Garantie op geheugen (Geld of Nieuwe)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op de HCC beurs geheugen gekocht bij PCL: 512 MB PC2100 voor 129 euro; alleen bleek het helaas stuk :( Ik kon voor garantie het gewoon naar ze toesturen...

Inmiddels heb ik mail van ze; ze kunnen het niet vervangen: niet meer leverbaar. Ik vroeg of het misschien mogelijk was dan PC2700 te nemen of maar 256MB en dan PC2100. Allebei kan dat blijkbaar niet.

Nou vraag ik me even af wat ik moet doen, en wat anderen in zo'n geval met garantie hebben gedaan... Ik kan denk ik:
- Gewoon blij zijn dat ik die 129 euro terugkrijg;
- De 129 euro en dan ook nog verzendkosten (ong 8 euro) terugvragen
- Gewoon zeggen dat ze goed product moeten leveren: ik had immers expres nog gevraagd of er garantie op het geheugen zat! (En wat hadden ze nou gedaan als het na een half jaar stuk was gegaan...)

(Ik dacht dat ik deze vraag al gepost had, kwor echt dement, of 't ding is verdwenen naar een plaats waar ik het niet weet en niet kan achterhalen, want ben al een uur aan het rondkijken...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

hmz,
Ik zou zeggen, dat ze gewoon werkend 512MB PC2100 moeten leveren, indien ze dat niet kunnen, dan maar iets beters (wat de functie van die PC2100 op z'n minst kan vervangen dan wel) (dat is de garantie toch ??).

En btw. HCC is nog geen week terug, hebben ze de restanten weg gegooid ofzo?? Of het contract met hun leverancier verbroken? lijkt me sterk.
btw. 130 euro, is ook wel erg goedkoop lijkt me. Wat ik aan prijzen zag lag toch allemaal rond de 150-160 euro

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2002 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaMiKaZe
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 05-08 20:22
wat een onzin tsk niet meer leverbaar, zou in dat geval gewoon geld terug vragen en eens ergens anders gaan kijken

Humanity is acquiring all the right technology for all the wrong reasons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Mja, was wel HP/Compaq geheugen dus leek me goed, ook al was het zo goedkoop. En daarom vroeg ik om de garantie :-)

Maar ik ben het met je eens... beetje raar dat ze het nu niet meer hebben: ze kunnen het nu duurder verkopen, dus zelfs als mijn geheugen bij hun wel werkte zouden ze er beter mee af zijn om het te houden... op de website (www.pclcomputers.nl) staat het ook nog gewoon te koop :-( (maar die is misschien tragisch oud.)

En ik kan dan misschien wel geld terugvragen: maar dan ben ik natuurlijk altijd duurder uit...

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2002 18:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaMiKaZe
Verwijderd schreef op 29 November 2002 @ 18:41:
Mja, was wel HP/Compaq geheugen dus leek me goed, ook al was het zo goedkoop. En daarom vroeg ik om de garantie :-)

Maar ik ben het met je eens... beetje raar dat ze het nu niet meer hebben: ze kunnen het nu duurder verkopen, dus zelfs als mijn geheugen bij hun wel werkte zouden ze er beter mee af zijn om het te houden... op de website (www.pclcomputers.nl) staat het ook nog gewoon te koop :-( (maar die is misschien tragisch oud.)

En ik kan dan misschien wel geld terugvragen: maar dan ben ik natuurlijk altijd duurder uit...
feit dat het HP/Compaq geheugen is zou er ook voor kunnen zorgen dat het spul niet in jou machine werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmpf, toch standaard specs (PC-2100, 266Mhz)? Ik heb het trouwens gevraagd... En anders verkopen ze het vast ook niet met dit doel... Kheb een MSI KT3-Ultra2 trouwens, dus verwacht zoiezo wel dat 't er in doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaMiKaZe
het wil nog wel eens verkeren met dat pc-merk geheugen. heb vroeger zat meegemaakt dat bepaalde compaq dimmetjes niet in andere machines werkte en visa-versa

