X terminals: hoe sluiten we die af?

Pagina: 1
Acties:

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 12:21
Ik heb hier voor mn broertje en zusje twee simpele X terminals gemaakt:
P100, 32MB RAM, 420MB hdd, 1MB Cirrus Logic 5434, Realtek 8139D.

Dingen starten op en gaan direct naar runlevel 5, waar X -broadcast wordt uitgevoerd vanuit inittab. Werkt allemaal perfect hier, je drukt hem aan en je krijgt het login scherm van de server op je scherm.

Dan krijgen we de shutdown: er staat zo'n mooi knopje in KDM die je aan kunt klikken, shutdown. Klik je die aan, mag je het rootpass van de server opgeven, waardoor vervolgens de server uit zou worden gezet. Dat wil je niet, dus die knop is nu weer weg :P

Hoe kan ik een of ander ding maken zodat die X terminals gewoon af kunnen sluiten? Sneltoetsen heb ik aan gedacht, maar als ie in X zit, reageert die bak niet op CTRL+ALT+DEL, anders zou ik daar ipv reboot wel shutdown aan toewijzen.

Verwijderd

Als het toch maar x terminals zijn kan je de harddisk eruit halen en ze bijvoorbeeld vanaf het netwerk of een flop laten booten. Of gewoon de harddisk unmounten en uitzetten als je eenmaal in X zit.
Zo kan je die dingen gewoon uitzetten met stroomknop.

Andere mogelijkheid .. ook wel leuk .. is een scriptje maken wat vanaf de server via rsh of ssh een shutdown commando geeft naar je bewuste terminal.. daar moet je wat voor in elkaar kunnen flansen om bijvoorbeeld te zien welke terminal je gebruikt.

.. maar die eerste optie is natuurlijk bste

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:02

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Het systeem is een volledig werkend systeem. het is geen echte domme terminal. wanneer jij de hard disk unmount, zal X echt crashen.
De X server draait nl gewoon op de client. echter de prog's draaien op de server, en gaven de output naar de X server op de client.

En als je jou eerste (beste) optie vaak genoeg doet, zal je ssyteem vanzelf een keer niet meer op komen.

Verwijderd

Je zou met ctrl-alt-backspace uit X kunnen gaan en dan ctrl-alt-del doen. Maar iets staat me bij dat je ook aan X de combinatie ctrl-alt-del kan leren. Google!

Verwijderd

Allereerst is het misschien handig om een PXE nicje te kopen (van 3com bv). Dan heb je die HD niet hodig, en boot je direct vanaf het netwerk de werkstations op. Is er geen filesystem, dus is een harde shutdown ook niet erg. Wat je tevens zou kunnen doen, is die werkstations zo te configgen dat swap ook over NFS gaat (== traag), dan wordt er dus lokaal niks geschreven, en het is het hard uitzetten ook niet erg. (Je kan het FS dan gewoon op die bak readonly mounten zelfs!)

Anders zou ik eens opzoek gaan naar een andere chooser die wel een lokale shutdown ondersteunt (ff de users lokaal in een shutdown-groep zetten, en de binary op die groep-id chmodden).

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2002 11:27 ]

Verwijderd

Daar heeft cyberJ dan ook weer gelijk in..

• Equator

Equator

Crew Council

Verwijderd schreef op 29 November 2002 @ 11:00:
Je zou met ctrl-alt-backspace uit X kunnen gaan en dan ctrl-alt-del doen. Maar iets staat me bij dat je ook aan X de combinatie ctrl-alt-del kan leren. Google!
De T.starter meld dat er automatisch opgestart wordt in X. Zijn systeem draait dus in INIT 5.
Wanneer je in init 5 draait, en je geeft een ctrl-alt-backspace, dan wordt X gekilled, ja, maar dan zorgt init ervoor dat hij direct weer opstart. en dan ben je dus nog niet verder..

• Equator

Equator

Crew Council

Is er niet ergens een instelling te vinden die er voor zorgt dat het ctrl-alt-del verhaal wel werkt onder X :?

• _JGC_
Ik weet niet of CTRL+ALT+DEL nou werkt of niet, heb het na installeren van xbase-clients niet meer geprobeerd. de backspace werkte nml ook niet omdat XKB niet geinstalleerd was |:( (draai overigens XFree86 3.3.6 omdat die Cirrus chip niet lekker werkt met 4.1.0)

Wat betreft RO mounten: ik dacht eraan om gewoon alles RO te mounten in fstab, helaas staat de /dev/ dan ook op een RO filesystem en krijgen de bootscripts problemen. Waarschijnlijk is de beste optie om gewoon in een init.d script die als laatste uitgevoerd wordt mn / fs ro te remounten. TMP gebruik ik tmpfs voor, die is na een reboot of unmount dus gewoon weer leeg.

