mysql en access twee interpretaties van SQL??

Pagina: 1
Acties:

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
Het valt me op dat een database die ik in Access heb gemaakt en 'kopieer' (namaak met PhpMyAdmin) naar MySQL, niet werkt omdat de queries van Access in MySQL niet lijken te werken.

Waar moet ik nu op letten wil ik eenvoudig Access kunnen gebruiken om te testdraaien?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:36
Tja.... Zoals een taal (Nederlands) dialecten heeft, bestaan er binnen SQL ook dialecten.

Waar moet je op letten: specifieke MS keywords, dingen die in Access wel kunnen en niet in MySQL (ik denk daarbij aan subqueries, unions, ...)

https://fgheysels.github.io/

Verwijderd

TromboneFreakus schreef op 29 november 2002 @ 14:49:
Waar moet ik nu op letten wil ik eenvoudig Access kunnen gebruiken om te testdraaien?
Klinkt heel flauw, maar het werk wel: gebruik alleen ANSI SQL..

• TromboneFreakus
Probleem is dan vermoedelijk dat ik in Access queries heb die naar andere queries verwijzen. Aangezien je 'subqueries' noemt, zal dit vermoedelijk het punt zijn. Wat is het MySQL alternatief?

• TromboneFreakus
Verwijderd schreef op 29 November 2002 @ 14:51:
[...]

Het grote voordeel van Access is dat je zo snel kan uitproberen of je gedachtenspinsel werkt, zonder dat je de complete query ook daadwerkelijk moet typen. Is er geen hulpprogramma voor het maken van ANSI queries die dit voordeel ook kent (evt. onder Linux)?

Verwijderd

volgens mij kun je acces aan een (mysql) sql server koppelen

zie ook http://www.freesql.org/tutorials/export.html

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2002 14:57 ]

• whoami
Verwijderd schreef op 29 november 2002 @ 14:51:
[...]

Dan nog... Subqueries zijn voor zover ik weet ook in ANSI SQL gespecifieerd. MySQL kan die niet aan.

Verwijderd schreef op 29 november 2002 @ 14:54:
volgens mij kun je acces aan een sql server koppelen

Dat is toch totaal irrelevant?
De TS gebruikt Access en MySQL, geen Sql Server.

[ Voor 35% gewijzigd door whoami op 29-11-2002 14:55 ]

Verwijderd

TromboneFreakus schreef op 29 november 2002 @ 14:53:
[...]

Het grote voordeel van Access is dat je zo snel kan uitproberen of je gedachtenspinsel werkt, zonder dat je de complete query ook daadwerkelijk moet typen.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik ken alleen SQL en niet dat query gedoe van Access, met die dropdown dingen. Nooit eerder mee gewerkt.
Is er geen hulpprogramma voor het maken van ANSI queries die dit voordeel ook kent (evt. onder Linux)?
Niet dat ik weet.

• TromboneFreakus
Euhh.. wacht even, voor de duidelijkheid, voor hier een discussie ontstaat wat ik nu wil en gevraagd heb.

De situatie is als volgt: ik woon in een studentenhuis en wil op de computer bijhouden hoeveel een ieder moet betalen aan de kosten van het avondeten (soms eet een huisgenoot niet mee, soms neemt hij/zij extra mensen mee, enz.). Dat had ik vrij snel voor elkaar in Acces.

Nu moet die database op de server pc geplaatst worden. Dat is een Linux pc met Apache, PHP en MySQL geinstalleerd. MySQL is in dat geval een server lijkt me, alhoewel ik dus MySQL slechts incidenteel gebruik en jullie dit misschien beter uit elkaar kunnen houden.

• whoami
Verwijderd schreef op 29 November 2002 @ 14:57:
[...]

Ik snap wat je bedoelt, maar ik ken alleen SQL en niet dat query gedoe van Access, met die dropdown dingen. Nooit eerder mee gewerkt.

[...]

