[WIN98/WIN2K] Boot.ini verscheidene opstartmogelijkheden*

Pagina: 1
Acties:

• Mizitras
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
EDIT: Vergeten in topic te vermelden dat het over WIN98/WIN2K ging. :(

Dit is mijn boot.ini:

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINNT="Microsoft Windows 2000 Professional" /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\windows = "Windows 98" /fastdetect
C:\="Microsoft DOS 6.22"
C:\ = "Previous Operating System on C:\"

Nu een paar van deze regels werken niet.
Voor DOS op te starten heb ik de voorlaatste regel toegevoegd (in een ander topic op GOT gezien). Maar dat blijkt echter niet te werken en start gewoon Win98 op.
De regel met multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\windows = "Windows 98" /fastdetect, op zich werkt ook niet. En WIn2K komt vlak erna zeggen dat ntoskrnl.? beschadigt is of niet aanwezig is. In elk geval, werkt niet en dat bestand is dus nog steeds intact.

Dit is mijn indeling:
C=FAT 32 WIN98
D=WIN2K FAT32
En ik zou graag WIndows98/2K en uit DOS kunnen kiezen. Maar hoe kan je eigenlijk dos nog als mogelijkheid laten gelden?
Toch geen 3de partitie FAT16 ? Of 3de FAT32 (als ik met DOS 7.0+ zou werken) ?

Moet ik tevens een bootprogramma zoals XOLC (of hoe noemde het ook alweer) gaan gebruiken mocht ik ook Linux op een andere partitie willen gebruiken? ('Triple' boot + DOS)

[ Voor 31% gewijzigd door Mizitras op 28-11-2002 21:25 ]

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

• blackd
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
titelfix.

[ Voor 6% gewijzigd door blackd op 28-11-2002 20:54 ]

9000Wp o/w SolarEdge SE6K - Panasonic 5kW bi-bloc - gasloos sinds 17-7-2023

• Mizitras
  • Niet online
Mag ik bij deze ff bumpen aub, heb ondertussen nog geen antwoord gevonden.
En met XOSL-bootprogramma kan ik desnoods later nog mee aan de slag, maar wil het zo ook proberen zonder.

"the fucking alpha cpp compiler seems to fuck up the goddam type "LPITEMIDLIST", so to work around the fucking peice of shit compiler we pass the last param as an void *instead of a LPITEMIDLIST"

Verwijderd

PM al eens geprobeerd?

Verwijderd

En jij denkt dat topicstarter in één keer doorheeft dat jij Partition Magic bedoeld?

Voor meer info:

http://www.powerquest.com/

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09-09 21:44

Arno

PF5A

multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\windows = "Windows 98" /fastdetect
No way dat je Windows 98 zo aan de praat krijgt. Deze manier van werken werkt alleen bij een NT based OS, en Windows 98 is een dos based OS, dus die zal als C:\ "win98" ofzo erin moeten staan.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• fredgroes
  • Registratie: Juli 2001
  • Nu online
Ik heb zelf een dual boot systeem met XP en ME. Volgens mij moet achter de windows 98 de fastdetect optie weg. Zie hieronder voor mijn boot.ini

[boot loader]
timeout=15
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /fastdetect
C:\="Microsoft Windows Millenium"

[ Voor 9% gewijzigd door fredgroes op 02-01-2003 16:46 ]

• Cpt.Morgan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-11-2025
Mizitras schreef op 28 november 2002 @ 20:52:
Moet ik tevens een bootprogramma zoals XOLC (of hoe noemde het ook alweer)
XOSL

Verwijderd

probeer eens bootpart, te verkrijgen vanaf www.winimage.com
Hiermee kun je bootsectors opslaan als bestand en dit toevoegen aan je boot.ini
net als c:\ = "blabla" (of eigenlijk: c:\bootsect.dos="Win98")

• Mizitras
  • Niet online
Ok, XOSL heb ik ook om eens te proberen een van dezer dagen.

Maar echter blijft de main-q zijn antwoord nog wat bijster voor mij, als deze al is gegeven:
-Welke regel moet ik toevoegen om gewoon DOS op te starten?

En B)
-Is het in WIN.INI dat ik bootmenu=1 of iets dergelijks moet veranderen/bijplaatsen om er voor te zorgen dat voor opstarten WIN98 ook altijd nog even het opstartmenuutje wordt weergegeven?

Oja, na installatie Debian, gewoon regel toevoegen in boot.ini naar partitie, en dan is dat ook goed? Of dan verplicht voor bootprogram?

