mouseover image swap

Pagina: 1
Acties:

• gvdh81
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-08 18:15

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Haai.. Zoals de meeste "wepdefferz" van ons wel weten werkt het mm_swapimage script niet goed in ie, dwz hij preload de images niet en moet dus iedere keer als je een mouseover hebt het plaatje opnieuw van de server laden.

Dit wil ik nie, maar wil wel mouseover images zoals op www.tweakers.net/wot/

Nu zat ik te denken, zou dit met layers oplosbaar zijn?
{link}{layer:picnormaal}{layer:mousoverpic(invisible)}{/link}

Uitleg:
{layer:picnormaal} is visible, op het moment dat je over de link hovert, wordt de {layer:mousoverpic} visible, en als je er weer vanaf gaat {layer:picnormaal} weer visible etc etc

In theorie zou het moeten werken maar ik wil graag jullie input, of misschien hebben jullie zelfs wel ergens zo'n desbetreffend script gezien..

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:21
Klopt, dat kan; Maar je zit met hetzelfde preload-probleem wat je hier ook tegenkomt.

Motor (of auto) onderhoud bijhouden

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:39

Puck

EINDBAAS.org

Waarom niet gewoon een preload functie erbij?

in de head:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
<SCRIPT LANGUAGE="JavaScript">
if (document.images) {
plaatje1 = new Image; plaatje1.src = "images/plaatje1.gif";
plaatje2 = new Image; plaatje2.src = "images/plaatje2.gif";
}
function hiLite(imgName,imgObjName) {
if (document.images) {
  document.images[imgName].src = eval(imgObjName + ".src");
}}
</SCRIPT>

en de link en plaatje:

code:
1
2
3
4
<A HREF="bla.html"
onMouseOver="hiLite('plaatje','plaatje2')"
onMouseOut="hiLite('plaatje','plaatje1')">
[img]"images/plaatje1.gif"[/img]</A>

werkt perfect hor :)

[ Voor 18% gewijzigd door Puck op 29-11-2002 11:30 ]

Arrived anxious, left bored

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ligt het aan mij of heeft preloaden tegenwoordig geen nut meer?

Ik heb meerdere IE configuraties geprobeerd, en zolang als je cache-crap aan staat werken alle mouse-overs vloeiend. Maar als je net als ik je cache altijd uitzet ("Bij elke bezoek...") dan haalt 'ie telkens het plaatje opnieuw op.

Ik preload ook meestal met een stukje script alle images, maar dat heeft dus totaal geen nut. (Op zich niet zo gek, maar kan 'ie die images dan niet zolang in het geheugen houden of zo?)

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• gvdh81

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
willem169:
Nee hoor, als mijn theorie klopt, zou hij dus tijdens het laden de plaatjes al in de layers laden, alleen is de layer invisible, wat het probleem dus compleet oplost.

PuCK:
Zie reply van RobIII

RobIII:
En daarvoor wil ik juist een oplossing vinden

[ Voor 8% gewijzigd door gvdh81 op 29-11-2002 11:33 ]

• Puck

Puck

EINDBAAS.org

Het gaat er natuurlijk wel om dat op het moment dat de user over het plaatje heen gaat de swap image meteen verschijnt en niet DAN nog moet laden. Met preload functie laat ie em al bij binnenkomst van de pagina. Heeft weinig met of wel of niet in cache te maken.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Puck: Ja toch wel degelijk. Probeer jouw eigen code maar eens met je cache uit (misschien effe rebooten om er zeker van te zijn dat je cache echt uit staat :?) Niet blaaten voor je het gechecked of hebt wel of niet werkt. (No offence dude!)

[ Voor 5% gewijzigd door RobIII op 29-11-2002 11:36 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Over mij

• gvdh81

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
RobIII, ben je het tot nu toe eens met mijn redenatie?

En PuCK, inderdaad, die code van jou werkt gewoonweg niet als je je cache uit hebt staan (wat je overigens altijd moet doen om er zeker van te zijn dat je de laatste versie van de website krijgt)

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:40

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ah .. ben dus niet de enige die hier mee zit te worstelen :)

'k Heb alleen niet zoveel script-kennis, dus ik had het er maar bij gelaten ... maar 'k hoop dat jullie wel iets kunnen bedenken :P

Dat van die layers klinkt goed ..

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Puck

Puck

EINDBAAS.org

RobIII:

Als ik me cache leeggooi en ik zet cache uit. Ik ga naar me pagina dan leest ie toch aan het begin de preload functie en laadt ie deze plaatjes toch alvast? Dus niet op het moment dat ik over het plaatje heen ga? Hmmm, dan zie ik dit toch verkeerd.

