Toon posts:

5 Pc's. en Redhat 7.3

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil 5 pc's installeren met Linux Redhat 7.3. En vervolgens wil ik deze pc's samen sluiten tot 1 pc. Via netwerk of als het kan een andere manier.
De bedoeling is dan ook dat ik al die pc's.. via 1 pc kan regelen zonder telnet/ssh.
Ook is de bedoeling dat dat gaat draaien met 1 monitor. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan doen.

Het is dan ook bijvoorbeeld de bedoeling dat wanneer ik een account maak. Dat deze auto op pc1/pc2/pc3/pc4 of pc5 wordt gemaakt hangt van de hdd ruimte af.

Met linux lukt het me wel om de webservers aan de praat te krijgen

Te koppelen lukt me gedeeltelijk met... windows. (clustering gedeelte dan. maar das ook niet echt wat ik zoek) Maar goed linux is toch wat stabieler en zeker voor de pc'tjes die k heb draaien lijkt het me het beter.

Ik heb voor het geval iemand me vraagt of ik wel eens wat met linux gedaan heb. Ik heb d'r al 1 pc mee draaien als gewone router pc op het moment. daarvoor als meerdere soorten server. Maar goed deze staat dan ook los van de andere 5 pc'tjes.

Weet iemand waar ik hier of een zeeerrr uitgebreidt howto van ken vinden. En anders hoe ik dit moet doen?

btw. De pc's hebben niet allemaal een even grootte hdd. sommige een kleintje en sommige weer een vrij grootte.

Het is dan ook de bedoeling dat ik in de toekomst zo nu en dan gewoon een pc er bij kan zetten.

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 23:58:
Ik wil 5 pc's installeren met Linux Redhat 7.3. En vervolgens wil ik deze pc's samen sluiten tot 1 pc. Via netwerk of als het kan een andere manier.
De bedoeling is dan ook dat ik al die pc's.. via 1 pc kan regelen zonder telnet/ssh.
Eh.. Wil je alle hd's syncroniseren ? Of bedoel je iets als 'beowulf' :?
Ook is de bedoeling dat dat gaat draaien met 1 monitor. Heeft iemand een idee hoe ik dit kan doen.
Eh.. een computer heeft geen monitor nodig om te draaien, de user heeft een monitor nodig, de computer boeit het niet of er wel of niet een monitor aanhangt ;)
Het is dan ook bijvoorbeeld de bedoeling dat wanneer ik een account maak. Dat deze auto op pc1/pc2/pc3/pc4 of pc5 wordt gemaakt hangt van de hdd ruimte af.
NIS+ lijkt me daar wel geschikt voor.
Te koppelen lukt me gedeeltelijk met... windows. (clustering gedeelte dan. maar das ook niet echt wat ik zoek) Maar goed linux is toch wat stabieler en zeker voor de pc'tjes die k heb draaien lijkt het me het beter.
Nu snap ik er helemaal niets meer van. Wat wil je met die machines ? Je zit eerst een senario voor clustering uit te leggen, en daarna wil je niet clusteren :?

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
haha
sorry.

ok te beginnen:
van de 5pc's heb ik 1 root pc om het zo dan te zeggen.Op die root pc is een monitor aan gesloten zodat ik kan kijken of alles klopt etc. Ik wil vanaf deze pc alles kunnen doen. op die pc. en op die andere 4 pc's. Alle 5 de pc's. hebben hun eigen harddisks. (bij clustering is dat niet het geval.) Ik wil dat als ik een account maak en deze bijvoorbeeld het recht geef om 500 mb te gebruiken. dat de root pc deze maakt op 1 van de 5 pc's. hangt er vanaf welke daar ruimte voor heeft. Ik wil dat als een website op gevraagt wordt en deze op pc 4 staat. Dat de root dat allemaal netjes laat openen op de userbrowser. Beetje ingewikkeld allemaal maar hoop dat het nog te volgen is.

Ook is het zo dat als ik een php update doe. Dat ik deze uitvoer op de root pc. dat deze bij allen pc's gedaan wordt. Dus idd beetje weg van clustering als het gaat om de software instellingen. Maar niet als het gaat om het wegschrijven van bestanden / accounts.

