Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Voeding] Zalman ZM300A doet vaag

Pagina: 1
Acties:

• Makkelijk
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 12:41
Ik had al een topic lopen over de aankoop van het ding maar die ging dicht omdat daar al veel over te vinden was.

Nou heb ik hem en heb ik een probleem.

Maar ja, ik heb dus hier gezocht en daar werd ik weinig wijzer van, en ik heb google gezocht ca. 15 review gezien heel veel pagina's afgelopen maar nergens iets gehoort over een hoge toon.

Het probleem: Ik hoor een hoge, wisselende toon, als van een kapotte TV, die afwisseld op bepaalde taken.
80mm papst in kast hangen - toon lager
dpc koetje aan - toon lager
alle opdrachten (inc. muiswieltje, drukken ed.) - kort toon omhoog (met koetje merk ik er minder van.)

Lijkt op reactie op CPU gebruik. Helaas kan ik de CPU ook niet apart aansluiten via moederbord, ECS K7S6a heeft dat niet :(.

What's the problem??

[ Voor 9% gewijzigd door Makkelijk op 28-11-2002 18:41 ]

Badieboediemxvahajwjjdkkskskskaa

• Freakaz0id
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-05 22:14

Freakaz0id

RC Geek

mischien n kappotte condensator op je soundkaart? dan gaat ie piepen met machnetische velden (die voortdurend veranderen in n comp)

Verwijderd

sorry zat weer te slapen 8)7

[ Voor 85% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 18:43 ]

• Makkelijk
Het vorige topic was een adviestopic over het kopen van de voeding...

• Makkelijk
Nog wat.. ik heb dit ook met een aopen voeding gehad, wel iets anders doordat de fan er nog eens overheen kwam, maar zelfde idee..

Verwijderd

Goed even een kort postje voor ik ga tukken.. :z

Een PC-voeding is een zgn SMPS oftewel een SwithMode PowerSupply. Dit is een voeding die dmv heel snel schakelen via zgn flyback transformatoren de gewenste spanningen/stromen opwekt.

Dit schakelen gaat met een hoge frequentie, vaak in 't gebied tussen de 10-18kHz maar dit kan erg verschillen per type schakelende voeding.

Enniewee, wat je hoort is dat aan en uitschakelen van o.a. de flyback trafo. En naar mate de stroombehoefte van je computer verandert, verandert ook de schakelfrequentie.

Vandaar 't varieëren van de 'fluittoon' bij 't veranderen van de load.

• Makkelijk
Heel erg bedankt voor je reactie... :)

Ik snap wat je bedoeld. Dat is best leuk maar ik wordt er gek van en mn andere voeding had dat niet, bovendien is dit alles behalve stil en ander emensen die ik hierover gesproken heb hadden dit probleem niet.
Ik vind de fan trouwens ook vrij veel geluid maken, veel meer dan mijn zalman CPU fan en zeker niet noiseless.

Maar het gaat nu over de schakelingen.

Kan er iets mis zijn met mijn flyback trafo's?

[ Voor 16% gewijzigd door Makkelijk op 29-11-2002 01:04 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 29 November 2002 @ 00:32:
Goed even een kort postje voor ik ga tukken.. :z

Een PC-voeding is een zgn SMPS oftewel een SwithMode PowerSupply. Dit is een voeding die dmv heel snel schakelen via zgn flyback transformatoren de gewenste spanningen/stromen opwekt.

Dit schakelen gaat met een hoge frequentie, vaak in 't gebied tussen de 10-18kHz maar dit kan erg verschillen per type schakelende voeding.

Enniewee, wat je hoort is dat aan en uitschakelen van o.a. de flyback trafo. En naar mate de stroombehoefte van je computer verandert, verandert ook de schakelfrequentie.

Vandaar 't varieëren van de 'fluittoon' bij 't veranderen van de load.
K wou het net zeggen :D maar goed. Klopt wel :)
Dit heb ik ook gehad met mijn A-Open voeding maar dan was het zo dat de cooler bij elke opdracht ff sneller ging draaien (heel vaag :? )

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
Als je koeler sneller gaat draaien bij een hogere CPU-load betekend het dat je voeding echt helemaal aan zijn max zit. Als je koeler sneller gaat draaien betekend dat het voltage omhoog gaat en das geen goede zaak als de belasting juist toeneemt.

Maar die fluittoon wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat een spoeltje of iets dergelijks niet goed vast zit. Gewoon teruggaan met je voeding dus.

• Demo
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 28-11 08:19

Demo

Probleemschietende Tovenaar

Hielko schreef op 29 november 2002 @ 11:11:
Als je koeler sneller gaat draaien bij een hogere CPU-load betekend het dat je voeding echt helemaal aan zijn max zit. Als je koeler sneller gaat draaien betekend dat het voltage omhoog gaat en das geen goede zaak als de belasting juist toeneemt.
Waarschijnlijk probeert de voeding de 5 V bij te regelen en aangezien de 5 V en 12 V bij de meeste voedingen door 1 schakeling geregeld worden, wordt de 12 V ook hoger. Toch :?

Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done

• Makkelijk
Hielko schreef op 29 November 2002 @ 11:11:

Maar die fluittoon wordt waarschijnlijk veroorzaakt doordat een spoeltje of iets dergelijks niet goed vast zit. Gewoon teruggaan met je voeding dus.
Kijk daar heb ik wat aan :)
Nog wat, al mijn spanningen zijn stabiel, behalve mijn 3,3V. Die is de ganse dag aan't schommelen van 3,3 naar 3,4 en alles ertussenin.
Is dat vreemd? Heb er bij vorige voeding nooit op gelet eignk, tuurlijk kan ik ze wel verwisselen om het te checken, maar ja... een voeding verwisselen is listig, zeker als je een moederbord hebt waarbij je proc nogal hoog zit en je zalman waaier en zalman arm eraf moeten om je voeding te verwisselen :(

Pagina: 1