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geld terugvragen en vragen bij een winkel voor een Dane-elec module voor in je HP/Compaq machine. Zij kunnen bij Dane-Elec precies de module aanvragen die werkt op je machine.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik HEB geen compaq :-) Ik kreeg compaq geheugen... Het liefst vraag ik geen geld terug, omdat ik het idee heb dat wettelijk ik gewoon product-vervanging hoor te krijgen, maar als dat niet zo is dan moet ik natuurlijk wel geld terug :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

yep
Ze moeten gewoon dat geheugen opnieuw kunnen leveren, staat zelfs in the law ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 22:49
Ik HEB geen compaq :-) Ik kreeg compaq geheugen
Maar in een Compaq gaat heel ander geheugen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan ga ik ze maandag maar ff bellen: ben blij dat er iets over in the law staat. Ze willen het naar mijn idee ook wel erg snel afdoen via mail "Helaas is dat niet mogelijk. Onze excuses! Zou u ons uw bankrekeningnummer kunnen doorgeven..." (En dat is dan de tweede keer dat ze direct daarover beginnen...)

Overigens staat d'r gewoon PC2100 512MB 266Mhz op, is het dan echt ander geheugen voor een Compaq? Ik heb ook wel een aantal Compaq's gezien waar normaal geheugen in ging... oh well... ze hebben het niet als Compaq geheugen verkocht...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LopeZ
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21:30

LopeZ

Too much is never enough

En weer een slachtoffer van kapot ram van PCL, ik weet niet wat die lui doen maar ik koop daar dus nooit meer ram. Heb al zovaak gehad dat ze je gewoon troep verkopen wat niet werkt of error geeft. FF over compaq ram, dat is vaak gewoon een merk als samsung, micron ect alleen dan met een compaq sticker erop. Ik heb 512MB PC133 reg ecc van compaq en dat werkt gewoon in mijn bak, tegenwoordig is compaq ram dus niet meer zo speciaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memendo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:52

Memendo

V4-power/Team BSD

Verwijderd schreef op 29 november 2002 @ 19:35:
yep
Ze moeten gewoon dat geheugen opnieuw kunnen leveren, staat zelfs in the law ;)
Waardan? Er is bij mijn weten geen artikel dat zegt dat je het product perse moet vervangen door een vergelijkbaar exemplaar.
In de meeste gevallen, zal toch sterk afhangen van wat in de algemene voorwaarden staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ze hadden me op de beurs trouwens ook verteld dat er 1 jaar garantie op zat - van iemand anders hoorde ik dat het wettelijk ook weer 2 jaar zou zijn... is dat ook iets waar ze met algemene voorwaarden onderuit kunnen? Ach, heb ik nu dus nog geen last van, want het was al meteen stuk :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

Verwijderd schreef op 29 November 2002 @ 20:30:
Ze hadden me op de beurs trouwens ook verteld dat er 1 jaar garantie op zat - van iemand anders hoorde ik dat het wettelijk ook weer 2 jaar zou zijn... is dat ook iets waar ze met algemene voorwaarden onderuit kunnen? Ach, heb ik nu dus nog geen last van, want het was al meteen stuk :P
zeker uit dit topic:
SDRAM 1 dag voor garantie afloopt defect
KaMiKaZe schreef op 23 november 2002 @ 21:39:
volgens mij heb je wettelijk gewoon 2 jaar garantie hoor ?
Mha das er een van hore zeggen, maar hij twijvelt er zelf al aan en geeft geen enkele basis/onderbouwing. Er staan beter reply's in dat topic, met wets artikelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KaMiKaZe
memendo schreef op 29 November 2002 @ 20:34:
[...]

zeker uit dit topic:
SDRAM 1 dag voor garantie afloopt defect

[...]

Mha das er een van hore zeggen, maar hij twijvelt er zelf al aan en geeft geen enkele basis/onderbouwing. Er staan beter reply's in dat topic, met wets artikelen.
je hebt zowiezo een aantal weken omruilgarantie. kun je gewoon zonder reden van opgaaf je geld terugvragen. en het is gewoon wettelijk bepaald dat je altijd 2 jaar garantie hebt op welk computeronderdeel dan ook.

