Toon posts:

Via Switch printers sharen?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik wil zit op dit moment in Belgie. Nu wil ik graag het volgende doen.
Er staan hier 2 pc's beide met XP. Via 1 switch maken beide pc's verbinding met de provider telenet.
Nu is er op 1 pc een printer en scanner aangesloten en uiteraard moeten die ook vanaf de andere pc te benaderen zijn.
Kan dit zomaar als ik ip-adressen op statisch zet (dus 192.x.x.x reeks) ?

Tnx,

Sensei

• Fire69
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:51
De printer kan je op de ene pc gewoon als shared zetten in de properties.
Dan op de andere pc Add Printer / Network Printer / \\naam pc1\naam share doen, en je kan printen.

Voor de scanner daarentegen, dat zal denk ik "kinneklop" worden (om het op zijn belgisch te zeggen :) )

Verwijderd

Topicstarter
Als ik de 192.x.x.x reeks aanhoud, werkt het niet. Sterker nog, de switch blocked het verkeer. Er is dus helemaal geen internet verbinding meer, laat staan dat ik de andere pc kan benaderen.
Iemand een id wat de beste oplossing is?
Siutatie is dus: Switch (telenet) met 2 pc's voor internet. Aan 1 pc hangen printer en scanner. Hoe kan ik deze 2 delen voor de ander pc?

• Olaf van der Spek
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 November 2002 @ 20:07:
Als ik de 192.x.x.x reeks aanhoud, werkt het niet. Sterker nog, de switch blocked het verkeer. Er is dus helemaal geen internet verbinding meer, laat staan dat ik de andere pc kan benaderen.
Iemand een id wat de beste oplossing is?
Siutatie is dus: Switch (telenet) met 2 pc's voor internet. Aan 1 pc hangen printer en scanner. Hoe kan ik deze 2 delen voor de ander pc?
192.168.x.x gebruiken? Die 168 moet je niet veranderen.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 10:58

Bergen

Spellingscontroleur

Hmm je kunt ze wel statisch instellen maar dan wel buiten de range waar de DHCP-server IP-adressen uitdeelt. De printer enzo zou je bijvoorbeeld ip 192.168.0.5 en 192.168.0.6 kunnen zetten terwijl de DHCP-server adressen vanaf 192.168.0.20 uitdeelt. Dan werkt het uitstekend.

Als je die printer/scanner adressen geeft binnen de DHCP-range krijgen je apparaten onderling ruzie omdat de DHCP-server niet weet dat die adressen al zijn toegewezen.

[ Voor 26% gewijzigd door Bergen op 29-11-2002 20:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
Dus als ik het goed begrijp hoeven de ip's niet statisch te zijn...
De scanner en printer zijn beide aangesloten via usb, dus hebben mi geen ip...

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Zo te lezen deelt telenet de ip´s uit. Dus dit gewoon op automatisch laten staan. Het probleem wat je hebt is dat het verkeer via een server van telenet gaat en deze server blockt de poorten van windows-filesharing. Enigste optie is een routertje kopen.

• Fire69
Als ik het goed versta, werk je dus als volgt:
telenet-modem => internet-router => daarop 2 pc's met IP 192.168.X.X.
Aan PC1 heb je via USB een printer en een scanner.

Juist?

Dan is het toch gewoon zoals ik in mijn eerste reply zei? :?

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Fire69 schreef op 29 november 2002 @ 21:14:

Juist?

Hij krijgt ws zijn ipadressen van telenet zelf.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt. De ip-adressen komen vanaf de telenet server.
Is het een optie om in beide pc's een extra NIC te drukken en via deze NIC's een LAN te maken met een crosskabel? Of krijg ik dan een conflict met het telenet LAN?
Anders moet ik 1 van beide als server instellen, maar dat heeft niet de voorkeur.

Verwijderd

Topicstarter
Fire69 schreef op 29 November 2002 @ 21:14:

Juist?

Het is niet zo dat ik ondankbaar ben, integendeel, maar helaas kan ik dus geen statische ip-adressen gebruiken. Vandaar dus mijn verder vragen.

• Fire69
Hebt je en duo of quatro abbo of zo?

Ik heb ook Telenet en gebruik gewoon een server met dhcp erop die 192... adresjes uitlevert.

Hoe regel jij het momenteel?

Verwijderd

Topicstarter
tis een duo-abbo. We gebruiken hier geen server, maar alleen de switch. Die krijgt ip-adressen voor de beide pc's.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

In dat geval zit je met een probleem.

Je probeert nu je interne verkeer over de router van Telenet te gooien, en bovendien nog file- en print-sharing over internet ook (baaaad idea).

Met andere woorden, wil je veilig je printer op één PC delen voor de andere, dan zul je ervoor moeten zorgen dat je
1) je twee PC's op een non-routable segment zitten en een router moeten gebruiken om je internet verkeer te delen en een lokaal netwerk mét afgeschermd file-en printersharing te draaien (maar dan heb je niks aan je duo abbo)

2) in beide PC's een extra nic + crosscable plaatst voor je interne file- en printverkeer. Zet file- en printersharing uit op je WAN link (je telenet kaarten dus).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Olaf van der Spek
  • Niet online
BackSlash32 schreef op 30 November 2002 @ 18:16:
2) in beide PC's een extra nic + crosscable plaatst voor je interne file- en printverkeer. Zet file- en printersharing uit op je WAN link (je telenet kaarten dus).
Als je OS het ondersteund kun je toch ook gewoon een extra lokaal IPA toewijzen aan beide kaarten en daarover files en printers sharen?

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Kan ook idd, maar file/printer sharing dan? daar heb je geen mogelijkheid voor om dat uit/in te schakelen voor het tweede IP vziw..

Tenzij er met >netsh nog vage opties te doen zijn.

[edit] volgens mij pakt dat tweede IP dezelfde bindings aan protocollen en services over als het eerste...

[ Voor 25% gewijzigd door alt-92 op 30-11-2002 20:35 ]

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• tweakduke
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 00:52

tweakduke

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit
Anders 10.0.0.1 ip range proberen? met subnet 255.255.255.0 (heb ik zelf ook en typt wat sneller als je ip adres pingt etc :))

Tweakers Discord

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

een IP adres wat je sneller intikt maakt voor je probleem geen verschil uit hoor :/

• Olaf van der Spek
  • Niet online
BackSlash32 schreef op 30 november 2002 @ 20:34:
Kan ook idd, maar file/printer sharing dan? daar heb je geen mogelijkheid voor om dat uit/in te schakelen voor het tweede IP vziw..

Tenzij er met >netsh nog vage opties te doen zijn.

[edit] volgens mij pakt dat tweede IP dezelfde bindings aan protocollen en services over als het eerste...
Ik dacht dat je dan per IPA de bindings kon instellen. Maar als ik in Windows XP de opties bekijk lijkt dat niet te kunnen.

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:18
Volgens mij gaat het alleen werken met een server ertussen.
Dwz een router of een linux bakkie die het internet deelt en voor de overige computers de range 192.168.x.x uitdeelt.
Zoals eerder gezegd zit je dan gelijk een stuk veiliger omdat anders je verbinding open en bloot ligt.

• Olaf van der Spek
  • Niet online
Volgens mij heeft hij twee IPAs. Dan is het zonde en onnodig om NAT te gebruiken.
Pagina: 1