[RAID] Fastrak TX 2000 configuratie veranderen

Pagina: 1
Acties:

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02 17:00

Ace

Happy Happy Joy Joy

Topicstarter
Ik heb een Fastrak TX 2000 IDE Raid controller met daaraan 2 x 120gb schijven in RAID 0. Deze array is aangemaakt toen beide schijven master waren op afzonderlijke raid channels (ide0 en 1 voor het gemak).

Nu komen er 2 45gb schijven bij. Ik wil dus een 2e raid array aanmaken van 90gb. Nu kom ik niet uit met de bekabeling waardoor ik dus gedwongen ben om die 2 x 120 als master/slave aan 1 channel te hangen en die 2 x 45gb op het andere channel.

Kan ik die 120gb schijven zonder problemen aan ide0 hangen als master en slave zonder dat mijn bestaande raid array verloren gaat?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Ja, dat kan. De array info staat opgeslagen in de 'root' van de HDD's. De controller BIOS zal ze zonder meer herkennen :)

Overigens ben je qua snelheid beter af wanneer je de schijven uit één array op aparte IDE kanalen aansluit. Dus 120GB'ers als masters (of slaves, zo je wil) op de beide kanalen en de 45GB'ers als slaves (of masters, zo je wil) op de beide kanelen :Y)

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 29-11-2002 11:09 ]

• SimplyMe
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-03 15:23

SimplyMe

Geestelijk Prettig Labiel

Ik zelf weet het niet zeker

maar volgens iemand op mijn werk kan het niet
waarschijnlijk moet je je array opnieuw aanmaken
weet dan niet zeker of je je data dan behoud

anders moet je je nieuwe schijven allebei toch proberen slave maken.
anders weet ik het ook niet
kijk anders eens in de RaidFAQ misschien dat het daar in staat

[rml][ FAQ] RAID.[/rml]

[ Voor 9% gewijzigd door SimplyMe op 29-11-2002 11:13 . Reden: Linkje ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

SimplyMe schreef op 29 November 2002 @ 11:09:
Ik zelf weet het niet zeker

maar volgens iemand op mijn werk kan het niet
waarschijnlijk moet je je array opnieuw aanmaken
weet dan niet zeker of je je data dan behoud
Als je de schijven in een RAID controller van ander merk en/of type hangt, dan loop je inderdaad de kans dat je de array moet herdefiniëren en zo alle data kwijtraakt. Maar wanner je een schijvendans doet op éénzelfde controller (of ander controller van zelfde merk/type), dan worden de array's zonder meer correct herkend :)

• Ace
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-02 17:00

Ace

Happy Happy Joy Joy

Topicstarter
Ik heb al in de FAQ zitten neuzen en op usenet gezocht. Kon zo snel niks vinden.

Als ik een nieuw array aanmaak ben ik zeker weten mijn data kwijt, en da's zonde van 200gb aan zuur gedownloade TV series :P

Wat BalusC zegt klinkt wel aannemelijk (en hoopvol). Ik kan de schijven toch gewoon proberen zonder dat ik het array verknal als ze bij boot niet herkent worden? En dan terug in hun originele configuratie zetten?

Die 2 x 120gb zitten in de 5.25" bays in aparte HD coolers. Die 2 x 45gb's komen gewoon onderin de kast te hangen. Ik kom dus nooit uit met de IDE kabels :(

--- edit ----
Maar na veel geklooi en geschuif met HD's is het me wel gelukt qua bekabeling. En inderdaad, je kan zoveel schuiven als je wilt met HD's van master naar slave en van ide channel. Arrays blijven gewoon intact.

[ Voor 21% gewijzigd door Ace op 30-11-2002 00:37 ]