[studie] Online boekingssyteem ontwerpen...

Pagina: 1
Acties:
  • 119 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:41
Voor mijn studie moet ik een vluchtboekingssysteem voor een virtuele vliegtuigmaatschappij maken, bestaande uit meerdere pagina's.

Zoals bijvoorbeeld:
pagina 1: vluchtnummer, vertrektijd, retour/enkele reis etc
pagina 2: extra opties zoals reisverzekering
pagina 3: overzicht
pagina 4: betalingsgegevens
pagina 5: overzicht + mogelijkheid definitieve boeking.

Het systeem gaat niet echt in gebruik genomen worden, is puur een casus van een vak, maar moet dus wel gebouwd worden ;)

Nu is het dus de bedoeling om de op pagina 1 ingevulde gegevens (forumulier) mee te zenden naar 2, en van 2 naar 3 om zo in 3 een overzicht te geven van alles wat gekozen is. Hetzelfde t/m pagina 5.
Nu weet ik dat dat met PHP kan, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Wat is de makkelijkste manier om dit voor elkaar te krijgen? Ik win nu advies in omdat we volgende week al moeten beginnen met bouwen, 2 weken de tijd.

Kan het ook met javascript, of is er een makkelijke manier om het in DreamWeaver voor elkaar te krijgen?

Alvast bedankt voor reacties, ik hoop dat er een makkelijke methode is om dit te maken :)
(met javascript en html heb ik wel ervaring)

• r0bert
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-08 16:19
Je zou HTML <div>'s kunnen maken (1 in form) en dezelfde afhankelijk van de huidige stap, zichtbaar kunnen maken. Op deze manier heb je alle variabelen ene data binnen 1 pagina (geen geparse etc.), het werkt snel, en je hoeft maar 1x data te verzenden.

Een 2e mogelijkheid wat ik zo kan bedenken is dmv php de variabelen steeds doorparsen van pagina op pagina.

En een 3e wat ik zo bedenk, is op pagina 1 een sessie starten, aan de hand van die sessie een (tijdelijk) record aanmaken in de database en deze bij het afbreken of versturen van het formulier weer verwijderen..

Zijn vast nog veel meer opties, maar deze kon ik zo 1,2,3 even verzinnen

• MMUilwijk
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:00
Tja, dit zal toch echt met een scripting taal moeten i.m.h.o
Er zijn zeker mogelijkheden met Javascript, er zijn een boel pakketen die op Javascript draaien...Zoek eens op www.download.com voor enkele shareware voorbeelden.
Wil je alles netjes in een database opslaan (natuurlijk een van de betere opties) dan zal je met bijvoorbeeld PHP of ASP aan de gang moeten gaan..
En zoals hierboven staat variabelen moeten gaan doorgeven..Das niet zo heel moeilijk met PHP of ASP.
suc6 ermee !

Everytime I suffer I become a better man because of it

Verwijderd

Kijk ook even op www.designnotfound.com. Daar is veel informatie te vinden over de gebruikervriendelijkheid van dit soort formulieren/processen. Handig om te weten welke fouten je moet vermijden. ;)

• Yellow|A
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Yellow|A

Allotaja of rock and rollah

Meestal wanneer mijn school mij van dit soort opdrachten geeft maak ik gewoon een dummy prototype in flash waarmee je het effectief genoeg mee kan nabootsen. Screendumps en wat data tonen en de leraar is blij. Maarja, zijn er eisen aan je opdracht? Moet her perse met een bepaalde techniek, of moet je alleen maar laten zien hoe het in de praktijk zou kunnen werken? Kun je het gewoon faken door vijf schermvoorbeelden te tonen of moet het ook daadwerkelijk rekening houden met de ingevoerde gegevens?

* Yellow|A weet trouwens niet of huiswerk topics mogen in w&g :)

|{ brrr }] |

• DeadMetal
Yellow|A schreef op 29 november 2002 @ 03:05:
Meestal wanneer mijn school mij van dit soort opdrachten geeft maak ik gewoon een dummy prototype in flash waarmee je het effectief genoeg mee kan nabootsen. Screendumps en wat data tonen en de leraar is blij. Maarja, zijn er eisen aan je opdracht? Moet her perse met een bepaalde techniek, of moet je alleen maar laten zien hoe het in de praktijk zou kunnen werken? Kun je het gewoon faken door vijf schermvoorbeelden te tonen of moet het ook daadwerkelijk rekening houden met de ingevoerde gegevens?

