Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL]'Onbekend iets' afgebroken

Pagina: 1
Acties:

• ReseT
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Tijdens het voltmodden van mijn GF4 is een klein bruin 'iets' afgebroken.
Maar wat is het? Waarmee kan ik het vervangen?!

Op dit plaatje kan je het erg goed zien. Onder de eerste 'S' van SC1175CSW zitten 3 van die kleine bruine blokjes, de alle rechter van die drie is afgebroken.
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/weerstand2.jpg
http://members.chello.nl/~~~/weerstand.JPG (850KB)

Mijn enthousiastme is me weer eens fataal geworden :(

[ Voor 11% gewijzigd door ReseT op 01-03-2016 09:09 ]

ID4.1M Honey Yellow. WP: PUZ-SWM60VAA+ERST30F-VM2EE (cylinder unit)

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 01:22

almightyarjen

When does the hurting stop?

Da's een SMD component, kan een weerstand of condensator zijn. Kan je ook lezen wat voor waarde erop staat?

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Verwijderd

op zich wil dat nog niet zeggen dat het component stuk is hoor en zeker niet dat je kaart niet meer bruikbaar kan gemaakt worden.
Als je idd de waarde kan lezen die op de smd staat kan misschien achterhaald worden wat het is en als het nodig moest zijn hoe je het juist kan terug solderen ;)

anders zou ik zeggen soldeer het er terug op zoals de andere 2, 2 kansen op 3 dat het juist is en waar werkt :+

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Als je besluit het re weer op te solderen: doe dit heel voorzichtig en kijk vooral uit dat het componentje niet te heet wordt. SMD-onderdeeltjes raken namelijk heel snel oververhit.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• ReseT
  • Niet online
Er staat niks op, maar ernaast staat C1190. En de orginele is weggeschoten toen ik met mijn pincet te hard kneep. Ik heb nog een oude netwerk kaart met van die dingen, kan ik het niet van die kaart slopen en op mijn GF4 zetten?

Het niet echt kapot, doet het nog wel, maar ik krijg na een uurtje of zo, een error van win32.sys en nv_disp.sys. Met mijn oude GF2 doet mijn PC dat niet. Dus het zou kunnen dat dit de oorzaak is.

Verwijderd

ReseT schreef op 29 november 2002 @ 15:07:
Er staat niks op, maar ernaast staat C1190. En de orginele is weggeschoten toen ik met mijn pincet te hard kneep. Ik heb nog een oude netwerk kaart met van die dingen, kan ik het niet van die kaart slopen en op mijn GF4 zetten?
De C slaat waarschijnlijk op condensator. Als je niet welke waarde deze heeft kan je hem ook niet vervangen.

• Syndicate
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 29-11 23:43
Kdenk dat ReseT een probleem heeft..

/edit: Je doet je usericon eer aan :)

[ Voor 37% gewijzigd door Syndicate op 29-11-2002 15:23 ]

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-11 14:31

AcouSE

Swedish Chef

Da's een condensator, waarschijnlijk in formaat 1206 of evt. 0805. Vanwege het feit dat ie vlak naast je voltage regulator zit zou ik z'n waarde op 100nF schatten (10nF zou ook kunnen).

Heb je al geprobeerd of ie het nog doet?

• ReseT
  • Niet online
AcouSE schreef op 29 november 2002 @ 15:31:
Da's een condensator, waarschijnlijk in formaat 1206 of evt. 0805. Vanwege het feit dat ie vlak naast je voltage regulator zit zou ik z'n waarde op 100nF schatten (10nF zou ook kunnen).

Heb je al geprobeerd of ie het nog doet?
Hij doet het een beetje, maar mijn systeem is daardoor erg onstabiel.

Wat bedoel je met formaat 1206 en 0805? En welke grootheid/eenheid hoort bij nF ? Zou ik dat op een of andere manier kunnen nameten?

[ Voor 93% gewijzigd door ReseT op 29-11-2002 15:34 ]

Verwijderd

ReseT schreef op 29 november 2002 @ 15:32:
[...]

Zou ik dat op een of andere manier kunnen nameten?
Als ding nog in zodanige staat is dat je er aan kunt meten istie niet kapot en kun je hem gewoon terugzetten.

Verwijderd

ReseT schreef op 29 november 2002 @ 15:32:
[...]

Wat bedoel je met formaat 1206 en 0805? En welke grootheid/eenheid hoort bij nF ? Zou ik dat op een of andere manier kunnen nameten?
Das t formaat van de condensator
F = Farad. Eenheid van condensator zegmaar.

• ReseT
  • Niet online
Hoe weet ik dan of de condensator 10nF of 100nF is? Er staat namelijk niks op.