Dus als je cache hebt uitgezet werkt deze funtie niet? Bij mij lijkt het wel te werken, maar kan ook komen omdat ik een snelle verbinding heb waardoor je geen vertraging merkt.

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Dát is zéker niet onbelangrijk, maar simpel te testen door hele grote plaatjes te gebruiken .. ca. 300kB 8)

edit: Ach .. met Chello heb je dat ook in 2 sec binnen .. doe maar 1 MB ofsow :P

[ Voor 29% gewijzigd door Alfa Novanta op 29-11-2002 11:45 ]

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Heb idd wel allerlei oplossingen met <DIV>-jes e.d. die je kunt hide-en en un-hide-en, maar dat is niet zoals het hoort vind ik. Ik ben het dus met Xces idd eens...

Zoals het volgens mij zou moeten (lees je mee Gates?): Preload scriptje preloadt wel degelijk, maar slaat die crap niet op hdd op maar houdt ze in het geheugen. Te weinig geheugen? Jammer, lang leve virtual memory :). Staat cache aan dan mogen de bestanden ook op HDD... Simpel toch?

Helaas is de praktijk anders... Het valt me overigens wel op dan <sommige> sites wel "vlotte" mouse-overs hebben. Maar of dat nou ligt aan vlotte servers of aan een wel-werkend preloadertje weet ik niet. Daar heb ik me eigenlijk nog nooit echt dik genoeg om gemaakt om dat uit te zoeken. Misschien leuk voor een volgende keer.

Over mij

• Puck

Puck

EINDBAAS.org

Hmm, dan sluit ik me aan bij deze discussie om het GOED te laten werken.

Dat idee voor invisible layers te gebruiken lijkt me wel een oplossing.

• gvdh81

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Waar je ook op kunt letten is het volgende:
Op het moment dat je met je lieftallige muiscursor over het plaatje gaat (door spastisch over de mouseover te gaan, of bij wot bijv heel snel over alle images op en neer te gaan van boven naar beneden) en hem ziet veranderen in een handje met een zandloper dan weet je dat hij het plaatje opnieuw laadt, en tevens zie je je wereldbolletje een x aantal frames lopen (ligt aan de grootte van het plaatje idd).

Ik ben echt benieuwd of dit gaat werken, als ik het werkende krijg dan post ik zeker de code aangezien er meerdere mensen mee worstelen..

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
PuCK schreef op 29 November 2002 @ 11:43:
Hmmm, dan zie ik dit toch verkeerd.
Het zou zo moeten zijn maar is het niet. Je preloadertje wordt wel degelijk uitgevoerd, maar iedere keer dat je met je muis over het img gaat komt 'ie doodleuk van de server. Dus je redenatie klopt wel, maar de praktijk is anders...

Over mij

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
P.s. Zit ook op chello...

Over mij

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Probeer voor de gein mijn test (in ontwikkeling zijnde) site maar eens. http://www.devcorner.nl/new
Op de "frontpage" zitten wat grotere images. Daar zie je de vertraging bij mouse-over best goed (zeker door die domme 15K upload limiet van chello (die site komt dus van mijn server thuis)).

Zet daarna je cache aan en het werkt vloeiend... En die preloader die werkt wel...

[ Voor 3% gewijzigd door RobIII op 29-11-2002 12:02 . Reden: type ]

Over mij

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Een prachtige pagina !! _/-\o_

.. met inderdaad een absurde wachttijd tussen de images :'(

• gvdh81

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
:D

• Puck

Puck

EINDBAAS.org

Tja, theorie is natuurlijk niet altijd de praktijk :'(

• gvdh81

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Mjah, zo lang ik geen antwoord heb op mijn vragen ga ik het gewoon proberen, wilde alleen weten of het theoretisch mogelijk zou kunnen zijn, hier heb ik antwoord op gekregen, nu nog ff in de praktijk testen.

• gvdh81

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
w000000000t het werrukt !!! (tenminste in IE)
http://www.it-xces.nl/got/

Check het aub in zoveel mogelijk browsers, dan hebben we weer een probleem getackeld!

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ben bang (hoewel ik het momenteel niet kan hard maken) dat dit niet helemaal cross-browser compatible is...

