Toon posts:

MSI mobo herkent Athlon alleen als 100MHz

Pagina: 1
Acties:
  • 136 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Op mijn K7T266-Pro2 mobo heb ik een Athlon XP1800+ geprikt. Ik neem tenminste aan dat het geen Athlon 1800 is. Er staat op "Athlon1800". 2e hands gekocht. (Voorheen was dat een Duron1200). Echter herkent de bios het als een 100MHz processor. Als ik hem handmatig op 133 zet dan start de comp niet meer op. Waarschijnlijk omdat de rest van de apparatuur (VGA kaart) niet op 133 kan draaien. Voorheen kon ik daarom in de bios de SDRAM frequentie zetten op "bussnelheid-33" terug draaien. Dan werkte het wel. Ik had hiervoor al eens een 1800+. Nu kan ik dat niet meer instellen in de bios. Alleen "bussnelheid+33". Volgens het boekje kan je dit alleen bij een 100 MHz proc. En "bussnelhied-33" alleen bijeen 133MHz proc. Iemand een oplossing?

Gr. Mark

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-08 15:47
Weet je zeker dat je geheugen ook 133Mhz aan kan?

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Waarschijnlijk omdat de rest van de apparatuur (VGA kaart) niet op 133 kan draaien
Onzin. Ligt aan mobo/CPU/BIOS/koeling/geheugen. Aangezien dat de mobo de CPU in ieder geval wel ondersteunt (laatste BIOS update gedaan?) ligt het eerder aan de CPU/koeling/geheugen. Wordt de CPU niet te warm? Welke koeler heb je? Welk geheugen heb je precies? Zie ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter onderaan op Technische PMG FAQ :)

• Spais
  • Laatst online: 08-01 20:27

Spais

The Spais Melange

Ik heb een MSI K7T Turbo2 mobo en daar staat ie standaard ook op 100Mhz.. Na het verwijderen van een jumper op t mobo sprong ie op 133Mhz en herkende die me 2000+ wel goed.. Misschien dat dit helpt..

• Spais

Spais

The Spais Melange

Het staat gewoon in je manual hoor.. Die heb ik net ffies van inet gesleurd en bekeken, op blz. 2-14 staat dat er een jumper is genaamd SW3.. Zit rechtsboven je southbridge chippie zo te zien.. Die moet je dus ff anders zetten..

[ Voor 9% gewijzigd door Spais op 29-11-2002 14:59 ]

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 14-08 13:39

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Je moet de FSB waarschijnlijk op een andere manier verhogen, zodat ook de divider voor PCI en AGP meeverandert. Bij de meeste moederborden doe je dat met een jumper, ook als de andere settings in het BIOS zitten.

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

Verwijderd

Spais schreef op 29 november 2002 @ 14:50:
Ik heb een MSI K7T Turbo2 mobo en daar staat ie standaard ook op 100Mhz.. Na het verwijderen van een jumper op t mobo sprong ie op 133Mhz en herkende die me 2000+ wel goed.. Misschien dat dit helpt..
Ik heb precies t zelfde mobo en cpu en dat werkt idd perfect.

Je moet dus echt die jumper gebruiken!

Verwijderd

FSB regeling van de K7T266 Pro2 gaat niet via een jumper, maar via de BIOS

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-08 14:48

KneoK

Not in a million lightyears

Verwijderd schreef op 29 November 2002 @ 21:44:
FSB regeling van de K7T266 Pro2 gaat niet via een jumper, maar via de BIOS
Er wordt 3 keer in dit kleine topic met zekerheid gezegd dat het jumpertje omgezet moet worden... Waarom moet jij dan weer zeggen dat het onzin is ???

Topicstarter >>> Kijk alsjeblieft dat jumpertje even na...

Aangezien je ook al zei dat je altijd HOST (bussnelheid) - 33 deed vermoed ik dat je geheugen misschien ook wel de storende factor kan zijn... Misschien dat je nog pc1600 gebruikt (KT266 is toch DDR?) ??? Als je de mogelijkheid hebt en het jumpertje doet het ook niet, probeer ergens even een plankje pc2100 te halen om te testen...