In Access kan je wel queries mbvh sql statements ingeven hoor. :Y)

Hoe je een subquery nu precies in MySQL moet herschrijven weet ik niet zo, maar ik dacht dat het iets met outer joins te maken had. Er zijn hier wel een paar topics te vinden hoor waar dat in uitgelegd wordt, en anders vind je wel iets op internet

Verwijderd

whoami schreef op 29 November 2002 @ 15:03:

[...]

In Access kan je wel queries mbvh sql statements ingeven hoor. :Y)
mmh.. dat was dus ook wat ik bedoelde ;)
Dat is het enige waar ik Access voor gebruik. Die shit met die dropdown menus snap ik niet en wil ik ook niet leren snappen...
Hoe je een subquery nu precies in MySQL moet herschrijven weet ik niet zo, maar ik dacht dat het iets met outer joins te maken had. Er zijn hier wel een paar topics te vinden hoor waar dat in uitgelegd wordt, en anders vind je wel iets op internet
weet ik ook niet. Ik heb het ff geprobeerd in een MySQL databaseje,
maar
SELECT * FROM test2 WHERE test2.testID IN (SELECT ID FROM test);
werkt inderdaad niet :(

Verwijderd

TromboneFreakus schreef op 29 November 2002 @ 14:59:
Euhh.. wacht even, voor de duidelijkheid, voor hier een discussie ontstaat wat ik nu wil en gevraagd heb.

De situatie is als volgt: ik woon in een studentenhuis en wil op de computer bijhouden hoeveel een ieder moet betalen aan de kosten van het avondeten (soms eet een huisgenoot niet mee, soms neemt hij/zij extra mensen mee, enz.). Dat had ik vrij snel voor elkaar in Acces.

Nu moet die database op de server pc geplaatst worden. Dat is een Linux pc met Apache, PHP en MySQL geinstalleerd. MySQL is in dat geval een server lijkt me, alhoewel ik dus MySQL slechts incidenteel gebruik en jullie dit misschien beter uit elkaar kunnen houden.
Tutorial for migrating data from MS Access to MySQL

"how do I upload my data from my Access database to my MySQL database?"

http://www.freesql.org/tutorials/export.html

• jochemd
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 25-08 15:35
TromboneFreakus schreef op 29 november 2002 @ 14:49:

De MySQL handleiding voor zowel de versie van MySQL die je gaat draaien als de configuratie die je gaat draaien. Er zijn een aantal simpele richtlijnen aan te geven, zoals het niet gebruiken van subqueries, unions en views (stored queries), waarmee je een heel eind komt, maar uiteindelijk komt het gewoon neer op de handleiding er bij pakken.

• Anders
  • Laatst online: 24-08 18:29
Verwijderd schreef op 29 November 2002 @ 15:13:
weet ik ook niet. Ik heb het ff geprobeerd in een MySQL databaseje,
maar
SELECT * FROM test2 WHERE test2.testID IN (SELECT ID FROM test);
werkt inderdaad niet :(
Maar goed, je kunt je natuurlijk ook afvragen of subqueries uberhaupt noodzakelijk zijn. Bovenstaande query is gelijk aan de onderstaande, die wel werkt in MySQL:

SELECT test2.* FROM test1, test2 WHERE test2.testID IN (test1.ID)

Ik spoor veilig of ik spoor niet.

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:41

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op 29 november 2002 @ 14:51:
[...]

Hmm ja... gebruik eens een paar LIKE's in je queries, en gebruik die dan eens in Access.. wildcards in de LIKE zijn in Access helaas NIET volgens de ANSI SQL standaard :/

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• ProgrammerX
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-02-2021
Anders schreef op 29 November 2002 @ 20:48:
[...]

