Toon posts:

[FreeBSD] FTPD Server config

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit begint nu lichtelijk vervelend te worden. Ik heb een FTPD server opgezet en heb het nu zover dat alles aardig werkt.. ik heb nu alleen nog 1 probleem met de users. Ik heb een www user aangemaakt met als homedir /usr/local/www/ maar dit gaat niet goed. Ik moest deze user root rechten geven omdat ik anders niet in de /usr/local/www kan schrijven.. erg vervelend... en geen goede opzet als je het mij vraagt.. is het mogelijk om een user te maken die ik noem FTP en vervolgens de directory /usr/local/www te linken aan /home/ftp ofzo???

graag advies

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:02

Kettrick

Rantmeister!

hoe staan de permissies van /usr/local/www :?

Waarschijnlijk zit daar je probleem.

Verwijderd

Topicstarter
drwxr-xr-x 6 www wheel 512 Nov 18 00:43 www

Verwijderd

Topicstarter
www:*******************:80:80::0:0:World Wide Web Owner:/usr/local/www:/sbin/nologin

dat staat in m'n /usr/www/local

***** is dus de encoded wachtwoord

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Je wilt die www dir linken aan ftp? Misschien is een symlink dan een idee?

Verwijderd

Topicstarter
vanaf buitenaf moet ik kunnen inloggen op m'n ftp server met het www account. als ik ben ingelogged op de ftp server meot m'n home dir de /usr/local/www dir zijn...

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2002 19:44 ]

Verwijderd

Voor jou probleem zijn er meerdere oplossingen. (zoals gewoonlijk)

Als je als www user wilt inloggen en je wilt kunnen schrijven maak dan zowel de user als de group www als owner van de map www.

Dus : chown -R www.www /usr/local/www/

Je kunt natuurlijk ook de rechten van deze map opschroeven.

Verwijderd

Bij nader inzien is het mischien handiger om een extra user aan te maken.

De www user is er natuurlijk voor Apache en heeft verder geen shell. Nu is dit niet van invloed bij een enentuele ftp sessie (account) maar verstandiger is het natuurlijk om deze user niet aan te passen.

Maak b.v. een extra user piet aan met als home dir /usr/local/www/ en zet deze in de groep web. Geef de map www de volgende rechten:

user : www
group : web
rechten : drwxrwxr-- (ofwel 775)

Start de ftpd server /usr/libexec/ftpd -D
en prbr het eens.

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:31
hey dat probleem heb ik dus ook. Ik heb een user (laten we hem robje noemen ;) ) en di emag dr dus bij mij in via de ftp. Alleen nu is het zo dat ie in zn home-map terecht komt, wat uiteraard de bedoeling is, maar daar 'kijkt' apache dus niet voor de webfiles :(
Hij moet dus beetje browsen naar de goede map welke dus wel de files kan laten zien.

Nu heeft robje (:P) dus een mapje in zn home dir "www" en daarin mag hij zn gepruts kwijt. Alleen heeft hij nu geen rechten tot die map :? Hoe geef ik hem die dan?

beetje zelfde probleem :(

Verwijderd

TheRebell schreef op 29 november 2002 @ 23:23:
hey dat probleem heb ik dus ook. Ik heb een user (laten we hem robje noemen ;) ) en di emag dr dus bij mij in via de ftp. Alleen nu is het zo dat ie in zn home-map terecht komt, wat uiteraard de bedoeling is,
Als deze dus niet als home dir de www map van apache heeft ontstaat er een hele nieuwe situatie. Ook hiervoor is een oplossing aan te dragen maar zo zijn er nog wel 100 andere.
maar daar 'kijkt' apache dus niet voor de webfiles :(
Tja dat licht er maar aan hoe je apache instelt een oplossing zou kunnen zijn
het pad naar de www directory te veranderen in de httpd.conf
Hij moet dus beetje browsen naar de goede map welke dus wel de files kan laten zien.

Nu heeft robje (:P) dus een mapje in zn home dir "www" en daarin mag hij zn gepruts kwijt. Alleen heeft hij nu geen rechten tot die map :? Hoe geef ik hem die dan?
beetje zelfde probleem :(
Deze vraag heeft verder wijnig meer met ftpd of apache te maken maar met hoe werken unix rechten.

Vandaar nog een paar algemene info omtrend dit onderwerp.

Apache maak van de user www gebruik om de rechten van files en directories te valideren. Deze zijn uiteraard aan te passen maar dat raad ik niet echt aan.

Het pad naar de www directory kun je natuurlijk wel aan passen in de httpd.conf

check de home directory van users door 'cat /etc/passwd'

wil je dat je als user (piet klaas etc) ook de files van de www user kunnen aanpassen stop deze dan in de zelfde groep al de www user. en zet de rechten van de files en de directory www op 775 (de 2e 7 staat voor lezen schrijven en uitvoeren voor deze groep) zodat je ook als deze user de files kunt aanpassen toevoegen en verwijderen.
Pagina: 1