* RobIII heeft lak aan cross-browser en ontwikkeld zelf alleen voor IE O-) Alleen als de klant er op staat maakt RobIII een uitzondering >:)

Het werkt hier overigens wel gewoon (cache uit, IE 6.0.2800.1106.xpsp1.020828.1920)

[ Voor 17% gewijzigd door RobIII op 29-11-2002 14:30 ]

Over mij

• gvdh81

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
volgens de code is het ie4/ns4 compatible, ben nu opera aan het downloaden, kan iemand netschaap testen?

• Brazza
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 14-08 00:48

Brazza

Byte me!

gvdh81 schreef op 29 november 2002 @ 14:31:
volgens de code is het ie4/ns4 compatible, ben nu opera aan het downloaden, kan iemand netschaap testen?
www.netschaap.nl :?

• gvdh81

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Werkt ook op: Opera 6.05, 1140

• gvdh81

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 10:46
Dat Cache verhaal klopt volgens mij echt niet hoor, ik heb hier m'n cache instelling ook op "every visit to the page" staan maar als ik een test doe met erg grote images (1,2 meg stuk) ofzo dan werkt dat preloaden wel degelijk.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Komen die dan van je eigen bak? Waarschijnlijk komen ze zo van je HD af...

Over mij

• gvdh81

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Bij ons helaas niet, vandaar dat we dus kunnen concluderen dat er meerder mensen zijn op het web waar het niet werkt. (hehe, wat een diplomatiek antwoord he?)

• McVirusS
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-08 10:46
RobIII schreef op 29 november 2002 @ 15:18:
Komen die dan van je eigen bak? Waarschijnlijk komen ze zo van je HD af...

Nee van Internet.. volgens mij geldt dat every visit voor elke sessie en dan zou een preload script gewoon moeten werken.

Hebben die mensen wel getest met echt grote plaatjes? Ik in ieder geval wel (anders is het ook bijna niet te testen).

• gvdh81

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Ik wel iig, met plaatjes van 160Kb, groot zat dus ;)

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Met kleine plaatjes zie je de vertraging al, laat staan bij grote... En, nogmaals, ik en Xces zijn niet de enigen met het probleem. Ik denk dat ik (in mijn werk als (min of meer ex-) Web Developer) genoeg bakken (98/Nt/2K/XP) met genoeg browsers (IE 4/5/5.5/6) heb gezien met dat probleem. Het is dus een structureel "probleem". Waar zit de kink?

En als je me niet gelooft, probeer dan mijn site (link staat in 1 van mijn eerdere posts in deze thread) maar eens.

[ Voor 17% gewijzigd door RobIII op 29-11-2002 18:04 ]

Over mij

• HunterPro
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
kan aan mij liggen, maar wat is het discussiepunt? Er zijn gewoon meerdere manieren om een mouseover event te proggen, en dat kan zowel met layers als met een preloader. Code het hoe je pet staat, van mijn part maak je er drie a4'tjes javascript van. Ik zie nog vrij weinig nut van dit topic eerlijk gezegd; de topicstarter draagt een stuk CSS aan (wat hij blijkbaar niet heeft getest), en nu zitten we te praten over hoe snel een plaatje uit je cache van IE verschijnt :?

• gvdh81

gvdh81

To got or not to got..

Topicstarter
Hunterpro, dan zou ik toch maar eens dit draadje doorlezen:
Er zijn gewoon meerdere manieren om een mouseover event te proggen, en dat kan zowel met layers als met een preloader. Code het hoe je pet staat
"...Ik heb meerdere IE configuraties geprobeerd, en zolang als je cache-crap aan staat werken alle mouse-overs vloeiend. Maar als je net als ik je cache altijd uitzet ("Bij elke bezoek...") dan haalt 'ie telkens het plaatje opnieuw op. Ik preload ook meestal met een stukje script alle images, maar dat heeft dus totaal geen nut..."
zie nog vrij weinig nut van dit topic eerlijk gezegd; de topicstarter draagt een stuk CSS aan (wat hij blijkbaar niet heeft getest),
"...Nu zat ik te denken, zou dit met layers oplosbaar zijn? [knip] In theorie zou het moeten werken maar ik wil graag jullie input, of misschien hebben jullie zelfs wel ergens zo'n desbetreffend script gezien..."

...

"...het werrukt !!! (tenminste in IE 5.5)..."
"...Het werkt hier overigens wel gewoon (cache uit, IE 6.0.2800.1106.xpsp1.020828.1920)..."
"...Werkt ook op: Opera 6.05, 1140..."

Dus het ging mij om de vraag of het met layers oplosbaar zou zijn, dit bleek te werken en is ook succesvol getest waardoor je nooit meer dat stomme cache probleem hebt.

Tjeez sommige mensen lezen ook nooit...
Pagina: 1