Toon posts:

CDROM wordt domweg NIET gezien

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Allereerst weet ik niet precies waar het hoort, maar ik verwacht hier.

Het probleem is dat ik hier een pc heb waarvan de CD-rom speler niet werkt.
De harde schijf daarintegen wel.

De harde schijf werkt zowel op de primaire en secundaire poort, zowel master als slave.

Ook heb ik de harde schijf op de 2 verschillende kabels getest, en dat werkt ook.

conclussie so far. Het ligt NIET aan de poorten op m'n mob, en het ligt NIET aan de kabels die ik gebruikt.

Ik heb de 5 cd-rom spelers getest, en GEEN van allen doet het.

Ik heb de jumper settings duidelijk nagekeken, maar geen resultaat.

Waar kan het nu aan liggen?

• Vae Victis
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-03 17:43

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

war word je cd-rom speler niet gezien?
bios? of in je OS?

Bij dos moet je zowiezo drivers installen voor je cdrom.
En deze hoort in Opslagmedia & I/O Controllers ;)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

PMG > OM

Aan welke controller wilde je de CDROM hangen? ATAPI apparaten (CD/DVD lezers/branders) werken sowieso niet op een 3rd party IDE (RAID) controller (Promise/Highpoint/etc) :)

Verwijderd

Topicstarter
Vae Victis schreef op 29 November 2002 @ 11:16:
war word je cd-rom speler niet gezien?
bios? of in je OS?
De HD is leeg, dus ik zou bijv. willen booten van cd-rom, of floppy met cd-rom ondersteuning.

Maar als ik de pc opstart, dan krijg je een venster (met witte lijnen) waar de bios informatie instaat, dus wat er geconnect is op primary master etc. hoeveel geheugen je hebt, en hier staat de cd-rom dus NIET in na alle bovenstaande actie's.
Bij dos moet je zowiezo drivers installen voor je cdrom.
En deze hoort in Opslagmedia & I/O Controllers ;)
dos is niet van toepassing, en sorry voor het verkeerde plaatsen van het topic.
Ik verwacht namelijk dat het een bios probleem is.
BalusC schreef op 29 November 2002 @ 11:24:
PMG > OM

Aan welke controller wilde je de CDROM hangen? ATAPI apparaten (CD/DVD lezers/branders) werken sowieso niet op een 3rd party IDE (RAID) controller (Promise/Highpoint/etc) :)
Het gaat hier gewoon om de ONboard IDE aansluitingen.

• Vae Victis

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

dan moet je even in je bios je cd-rom laten detecten, als dat mogelijk is (sommige oude mobo's kon dat nog niet)

En bij je boot volgorde je cdrom boven aan zetten. ook als dat mogelijk is.

Waar je dat moet instellen zie de handleiding van je moederbord. :)

Verwijderd

Topicstarter
Vae Victis schreef op 29 November 2002 @ 11:50:
dan moet je even in je bios je cd-rom laten detecten, als dat mogelijk is (sommige oude mobo's kon dat nog niet)

En bij je boot volgorde je cdrom boven aan zetten. ook als dat mogelijk is.

Waar je dat moet instellen zie de handleiding van je moederbord. :)
In de bios kan ik cd-rom niet laten detecten.

En ik heb de CD-ROM in de "boot-sequence" al boven aanstaan, maar als de cd-rom NIET herkent wordt zal hij daar niks mee doen!

• TweakersOnly
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23:17
Probeer het BIOS meer tijd te geven om de CD-rom speler te herkennen. Ik weet niet precies welke optie het is, zul je ff in de handleiding van je moederbord moeten nazoeken.

Verwijderd

Topicstarter
TweakersOnly schreef op 29 november 2002 @ 12:16:
Probeer het de BIOS meer tijd te geven om de CD-rom speler te herkennen. Ik weet niet precies welke optie het is, zul je ff in de handleiding van je moederbord moeten nazoeken.
Een bios heeft daar geen "Tijd" ofzo voor nodig hoor, hij doet het wel of niet.

maar ik zal alle optie's ff napluizen

• Vae Victis

Vae Victis

Dark Lord of the Sith

Ik bedoel met detecteren, de scherm waar je je HD's zelf in kan stellen.
Daar kun je als het goed is ook aangeven wat er bv op je secundaire master zit.
Daar kun je aangeven dat er een cdrom speler op zit.

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:44

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Verwijderd schreef op 29 november 2002 @ 12:17:
[...]

Een bios heeft daar geen "Tijd" ofzo voor nodig hoor, hij doet het wel of niet.

maar ik zal alle optie's ff napluizen
Dus wel. Oudere harddisks hebben meer tijd nodig voor initialiseren en dus kan het zo zijn dat je computer zo snel is, dat het bios al kijkt of er iets op kabel zit aangesloten, voordat de harddisk of cdrom al klaar is. Dan wordt de boel domweg niet herkend. In je bios zit waarschijnllijk ergens een optie boot delay

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Verwijderd

Topicstarter
Sparhawk schreef op 29 November 2002 @ 12:26:
[...]

Dus wel. Oudere harddisks hebben meer tijd nodig voor initialiseren en dus kan het zo zijn dat je computer zo snel is, dat het bios al kijkt of er iets op kabel zit aangesloten, voordat de harddisk of cdrom al klaar is. Dan wordt de boel domweg niet herkend. In je bios zit waarschijnllijk ergens een optie boot delay
DIe optie zit er niet in, hij is ook niet antiek ofzo, het is een amd K6 233mhz met 64MB geheugen

• Sparhawk
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11:44

Sparhawk

Can bind minds with his spoon

Verwijderd schreef op 29 November 2002 @ 13:08:
[...]

DIe optie zit er niet in, hij is ook niet antiek ofzo, het is een amd K6 233mhz met 64MB geheugen
Ben ik benieuwd. Welke mamaplank gaat het over?

Wil iedereen die in telekinese gelooft mijn hand opheffen a.u.b.

Verwijderd

Topicstarter
een abit AB-TX5

Verwijderd

gewoon booten met een standaard win98 bootdisk werkt ook niet? Bij mn oude 486 wel (kon ook geen cdrom in bios instellen)

• oheng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 02-03 16:16
Misschien heb ik er overheen gelezen: Zorg ervoor dat de CDROM jumpersettings in ieder geval NIET op "C" staat (oftewel automatisch detecteren). Zet hem op Slave of MAster.

• Madrox
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-01 21:05

Madrox

Oh, Pharaoh!

De oudere moederborden laten vaak de cdrom's niet zien in opstartscherm. Daarom zijn ze wel echter, probeer et maar eens met een bootflop 98 met cdrom-drivers......

Voor upgrade, complete zelfbouw, herstellen van windows/software klik hier!

Verwijderd

Ik geloof dat je cd-rom door een w95 (opstart diskette) "herkend"/opgegeven kan worden. Heb zelf ook een paar oude 6 speedjes liggen en die kunnen niet installed worden w98 se. Wanneer ik ff tijdelijk een snellere lees up to date cdrom speler gebruik kan ik na het installeren wel die tragere cdrom speler inbouwen waarna het systeem eventueel met alleen die trage speler werkt.

verdrie het is laat, komt alleen nog wartaal uit, maar wel nuttig hoop ik. want hij kan wel werken, maarje kan ff alleen niet installeren van dei cdrom speler. EN als het anders wel werkt ben ik ook benieuwd. 8)7
Pagina: 1