Kernel corrupt...

Pagina: 1
Acties:

• Daftz
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:15
Hoi,

Vorige week iets te overmoedig een nieuwe kernel gecompileerd en geinstalleerd op m'n Debian servertje. Op m'n ws heb ik dit regelmatig gedaan zonder problemen, maar bij m'n server ging ie de mist in. Resultaat: unbootable server, en tevens mijn partition table volledig naar z'n grootje. De table heb ik viahdpart gelukkig weer volledig kunnen restoren, maar ik zit nu met de vraag hoe ik die kernel er weer opkrijg.

Ik wil graag de standaard kernel erop gooien (die bij woody zit... :+ ), maar heb eigenlijk geen idee welke stappen ik moet volgen...kan iemand mij effe op weg helpen ?
_/-\o_

Thanks !

[ Voor 5% gewijzigd door Daftz op 28-11-2002 23:42 . Reden: totale verwarring over de kernel versie :) ]

Verwijderd

Mischien op een andere machine een kernel maken en met een rescue- / boot-disk op het kapotte systeem zetten.

En hoewel je daar nu even niets aan hebt: NOOIT NOOIT NOOIT een nieuwe kernel uitproberen zonder de oude kernel als backup-entry in je bootloader te zetten. Nu weet je waarom...

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 13:36 ]

• Major Asshole
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 24-06-2024

Major Asshole

Are there any more Asholes?

Voor de 3.0 kernel moet je nog wel even wachten... ze zijn pas bij 2.5 ;)

Maareuh... de slackware CD is bootable. Daarmee moet je je systeem wel weer aan de praat kunnen krijgen.

[ Voor 43% gewijzigd door Major Asshole op 28-11-2002 13:39 ]

• Daftz
Owww, de bootdisk optie had ik even niet aan gedacht ! Ga ik maar eens proberen.

Ja, van die bootloader wist ik, maar was ook iets fout gegaan in m'n lilo... murphy ofzo.... :)

Bedankt !

Verwijderd

Gentoo heeft ook een hele goede LIVE-cd die perfect als rescue-cd te gebruiken is.

Verwijderd

Debian zelf heeft ook bootdisks. het lijkt me logisch om die te gebruiken in plaats van de aangedragen Slackware en Gentoo alternatieven.

• Jordi
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jordi

#1#1

Jup, en vanaf installcdtje werkt ook.

Het zal wel niet, maar het zou maar wel.

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09:47

Q

Au Contraire Mon Capitan!

als je de nieuwe kernel met make-kpg en dan dpkg --install kernel.deb heb gedaan, dan staat de oude kernel er nog op.... Moet je tijdens het booten ffies CTRL intedrukt houden, dan krijg je zo'n spannend lilo bootmenu....

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Major_Asshole schreef op 28 November 2002 @ 13:38:
Voor de 3.0 kernel moet je nog wel even wachten... ze zijn pas bij 2.5 ;)

Maareuh... de slackware CD is bootable. Daarmee moet je je systeem wel weer aan de praat kunnen krijgen.
Anders lees je ff de topic door, dan snap je dat het om woody (debian 3.0) gaat en niet om kernel 3.0.

Ik zelf heb aan [rml]yeadder in "[ Debian] kernel compileren"[/rml] << dit hier heel veel gehad, simpel een eenduidige omschrijving van "kernel bakken - the debian way".

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Daftz
Ik had inderdaad de installatie cd's van Debian nog, en heb 't daarmee geprobeerd., maar loop toch nog ergens vast. De rescue optie wil dus niet, omdat die kernel corrupt is. Dus toen maar via het install menu geprobeerd om een kernel opnieuw te installeren, dit ging wel goed.

Nou heb ik alleen 't probleem dat ik m'n bootloader niet op m'n hd krijg, omdat deze een te groot aantal cylinders zou hebben.... okee, dan proberen om boot disk te maken, lukt ook nie ! Heb verscheidene floppies geprobeerd maar krijg telkens een write error. Als ik een dos boot floppy in die drive stop, leest ie 'm wel, dus de drive moet goed zijn. Als ik de gebruikte floppies onder windows formatteer, gaat het ook goed, dus de floppies moeten ook goed zijn ... :?

Kan ik op de een of andere manier het aantal cylinders van die disk dmv fdisk reduceren, of raak ik dan m'n data kwijt ??

Bedankt voor de reacties zover ! (oh ja, dat de kernel pas bij 2.5 wist ik ook wel :P )

• Treenaks
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05 20:00
Je kan grub installeren, die heeft volgens mij geen problemen met grote secornummers enzo...

• Daftz
Volgens mij kan ik grub niet installeren via het install menu, of wel ? Ik heb trouwens nog install cd's van versie 2.2r4 (kweetnie of dat wat uitmaakt)

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
sebas schreef op 28 November 2002 @ 17:36:
[...]

Anders lees je ff de topic door, dan snap je dat het om woody (debian 3.0) gaat en niet om kernel 3.0.

Ik zelf heb aan [rml]yeadder in "[ Debian] kernel compileren"[/rml] << dit hier heel veel gehad, simpel een eenduidige omschrijving van "kernel bakken - the debian way".
...standaard 3.0 kernel erop gooien...
Lekker duidelijk he ;) Ik zou ook zeggen dat hij een alpha van een 3.0 kernel had geinstalleerd ofzo :o

• Daftz
Wat een nummertje allemaal niet losmaakt :*)

Maar effe serieus: het is me nog steeds niet gelukt. keb nog een spare hd liggen, dus ik denk dat ik maar van scratch af aan begin (kan ik ook eindelijk eens goed documenteren wat ik allemaal installeer)

In ieder geval bedankt guys !
Pagina: 1