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
1 tip, als je onderdeeltjes gaat halen bij de elektroboer, haal er dan minstens 10 ofzo...
Die dingen kosten geen drol en het is lullig om helemaal terug te moeten voor een componentje van 1x2mm

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

insan1ty schreef op 29 November 2002 @ 15:55:
1 tip, als je onderdeeltjes gaat halen bij de elektroboer, haal er dan minstens 10 ofzo...
Die dingen kosten geen drol en het is lullig om helemaal terug te moeten voor een componentje van 1x2mm
Anders kan je er ook nog iets bij nemen wat altijd handig is, een stuk krimpkous ofzo :)

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• ReseT
  • Niet online
Dat heb ik al, dat is dat rode buisje :)

• M14
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

btw, is da n Leadtek TI4400?

Ik heb er ook een. k zal ff kijken of ik er een waarde op kan zien.

[Edit]
Welk onderdeeltje bedoel je eigelijk. Ik kan geen verschil vinden tussen de foto van jou kaart, en de mijne.

[ Voor 39% gewijzigd door M14 op 29-11-2002 17:13 ]

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• ReseT
  • Niet online
Ja het is een Leadtek Ti4400.
Ik kan trouwens ook proberen om een macro shotje te maken met mn cam.

• M14

M14

Heb het onderdeeltje al gevonden.

Er staat C1193 boven.

[ Voor 6% gewijzigd door M14 op 29-11-2002 17:19 ]

Verwijderd

Waarom zet je hier een plaatje van 850KB neer?
Veel te groot! :(

Het gaat toch alleen hierom:

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/weerstand2.jpg

Let op: 26KB!

Iemand anders moet op zijn kaart kijken wat er op de condensator staat. (Meestal drie getallen).
Staat er niets op dan wordt het lastig.

Ik heb een pdf van de chip gevonden.
http://www.semtech.com/pdf/sc1175.pdf

Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/sc1175.gif

Er zitten drie c'tjes bij pootjes drie, vier en vijf.
Het zal dus wel pootje drie (-In1) zijn want aan de andere kant zitten fets (zie pdf).
Dus C5: 10nF

(Fouten voorbehouden!)

• M14

M14

Verwijderd schreef op 29 november 2002 @ 17:19:
Waarom zet je hier een plaatje van 850KB neer?
Veel te groot! :(

Het gaat toch alleen hierom:

[afbeelding]

Let op: 26KB!

Iemand anders moet op zijn kaart kijken wat er op de condensator staat. (Meestal drie getallen).
Staat er niets op dan wordt het lastig.

Ik heb een pdf van de chip gevonden.
http://www.semtech.com/pdf/sc1175.pdf

[afbeelding]

Er zitten drie c'tjes bij pootjes drie, vier en vijf.
Het zal dus wel pootje drie (-In1) zijn want aan de andere kant zitten fets (zie pdf).
Dus C5: 10nF

(Fouten voorbehouden!)
dit klopt niet. Het is niet pootje 3. Kijk maar naar de inkeping (op de foto).
Het is pootje 18.

btw, dit is een data-sheet van het IC, maar zo hoeft het nog niet op de kaart te zitten

[ Voor 10% gewijzigd door M14 op 29-11-2002 17:27 ]

Verwijderd

A propos:
Het zou ook C1 of C6 kunnen zijn.
Maar een 0,22uF is veel groter (net als die C in het vakje links op het plaatje) en C6 is not used.

• ReseT
  • Niet online
Sorry van die grote foto, maar mijn plaatjes editor programma zit op mijn PC waar mijn videokaart in hoort. Ik heb jouw foto genomen als je het niet erg vindt.

Hoe hard ik ook kijk, er staat niets erop.

Zie jij er wel wat op staan M14?

• ReseT
  • Niet online
Pootje die aan de weerstand vast zitten zijn 18 en 20. pootje 20 zit vanzelfsprekend aan de rechterkant.

• M14

M14

ReseT schreef op 29 November 2002 @ 17:28:
Sorry van die grote foto, maar mijn plaatjes editor programma zit op mijn PC waar mijn videokaart in hoort. Ik heb jouw foto genomen als je het niet erg vindt.

Hoe hard ik ook kijk, er staat niets erop.

Zie jij er wel wat op staan M14?
Er staat idd nix op. Misschien kun je eens proberen om met een multimeter er eentje door te meten die er langs zit. Je moet dus wel een multimeter hebben die condensatoren kan doormeten.

• ReseT
  • Niet online
Helaas heb ik een multimeter zonder Farad. Zo 'multi' is het dus niet :(

Iemand hier op GoT die een Ti4400/Ti4600(Geen Ti4200 want die gebruikt anderen voltage regulator) heeft en een multimeter die condensatoren kan meten?

[ Voor 4% gewijzigd door ReseT op 29-11-2002 18:03 ]

Verwijderd

Wat moet je nu nog meten, dan?
De condensator is toch weggevlogen?

