Toon posts:

[TAR] directory overlsaan,

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb een probleempje, ik maak zo nu en dan een backup van mijn /home hierop staan echter ook enkele dirs op welke enorm groot zijn en ik niet perse hoef te backuppen. Deze wil ik dan ook niet backuppen als dat maar eventjes kan, wnat dan is de download weer sneller binnen :).

Heb al het volgende geprobeerd:
code:
1
2
tar -cvf /var/home.tar /home -X /home/zooi
tar -cvf /var/home.tar /home --exclude /home/zooi

Maar geen van beide werkt :( Heb overigens uiteraard al de manual gelezen en google geraadpleegd helaas zonder enig succes. :(

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
uit man tar:
code:
1
[ --exclude=FILE ] [ -X, --exclude-from FILE

oftewel, voor het backuppen maak je ff een file met een lijsie die je nie wil BU-en, of je geeft een file aan.... in die lijst mag je dan ook /home/dir-naar-keuze zetten :) wel beetje goed lezen hoor die man pages :(

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Geeft hij niet aan dat hij dat al heeft geprobeerd? :?

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 14-02 14:33

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op 29 november 2002 @ 01:04:
Maar geen van beide werkt :( Heb overigens uiteraard al de manual gelezen en google geraadpleegd helaas zonder enig succes. :(
De -X optie heb je verkeerd begrepen, daarmee moet je een file opgeven met als inhoud een lijst van files die niet meegebackupped moeten worden. Je --exclude poging is wel goed voorzover ik de manpage begrijp...
zwerver schreef op 29 november 2002 @ 01:15:
oftewel, voor het backuppen maak je ff een file met een lijsie die je nie wil BU-en, of je geeft een file aan.... in die lijst mag je dan ook /home/dir-naar-keuze zetten :) wel beetje goed lezen hoor die man pages :(
Nouja, dat -X verkeerd lezen kan iedereen gebeuren... Hij heeft de manpage iig gelezen. En de --exclude zou volgensmij wel moeten werken zo.
Dus dit topic kan wat mij betreft gewoon open blijven.

Verwijderd

Topicstarter
Mm nu ik de manual nogmaals lees zie ik dat ik de -X optie inderdaad verkeerd heb begrepen. Maar een bestand aanmaken met een lijst van bestanden die niet moeten worden gebackupped is niet te doen.
Staan namelijk tig bestanden in /home/zooi en het is best mogelijk dat er in /home/zooi bestandsnamen staan die ook in dir's staan die wel gebackupped moeten worden. Deze zullen dan dus ook worden overgeslagen. met als gevolg dat ik een waardeloze backup krijg.

Dus suggesties om een directory (en al zijn subdirs) over te slaan is meer dan welkom,

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09-02 07:08

Equator

Crew Council

#whisky #barista

ls -R >> /root/output geeft je al een goed begin. Alleen de subdirs zijn dan nog ff lastig.
Maar kna je niet gewoon een dir aangeven in de exclude file :?

Verwijderd

Topicstarter
Nee dat werkt dus niet, al geprobeerd. ls -R is verder ook niet echt wat. Want hoe zit het dan met bijv een file index.php in /home/zooi als ik de manual goed heb begrepen wordt dan dus ook index.php overgeslagen in alle andere directorys wat uiteraard niet de bedoeling is,

Verwijderd

Dit is wel niet (rechtstreeks) met tar, maarja misschien vind jij dit ook handiger werken.

Ik maak vaak backups met Kbackup.. hier kun je wel dirs (en subdirs) laten excluden, ik vindst 'm best userfriendly werken, hoewel het toch ff uitzoeken is.. console progje uiteraard trouwens :)

http://kbackup.sourceforge.net/

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
een lijst maken voor de -X optie, daar een dir inzetten en hij slaat gewoon de dir over hoor, alleen wel ff /home/zooi aangeven :)

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• Dionysus
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Kan aan mij liggen hoor maar is het niet opvallend dat de --exclude poging niet werkte, want met
code:
1
tar -cvf /var/home.tar /home --exclude=/home/zooi
zou toch echt die map zooi overgeslagen moeten worden.
En dit is volgens mij de makkelijkste manier voor een map.

edit:
stond een / achter zooi en die moet er nou net niet staan om de map weg te laten, of er moet nog een * achter om de inhoud van de map weg te laten.

[ Voor 24% gewijzigd door Dionysus op 29-11-2002 13:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ja dat dacht ik dus ook maar blijkt niet te werken. Pobeer hetzelf eens zou ik zeggen :).
Verder allen bedankt voor de tips, daar kan ik wat mee. :)

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05-2025
Haldo schreef op 29 november 2002 @ 12:59:
Kan aan mij liggen hoor maar is het niet opvallend dat de --exclude poging niet werkte, want met
code:
1
tar -cvf /var/home.tar /home --exclude=/home/zooi/
zou toch echt die map zooi overgeslagen moeten worden.
Dit werkt inderdaad. De oorspronkelijke poster was de = vergeten.

• Dionysus
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 29 November 2002 @ 13:00:
Ja dat dacht ik dus ook maar blijkt niet te werken. Pobeer hetzelf eens zou ik zeggen :).
Verder allen bedankt voor de tips, daar kan ik wat mee. :)
Zie ook mijn edit bij vorige bericht.
Heb het net uitvoerig getest en de --exclude werkte wel, wat me wel opviel is dat konqueror nogal goed onthoudt hoe een tar er uit zag en er dus mappen in mijn tar stonden die er in werkelijkheid niet waren. Makkelijkste is bij het testen van het tar command steeds een andere naam te geven aan je archive zodat je geen last hebt van cache.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09-02 19:28

jep

*SCHOP*

Excluden van een map lukt, maar zodra je het in een exclude-from bestandje zet exclude 'ie 'm niet meer. Bug of doe ik iets fout?

Full path geprobeerd, met slash zonder slash, alles. :)

Verwijderd

Bij mij werkt het. Wat zet je in het exclude bestandje? Ik heb hierin bijv:
code:
1
temp/dir_to_exclude

ik maak dan een backup met:
code:
1
~$ tar cvf temp.tar -X <bestand> temp/
Pagina: 1