* Yellow|A weet trouwens niet of huiswerk topics mogen in w&g :)
Er zijn geen eisen aan de scripttaal o.i.d, als het maar werkt, maar het moet dus wel werken op basis van de gegevens die ingevuld zijn.
(en oja, ik vind het ook interessant om gewoon te leren, losstaand van de studie) :)

• r0bert
Nog even een paar voordelen van de eerste optie die ik noemde
Je zou HTML <div>'s kunnen maken (1 in form) en dezelfde afhankelijk van de huidige stap, zichtbaar kunnen maken. Op deze manier heb je alle variabelen ene data binnen 1 pagina (geen geparse etc.), het werkt snel, en je hoeft maar 1x data te verzenden.
- Je kunt tabbladen maken, waardoor de gebruiker intussentijd terug kan vallen op een bepaalde stap in het proces, door simpelweg op het juiste tabblad te klikken.. zijn gegevens aan te passen.. en weer naar de stap te gaan waar hij gebleven was.
- Je hebt alle data in 1 overzicht (noemde ik ook al) daardoor kun je alle data in 1x versturen, zonder dat je de data op een moeilijke manier allemaal samen moet gaan voegen.
- De load blijft beperkt, omdat je gedurende alle stappen op dezelfde pagina blijft en dus geen nieuwe pagina's hoeft te laden o.i.d.
- Minder kans op fouten tijdens het uitwisselen van data tussen de verschillende stappen.
- Zelfs halverwege het proces, zou de gebruiker in het overzicht al zijn tot nu toe ingevulde gegevens kunnen bekijken en controleren!

En zo zullen er nog wel meer zijn.. Het lijkt mij gewoon de eenvoudigste methode..

Hier heb je een voorbeeld waar de data WÉL geparsed (geloof ik :? :) ) wordt:
https://www.unive.nl/secu...omfietsPremiumEntry%2Easp
Blues:
Kijk ook even op www.designnotfound.com.
* r0bert voegt de site direct toe aan z'n bookmarks! :) (y)

• DeadMetal
r0bert schreef op 29 november 2002 @ 11:23:
Nog even een paar voordelen van de eerste optie die ik noemde

[...]

- Je kunt tabbladen maken, waardoor de gebruiker intussentijd terug kan vallen op een bepaalde stap in het proces, door simpelweg op het juiste tabblad te klikken.. zijn gegevens aan te passen.. en weer naar de stap te gaan waar hij gebleven was.
- Je hebt alle data in 1 overzicht (noemde ik ook al) daardoor kun je alle data in 1x versturen, zonder dat je de data op een moeilijke manier allemaal samen moet gaan voegen.
- De load blijft beperkt, omdat je gedurende alle stappen op dezelfde pagina blijft en dus geen nieuwe pagina's hoeft te laden o.i.d.
- Minder kans op fouten tijdens het uitwisselen van data tussen de verschillende stappen.
- Zelfs halverwege het proces, zou de gebruiker in het overzicht al zijn tot nu toe ingevulde gegevens kunnen bekijken en controleren!

En zo zullen er nog wel meer zijn.. Het lijkt mij gewoon de eenvoudigste methode..

Hier heb je een voorbeeld waar de data WÉL geparsed (geloof ik :? :) ) wordt:
https://www.unive.nl/secu...omfietsPremiumEntry%2Easp

[...]
* r0bert voegt de site direct toe aan z'n bookmarks! :) (y)
Bedankt voor je reactie. Ik snap alleen nog niet hoe je meerdere tabbladen (soort pagina's) in 1 html-document denkt te kunnen maken.

• DeadMetal
Ik was laatst op een presentatie van Macromedia over DreamWeaver MX, en daar konden ze ook hele mooie dingen maken met formulieren, (icm databases).
Heeft DreamWeaver ook makkelijke mogelijkheden om (zonder code te hoeven typen) zulke formulieren te genereren? (liefst zonder gebruik database, alhoewel ik wel een host heb waar ik onbeperkt mysql databases kan aanmaken).

Verwijderd

DeadMetal schreef op 29 November 2002 @ 11:58:
Bedankt voor je reactie. Ik snap alleen nog niet hoe je meerdere tabbladen (soort pagina's) in 1 html-document denkt te kunnen maken.
Dat is heel goed mogelijk met DIVs. Klik maar eens op het eerste linkje in m'n sig.

Verwijderd

misschien een hele stomme vraag maar:

waarom moet je een website maken als je daar absoluut geen verstand van hebt ? ik bedoel, dat heeft dan toch absoluut niks te maken met je studie...

of zit ik nu fout ?

• DeadMetal
Ik heb wel verstand van het maken van websites, alleen niet van wat ik beschrijf. Het maken van de website is een onderdeel van het vak HCI, Human-Computer Interaction. De nadruk ligt dus niet op het bouwen van de website, maar juist hoe de gebruiker interacteert met de interface etc. Het analyseren van de gebruiker, mogelijkheden die de site moet hebben etc kosten meer tijd dan het daadwerkelijk bouwen van de website zelf.

