Toon posts:

Vaag brom geluid str-db840 versterken en audigy

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de laatste tijd een hele vervelende brom door mijn muziek/geluid wanneer ik mijn pc geluid via mijn Sony versterker (str-db840) wil laten gaan.

Ik heb het volgende al gechecked:

- Geluid uit Audigy is brom vrij, via mijn creative DTT2500 en koptelefoon
- Versterker is brom vrij via andere inputs zoals laptop, tv, md, dvd etc. (zelfde kabels)
- Versterker ge-aard
- Verschillend inputs gebruikt zoals video 1 - cd - tape/md
- afstand tv / versterker en afstand versterker / kabels aangepast
- kortere kabel van pc naar versterker

Ik hoop dat iemand me kan helpen, want via sony kost me dit alleen al € 70,- om er naar laten kijken, terwijl het een best dure versterker is |:( slechte ondersteuning dus...

• apenstaartje
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online
kan ook aan de fase liggen: draai (1 voor 1) alle stekkers in de 220 eens om
(serieus: dit kan helpen!)

geen zin zonder onzin

• apenstaartje
  • Niet online
Duidelijker: haal (als eerste van je versterker) de stekker uit het stopcontact, draai hem 180 graden en plug hem er weer in, en testen. Enz...

geen zin zonder onzin

• Twarp
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 23-04 22:35

Twarp

just grin...

Lijkt mij op een aardlus, aard je apparaten eens, kan een hoop schelen.

Meh ...

Verwijderd

Topicstarter
apenstaartje schreef op 28 November 2002 @ 15:13:
Duidelijker: haal (als eerste van je versterker) de stekker uit het stopcontact, draai hem 180 graden en plug hem er weer in, en testen. Enz...
I'm plug'n ;)

Verwijderd

Klinkt heel gek. Maar zet eens de dimmer van je display aan.

Bij mij op me werk hadden we ook eens een probleem versterker, daarbij was het probleem dat je een brom (ongeacht welke bron je kiest) niet meer hoorde als je de dimmer op 0% zette.
Helaas zie je dan niet meer welke input je gebruikt maar soms springt hij even op (rds bijv. ), dan hoor je de brom weer.

Sony doet nogal vaag omtrent deze klachten en test ze en retourneert ze als zijnde binnen specifatie werkend.
Uiteraard met een dikke rekening.

• apenstaartje
  • Niet online
Voor de aardlus: je kan met een spanningsmeter eens kijken hoeveel spannings verschil je hebt tussen de kast van je compu en de kast van je versterker....
Als ik de lineout van mn compu UIT mn versterker haal staat er opeens geen spanning meer op de kast van mn versterker (dat kan je voelen door met je vingertop zachtjes over het metaal van de versteker te gaan... is heel vaag "bibberend" gevoel (= zonder multimeter check))

geen zin zonder onzin

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:28

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Da's dan een aardlus...
Als de tip van apenstaartje niet helpt zou je er een DI box tussen kunnen hangen...
De DI zorgt voor een galvanische scheiding, en je bent er zeker weten vanaf.
Of probeer eerst even je computer en monitor wel, of juist niet aan aarde te zetten.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe kan ik mijn compu kast het beste aarden?

• remco_k

remco_k

Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 15:21:
Hoe kan ik mijn compu kast het beste aarden?
De randaarde van je stekker gebruiken in een geaard stopcontact.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
remco_k schreef op 28 November 2002 @ 15:23:
[...]

De randaarde van je stekker gebruiken in een geaard stopcontact.
Dat is al het geval.
Stekkers omdraaien werkt niet. Versterker van aarde 'afgehaald' en bij pc zowel met als zonder aarde werkt niet.

Maar volgens mij is mijn pc niet goed geaard, ik kan het niet meten maar krijg wel vonkjes te zien wanneer ik een usb device inplug

• remco_k

remco_k

Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 15:28:
[...]
ik kan het niet meten maar krijg wel vonkjes te zien wanneer ik een usb device inplug
Wat!? :o
Dan zou ik maar ff op gaan passen als ik jouw was...
Als je vonken te zien krijgt heb je een erg hoog potentiaal verschil, en dat kan hele vervelende defecten opleveren...
Ik heb daar in een vaag verleden eens een SoundBlaster AWE32 mee naar de kl*te geholpen.

Het geval is als volgt:
De massa (of aarde) van al je apparaten die aan je computer zijn verbonden zijn met elkaar verbonden.
Je moet even uit zien te zoeken waar dat potentiaalverschil vandaan komt.
Maak 1 voor 1 alle stekkers los van de computer, terwijl je naar je (brommende) audio luisterd. (met stekkers bedoel ik dan de 220 stekker en de connector op de computer van de printer, monitor en alle andere randapparatuur behalve toetsenbord en muis, wel speakers en usb apparaten).
Misschien ontdek je zo welk apparaat de boosdoener is.

Uit eindelijk staat alleen je computer nog aangesloten, zonder monitor erop, zonder printer, met een audio kabel naar je versterker.

Als de brom nu weg is dan kun je nu dus even uitzoeken welk apparaat het veroorzaakt, en eventueel met een post op tweakers oplossen...

Bromt hij nu nog? Draai de 220 stekker van de computer eens om...
Bromt hij nu nog? Doe 'm eens in een niet-geaard stopcontact.
Bromt hij nu nog? ... oef... uh... dan weet ik 't ff niet.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
Het blijkt iets met mijn monitor te maken hebben, wanneer ik deze in een ander stopcontact stop dan hoor ik geen brom meer. Het is een 18.1" tft van Atec - NeoView.

Ontzettend bedankt voor jullie hulp _/-\o_ , nu nog even alle kabels weer netjes wegwerken ;)
Pagina: 1