[ Voor 31% gewijzigd door KneoK op 30-11-2002 14:29 ]

• tweak_master
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 06-08 16:20
BioWEB schreef op 30 November 2002 @ 14:27:
Er wordt 3 keer in dit kleine topic met zekerheid gezegd dat het jumpertje omgezet moet worden... Waarom moet jij dan weer zeggen dat het onzin is ???

Topicstarter >>> Kijk alsjeblieft dat jumpertje even na...
Sorry BioWeb, maar TweakGuy heeft gelijk, er is op de msi k7t266pro2 inderdaad geen jumpertje te vinden om de fsb te veranderen. Dit kan enkel via de bios worden ingesteld... Wat MarkW wel kan proberen is de CMOS leegmaken.
Dit heeft bij mij ook een soortgelijk probleem opgelost...

Verwijderd

Topicstarter
CMOS leegmaken door clear CMOS jumper te gebruiken. Heb ik al meerdere malen gedaan want als ie niet op start dan moet ik eerst de CMOS resetten (zodat ie weer op 100MHZ) komt te staan waardoor ie wel opstart.

• tweak_master
Verwijderd schreef op 02 december 2002 @ 09:58:
CMOS leegmaken door clear CMOS jumper te gebruiken. Heb ik al meerdere malen gedaan want als ie niet op start dan moet ik eerst de CMOS resetten (zodat ie weer op 100MHZ) komt te staan waardoor ie wel opstart.
'k Stond voor hetzelfde probleem, maar ik stelde de hele bios na de reset telkens helemaal opnieuw in (fsb +agp-rate, onboard sound, enz...) en dit lukte niet.
Slechts toen ik énkel de fsb instelde en restartte, bleef hij stabiel en kon ik de overige instellingen aanpassen !!!
(Raar maar waar, mijn systeem werkte enkel als ik nà de CMOS-reset de stekker even uittrok... :? )

Verwijderd

Topicstarter
Helaas. Ik heb de latste upbios update gedaan (versie 3.7). Geen verandering. Ik kan alleen maar HSCLK+33MHz kiezen en niet (oals zou moeten bij een 133 MHz CPU HSCLK-33 MHz. Dit laatste is nodig om in het geval van 100MHz geheugen het geheugen op 100 ye laten lopen terwijl de cpu op 133 loopt.

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-08 14:48

KneoK

Not in a million lightyears

tweak_master schreef op 01 december 2002 @ 22:05:
[...]

Sorry BioWeb, maar TweakGuy heeft gelijk, er is op de msi k7t266pro2 inderdaad geen jumpertje te vinden om de fsb te veranderen. Dit kan enkel via de bios worden ingesteld... Wat MarkW wel kan proberen is de CMOS leegmaken.
Dit heeft bij mij ook een soortgelijk probleem opgelost...
Oke, dan heb ik niks gezegd... Ik heb meer op de reacties gelet dan daadwerkelijk gezocht naar kenmerken van het MOBO. Ik ging ervan uit dat de topicstarter zelf al het een en ander had uitgezocht. Ook ging ik ervan uit dat als in zo'n klein topic er drie dezelfde reacties zijn, dit wel zou moeten werken...

Mon excuses...

• Spais

Spais

The Spais Melange

Waarom staat dan wel in t boekje dat je een jumper moet omzetten?

MarkW> heb je het gechecked of het echt niet zo is?

Quote uit de manual (van een K7T266 Pro2-U/UL):
"FSB Clock Jumper: SW3
This jumper provides 100Mhz and 133Mhz Front Side Bus frequency selection."

[ Voor 45% gewijzigd door Spais op 02-12-2002 10:48 ]

Verwijderd

Topicstarter
Kan het zijn dat er met het doorbranden van een procesoor iets op het mobo stuk is gegaan waardoor alleen nog maar 100MHz werkt. Ik had eerst namelijk een 1800+. Alles werkte perfect maar ik wilde een stillere koeler monteren. Bij het aanzetten van de pc is vervolgens het proc doorgebrand (omdat waarschijnlijk de koeler er niet helemaal goed op zat). Daarna even een duron 1200 ein gehad. Geen probs. Nu onlangs weer een 1800+ aangeschaft maar helaas....niet op 133 te draaien (met dezelfde config als waar voorheen de 1800+ op liep).

