[LINUX ALG.] Ibm LX cursussen. Ervaringen

Pagina: 1
Acties:

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:02

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Topicstarter
Ik wil bij een gesprek wat ik straks heb met een 'mogelijke nieuwe werkgever', een paar cursussen aangeven die ik wil gaan doen.
Daar ik wel een beetje op NT en 2000 ben uitgekeken, en mij veel meer interesseer voor de verschillende linux distro's ben ik vorig jaar begonnen met de eerste cursus.
Dat was de RedHat System Administration cursus, die ik gevolgd heb bij IBM.
De leraar, Wouter Lieftink perfecte dude _/-\o_ Kan goed uitleggen.

Nu wil ik dus een aantal andere cursussen gaan volgen, om mij goed inzetbaar te maken bij verschillende opdrachtgevers.

Ik wilde starten met
LX03: Linux System administration. #Is al gesneden koek, maar kan nooit kwaad
LX07: Linux TCP/IP Administration. #IP ken ik wel, maar extra kennis regelt.
LX26: Linux Integration with Windows (Samba) #lijkt me voor een gecombineerde omgeving, erg interessant.
LX24: Linux as a Firewall #Ik ben redenlijk into security, dus lijkt me duidelijk.

Waar ik nu naar zoek zijn mensen die (een van) deze cursussen gevolgd hebben, en daar een reactie op kunnen geven.
Was er voldoende tijd om alles te bespreken, werd er duidelijk uitgelegd.
Waren er voldoende systemen om op te rommelen, en heb je aan deze cursus echt iets overgehouden (qua kennis wel te verstaan)

offtopic:
(lite)modjes, ik wilde hier een beetje professioneel antwoord op, dus daarom plaats ik hemhier ne niet in de Huiskamer. en omdat het NOS is, leek mij de SG ook niet de juiste plek.

• AlterEgo
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Als je al zoveel kennis zelf hebt verzameld,
is het dan niet sneller en vooral goedkoper om LPI-examens te doen, en je de stof zelf eigen te maken via boeken, of online trainingen.
De scope van LPI is niet echt afwijkend van die van IBM.

Verwijderd

goed inzetbaar te maken bij verschillende opdrachtgevers.
Dan heb je er meer aan denk ik om de Sun Solaris Administration cursussen te doen. Samba, Bind, Sendmail werken in principe toch allemaal hetzelfde op welke *nix variant dan ook. Met een Sun Solaris heb je toch een iets hoger aanzicht voor andere opdrachtgevers. Voor de Linux details, koop je dan het super goede boek: Unix System Administration -Third Edition- door Nemeth, Snyder, Seebass en Hein.(Uitgever Princeton Hall) waarin ze system administration behandelen voor 4 varianten (HP-UX, Sun, RedHat en FreeBSD). Ik denk echt dat je met de Sun courses er meer uithaalt als je baas toch betaalt..

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:02

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Topicstarter
Maar, Sun Solaris cusrsussen zijn ook meteen een stukkie duurder, en ik voel meer binding met Linux.
Bovendien, wanneer je goed into de linux basics zit, kan je ook aardig uit de voeten in Solaris.

AlterEgo, Ik heb een hekel aan online studeren. Ik leer veel meer met een leraar voor de klas.
Wat betrfet de LPI examens, ik ga liever voor de IBM course, omdat daar de mogelijkheid is om je te ceertificeren. Ook wil ik daarna het RHCE programma afmaken waar ik vorig jaar mee begonnen ben.

Een boek lezen is leuk. Ik heb 6 jaar geleden al een keer een PIL van 500 pagina's droge Unix basics door genomen. dat verwaterd weer, omdat ik toen geen unix systeem had. (ik kende linux nog niet)
Hetzelfde heb ik ook met Solaris. Ik heb geen leuk sparc station staan thuis, en dat wil je dan eigenlijk wel.
De intelversie van Solaris 8 krijg ik niet geinstaleerd, dus ook niet echt een optie.
Ik gebruik linux al ruim 2 jaar als thuiswerk platform, en wil eigenlijk niet veranderen naar solaris.

[ Voor 12% gewijzigd door Equator op 29-11-2002 12:13 ]