Toon posts:

[Versterker achtig iets] Wat is handig voor mij ?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo, ik heb het volgende:
- een pc met tv out en mogelijkheid om divx te downloaden en te spelen
- een tv
- een beemer
- 2 Bang en Olaufsen boxen
- oude onkyo cd speler unit om aan te sluiten op versterker
- een kapotte versterker

Ik wil graag
- films kunnen kijken op tv en beemer
- muziek kunnen luisteren via pc

Eventueel wil ook DVD's kunnen kijken op tv en eigenlijk ook op beemer dan. Een subwoofer zou misschien ook leuk zijn, maar er komt eigenlijk wel genoeg bass uit de boxen.

Volgens mij kan ik of een nieuwe versterker kopen, met stereo uitgang. Dan kan ik een dvd speler voor pc kopen en dan via tv out en vga doorlus (beemer) dvd's kijken. Of een home cinema set met boxen erbij kopen.

Mijn vraagjes:
Als ik nieuwe boxen (5.1) koop is dat geluid dan zoveel beter dan mijn B&O boxen van 15 jaar oud.

Er staat in de faq een stukje over dat je het geluid van een versterker echt moet gaan beluisteren in de winkel, maar daar zitten er hele andere boxen op dus een heel ander geluid lijkt mij..

Heeft een subwoofer zin bij een stereo installatie of is dat ding niet aan te sluiten en heb je daar zo'n decoder voor nodig ?

Vraagjes zijn beetje op, maar wat meer nuttige info is altijd handig, want er zijn redelijk veel keuzes op dit gebied en ik weet niet meer zo goed wat te kiezen..

alvast bedankt

Verwijderd

Als je stereo luistert met goede boxen heb je geen sub nodig, bij home cinema moet je het eigenlijk wel hebben (is nl. een extra kanaal) maar hoeft niet per se. Sommige 5.1 boxen zullen beter zijn dan je oude boxen, maar er zijn ook slechtere (luisteren) En vooral je boxen bepalen het geluid van je installatie, je versterker bepaalt dat minder.

Verwijderd

Topicstarter
Wat kost een losse versterker zonder boxen en waar kun je die het beste kopen, bij een hifi zaak neem ik aan ?

Verwijderd

sub hoeft niet bij 5.1 want de amp kan het LFE kanaal mixen in de twee front kanalen. Ik denk dat een goeie surround receiver met digitale (coax/optische) ingang en svhs doorvoer een must is. Divx bevat ook 5.1 dus een DD amp is wel aan te raden. DPLII voor de DPL/stereo films. Sub is wel aan te bevelen bij flm. Voor muziek is een sub ook erg geschikt alleen een sub die goed presteert bij muziek is vrij prijzig (bv.rel Q200). Ik zou je bestaande B&O's gebruiken en een setje surround speakers en center aanschaffen ter aanvulling.

• Scarp
  • Registratie: April 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 21:16:
Wat kost een losse versterker zonder boxen en waar kun je die het beste kopen, bij een hifi zaak neem ik aan ?
Nee, bij de slager. 8)7

Maar ff serieus. Wat wil je uitgeven? Voor 5.1 heb je een een AV Amplifier of AV Reciever nodig (reciever is amp + tuner en dat is het meest voorkomend). Die kan je van goedkoop (zo'n 400 euro) tot heel duur kopen.

[ Voor 31% gewijzigd door Scarp op 28-11-2002 21:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik vind 400 wel een beetje maximum. Eigenlijk mag het bij 250 euro ook wel ophouden.. dus ga denk ik toch maar voor de versterker. Zijn er nog merken die kwa kwaliteit prijs verhouding heel goed zijn of juist andersom..

• gitaarwerk
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

als je voor stereo gaat is het belangrijk dat de versterker matched met de speakers. .zodat je een grotre detaillering krijgt

Ontwikkelaar van NPM library Gleamy

Verwijderd

Marantz heeft een goede prijs/kwaliteit verhouding. Alleen marantz begint bij 500 euro. Als je 250 wilt uitgeven kun je mischien beter eens 2e hands kijken.

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

marantz zijn perfecte..
ik denk dat je uit bose (bang en olufsen)
niet al te veel haalt met duurdere versterkers.. met alle respect, maar je betald heel veel voor design daar..

de ECHTE marants beginnen bij de pm series ( pm 16 , pm 17, pm 14 :9~ ) 900 euro 2e hands voor een pm 16..
geen kattepis dus

Verwijderd

Houd gewoon die Bang & Olufsen speakers, familie van me heeft ze van zolder gehaald, waren 25 jaar oud en klinken nog steeds erg goed! Koop eerst gewoon een goede versterker plus eventueel wat satellietspeakers en centerspeaker en wanneer je echt laag nodig hebt een subwoofer.
Zo kun je langzaam maar zeker uitbreiden!

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

ik zeg ook niet dat ie ze moet verkopen.. ;) maar geloof me Mxeryus
ik denk dat ongeveer 99,9% met me eens zal zijn dat b&o speakers helemaal niet bijzonder is kwa geluid..
een marantz (lettertypenogwat)5000 versterker is heel betaalbaar en goed genoeg ervoor..

als je super geluid wilt.. ga dan naar wat anders kijken (diapason? :9~ )

Verwijderd

Gitaarwerk, gezien het beperkte budget kan proberen nooit kwaad, ze kunnen altijd nog bij het Deens afval ;)

• mimic
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

mimic

O ja joh?

<knip>

Heeft een subwoofer zin bij een stereo installatie of is dat ding niet aan te sluiten en heb je daar zo'n decoder voor nodig ?

</knip>

op de nieuwe soort dobly surround (5.1) zit een subwoofer out, die gaat naar je subwoofer en in de subwoofer zit (meestal) een versterker ingebouwd

maar er zijn voor oudere stereo versterkers wel moduultjes te vinden om een subwoofer filter te maken.

suc6 ;)

• gitaarwerk
  • Niet online

gitaarwerk

Plays piano,…

Verwijderd schreef op 28 november 2002 @ 23:06:
Gitaarwerk, gezien het beperkte budget kan proberen nooit kwaad, ze kunnen altijd nog bij het Deens afval ;)
daarom..

maar goed..als je een beemer hebt :Y) dan wil je ook wat moois :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op internet gezocht en ik heb dus een versterker (amplifier) nodig, die van marantz zijn er mooi maar ik vind ze toch wel duur. Maar op een versterker zit geen tuner neem ik aan. Dit wil ik eigenlijk wel, het lieftst in 1 ding. Een cd speler is niet echt nodig want er staat hier nog een oude onkyo. Kan iemand mij het verschil tussen een reciever en versterker uitleggen. Ik dacht versterker alleen geluid en reciever beeld en geluid. Ik heb alleen maar geluid nodig, maar wil wel graag een tuner erop. Is dit mogelijk voor zo'n 200/250 euro ?

Kwaliteit hoeft echt niet super hoog te zijn ofzo, ik vind die marantz al super goed. Ik ben ook maar een arme scholier..

Verwijderd

Topicstarter
klein kickje ? :)

Verwijderd

Het verschil tussen een versterker en een receiver is dat bij de laatste een tuner aanwezig is. Je zou eens kunnen kijken op marktplaats voor een tweedehands DTS receiver. Deze zijn er al (goede) vanaf 199 euro. Succes!

Verwijderd

Ik zou idd ook voor 200/250 euro voor 2e hands gaan.
Pagina: 1