Toon posts:

WINS replicatie probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Volgens situatie.

2 locaties
2 domeinen

1 x Windows NT4.0 domein
1 x windows 2000 domein.

Netwerken zijn gekoppelt dmv een werkende VPN verbinding

pingen op ip adres etc. werkt allemaal.

Nu wil ik graag de WINS database's syncen.

Dus zal ik een trust aanmaken tussen deze 2 domeinen.

Het probleem is dat de NT4.0 PDC zegt dat ie geen Domain controller kan vinden voor het 2000 domain.

Ik heb al een static mapping aangemaakt in m'n WINS database in het NT4.0 netwerk, naar de DC van het Win2k domain, maar als ik daarnaar toe ping zegtie "bad ip adres"

wat doe ik verkeerd.

• The Genie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 17:01
Misschien heb je hier wat aan:

Err Msg: Could Not Find Domain Controller for This Domain
http://support.microsoft....spx?scid=KB;en-us;245172&

Unable to Establish an Explicit Trust Between Windows 2000-Based Domains
http://support.microsoft....spx?scid=KB;en-us;312003&

Je moet dit wel op de domeincontrollers aan beide kanten doen. De validatie moet namelijk twee kanten op.

[ Voor 16% gewijzigd door The Genie op 28-11-2002 12:07 ]

• RMYuma
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 05:28

RMYuma

The disguise is complete!

Draai je Active Directory op het Win2k domein? En staat het domein nog ingesteld op mixed mode of op native mode? Volgens mij moet je in dit geval namelijk nog in mixed mode draaien.

WINS-replicatie zou geen probleem mogen zijn, aangezien WINS zowel door WinNT4 als door Win2k wordt ondersteund.

| Specs Aurora24 | My music |

Verwijderd

Topicstarter
ik draai mixed mode op het moment.

Het probleem is volgens mijn NT4.0 domain controller niet weet waar het domein NON-ASPEREN is.
Hij snapt dat niet.

• The Genie
Mixed mode moet je alleen blijven draaien op het moment dat je BINNEN HETZELFDE DOMEIN nog een combinatie van Windows NT 4.0 domein controllers en Windows 2000 domein controllers draait. Om een trust te maken met een Windows NT 4.0 domein hoeft een Windows 2000 domein niet in mixed mode te draaien. Enige vereiste is dat in het Windows 2000 domein op de domein controller die PDC emulator is NetBIOS enabled heeft. En dat zal in dit geval wel omdat je NetBIOS namen wilt gaan mappen m.b.v. WINS.
Ik zit me nu eigenlijk af te vragen of er wel een trust nodig is om WINS databases te repliceren. Zou me er iets bij voor kunnen stellen dat dit niet hoeft, maar ik heb hier verder geen ervaring mee.

[ Voor 20% gewijzigd door The Genie op 28-11-2002 12:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
netbios staat op beide win2k domain controllers ge-enabled.
op 1 van de 2 servers stond geen wins server aangegeven, dat heb ik nu wel gedaan.
Hoe laat ik dat ding handmatig registreren? nbtstat -?

• The Genie
Je laat je systeem opnieuw reggen in de WINS database door de NIC ff down en weer up te gooien.

Je moet aan beide kanten de andere server als push en pull partner opgeven. Ff op "replicate now" drukken en ze geven elkaar de elkaar WINS records.

Op NT4.0 kun je de replication partners instellen door de WINS administrator op te starten en onder het menu "Server" voor "Replication Partners" te kiezen.

Onder Windows 2000 staat hier in de WINS console tree een optie "Replication partners". Voeg m.b.v. de rechtermuisknop op WINS en "Add server" de server in de consoletree toe en doe vervolgens een rechtermuisklik op "Replication Partners" > "Add Replication Partner" voeg daar de andere server als push > pull partner toe. Ook kun je hier kiezen voor "replicate now". Wil je ff laten weten of de trust nou nodig was of niet?

[ Voor 14% gewijzigd door The Genie op 28-11-2002 12:43 ]

Verwijderd

Topicstarter
The Genie schreef op 28 november 2002 @ 12:36:
Je laat je systeem opnieuw reggen in de WINS database door de NIC ff down en weer up te gooien.

