5 meter van de TV af.

Ik zit te twijfelen tussen
A. de 28PW9509 (=72 cm)
B. de 32PW9509 (=82 cm)

Het is wel zo dat die kleine iets scherper is van die afstand, dat is een feit.
Ik heb ze bij de BCC met elkaar kunnen vergelijken. Argument om toch voor de grote (82cm) te kiezen is denk ik, dat de beleving iets mooier is bij een film/concert op DVD.
Van de andere kant ben ik ook bang dat ik er toch te dichtbij zit om optimaal van de beeldkwaliteit te kunnen kiezen. Maar ik hoor daarentegen ook veel mensen die later spijt hebben dat ze niet een maat groter hebben gekozen. Kortom: Twijfel alom.

Kunnen meer mensen die ervaring hebben met een dergelijke diagonaal en vergelijkbare kijkafstand me hun mening geven?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 13:13:

A. de 28PW9509 (=72 cm)
B. de 32PW9509 (=82 cm)

Ik heb ze bij de BCC met elkaar kunnen vergelijken. Argument om toch voor de grote (82cm) te kiezen is denk ik, dat de beleving iets mooier is bij een film/concert op DVD.
Van de andere kant ben ik ook bang dat ik er toch te dichtbij zit om optimaal van de beeldkwaliteit te kunnen kiezen. Maar ik hoor daarentegen ook veel mensen die later spijt hebben dat ze niet een maat groter hebben gekozen. Kortom: Twijfel alom.

Kunnen meer mensen die ervaring hebben met een dergelijke diagonaal en vergelijkbare kijkafstand me hun mening geven?
Gewoon 32" nemen. In de woonkamer hebben wij ook een 32" staan met ook
een afstand van 3,5 meter maar dat is zeker niet te groot. Eerder te klein :p
Voor een film is het toch veel intenser tv kijken op een wat groter scherm.

Wat een topic-kick zeg ;)

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-07 15:40
Ik zou altijd voor 82 cm gaan als je breedbek wilt. Heb bij een 72cm altijd het idee dat je door een brievenbus kijkt bij het bekijken van dvd's. Vergeet niet dat 72 cm breedbek niet hetzelfde is als 72 4:3. Je beeld wordt lager bij een BB. Tel daar bij dat je bij veel dvd's gewoon nog zwarte balkjes hebt, en tel uit je winst.
Dus altijd voor 82 of meer :)
Zit hier gewoon op 3 meter, en het mocht voor mij inmiddels wel weer wat groter :)

• Digital-DNA
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-06 10:25

Digital-DNA

Gedigitaliseerd tot op het bot

volgens deze site is de PAL en NTSC zitafstand ontworpen voor ongeveer 6x de beeldhoogte

http://www.hthoma.de/video/interlace/
onder 'Why was interlace introduced?'

Trouwens als je een breedbeelddiagonaal heb moet je die x 0,817 doen, dan kun je namelijk vergelijken met 4:3 tv's (dan weet je of je er in beeldhoogte achteruit gaat of niet)

de beeldhoogte van een 4:3 tv is 0,6 van de diagonaal
de beeldhoogte van een 16:9 tv is 0,49 van de diagonaal

0,49/0,6 = 0,817

[ Voor 48% gewijzigd door Digital-DNA op 28-08-2004 14:21 ]

www.nintendocasemods.com

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 13:37:
[...]

Wat een topic-kick zeg ;)
Het is er inderdaad eentje uit de oude doos. ;)

Ik weet hoe mensen hier op hun flikker krijgen als ze de search niet goed gebruiken. Ik dacht 'dat overkomt mij niet'

Verwijderd

Blij dat iedereen vrij eensgezind de 32'' aanraadt. Dan moet ik de knop maar doorhakken denk ik voor mezelf.

De brievenbus-vergelijking die gemaakt is, is trouwens een goeie. :*)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2004 18:43 ]

• UltraSub
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 31-07 15:40
Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 18:43:
Blij dat iedereen vrij eensgezind de 32'' aanraadt. Dan moet ik de knop maar doorhakken denk ik voor mezelf.
Goed zo! Krijg je zeker geen spijt van!
De brievenbus-vergelijking die gemaakt is, is trouwens een goeie. :*)
:*)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 13:13:

A. de 28PW9509 (=72 cm)
B. de 32PW9509 (=82 cm)

Zelfde afstand hier, zelfde keuze moeten maken :) Ik ben voor een 32" gegaan en ik moet zeggen dat ik er erg blij mee ben dat ik het heb gedaan. Ik vind een kleinere breedbeeld dan 83 vaak not done, met name als je er wat verder vanaf zit. Als je dan een 2.35:1 film hebt, dan hou je bijna geen beeld meer over. Dat was mijn reden om dan toch maar 200 meer uit te geven en een 32FX68 te halen van Sony.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 augustus 2004 @ 13:31:
[...]

Zelfde afstand hier, zelfde keuze moeten maken :) Ik ben voor een 32" gegaan en ik moet zeggen dat ik er erg blij mee ben dat ik het heb gedaan. Ik vind een kleinere breedbeeld dan 83 vaak not done, met name als je er wat verder vanaf zit. Als je dan een 2.35:1 film hebt, dan hou je bijna geen beeld meer over. Dat was mijn reden om dan toch maar 200 meer uit te geven en een 32FX68 te halen van Sony.
Ben het met je eens. Heb gister avond nog even bij een vriend van me een uurtje TV gekeken. Ik zat op 3M afstand van een 82CM breedbeeld.

Was goed te doen

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 15-07 14:35
Verwijderd schreef op 28 augustus 2004 @ 18:41:
[...]

Het is er inderdaad eentje uit de oude doos. ;)

Ik weet hoe mensen hier op hun flikker krijgen als ze de search niet goed gebruiken. Ik dacht 'dat overkomt mij niet'
_/-\o_ roflmao _/-\o_

OnTopic:
Ik heb dit "probleem" ook gehad voordat ik mijn breedbeeld aan heb geschaft. Ben toch gegaan voor een 76CM, (effectief 72, dus 28") en ik lig in bed op 2 ~ 2,5 meter afstand. Voor TV is het heel goed te doen, voor DVDr is het heel goed te doen, en zelfs voor XViD vind ik het nog enorm goed te doen, maar dat is voornamelijk door de geweldige filters die er op de tv zitten.

Dus, wat wil jij ermee kijken? Stel je wilt TV/DVD's kijken op een 82CM, dan zou ik me geen zorgen maken. Het beeld is niet 'te groot' zodat je als het ware met je hoofd heen en weer gaat bewegen als je links/rechts in de hoeken van de tv kijkt. Dit heb je denk ik pas bij een beamer van 2,5 bij 1,5 meter :p

Ik hoop dat je hier wat aan hebt :)

57696520646974206c65657374206973206e657264

Pagina: 1