Het is 10nF.
Drie kleine condensatortjes op rij die je ook terugziet in het schema: 10nF.
Een 0,22uF is veel groter.

Koop er vijf. (Zeker weten dat je er nog enkele kwijtraakt!)

Kijk of er geen soldeerresten kortsluiting maken (eventueel wegzuigen met litze of tinzuiger of smelten en 'opzij duwen' met een potloodpunt).

Zet het condensatortje op zijn plaats vast met een miniscuul druppeltje lijm.
Soldeer met de fijnst mogelijke soldeerbout, en fijn soldertin.

OK: het is pootje 18 van de chip (hoewel ik geen inkeping zie!) maar het derde pootje (rode pijltje) op de chip in het schema. Het groene pijltje wijst naar een pootje dat doorloopt naar een FET: die moeten we niet hebben.

• FragDaddy
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 14-11 14:24
gewoon in je computer drukken die kaart.

vaak zijn die kleine SMD condensatoren als ontstoring of afvlakking van signalen bedoelt. hoogstwaarschijnlijk doet ie het nog gewoon. het was veel beroerder geweest als er een weerstandje was afgebroken.

[ Voor 3% gewijzigd door FragDaddy op 29-11-2002 18:56 ]

Have a wheelie good weekend!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:16
Als je o'n goeie electroboer hebt als ik, ga hem dan gewoon eens die kaart tonen, en doe die cheet van de chip mee. Met een beetje geluk weet je in 5 min. wat je nodig hebt. Nooit geschoten, altijd mis, dus gewoon proberen.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

mag ik ff vragen met wat voor mod je bezig bent ?

btw ik ben het wel eens met fragdaddy

[ Voor 31% gewijzigd door Fish op 29-11-2002 20:44 ]

Iperf

• _Cyber_
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17-06-2021
fish schreef op 29 November 2002 @ 19:54:

Als jullie goed hadden gelezen, had je gezien dat die kaart nog wel werk maar instabiel is.......

ReSet als jij nou eens naar je videokaart bakker een mailtje stuurt met de vraag welke waarde C1190 moet hebben.... grote kans dat ze je dat wel willen en kunnen vertellen........dan weet je het in iedergeval zeker.....

-=System Specs=- | Shit does not happen, it's made by an asshole.....

• M14

M14

Verwijderd schreef op 29 November 2002 @ 18:40:
Wat moet je nu nog meten, dan?
De condensator is toch weggevlogen?

Het is 10nF.
Drie kleine condensatortjes op rij die je ook terugziet in het schema: 10nF.
Een 0,22uF is veel groter.

Koop er vijf. (Zeker weten dat je er nog enkele kwijtraakt!)

Kijk of er geen soldeerresten kortsluiting maken (eventueel wegzuigen met litze of tinzuiger of smelten en 'opzij duwen' met een potloodpunt).

Zet het condensatortje op zijn plaats vast met een miniscuul druppeltje lijm.
Soldeer met de fijnst mogelijke soldeerbout, en fijn soldertin.

OK: het is pootje 18 van de chip (hoewel ik geen inkeping zie!) maar het derde pootje (rode pijltje) op de chip in het schema. Het groene pijltje wijst naar een pootje dat doorloopt naar een FET: die moeten we niet hebben.
Er zit wel degelijk een inkeping in da IC'tje, alleen die zie je niet, want daar zit die weerstand voor. Ik heb precies dezelfde kaart in mn bak zitten, dus geloof me maar :P

Verder is dit een voorbeeld schema voor het gebruik van dit IC. Het hoeft zo _niet_ op de kaart te zitten. Dit kunnen hele andere waardes zijn!

• ReseT
  • Niet online
fish schreef op 29 November 2002 @ 19:54:

GF4 Voltmod, om je Core en je Mem te verhogen.
_Cyber_ schreef op 29 November 2002 @ 21:42:
[...]

...

ReSet als jij nou eens naar je videokaart bakker een mailtje stuurt met de vraag welke waarde C1190 moet hebben.... grote kans dat ze je dat wel willen en kunnen vertellen........dan weet je het in iedergeval zeker.....
Mailtje stuurd naar info@leadtek.nl voor de zekerheid.

--
Kan je eigenlijk wel zulke kleine condensators wel bij de elektroboer halen? Want dit lijkt mij niet echt iets voor hobbyisten om mee te gaan spelen.

• M14

M14

Kan je eigenlijk wel zulke kleine condensators wel bij de elektroboer halen? Want dit lijkt mij niet echt iets voor hobbyisten om mee te gaan spelen.
Is heel makkelijk te krijgen hoor. Is gewoon standaard smd-spul.Zelfs Conrad verkoopt het spul (raad ik je niet aan). Dit is bij de gemiddelde electroboer makkelijk te krijgen.