Je moet aan beide kanten de andere server als push en pull partner opgeven. Ff op "replicate now" drukken en ze geven elkaar de elkaar WINS records.

Op NT4.0 kun je de replication partners instellen door de WINS administrator op te starten en onder het menu "Server" voor "Replication Partners" te kiezen.

Onder Windows 2000 staat hier in de WINS console tree een optie "Replication partners". Voeg m.b.v. de rechtermuisknop op WINS en "Add server" de server in de consoletree toe en doe vervolgens een rechtermuisklik op "Replication Partners" > "Add Replication Partner" voeg daar de andere server als push > pull partner toe. Ook kun je hier kiezen voor "replicate now". Wil je ff laten weten of de trust nou nodig was of niet?
wat je nu allemaal zegt is me allemaal al bekend (NOFI :P )
Het probleem is dus dat ik een trust nodig heb.
Voor die trust moet ik een domein naam opgeven.
Als ik dat doe, zegtie "no domain controller for this domain available".

Ik kan niet ff m'n NIC downgooien, tis een server he!

Verwijderd

Topicstarter
okay, volgens mij werkt het nu half.

Het NT4.0 domein trust en trusted het Win2k domain en andersom.

Nu kan ik dus in m'n resource van het NT4.0 domein leden inzetten van het win2k domein.

Ik heb dus de domain admins van win2k domain in de domain admins van NT4 gezet.

Nu wil ik deze stap ook andersom doen, maar dit werkt dus niet.

Ik kan het NT4.0 domein niet vinden als ik een user wil toevoegen!

• The Genie
Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 13:05:
[...]

NOFT, ik weet niet hoe diep je in deze materie zit, dus ik probeer het zo eenvoudig mogelijk te beschrijven. :)
Je topictitel geeft een ander probleem aan, namelijk de WINS replicatie. Om deze op gang te helpen wil jij een trust gaan leggen. Maar nu lees ik weer dat je een trust wil leggen en dat dat niet lukt omdat de WINS replicatie niet werkt. Welke van de beide is nu de goeie?

• The Genie
Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 13:05:
[...]

NOFT, ik weet niet hoe diep je in deze materie zit, dus ik probeer het zo eenvoudig mogelijk te beschrijven. :)
Je topictitel geeft een ander probleem aan, namelijk de WINS replicatie. Om deze op gang te helpen wil jij een trust gaan leggen. Maar nu lees ik weer dat je een trust wil leggen en dat dat niet lukt omdat de WINS replicatie niet werkt. Welke van de beide is nu de goeie? :?

<edit>
sorry voor de dubbele post, 'k heb de "Verstuur bericht" twee keer aangetikt, omdat m'n browser ff niet meewerkte.

[ Voor 9% gewijzigd door The Genie op 28-11-2002 13:26 ]

Verwijderd

Topicstarter
The Genie schreef op 28 november 2002 @ 13:24:
[...]

vrij diep :P
Je topictitel geeft een ander probleem aan, namelijk de WINS replicatie. Om deze op gang te helpen wil jij een trust gaan leggen. Maar nu lees ik weer dat je een trust wil leggen en dat dat niet lukt omdat de WINS replicatie niet werkt. Welke van de beide is nu de goeie?
eigenlijk beide.

Het hoofd probleem is dat ik wins wil repliceren tussen 2 domeinen.
daarvoor moet blijkbaar een 2-way trust aanwezig zijn om de database's te kunnen aanspreken/bewerken (pull/push actie)

Maar om een trust te maken, moet de netbios namen werken
En dit werkt dus niet omdat wins niet werkt snappie vous?

Ik moet dus in de domain admins groep van win2k de domain administrators van het NT4.0 domain zetten. Maar ik kan dat domein dus niet selecteren.

