maakt niet uit denk ik
Still King
Verwijderd
Voor afgifte van warmte aan de lucht is de kleur niet significant. Dan is slechts 't oppervlakte dat voor uitwisseling beschikbaar is van invloed.
De kleur heeft slechts invloed op warmteoverdracht d.m.v. straling. In dat geval is een mat zwart object diegene die de meeste warmte uitstraalt (of opneemt). (het principe van de 'zwarte straler')
De kleur heeft slechts invloed op warmteoverdracht d.m.v. straling. In dat geval is een mat zwart object diegene die de meeste warmte uitstraalt (of opneemt). (het principe van de 'zwarte straler')
offtopic:
Een soortgelijke vraag zit ook bij de 'Wetenschapskwis' dit jaar
Een soortgelijke vraag zit ook bij de 'Wetenschapskwis' dit jaar
Hmm ik dacht dat een beetje Zinkoxidide (zwart) op een koelblok verschil uitmaaktte... Meen ik es van DaBit begrepen te hebben.. In mn Cyrixje zit ook een zwart koelblok en ik mn amp zijn ze ook zwart, dunno of het ook echt veel helpt.
Zwart is theoretischbeter, maar of het nou verschil uitmaakt of ie zwart, wit op roze is...?
Ik dacht dat de verschillen minimaal zijn. Er zijn genoeg heatsinks op de markt in alle kleuren van de regenboog en ze presteren allemaal even goed afaik.
Of je moet ze natuurlijk schilderen met latex
Ik dacht dat de verschillen minimaal zijn. Er zijn genoeg heatsinks op de markt in alle kleuren van de regenboog en ze presteren allemaal even goed afaik.
Of je moet ze natuurlijk schilderen met latex
Het maakt denk ik niet veel uit welke kleur een koelblok heeft. Fabrikanten doen het vooral om de computer er mooi uit te laten zien terwijl de meeste mensen de binnenkant van hun computer nooit zullen zien. Ik denk dat je je koelblok gewoon het beste de kleur moet laten wat het blanke materiaal is. Een laag over iets anders heen haalt eigenlijk altijd de warmteoverdracht naar beneden. Het enige waar een kleurtje goed voor is is als je wat hierboven ook al gezecht werd stralingswarmte hebt.
SmartDoDo: Ach, afhankelijk van je smaak kan het best een lekker geil ding zijn :P
You never had a date you couldn't inflate
Verwijderd
Warmtetransport kan gebeuren op 3 manieren:
- geleiding
- convectie
- straling.
De kleur van zo'n blok heet alleen invloed op warmteafgifte door straling. Belangrijk als je geen geforceerde luchtstroom gebruikt (zoals een versterker), maar vrijwel onbelangrijk als je wel een forse geforceerde luchtstroom gebruikt, aangezien dan 99% van de warmte door convectie afgevoerd word.
- geleiding
- convectie
- straling.
De kleur van zo'n blok heet alleen invloed op warmteafgifte door straling. Belangrijk als je geen geforceerde luchtstroom gebruikt (zoals een versterker), maar vrijwel onbelangrijk als je wel een forse geforceerde luchtstroom gebruikt, aangezien dan 99% van de warmte door convectie afgevoerd word.
Waarschijnlijk wordt dan de geleiding alleen maar slechter omdat er een extra laag, dus meer warmteweerstand overbrugd moet worden?Verwijderd schreef op 28 november 2002 @ 14:01:
Warmtetransport kan gebeuren op 3 manieren:
- geleiding
- convectie
- straling.
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Mwah, is dat niet gewoon te verwaarlozen?Demoniac schreef op 28 november 2002 @ 14:58:
[...]
Waarschijnlijk wordt dan de geleiding alleen maar slechter omdat er een extra laag, dus meer warmteweerstand overbrugd moet worden?
Ik ben geen chemicus, maar ik kan em zo voorstellen dat zo'n geanodiseerde laag erg dun is en bovendien niet bijster veel slechter geleidt dat alu zelf.
I reject your reality, and substitute my own.
Verwijderd
De kleur maakt niet uit maar zit er in verf niet een soort plastic ofzo. En plastic isoleerd dus dan is het niet handig.
Maar dan nog het verschil tussen een matte en een glanzende.....
Ik denk dat in theorie een matte beter warmte af zou geven, omdat het waarschijnlijk een groter oppervlakte heeft. Maar dat is wel zo minimaal dat je het nooit zou kunnen meten denk ik.
Ik denk dat in theorie een matte beter warmte af zou geven, omdat het waarschijnlijk een groter oppervlakte heeft. Maar dat is wel zo minimaal dat je het nooit zou kunnen meten denk ik.
Pagina: 1