[winxp] ntfs partitie blijft telkens beschadigd raken

Pagina: 1
Acties:

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
De grootste partitite die ik heb (zo'n 18 GB) is geformatteerd met NTFS als bestandsysteem. De laatste tijd valt het me op dat scandisk regelmatig vanzelf langs komt bij het opstarten en dan zo'n 512 kb aan beschadigde sectoren vindt. Norton Disc Doctor kan dit wel repareren (is daar vrij lang mee bezig), maar na verloop van tijd herhaalt het hele gebeuren zich weer.

Wat kan hier nu mis zijn? Kan NTFS structureel zo beschadigd raken dat herstelde gegevens op de schijf vanzelf weer beschadigd raken? Of moet ik meer denken aan een fysieke beschadiging?

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 11-09 19:41

Arno

PF5A

Ik denk dat je disk aan het afsterven is.... ik zou je data backuppen en zo snel mogelijk een andere kopen

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:53

DinX

Motormuis

Kijk eens met defrag of je veel beschadigde clusters hebt. Disk doctor kan dit misschien ook laten zien.
Als je weinig ruimte vrij hebt op je schijf en veel kapotte clusters is de kans groot dat op deze clusters eens wat geschreven gaat worden.
De kans is dus zeer groot dat het fysieke schade is aan de schijf.
Hoe oud is de schijf btw ?

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• TromboneFreakus
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 01-08-2023
De schijf is nu zo'n 3/4 jaar oud dacht ik, nadat ik ook al een andere hd heb opgestuurd, omdat ik die niet meer vertrouwde (wat gebeurde er met m'n hard disk (lawaai en stank). Zou ik dan alweer aan een nieuwe hd toe zijn....??

• Jack Flushell
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-08 07:34
TromboneFreakus schreef op 02 December 2002 @ 11:33:
De schijf is nu zo'n 3/4 jaar oud dacht ik, nadat ik ook al een andere hd heb opgestuurd, omdat ik die niet meer vertrouwde (wat gebeurde er met m'n hard disk (lawaai en stank). Zou ik dan alweer aan een nieuwe hd toe zijn....??
Als het echt om BESCHADIGDE sectoren gaat
(dus fysiek) is je HD rot, als het steeds andere fouten zijn, kan het wel eens liggen aan heel veel verschillende dingen.... zoals een afsluitprobleem, waardoor de data bij afsluiten niet goed wordt weggeschreven... Je mobo zou ook kaduuk kunnen zijn (om maar eens een van de vele mogelijkheden te noemen).