Toon posts:

Laptop cooling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Toshiba 1640CDT Notebook
Hiervan is de koeler kapot [waarschijnlijk kogellager?? kapot ofzo, hij klinkt iig erg raar als ik gaat draaien]
Ik heb duz een nieuwe cooler gekocht; [een Spire chipset koeler omdat deze net zo groot zijn] duz heb ik de rooie en zwarte draadjes verbonden.. [duz zwart naar zwart, rood naar rood] maar als ik hem aanzet... moet ik hem een zetje geven, wil ie gaan draaien?

Moet ik een 5 volt cooler hebben [zoja; waar te koop?] [reparatie bij toshiba kost me €140]
Kan ik mijn huidige koeler op 5 volt gaan laten draaien?

AUB Help mij

Verwijderd

Je kan met een multimeter even meten hoeveel stroom die leverd en dan als dat idd 5 volt is zou je toch echt een andere fan moeten kopen ben ik bang.
Denk dat een beetje electrozaak dat wel heeft en anders kunnen ze er wel aan komen lijkt me.

Verwijderd

Topicstarter
ok bedankt.. ik ga wel ff rondzoeken..

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:48
Een laptop fan gaat pas draaien wanneer de cpu warm wordt!
Eerder niet. Zo wordt de baterij bespaard.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

Verwijderd

Topicstarter
dat weet ik; maar als ik hem aanzet probeert ie te gaan draaien.. en dan haakt ie ff.. en als ik hem dan klein tikkie geef gaat ie wel ff draaien; dat is om hem ff te testen...

• The_Greater
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08:48
Het kan zijn dat die fan pas bij een hogere spanning begind te draaien dan de vorige.

Working in the IT : "When you do things right, people won't be sure you've done anything at all"

• Def_P
  • Registratie: December 2000
  • Niet online
Een fan heeft vaak een iets hogere start spanning nodig, om op gang te komen, er zijn wel oplossingen. Ik ken ze niet uit mijn hoofd, maar het is zoiets als bij een tl buis, een starter. Dus een condensator of zoiets.

I, for one, like Roman numerals

• FlotterPower
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 25-01 00:34

FlotterPower

Boxy Brown

Verwijderd schreef op 29 november 2002 @ 11:15:
hij klinkt iig erg raar als ik gaat draaien
hmm,.. je moet ook niet gaan lopen draaien :+

maar ff serieus een tijdje geleden las ik hier op got iets van dat je een fan laat opstarten op 12v om hem een zetje te geven en dan kortsluiting maakt om hem op 5v te laten draaien

gebruik de search maar eventjes

I don't want no cake, I want me some pie!

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

flotterpower schreef op 29 november 2002 @ 18:35:
[...]

hmm,.. je moet ook niet gaan lopen draaien :+

maar ff serieus een tijdje geleden las ik hier op got iets van dat je een fan laat opstarten op 12v om hem een zetje te geven en dan kortsluiting maakt om hem op 5v te laten draaien

gebruik de search maar eventjes
Er staat een fanstarter-schematje op de site van DaBit volgens mij. Maar zoiets is niet praktisch in een laptop. (En waar haal je de 12v weg voor het starten... precies!) Ik zou gewoon ff een 5volt-fannetje halen bij de electroboer, geen gedonder.

[ Voor 5% gewijzigd door m-m op 29-11-2002 19:00 ]

Verwijderd

Idd, je hebt een 12 volt fan en de fan-aansluiting in je laptop geeft maar 5 volt.

5 volt fan's zijn gelukkig helemaal niet vreemd en ook niet duur, gewoon ff bij de electro-boer halen.
Pagina: 1