Toon posts:

[WinXP] IRQL_NOT_LESS bij installatie *

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
In april heb ik voor kennissen een P3-1000mhz opnieuw geinstalleerd met winXP en diverse software. Daarbij heb ik met Drive Image een image van de C schijf gemaakt en op D gezet. Werkte allemaal prima. >:)

Begin deze week komen ze naar me toe, "de computer loopt steeds vast en we krijgen blauwe schermen". Breng maar langs dan zet ik de image terug en is alles weer goed. Mooi niet dus! De image terugzetten ging prima maar daarna liep de pc weer net zo hard vast. Ik kwam gewoon windows al niet meer in. Hij liep ook steeds op verschillende momenten in het proces vast. :O

Volgende optie winXP opnieuw installeren. Eerst nog een keertje fdisk gedaan en daarna win XP met een boot vanaf CD getracht te installeren. Maar ook deze loopt vast! Uiteindelijk kreeg ik een blauw scherm met daarop de mededeling :
IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL, daarbij een aantal cijferreeksen. :'(

Gezocht op internet, daar staat iets over NVidea grafische kaarten en nieuwe drivers, nu zit er inderdaad een NVidea kaart in, maar ik krijg geeneens windows erop laat staan andere drivers voor de grafische kaart en waarom had ik dat probleem in april dan niet? Nu heeft de zoon wel spellen gespeeld erop maar die kunnen toch geen instelling van een grafische kaart permanent aanpassen? :?

Is er misschien sprake van een hardware fout, is er iets kapot? Maar hoe kom ik erachter wat er kapot is zodat ik het kan vervangen? 8)7

Kortom, de pc is te nieuw om weg te gooien, maar hoe krijg ik dat ding weer aan de praat? Wie helpt! :?

Verwijderd

Er staat nog meer bij die melding, drivernaam?

Heb je geen non-nVidia kaartje liggen om te testen?

• TaZz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 12:43

TaZz

Nostalgist

Heb je wat meer specs? Wat zit er allemaal in de pc?

Het kan aan het geheugen liggen..... (meestal zo)
Maar je moederbord kan ook kuren hebben. Dat heb ik wel eens gehad met een MSI mobo bijvoorbeeld.

Verwijderd

TaZz schreef op 29 November 2002 @ 10:31:
Het kan aan het geheugen liggen..... (meestal zo)
Een IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL fout komt meestal niet door een geheugenfout.

• TaZz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-07 12:43

TaZz

Nostalgist

Heb ik al wel gehad dus... vandaar.

Verwijderd

Topicstarter
In de pc zit een geforce 2, NVidea 64mb videokaart, 128mb geheugen, P3 1000mhz, 40gb harde schijf ,moederbord weet niet, cd speler, cd brander, geluid on-board, isdn kaart.
De cijferreeksen bij de melding waren :
xxx STOP : 0x000000A (0x80B9FFE8, 0x00000002, 0x00000001, 0x804EF5AA)

• Heli0s
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 02-03 13:01

Verwijderd

Die ISDN kaart zat er altijd al in?

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 24-08 06:23

keur0000

-------- N O N E --------

in Bios: reset configuration data aan zetten, bios gaat kaarten opnieuw indelen.
bijgaand alternatief: andere videokaart er in stoppen en opnieuw installeren, niet noodzakelijke hardware eruithalen of uitzetten. Advies: interne geheugen verhogen naar min. 256Mb. S6

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL is een vrij algemene fout.. ook al windows suggereert het dat specifiek met een IRQ/ PCI kaart heeft te maken (en je weet niet welke).
Ik denk dat je de oplossing moeten zoeken PCI timings in je bios (als je weet welke precies zijn verandert.. je zoon daar in zitten spelen soms?)... Of een reset doen naar default values...van dat tabblad..
Dat minimaal naar 256 mb verhogen van je geheugen is onzin... heeft er niks mee te maken..

edit: mmm.. nu ik die rare KB article heb gelezen.. zou het OOK nog het geheugen kunnen zijn .. ooh lekkere vage foutmelding van MS weer...

[ Voor 27% gewijzigd door henkleerssen op 29-11-2002 11:28 ]

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Ik pas de titel fors aan omdat deze niets zegt over de inhoud van je vraag. Zie Windows Operated Systems - Policy voor waarom :)

Zo veel mogelijk hardware wegaten , BIOS op standaard, etc. Volg inderdaad het stappenplan dat Heli0s geeft: Q314063

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
:> :> :> Thanks,
Ik ga het eerst proberen met een RIVA TNT 16mb videokaart die ik nog heb liggen. Als dat niet helpt ga ik de isdn kaart er ook nog uithalen. Ook ga ik de bios instellingen op standaard zetten. Dan maar eens kijken of het probleem weg is.
ik zal mijn bevindingen hier melden.
Voor nog meer suggesties ben ik natuurlijk in.

• Foxfire
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-08 13:46
Klinkt als een hardware-conflict? Heeft die gast misschien firmware (fout) geupgrade? Probeer anders eens eerst een zo leeg mogelijk systeem te installen, dus alle shit die je niet persee nodig hebt tijderns het installeren eruit te schroeven. Doettie het dan nog niet; probeer dan eens een andere videokaart, of probeer die videokaart in een ander systeem

Dat dan weer wel......

Pagina: 1