Als ik jou was zou ik gewoon m'n geld terugvragen en er zelf wat bijleggen en een 512MB Samsung PC2700 DDR chippie kopen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, PC2700 heb ik volgens mij niet echt nodig. Zit nu een Athlon 900 in met al 256Mb en 266 Mhz... Kweenie of je voor bepaalde Athlon's persé PC2700 nodig hebt, anders doe ik het liever met goedkoper ;-)
En het goedkoopste dat ik vindt met vergelijk.nl is 160 euro - is dus altijd nog 30 euro verschil...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

KaMiKaZe schreef op 29 November 2002 @ 20:43:
[...]

je hebt zowiezo een aantal weken omruilgarantie. kun je gewoon zonder reden van opgaaf je geld terugvragen. en het is gewoon wettelijk bepaald dat je altijd 2 jaar garantie hebt op welk computeronderdeel dan ook.
wetartikel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op 29 November 2002 @ 18:33:
(Ik dacht dat ik deze vraag al gepost had, kwor echt dement, of 't ding is verdwenen naar een plaats waar ik het niet weet en niet kan achterhalen, want ben al een uur aan het rondkijken...)
Ik had hem eerst verplaatst naar het Stuffis Generalis subforum, omdat je hier niet echt een hardware-gerelateerd probleem hebt. Maar ik had er geen rekening mee gehouden dat je nog geen toegang tot SG hebt. Bij deze laat ik hem toch maar hier staan ;)

[ Voor 6% gewijzigd door BalusC op 29-11-2002 21:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KaMiKaZe schreef op 29 november 2002 @ 20:43:
[...]

Als ik jou was zou ik gewoon m'n geld terugvragen en er zelf wat bijleggen en een 512MB Samsung PC2700 DDR chippie kopen
Dat van die garantie weet je dat zeker ? (2 jaar op losse onderdelen ?)

Maarre, waarom geld terug, de TS wilt gewoon 512MB PC2100 heeft ie ook voor betaald, als die het niet doen, moet de leverancier maar zorgen dat het gaat werken. Indien de leverancier dit alleen kan doen door sneller (lees duurder) geheugen te leveren, is dit toch het probleem van de leverancier, niet van de klant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Wat ben ik? TS? :)
Maar ik ben het helemaal met je eens, dus ik ga ze es bellen... eerst misschien als domme klant es vragen of ze nog 512MB PC2100 hebben ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Als een winkelier 1 jaar garantie geeft is dat gewoon 1 jaar.

Er is een nieuwe Europese richtlijn van kracht die bepaalt dat consumentenproducten minimnaal 2 jaar probleemloos moeten functioneren. Dat betekent niet dat je automatisch 2 jaar fabrieks/winkeliersgarantie hebt, dat bepaalt de fabrikant/verkoper zelf nog altijd.
Dit betekent alleen een omkering van de bewijslast. De fabrikant/winkelier heeft gedurende de twee jaar de plicht aan te tonen dat het defect van het product is gelegen in een jouw verwijtbare gedraging. Kan die dat niet onomstotelijk aantonen, is hij verplicht je een werkend prouduct te leveren.

De winkelier mag er gewoon voor kiezen je geld terug te geven wanneer hij niet kan leveren wat jullie zijn overeengekomen. Tenzij de aard van de overeenkomst of de aard van het betrokken product zich daartegen verzet: een Nachtwacht daar is er maar 1 van dus die koop kan je niet ontbinden, geheugen koop je op bijna iedere hoek van de straat dus betekent dit voor jou geen schade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

rdluca schreef op 30 november 2002 @ 10:39:
Als een winkelier 1 jaar garantie geeft is dat gewoon 1 jaar.
:Z :Z Bekijk art. 7:24BW maar eens goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Niet online
memendo schreef op 30 November 2002 @ 22:11:
[...]

:Z :Z Bekijk art. 7:24BW maar eens goed.
Hoef ik niet te bekijken want ik weet zo wel dat 7:24BW de non-conformiteit betreft en dat is heel wat anders dan garantie :O

Als je een BMW 325i koopt en er blijkt en 1.8 motor in te zitten doe je een beroep op de non-conformiteit ex. art.7:24 BW.
Art. 7:24 BW regelt de schadevergoeding maar rept met geen woord over de garantie.

Leuke poging maar meer ook niet. Laten we het erop houden dat je idd. wat slaperig was :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

rdluca schreef op 30 November 2002 @ 23:13:
[...]

Hoef ik niet te bekijken want ik weet zo wel dat 7:24BW de non-conformiteit betreft en dat is heel wat anders dan garantie :O

Als je een BMW 325i koopt en er blijkt en 1.8 motor in te zitten doe je een beroep op de non-conformiteit ex. art.7:24 BW.
Art. 7:24 BW regelt de schadevergoeding maar rept met geen woord over de garantie.