Verwijderd

DOS is opstartbaar MITS je
*en een bootsectorbestand hebt aangemaakt (bootsect.dos)
*en een verwijzing onderaan boot.ini: C:\="M$-DOS7.10 (WIN98)"

bij de MS-DOS versies van win9x dien je in C:\MSDOS.SYS (sinds win95 een tekstbestand ipv een binair bestand) onder [OPTIONS] de regel BootMenu=1 toe te voegen.

Zo kun je bv ook Linux in je winXP bootmenu krijgen. Gewoon bootsectorbestand genereren.

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:06

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

In MSDOS.SYS of IO.SYS staat een regeltje met BOOTGUI=1, als je die op 0 zet zal je DOS van Win98 alleen in DOS opstarten. Verstandig is dan wel dat je dan in je autoexec een keuze maakt om windows op de starten via WIN.COM

Anders moet je een 3e partitie met alleen de DOS gedeelte van WIN98 aanmaken....

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Mizitras
  • Niet online
DOS is opstartbaar MITS je
*en een bootsectorbestand hebt aangemaakt (bootsect.dos)
*en een verwijzing onderaan boot.ini: C:\="M$-DOS7.10 (WIN98)"
=> Ik open gewoon kladblok, en slaag dat documente op als bootsect.dos onder m'n c-partitie? Of maak ik dat 'anders' aan? (moet er iets in, nee hé?)
=> Die verwijzing onderaan, die tekst tussen de haakjes, maakt die iets uit of niet?
Want zo opzich start ie toch maar WIn98 op.
bij de MS-DOS versies van win9x dien je in C:\MSDOS.SYS (sinds win95 een tekstbestand ipv een binair bestand) onder [OPTIONS] de regel BootMenu=1 toe te voegen.

Zo kun je bv ook Linux in je winXP bootmenu krijgen. Gewoon bootsectorbestand genereren.
Dat BootMenu=1 geeft me dus nog eens het mja...'bootmenu' (stom van mij) na keuze van Win98.

Ok, merci :)

Van Sinclair
In MSDOS.SYS of IO.SYS staat een regeltje met BOOTGUI=1, als je die op 0 zet zal je DOS van Win98 alleen in DOS opstarten.
=> Euhm, dus dat bootmenu gedoe van hierboven zeker? Of bedoel je hier iets anders? Of zal met dit te veranderen automatisch altijd de DOS minus de Windows shell (die GUI dus) worden opgestart? Gewoon DOS dus?
Verstandig is dan wel dat je dan in je autoexec een keuze maakt om windows op de starten via WIN.COM
Dus net zoals je via DOS gewoon "win" typt om terug te gaan? Daar slaagt dat op vermoed ik, niet?

Verwijderd

hm, ik was ook niet helemaal helder hierboven blijkbaar.
Bootsect.dos is een 512bytes BINAIR bestand, wat je verkrijgt door het MBR/bootsecotr te dumpen naar dit bestandje.

In Boot.ini kun je maar 1 C:\ =" Dos" doen, tenzij je specifiek met bootsector bestanden gaat werken, zoals bv

C:\win98.bin ="win98"
D:\dos622="dos 6.22"

en je kunt dus simpelweg de dos-versie van win98 (ms-dos 7.10) gebruiken indien je dit wilt.

Ik vermoed dat ik hier geantwoord heb naar aanleiding van een andere vraag: hoe speel ik spellekes in DOS, waarvoor je dus een menu moet maken..

Maar, om t even kort te sluiten:
*gebruik BootPart om win98 bootsectorbestand te verkrijgen en het juiste regeltje toe te voegen aan boot.ini
*gebruik de DOS-versie van win98, en start standaard in dos op:
-msdos.sys [options] bootgui=0
config.sys:
DOS=high,noauto
DEVICE=C:\WINDOWS\HIMEM.SYS
DEVICE=C:\WINDOWS\IFSHLP.SYS

autoexec.bat:
@echo off
echo Typ WIN in om windows98 te starten . . .

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:06

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

=> Euhm, dus dat bootmenu gedoe van hierboven zeker? Of bedoel je hier iets anders? Of zal met dit te veranderen automatisch altijd de DOS minus de Windows shell (die GUI dus) worden opgestart? Gewoon DOS dus?
Yep, hiermee geef je aan dat na het uitvoeren van de config.sys en de autoexec.bat Win9x in DOS moet blijven hangen of doorstart naar de GUI.

Via WIN.com kan je alsnog de GUI opstarten

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Pagina: 1