Verwijderd

het is inderdaad een smd component.....alleen waarvoor hij dient is zo niet te zien...
bij ons op het werk sturen we je net zo hard door naar de dealer van dat ding want de zooi ff doormeten.....argh kutwoord.. is niet te doen en nog een ding..... smd is niet inbakken maar opbakken..... dus op de printplaat ik wens je hier veel suc6 mee want dit is echt expert-werk

• insan1ty
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15-03-2023
Verwijderd schreef op 30 november 2002 @ 12:10:
het is inderdaad een smd component.....alleen waarvoor hij dient is zo niet te zien...
bij ons op het werk sturen we je net zo hard door naar de dealer van dat ding want de zooi ff doormeten.....argh kutwoord.. is niet te doen en nog een ding..... smd is niet inbakken maar opbakken..... dus op de printplaat ik wens je hier veel suc6 mee want dit is echt expert-werk
We waren er dus al uit dat het een condensator was, vanwege de C voor het onderdeelnummer. De waarde leek ons dus 10nf aangezien dat iin een gevonden schema stond. Het opbakken lijkt me logisch > SMD = Surface Mounted Device
Daarom eerst met een druppeltje lijm vastzetten, en dan solderen met het fijnste dat er maar is

• ReseT
  • Niet online
Vandaag naar de elektro boer geweest, paar van die dingen gehaald, en hij doet het weer! Misschien heeft mijn kaart het altijd nog redelijk goed gedaan desondanks het ontbreken van een SMD-component, maar ik voel me iig veel beter dat er wat op zit :)

Solderen was misschien wat brak, maar het zit erop, ik heb namelijk geen dunne soldeerbout.

Ook een aantal keren UT benchmark gedraaid, geen artifacts of dergelijke, dus ik neem aan dat het goed is. Hopelijk blijft het zo! Anders zien je me gauw weer terug met een topic :D

Dank aan jullie allemaal ! _/-\o_

• M14

M14

ReseT schreef op 30 November 2002 @ 17:21:
Vandaag naar de elektro boer geweest, paar van die dingen gehaald, en hij doet het weer! Misschien heeft mijn kaart het altijd nog redelijk goed gedaan desondanks het ontbreken van een SMD-component, maar ik voel me iig veel beter dat er wat op zit :)

Solderen was misschien wat brak, maar het zit erop, ik heb namelijk geen dunne soldeerbout.

Ook een aantal keren UT benchmark gedraaid, geen artifacts of dergelijke, dus ik neem aan dat het goed is. Hopelijk blijft het zo! Anders zien je me gauw weer terug met een topic :D

Mooi dat het je is gelukt :)

Laat eens wat PICS ervan zien.

• M14

M14

ReseT schreef op 30 November 2002 @ 17:21:

Kick :)

Heb je wat pics van het resultaat??

• ReseT
  • Niet online
Ja komt eraan, even uploaden.

Helaas gaat het niet werken voor deze weekend, misschien in het weekend. :|

[ Voor 59% gewijzigd door ReseT op 04-12-2002 20:29 ]

• Diamon
  • Laatst online: 09-11 19:33

Diamon

The Weird One

[Evil Mode]
Reset is natuurlijk zijn soldeerkunsten aan het overdoen, of koopt gewoon een nieuwe kaart :X
[/Evil Mode]

Ben benieuwd naar het resultaat, weet dat SMD solderen lastig kan zijn.
Heb een aantal PS2-Mods uitgevoerd, en daarbij moet je ook op SMD solderen.

And The Only One

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 30-11 10:39
Diamon schreef op 04 december 2002 @ 22:05:
[Evil Mode]
Reset is natuurlijk zijn soldeerkunsten aan het overdoen, of koopt gewoon een nieuwe kaart :X
[/Evil Mode]

Ben benieuwd naar het resultaat, weet dat SMD solderen lastig kan zijn.
Heb een aantal PS2-Mods uitgevoerd, en daarbij moet je ook op SMD solderen.

Lezen? [rml]ReseT in "[ EL]'Onbekend iets' afgebroken"[/rml]

• ReseT
  • Niet online
PLaatje zoals beloofd: http://members.chello.nl/~~~/weerstand.JPG (900KB) Hopelijk kan je de SMD herkennen :)
En hopelijk heeft de SMD geen 'in' en 'uit' kant!

[ Voor 21% gewijzigd door ReseT op 01-03-2016 09:13 ]

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Dat condensatortje (SMD) is netjes gedaan opzich, ach.. als het maar werkt toch :)

System specs

• Aphelion
  • Laatst online: 29-11 22:36
GElukkig is het gelukt en het is nog netjes geworden ook. GEslaagde mod dus alsnog:)

Feeling lonely and content at the same time, I believe, is a rare kind of happiness

Pagina: 1