• The Genie
Dus je bent geen administrator op het Windows 2000 domein? Dan wordt het lastiger. Ik heb eerder zoiets gehad, ik moest een trust leggen tussen een NT4.0 en een Windows 2000 domein over een WAN. Ik haal toch maar ff het LMHOSTS verhaal weer aan. Dit is in mijn ogen de enige manier om NetBIOS mappings zonder WINS op te lossen. Dus toch maar ff dat article op de MS site checken. Ff zoeken op "LMHOSTS trust" de eerste 2 articles zijn voor jou het interessantst denk ik. Dus (tijdelijk) LMHOSTS implementeren op de PDC van het NT4.0 domein en de PDC emulator van het Windows 2000 domein.
Kijk goed uit met de lengte van het NetBIOS veld, hebben wij destijds ook een halve dag aan verkloot.

[ Voor 3% gewijzigd door The Genie op 28-11-2002 14:34 ]

• RMYuma
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-03 05:28

RMYuma

The disguise is complete!

The Genie schreef op 28 November 2002 @ 12:21:
Mixed mode moet je alleen blijven draaien op het moment dat je BINNEN HETZELFDE DOMEIN nog een combinatie van Windows NT 4.0 domein controllers en Windows 2000 domein controllers draait. Om een trust te maken met een Windows NT 4.0 domein hoeft een Windows 2000 domein niet in mixed mode te draaien. Enige vereiste is dat in het Windows 2000 domein op de domein controller die PDC emulator is NetBIOS enabled heeft. En dat zal in dit geval wel omdat je NetBIOS namen wilt gaan mappen m.b.v. WINS.
Ik zit me nu eigenlijk af te vragen of er wel een trust nodig is om WINS databases te repliceren. Zou me er iets bij voor kunnen stellen dat dit niet hoeft, maar ik heb hier verder geen ervaring mee.
Kan een DomainController die in native mode staat, dan ook als PDC-emulator dienen? Dat wist ik namelijk niet zeker...

| Specs Aurora24 | My music |

• The Genie
The_Prince_of_Mu schreef op 28 november 2002 @ 14:40:
[...]

Kan een DomainController die in native mode staat, dan ook als PDC-emulator dienen? Dat wist ik namelijk niet zeker...
Jazeker! Dit moet ook wel, want een native Windows 2000 domein kan ook pre-Windows 2000 (legacy-)clients bedienen. Pre-Windows 2000 clients gaan altijd op zoek naar de PDC om info (bijvoorbeeld een gewijzigd password) op het domein te wijzigen. In NT4.0 had alleen de PDC een beschrijfbare SAM database in het domein.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

En is een LMHOSTS file te simpel :?
Onder NT en 2K, omder WInnt\system32\drivers\etc\LMHOSTS

daar kan je de servertjes in aangeven.

ip adres netbiosnaam eventuele andere opties
192.168.1.2 server1
192.168.10.2 pdc1 #PRE #DOM:domain-name

die entry met #DOM:domain-name is belangrijk omdat de machine dan weet op welk IP adres dit domain zijn PDC staat.
Je kan echter ook een static mapping in de WINS database stoppen die verwijst naar een domain. (i.p.v. een unique name)

Of denk ik weer te simpel Arjo ;)

• The Genie
CyberJ schreef op 28 november 2002 @ 15:20:
En is een LMHOSTS file te simpel :?
Onder NT en 2K, omder WInnt\system32\drivers\etc\LMHOSTS

daar kan je de servertjes in aangeven.

ip adres netbiosnaam eventuele andere opties
192.168.1.2 server1
192.168.10.2 pdc1 #PRE #DOM:domain-name

die entry met #DOM:domain-name is belangrijk omdat de machine dan weet op welk IP adres dit domain zijn PDC staat.
Je kan echter ook een static mapping in de WINS database stoppen die verwijst naar een domain. (i.p.v. een unique name)

Of denk ik weer te simpel Arjo ;)
Ja maar dat moet dan weer aan beide kanten, de andere kant moet ook weten waar deze het andere domein kan vinden. LMHOSTS tussenoplossing en daarna kunnen ze elkaar vinden omdat je dan gerepliceerde WINS databases hebt.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Kan je net zo goed gewoon een static mapping maken. Deze worden NIET gerepliceerd.
en het is zo gebeurd..
Pagina: 1