Leuke poging maar meer ook niet. Laten we het erop houden dat je idd. wat slaperig was :z
Memendo is nu weer wakker en zal even opzoek naar het goede art., maar dat zal even op zich laten wachten. Dit is niet wat ik bedoelde.

Even onder voorbehoud, maar ik meen ook zoiets ooit geleerd te hebben:
Garantie! en de winkelier moet dus niet zeuren
Zoals de topic starter hier in meld gaat het om de te verwachten levens duur van een product. Dat is voor geheugen toch zeker langer dan 1 jaar. Dus 1 jaar garantie die de winkelier geeft is niet bepaalend, dat is de levensduur die van een dergelijk product redelijkerwijs verwacht mag worden.

[ Voor 24% gewijzigd door Memendo op 01-12-2002 13:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Memendo

Memendo

V4-power/Team BSD

dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door Memendo op 01-12-2002 13:46 . Reden: dubbel ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdluca
  • Niet online
memendo schreef op 01 December 2002 @ 13:21:
[...]

Memendo is nu weer wakker en zal even opzoek naar het goede art., maar dat zal even op zich laten wachten. Dit is niet wat ik bedoelde.

Even onder voorbehoud, maar ik meen ook zoiets ooit geleerd te hebben:
Garantie! en de winkelier moet dus niet zeuren
Zoals de topic starter hier in meld gaat het om de te verwachten levens duur van een product. Dat is voor geheugen toch zeker langer dan 1 jaar. Dus 1 jaar garantie die de winkelier geeft is niet bepaalend, dat is de levensduur die van een dergelijk product redelijkerwijs verwacht mag worden.
Maarja, onder welk artikel het nou precies valt is niet echt boeiend voor de topicstarter dus laten we daar wat mij betreft over ophouden. Belangrijkste is dat we allemaal gelijk hebben wat betreft zijn rechten.

Op je bovenstaande verhaal heb ik dan ook helemaal niets aan te merken, hooguit een aanvulling:
Het grote voordeel van de garantieperiode is dat de winkelier moet aantonen dat de gebruiker een fout heeft gemaakt die hem ook als ondeskundig gebruiker/leek te verwijten valt (omkering bewijslast), bijvoorbeeld: als je het chippie met een mokerhamer op zijn plaats hebt proberen te rammen zal dat sporen achterlaten en in dat geval kan die winkelier zeggen dat dergelijke streken niet onder de garantie vallen.

Is er niets bijzonders aan de chip te zien dan heeft de winkelier niets te bewijzen en kan je een beroep op de garantie doen.
De garantieperiode behoedt de gebruiker/consument dus gewoon voor een welles/nietes verhaal of het doorschuiven van de schuld door de winkelier naar bijv. de fabrikant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
PFF, goed, ik heb ze gebeld - door tijdgebrek nog niet eerder gedaan: kreeg eerst een winkelmedewerker, en later nog "de meneer die daarover ging" (en die was Chinees volgens mij en iets minder goed te verstaan helaas...)

Ze zeggen dat de partij ingekocht geheugen ECC was, dat er geen goed geheugen zit tussen die partij, en dus ik geen vervangend geheugen kan krijgen. Ze kunnen in principe nog wel aan PC2100 512Mb geheugen komen, maar dat is niet voor die prijs: en dan moet ik wachten tot voor hun de prijs gunstig is. (Zo kan ik het ook.)

Wat zo lekker logisch is is dat ze verklaren dat er niet op de beurs bij stond dat het ECC was, maar ook niet dat het geen ECC was. En volgens de meneer werkt ECC in veel computers, en bij mij toevallig niet, dus heb ik pech, en moet ik nieuw geheugen. Daarvoor zegt hij dat de hele partij is teruggenomen, dus ze weten blijkbaar wel dat ECC niet "common" is en bij de meeste mensen niet werken.

Ziek is dat ze de hele tijd zeiken over "dan klaagt u ons toch aan", en geen redelijke optie noemen. Ik heb bij andere winkels es nagevraagd, en daar was 512 MB PC2100 geheugen gewoon op voorraad, en die hadden niet moeilijk gedaan om het te vervangen (maargoed, dat zou ik ook zeggen) en keken van mijn verhaal op.
Maar het geheugen is er niet, en als het er al was niet voor die prijs... ARGH: service noemen ze dat, of garantie, zo u wilt.

