300W PSU dood, 230W draait OK ?

Pagina: 1
Acties:

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 27-02 14:17

TMoose

Mooooooose !!

Topicstarter
Afgelopen weekend is door een spanningspiek van de NUON hiero m'n 365 Watt Enermax overleden :(. Ik dus snel m'n ouwe 230W voeding uit mijn server gesloopt, en die tijdelijk eringezet, maar dan met 4 HD's afgekoppeld. Zonder problemen gedraaid. Vandaag een 300W FSPgroup PSU gehaald, en aangesloten i.p.v. die 230W voeding (overigens ook een FSPgroup PSU). PC aan, en alles draait, hoewel ik een zeer hoog gepiep hoor, zo hoog dat ik het maar net kan horen. Dus ik denk, met kast dicht zal dat wel over gaan.. 25 minuten later (kast overigens nog steeds open) schakelt m'n PC uit, en 3 seconden later een lichtflits, een knal en een stinkende rookwolk uit de voeding.

Snel die 230W voeding weer aangesloten om te kijken of de rest van m'n systeem nog leeft, en gelukkig draait alles normaal. Ik terug naar de winkel (Paradigit Wageningen) en verhaal verteld. Ik krijg zonder problemen een nieuwe PSU mee. Die er dus weer ingeschroefd, en PC weer aangezet en lekker aan het gamen gegaan. Net (5 min geleden) weer past systeem uit. Nu geen knal en flits, maar uit de voeding komt toch een beetje schroeilucht. Ik dus weer de 230W voeding aangesloten, en die draait als een zonnetje, ook zonder piepen..

Ik laat alles vannacht maar draaien, om zeker te zijn dat het niet m'n systeem is, maar ik snap er helemaal niet meer van..

Is het gewoon pech dat ik 2 slechte voedingen tref, of is er meer aan de hand??

[ Voor 4% gewijzigd door TMoose op 28-11-2002 19:54 ]

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Verwijderd

Het zijn niet alleen de kale spec's die het hem doen (230W, 300W) zeker als het een geschakelde voeding betreft komen er nogal wat meer dingen bij kijken. Gezien je syteemspec's heb je toch een behoorlijk zwaar systeem draaien, dat in bepaalde situatie's behoorlijk snel een piekvermogen van je systeem kan trekken (je nogal vette audio, 380 GB verdeeld over minimaal 5 HDD's....) deze kunnen in somige omstandigheden best een hoop van je PS vragen. Dan is het totale vermogen niet zo belangrijk, maar wel wat ie kort 'gestresst' aankan.

• TMoose

TMoose

Mooooooose !!

Topicstarter
Maar alles draait goed op een 230W PSU van dezelfde fabrikant. En het probleem doet zich niet bij in- en uitschakelen voor, maar pas na een tidje aan te hebben gestaan.

Xtra info: De FSP250-60GTA draait prima,
en de FSP300-60ATV (PF) trekt het dus duidelijk niet.

Alle waarden op de etiketten van de PSU's zijn bij de 300W PSU hoger dan bij de 250W PSU, wat je ook zou verwachten..

P.S. Er zijn dus nu maar 2 HD's aangesloten, en die "Vette audio" is een hele mooie yamaha versterker, maar die heeft een eigen voeding (gelukkig :D ).

[ Voor 17% gewijzigd door TMoose op 28-11-2002 20:36 ]

Verwijderd

/me gaat binnen kort een zwaardere voeding halen.

mun 350 watt trekt het niet echt prima :(

• TMoose

TMoose

Mooooooose !!

Topicstarter
sorry, klein schopje... :|

Verwijderd

ik heb precies het zelfde probleem en weet ook geen oplossing..

• TMoose

TMoose

Mooooooose !!

Topicstarter
Het enige verschil tussen de 300W PSU's die overlijden, en de 250W PSU die het prima doet, is de aanwezigheid van een PFC (Power Factor Correction) circuit in de 300W modellen. Misschien dat dit circuit op een of andere manier verantwoordelijk is voor de problemen.

Ik zal eens met de fabrikant mailen.

P.S. schuursleutel, als je de specs van je PC ff post, dan kunnen we kijken of er gemeenschappelijke factoren zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door TMoose op 05-12-2002 11:09 ]

Pagina: 1