Maar goed, je kunt je natuurlijk ook afvragen of subqueries uberhaupt noodzakelijk zijn. Bovenstaande query is gelijk aan de onderstaande, die wel werkt in MySQL:

SELECT test2.* FROM test1, test2 WHERE test2.testID IN (test1.ID)
Nou vind ik subqueries persoonlijk zeer handig, zeker bij wat moelijkere queries die je niet zo snel hebt (of kunt) omgeschreven naar je bovenstaande query, dus ik denk dat ze zeker nodig zijn (vind ik ook een van de minpuntjes van mysql).

• TromboneFreakus
jochemd schreef op 29 november 2002 @ 16:56:
[...]

De MySQL handleiding voor zowel de versie van MySQL die je gaat draaien als de configuratie die je gaat draaien. Er zijn een aantal simpele richtlijnen aan te geven, zoals het niet gebruiken van subqueries, unions en views (stored queries), waarmee je een heel eind komt, maar uiteindelijk komt het gewoon neer op de handleiding er bij pakken.
Wat nu als je in Access enkele queries nodig hebt om het gewenste resultaat te bereiken? Je kunt onder MySQL - als ik jullie goed begrijp ten minste - datzelfde resultaat dan niet bereiken? Gezien de vele PHP/MySQL sites mis ik vast iets hier...

• TromboneFreakus
Verwijderd schreef op 29 november 2002 @ 14:54:
volgens mij kun je acces aan een (mysql) sql server koppelen

Probleem van deze tutorial is dat het queries uploadt als tabellen met eigen waarden, ipv de echte queries die dingen uitrekenen (zoals de sommaties van iets).

Enig idee hoe ik dat kan ondervangen?

• jochemd
TromboneFreakus schreef op 02 December 2002 @ 12:54:

Wat nu als je in Access enkele queries nodig hebt om het gewenste resultaat te bereiken? Je kunt onder MySQL - als ik jullie goed begrijp ten minste - datzelfde resultaat dan niet bereiken?
Dat begrijp je niet goed. subqueries is niet het zelfde als meerdere queries.

• VisionMaster
  • Laatst online: 18-07 20:32

VisionMaster

Security!

Creepy schreef op 29 November 2002 @ 21:24:
[...]

Hmm ja... gebruik eens een paar LIKE's in je queries, en gebruik die dan eens in Access.. wildcards in de LIKE zijn in Access helaas NIET volgens de ANSI SQL standaard :/
Niet de meest oplettende opmerking, omdat er door de jou geQuote persoon niet in zijn opmerking een suggestie maakt dat Access Ansi-SQL hanteerd.

Ik heb dit op mijn werk ongeveer ook gehad :r

1 applicatie moet met Oracle en MS Access moeten lullen, zelfde Ansi-SQL queries dus. Alle complexiteit opgelost in de database specifieke views :P (hopelijk was dit niet bedrijfsgheim).
Oracle heeft ook zo zijn Anti-Ansi-SQL statements, maar Access is om gek van te worden die leipe SQL implementatie vind vanalles goed 8)7

I've visited the Mothership @ Cupertino

• TromboneFreakus
Wat is nu eigenlijk de tip dan, wanneer je meer query's nodig hebt in Access om hetzelfde resultaat in MySQL te bereiken?

• jochemd
TromboneFreakus schreef op 12 December 2002 @ 12:55:
Wat is nu eigenlijk de tip dan, wanneer je meer query's nodig hebt in Access om hetzelfde resultaat in MySQL te bereiken?
Er is ergens in deze zin het woordje "als" weggevallen, en het antwoord is afhankelijk van waar je het gaat invoegen.

• Creepy
  • Laatst online: 22:41

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

VisionMaster schreef op 06 december 2002 @ 19:46:
[...]

Niet de meest oplettende opmerking, omdat er door de jou geQuote persoon niet in zijn opmerking een suggestie maakt dat Access Ansi-SQL hanteerd.
Eeehh... de opmerking "Gebruik ANSI-SQL" lost het probleem van de Topic Starter niet op ;) (aangezien deze eenvoudig met Access wilde test draaien..,, en wildcards in Access niet ANSI-SQL compatible zijn.....)

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1