Ik hoop dat je het nu wel snapt. }:O

Verwijderd

Mja, gewoon zelf je eigen scripts bakken. Voor passwds, configs etc. rsync gebruiken. Je zou ook LDAP auth kunnen doen, zodat de je op je main-pc een database voor de accounts hebt incl rechten, en de andere pc's via de ldap authoriseren via de main-pc. Is ondersteunening voor o.a. passwd, en apache e.d. Voor het distrubten van updates, gewoon de drives van de pc's mounten op je main-pc, en via NFS laten schrijven (bij het compileren bv). Er zijn niet echt standaard tools voor, maar hier heb je wat info, waarmee je zelf wel aan de slag moet kunnen:

http://www.beowulf-underg...istration-HOWTO.html#toc4

http://www.physik.uni-osn...ts/neff-linuxclusters.pdf

• moto-moi
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-06-2011

moto-moi

Ja, ik haat jou ook :w

Dus je wilt eigenlijk een loadbalancer-achtige setup maken, met als extra tweak, dat HD ruimte van een gebruiker niet gemirrord moet worden, maar all over the place moet staan :?

Eh.. De enige term die in me opkomt is : 'onzinnig' :P

Waarom mirror je niet alle hd ruimte ? Of zorg je ervoor dat 1 machine de meeste hd ruimte heeft, en mount je die disks van die 1e 'fileserver' via NFS, Coda o.i.d. ?

Verder het gelijk trekken van de geinstalleerde software, dat kun je prima doen met debian, questie van een cronjob maken voor apt-get..

God, root, what is difference? | Talga Vassternich | IBM zuigt

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat niet zozeer alleen om een webserver hoor. Tis een begin.
Het gaat meer om het idee dat ik hier een aantal pc's heb staan en 1 daarvan wel goede ruimte heeft. maar dat deze ook vol kan. En hoe voller een harddisk raakt en desnoods hoe meer website's er op staan. en hoe meer die bezocht wordt. des te trager gaat de server.

Als ik nu meerdere servertjes plaats met een main-pc. Is het geval dat als ik een account aanmaak voor 500 mb. Dat deze op een pc komt die daar de hdd ruimte nog voor over heeft. En zal als de website op gevraagt wordt. deze ook naar die pc gaan... zodat andere pc's ook rustig daarnaast kunnen blijven draaien zonder dat alles veel trager wordt.

Ja ik weet kan ook een hele dure pc aanschaven enzovoort maar uiteindelijk heb je daar het zelfde idd.

Beetje voorbeeld van hoe ik het wil is Hotmail. ALleen doen ik het niet om het e-mail

Hotmail heeft ook meerdere pc's aangesloten aan elkaar. En als je daar een account aan maakt wordt deze automatisch op 1 van de pc's aan gemaakt waardoor de rest er minder van last heeft. dat wil soms nog wel eens een reden zijn waarom de 1 wel kan in loggen en de ander niet. omdat bij de 1ne een server plat ligt ofzo. Ik noem maar wat. gaat ff om het idee.

Verwijderd

FreeBSD heeft een handig tooltje:

Multi-path heartbeat based node failure detection.

Application failover.

Applications can be assigned to two or many nodes in the cluster. If the current node that the application runs on fails, the next successor picks up the application.

Drag&Drop administration interface (X-11 tcl/tk based)

Zoek je zoiets? Voor je updates e.d. zoals iemand anders ook al zei NFS/Rsync gebruiken. Verder denk ik dat je beter een boek kunt aanschaffen over advanced system administration zodat je leert hoe rsync/nfs/ldap etc. werkt. Je vraag is beetje te algemeen om je te helpen. Gewoon ff googlen op cluster,failover,multiple system administration etc. Verder zijn er ook artikelen over Hotmail/Google te vinden waarin je een opdruk kunt doen hoe zij het doen. Er is geen eenvoudige tool voor (tenminste vroeger was er Beowulf variantje als distro - weet niet of die er nog steeds is). Het is voornamelijk toch veel zelf je eigen scripts tikken. Voor je webserver kun je bv een scriptje tikken die het ip-pingt, is die down, dan pakt hij met ifconfig automatisch het ip over en ontvangt zoalsnog alle queries.