Wat betreft NFS roots: daar heb ik niet veel ervaring mee. Heb het wel geprobeerd met FAI, maar om er nou een compleet systeem mee in te stellen... nee. Liever 2 kleine harddiskjes van 420MB.

Dan nog die bootrom: ik heb geen zin om er duurdere netwerkkaarten in te gooien. Onboard hebben ze een AMD PCNet-II PCI, maar daar heeft 1 van die beiden geen bootrom op, en tis maar 10Mb Half Duplex, IMHO een beetje zonde van je 100Mb netwerk.

Huidige setup overigens:
- start op in X
- geen Getty's
- afsluiten doe ik nu handmatig via SSH

Edit 2:
Mn Athlon XP 1900 die op dit moment ook ff terminal is, reageert op de CTRL+ALT+DEL als logout in KDE.

[ Voor 10% gewijzigd door _JGC_ op 29-11-2002 11:53 ]

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

_JGC_ schreef op 29 november 2002 @ 11:51:
Wat betreft RO mounten: ik dacht eraan om gewoon alles RO te mounten in fstab, helaas staat de /dev/ dan ook op een RO filesystem en krijgen de bootscripts problemen.
devfsd heeft dat probleem niet afaik.. ;)

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Even googlen en hopla (uit groups.google.com)
For anyone who wants an easy way of shutting down / restarting their
machine from the xdm login screen (instead of Ctrl-Alt-F1 Ctrl-Alt-Del):
This is a set of two tcl/tk scripts- one which pops up the button, the
other to kill the button once a user has logged in.
All it requires is tcl/tk, and that the shutdown script is
/sbin/shutdown
Of course, this can be edited for your own needs.
The code itself is just one line, but it needs all the gunk to make it
work.

This was created to allow easy dual booting between Linux and Windows,
encouraging users to shut the machine down properly to avoid 10 minute
"fsck"ing.

It's been in operation in the Imperial College Computing Department for
the last three months without a problem (apart from the usual cretins
hitting reset instead of waiting for the machine to shutdown properly.
Bring back birching, I say ;-)

Anyway, here's the important bit. Everything happens in /etc/X11/xdm/

Create the text file Xshutdown containing the following:
#!/bin/sh
# the next line restarts using 'wish'. Don't remove this: \
exec wish "$0" "$@"
# This script starts a "Shutdown and Reboot" button
# This allows easier dual booting in RunLevel 5
# Created by Mike Wyer (unsung genius)
button .b -text "Shutdown\nand Reboot" -command "exec /sbin/shutdown -t3 -r now"
pack .b
#===== Don't copy this- it's just the end of the file ================

Then the file Xshutup:
#!/bin/sh # the next line restarts using 'wish'. Don't remove this: \
exec wish "$0" "$@"
# This kills the "Shutdown and Reboot" button in Xshutdown.
# If you run it from a prompt it will always produce an error message,
# but it does always produce the behaviour required:
# ie. After this has run, Xshutdown will not be running.
# Created by Mike Wyer, shamelessly stolen by: ___(your name here)___
send Xshutdown exit
exit
#===== End of File ==================================================

Then add the following line to the end of Xsetup_0:
/etc/X11/xdm/Xshutdown &

And finally, add this to GiveConsole:
/etc/X11/xdm/Xshutup

NB: Make sure the two new files are set as executable:
chmod +x Xshut*

Have fun. If you *do* use it- send me an email ('cos it'll impress my
boss). Otherwise - copy, distribute, praise, deify, print, and make
paper aeroplanes from it (like you need telling).
I would GPL it, but it's really not worth it. I hope it helps.
Cheers,
Mike

[ Voor 175% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2002 12:03 ]

Verwijderd

(hier mee wordt dus tegelijk met de chooser, ook een X-appje in tcl/tk geladen vanuit het Xsetup_0 dat kennelijk gestart wordt ook bij chooser)

• _JGC_
* _JGC_ gebruikt niet de chooser, maar laat X een broadcast naar X servers doen over het netwerk.

Verwijderd

klopt, maar dan kun je dat tcl/tk tooltje toch ook laten opstarten met de chooser?

• Tomaat
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 13-05 13:50
Je kan ook gewoon eerst 'CTRL+ALT+F1' doen, dan 'CTRL+C' en dan 'CTRL+ALT+DEL'....sim-pel ;)
Pagina: 1