Ik denk dat ik gewoon maar geld terug ga vragen om van het gezeik af te zijn, maar netjes is het verhaal niet: ik koop in elk geval nooit meer bij PCL :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13-09 14:48
Gewoon je geld terug vragen is het meest logische.

In dit geval (Zoals ik lees van jou kant) kun je geen kant op met die lui.
Slechte zaak dus.

Schrijf ook ff een post in de Shop Survey via www.tweakers.net.

Ff wat lage cijfers kan geen kwaad in dit geval.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ecc is juist beter als dat erop zit, ik geloof dat alle moederboarden dat wel ondersteunen, en het eventueel wel uitgezet kan worden. als ecc op de chippies zit en je mobo ondersteund het niet, dan zou het alsnog werken als gewoon geheugen.
ze naaien je gewoon waar je bij staat.
"dan klaagt u ons toch maar aan" jech *kots*

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, ze vertellen me wel mooi dat ze meer terug hebben gehad, dus dan zal er misschien nog wel iets meer mis zijn dan ECC ofzo... als het inderdaad alleen maar beter is...
Duffe zaak.

Hmm, kan niet posten bij shop-survey om een of andere reden: "mag niet van Femme"...

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 10-12-2002 19:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

daarom koop ik dus alleen Dane Elec geheugentjes :) heb je dit gedoe niet B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:39

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Als iets niet werkt en het binnen de garantie valt heeft de winkelier de plicht een van de volgende drie dingen te doen (mag de winkelier zelf kiezen :o ):

- vervangen met een minstens gelijkwaardig product (in dit geval PC2100 of sneller)
- repareren
- geld terug

Zij kiezen ervoor (als ik je eerste post goed lees) om dat laatste te doen. Daarin zijn ze heel correct bezig. Ik zie het probleem eerlijk gezegd niet, allicht zij ook niet, vandaar dat ze raar deden aan te telefoon :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

btw voor de topicstarter.. je zou je geheugen eens kunnen laten testen bij een winkel en een test rapport laten maken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FullThrottle
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-06 18:55

FullThrottle

Tonight's forecast,... dark!

Inderdaad is het zo dat het de leverancier vrij staat om geld terug te geven. Dat is nog geen rede om zo asociaal te doen met opmerkingen als: "Dat klaag je ons toch aan"

Ik zou met zo'n winkel ook eigenlijk niets meer te maken willen hebben. Geld terug lijkt mij dan ook voor de topicstarter de beste optie.

Overigens ligt de bewijslast als er iets defect gaat binnen de garantieperiode bij de leverancier. Buiten de garantieperiode is het zo dat de klant in principe er van uit mag gaan dat een artikel een x aantal jaren meegaat. Hij heeft dan ook recht op een vergoeding, met aftrek van een redelijke afschrijving, als zo'n product binnen die termijn defect gaat.

Het vervelende is echter dat dan de bewijslast bij de consument ligt om te bewijzen dat het hier om een fabricage- of ontwerpfout gaat en dat het niet aan hem ligt. In veel gevallen is dat voor een gemiddelde consument niet te doen.

Ik dacht zelf trouwens dat die Europese richtlijn van 2 jaar nog maar een voorstel was en dus nog niet van kracht. Ik kan me hier echter in vergissen.

In de omgang met winkeliers gaat het gezegde "met honing vang je meer vliegen dan met azijn" absoluut op. Ga niet meteen dreigen met allemaal wetsartikelen ed. maar leg je probleem rustig uit. Vaak is men echt niet te beroerd om je te helpen. Kom je echter meteen vloekend en tierend de winkel binnen dan heb je meestal jezelf ermee.

[ Voor 16% gewijzigd door FullThrottle op 10-12-2002 19:40 . Reden: typo ]

AMD Ryzen 9 5950X | MSI RTX 3080 Gaming X Trio 10G | 64GB G.Skill Trident Z RGB DDR4 @3600CL16 | Samsung 970 Evo Plus 1TB | Samsung 860 Evo 1TB | MSI MEG X570 Unify | Fractal ION+ 860W Platinum | be quiet! Pure Base 500DX | be quiet! Dark Rock Pro 4

Pagina: 1