Verwijderd

DeadMetal schreef op 02 december 2002 @ 18:20:
Ik heb wel verstand van het maken van websites, alleen niet van wat ik beschrijf. Het maken van de website is een onderdeel van het vak HCI, Human-Computer Interaction. De nadruk ligt dus niet op het bouwen van de website, maar juist hoe de gebruiker interacteert met de interface etc. Het analyseren van de gebruiker, mogelijkheden die de site moet hebben etc kosten meer tijd dan het daadwerkelijk bouwen van de website zelf.
kijk daar kunnen we iets mee :)

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Zo'n systeem heeft het bedrijf waar ik werk ook gemaakt. Een boekings systeem. Zat nogal wat werk in. Het beste kun je gewoon met formulieren werken, en die waarden meesturen naar de volgende pagina. Op die manier kun je aan de server kant (veel betrouwbaarder dan javascript) controleren of de ingevulde gegevens wel oke zijn.

Met ASP is het zo dat elk verstuurd formulier resulteerd in een collectie formulier element names (keys), met daaraan een waarde (key en value) - daar kun je dus ook makkelijk doorheen gaan met een loopje; die gegevens zijn dan erg makkelijk te verwerken in hidden velden, die ook weer worden meegestuurd (en gecontroleerd) op de opvolgende pagina.

Maar da's dan de basis, er is meer dan 100 uur aan gewerkt, en dat was dan alleen dat boekings systeem :D daar kwam de rest van de site nogeens bij .... :{

Succes ermee :)

• r0bert
Ik weet natuurlijk niet wat voor een boekingsformulier dat bedrijf heeft gemaakt, maar voor een uitgebreid boekingssyteempje incl validatie, dbstructuur en helpfunctie lijkt mij een dikke max. van 50 uur toch meer dan haalbaar :?

Dat de controle over de data beter is in ASP dan in JS vind ik onzin! Met JS kun je 'realtime' de vorm van de ingevoerde data uitlezen. Voor ASP zal daar eerst een reload uitgevoerd moeten worden. Een voordeel dat je misschien zou kunnen noemen, is dat ASP je de mogelijkheid biedt om bestaande databases te checken op mogelijk reeds aanwezige data in de DB en deze te vergelijken met die van de gebruiker. Maar dat is naar mijn idee veel netter en sneller op te lossen door middel van een XMLhttp request in javascript. (Weet niet eens of dat bij dit systeem aan de orde is, maar ik noem het iig vast even)

• DeadMetal
Blue-eagle schreef op 02 december 2002 @ 18:50:
Zo'n systeem heeft het bedrijf waar ik werk ook gemaakt. Een boekings systeem. Zat nogal wat werk in. Het beste kun je gewoon met formulieren werken, en die waarden meesturen naar de volgende pagina. Op die manier kun je aan de server kant (veel betrouwbaarder dan javascript) controleren of de ingevulde gegevens wel oke zijn.

Met ASP is het zo dat elk verstuurd formulier resulteerd in een collectie formulier element names (keys), met daaraan een waarde (key en value) - daar kun je dus ook makkelijk doorheen gaan met een loopje; die gegevens zijn dan erg makkelijk te verwerken in hidden velden, die ook weer worden meegestuurd (en gecontroleerd) op de opvolgende pagina.

Maar da's dan de basis, er is meer dan 100 uur aan gewerkt, en dat was dan alleen dat boekings systeem :D daar kwam de rest van de site nogeens bij .... :{

Succes ermee :)
Het gaat er hier om dat de pagina's + formulieren werken, maar daar is dan ook alles mee gezegd. Dus infeite vanaf eerste pagina met vluchtgegevens selecteren, via meerdere pagina's zoals persoonsgegevens tot uiteindelijk een schema en de mogelijkheid om de vlucht echt te boeken. Dat is de Use Case waar het om draait.
Prototype zeg maar.
Ik ga het proberen te maken in PHP, zal zodra de pagina's zelf klaar zijn (zonder dus de techniek van het overzenden van gegevens van pagina naar pagina) de URL hier geven.

Verwijderd

r0bert schreef op 02 December 2002 @ 20:09:
Ik weet natuurlijk niet wat voor een boekingsformulier dat bedrijf heeft gemaakt, maar voor een uitgebreid boekingssyteempje incl validatie, dbstructuur en helpfunctie lijkt mij een dikke max. van 50 uur toch meer dan haalbaar :?
Sure :D :D

Verwijderd

(8>
Ik heb de ANVR XML standaard voor je. Staat precies in hoe zo'n boeking verloopt en welke gegevens er gevraagd worden.
Als je het wilt hebben moet je effies een mailtje sturen.

• DeadMetal
Dat klinkt ingewikkeld ;)

• DeadMetal
Ah, ik heb net leuk nieuws gekregen: de werking van het systeem mag ook gesimuleerd worden, dus de gegevens hoeven niet overgezonden te worden van pagina naar pagina.
Opzich lekker makkelijk, maar ik heb me voorgenomen om na de opdracht dit alsnog te gaan proberen, want ik wil het wel leren. :)
Iedereen bedankt voor de hulp!
Pagina: 1