Verwijderd

Topicstarter
Multi-path heartbeat based node failure detection.

Application failover.

Applications can be assigned to two or many nodes in the cluster. If the current node that the application runs on fails, the next successor picks up the application.

Drag&Drop administration interface (X-11 tcl/tk based)
EUh als het hier gaat idd om meerdere pc's die de harddisken met elkaar delen en dat je deze kunt instellen door dingen in te stellen op de main-pc. dan wel ja. En dat ik dan ook via 1 pc alle andere kan update (zonder telnet/ssh) vindt ik het ook prima.

Ik zei trouwen redhat. maar ik ben niet iemand die zomaar alles uit de weg sla. Zolang het maar geen windows is want daar heb ik niet de systeem eisen helemaal voor + dat ik niet zo'n goede windows ervaring heb op dat gebied.

Verwijderd

Gewoon ff googlen:

http://lists.samba.org/pi.../2000-January/001671.html

Desnoods maak je een scriptje wat vipw doet, en daarna automatisch het rsynced naar de rest van je machines. Het is niet handig om de pc's via NFS the mainpc passwd te gebruiken, want stel dat het netwerk eruitligt, kun je niet eens meer inloggen..maar erm, gewoon ff googlen dus. euhm...

EDIT: Overal: ik bedoel RDIST niet RSYNC.

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2002 12:12 ]

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:02

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Ik denk toch dat de topicstarter het meer over een cluster heeft, zonder dat hij het weet.
Meerdere nodes, load balancing, en een shared disk.
En dan bedoel ik dus geen beowulf cluster, want dat is meer voor het (mis)bruiken van de processorkracht van de verschillende nodes.

Overigesn heeft een node in zo'n cluster wel een eigen hdd. Hij draait immers gewoon linux.

[ Voor 45% gewijzigd door Equator op 29-11-2002 12:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
CyberJ schreef op 29 november 2002 @ 12:22:
Ik denk toch dat de topicstarter het meer over een cluster heeft, zonder dat hij het weet.
Meerdere nodes, load balancing, en een shared disk.
En dan bedoel ik dus geen beowulf cluster, want dat is meer voor het (mis)bruiken van de processorkracht van de verschillende nodes.

Overigesn heeft een node in zo'n cluster wel een eigen hdd. Hij draait immers gewoon linux.
euh.. Clustering is dat je meerdere pc's gebruik laat maken van 1 hdd. En dat is dus juist NIET mijn bedoeling.

Het gaat echt om het feit dat alles met elkaar gaat werken. Dus nogmaals. Maak ik een account aan op de root pc van 500 mb. En is pc 1 en pc 2 vol kwa ruimte. dat hij deze dan automatisch gaat maken op pc 3.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 29 november 2002 @ 12:07:
Gewoon ff googlen:

http://lists.samba.org/pi.../2000-January/001671.html

Desnoods maak je een scriptje wat vipw doet, en daarna automatisch het rsynced naar de rest van je machines. Het is niet handig om de pc's via NFS the mainpc passwd te gebruiken, want stel dat het netwerk eruitligt, kun je niet eens meer inloggen..maar erm, gewoon ff googlen dus. euhm...

EDIT: Overal: ik bedoel RDIST niet RSYNC.
Nou heb ik hier ff gekeken. EN dit is wel ongeveer idd wat ik bedoel. Alleen zie ik dat meer dat als je 2 pc's echt gelijk wil hebben met instellingen ne bestanden die er op staan en dat is iets wat ik nu weer niet wil

Bedoel als ik 1 gebruiker aan maak op de main pc. gebruikersnaam: plop dat deze dan auto wordt gemaakt op 1 van de andere pcs. Ff vanuit gaan dat het pc4 is. Dan wil ik zodra ik op de main pc inlog als plop dat ik kan inloggen maar dat ik dan wel auto op pc4 zit.

EN dat als ik op pc1 probeer de gebruikers naam plop te gebruiken. dat ik dan niet kan inloggen omdat pc1 deze gebruiker niet ken. Of dat pc1 me dan ook autodoorstuurt naar pc4 zodat ik daar dan ook op ingelogd ben.
Pagina: 1