• Spais

Spais

The Spais Melange

Ah dan is het wel raar ja..
Nou succes ermee dan maar!
Misschien anders ermee terug naar de winkel?

• tweak_master
Spais schreef op 02 December 2002 @ 10:40:
Waarom staat dan wel in t boekje dat je een jumper moet omzetten?

Quote uit de manual (van een K7T266 Pro2-U/UL):
"FSB Clock Jumper: SW3
This jumper provides 100Mhz and 133Mhz Front Side Bus frequency selection."
Hier gaat het duidelijk om een misverstand: die k7t266pro- u/ul (MS-6593) is niét de k7t266pro2-(ru) (MS-6380 v2.0)...
De MS-6593 is (naar mijn weten) een geupdate MS-6380 die snellere cpu' s onderdsteund en dus is het heel goed mogelijk dat daar inderdaad zo'n jumper opstaat!!! ;)

• Spais

Spais

The Spais Melange

Hier gaat het duidelijk om een misverstand: die k7t266pro- u/ul (MS-6593) is niét de k7t266pro2-(ru) (MS-6380 v2.0)...
De MS-6593 is (naar mijn weten) een geupdate MS-6380 die snellere cpu' s onderdsteund en dus is het heel goed mogelijk dat daar inderdaad zo'n jumper opstaat!!! ;)
Dat zou het wel kunnen verklaren ja :)

Verwijderd

Spais schreef op 29 November 2002 @ 14:50:
Ik heb dat bord ook alleen zit er geen jumper op die je eraf moet halen je moet het gewoon handmatig instellen in de bios

• Spais

Spais

The Spais Melange

Verwijderd schreef op 02 december 2002 @ 11:11:
[...]

Ik heb dat bord ook alleen zit er geen jumper op die je eraf moet halen je moet het gewoon handmatig instellen in de bios
edit:
Stomme opmerking

[ Voor 40% gewijzigd door Spais op 02-12-2002 11:15 ]

Verwijderd

Topicstarter
Spais schreef op 02 december 2002 @ 10:40:

selection."
Ik heb geen jumper kunnen ontdekken met SW3 erop.

• BitBit3r
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 11-03-2025

BitBit3r

Lid

kijk anders ff op msi.com.tw , daar hebben ze een goed forum waar je (bijna) alles kan vinden :)
En ik meen me te herinneren dat er 2 soorten van die borden zijn, 1 tot 1 ghz en 1 voor snellere procs :(

Wat er ook gebeuren moogh...

• tweak_master
Verwijderd schreef op 29 November 2002 @ 14:26:
... Voorheen kon ik daarom in de bios de SDRAM frequentie zetten op "bussnelheid-33" terug draaien. Dan werkte het wel. Ik had hiervoor al eens een 1800+. Nu kan ik dat niet meer instellen in de bios. Alleen "bussnelheid+33"....
Hieruit kan men dus opmaken dat je 100mhz-geheugen d'r in hebt steken. Koop je dan toch gewoon pc2100 geheugen!!! Is toch vrij goedkoop en probleem = opgelost !!! (of zie ik het mis? :? )

Verwijderd

Topicstarter
Je hebt het mis want er zit PC2100 geheugen in van Crucial. daarbij heeft het mt hetzelfde geheugen al eens gewerkt.

• tweak_master
Tja, dan lijkt het inderdaad dat er iets kapot is gegaan met het doorbranden van je eerste proc... Die Duron had ook maar een fsb van 100mhz, dus die zal inderdaad geen problemen gehad hebben.
Misschien is het mogelijk om toch de 133mhz te bereiken door middel van overclocking, alhoewel...op dat gebied ben ik maar een leek...
Pagina: 1