Telefoongids.nl digitaal inlezen

Pagina: 1
Acties:
  • 372 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Is er een mogelijkheid om telefoongids.nl digitaal in te lezen naar excel of een tekstbestand? Ik bedoel dus niet de CD-foongids.
Ik ben namelijk bezig een klantenbestand bij te werken, en alles letterlijk overtypen schiet natuurlijk niet op. Grote kans op fouten.
Helaas geven de klanten niet allemaal door dat ze verhuisd zijn.

Verwijderd

Ik denk dat er iets van auteursrecht op zit.
Bovendien zal het overnemen van de gegevens, en dat het op een fatsoenlijke manier op je scherm komt een hele klus zijn....

Verwijderd

Topicstarter
Of ik nu handmatig alles overtype, een telefoonboek erbij pak of het digitaal overneem maakt wat betreft auteursrecht niets uit. Daarbij komt dat een telefoonboek toch voor iedereen vrij om in te zien is?

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 november 2002 @ 11:24:
Of ik nu handmatig alles overtype, een telefoonboek erbij pak of het digitaal overneem maakt wat betreft auteursrecht niets uit. Daarbij komt dat een telefoonboek toch voor iedereen vrij om in te zien is?
Yep dat maakt wel uit, databankrecht. Denda heeft een paar jaar geleden een rechtzaak daarom verloren..... ze beweerden dat ze het handmatig lieten overtypen in china (oslt) en dat had weer gemogen, Nu ze het uit de CD-foongids haalden was hun daad onrechtmatig....

Als ik jou was zou ik dus eerst maar eens een jurist raadplegen hierover.

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 19:37

BCC

inzien ja.. kopieren nee.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 22:46

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 11:24:
Ook op de gegevens uit het telefoonboek staan auteursrechten.
Het mag dan wel door iedereen te lezen zijn maar je kan het niet zomaar ongevraagd overnemen. Hiervoor heb je toestemming nodig.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• AaroN
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16-08-2023

AaroN

JayGTeam (213177)

Zie het als bijvoorbeeld een spelletje, deze mag je ook bekijken (en zelfs spelen :P), maar kopieren of aan passen van de broncode mag niet! Zelfde geldt voor adressen bestand van de het telefoonboek. En als zou het wel mogen, dan heb je het probleem dat commerciële uitbating van de informatie sowieso niet gratis is!

JayGTeam (213177)

Verwijderd

Ik ben namelijk bezig een klantenbestand bij te werken
het mag wel (volgens mij) want je kan gewoon zeggen dat je de gegevens van de klant hebt gehad.

Het kopieren om een site te gaan maken mag idd niet omdat er auteurs recht op hangt.. maar voor persoonlijk gebruik (waar een klantendatabase ook onder valt) mag volgens mij wel.

Verwijderd

Topicstarter
Tsja, maar eh, ik ga dus wel ff uitzoeken of het mag ja, de nee.
Maar kan iemand me dan vertellen hoe ik ze dan digitaal krijg?

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:02
Je kan bijvoorbeeld met een Perl script het zoeken op die site automatiseren.
Op zo'n manier heb ik ooit eens een script gebouwd die plaatjes van filmposters automatisch kan download met de filmnaam als invoer (= zoektekst).

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

• bazs2000
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 22:46

bazs2000

Pixels zo groot als een atoom

Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 11:36:
het mag wel (volgens mij) want je kan gewoon zeggen dat je de gegevens van de klant hebt gehad.
Nee, want dan ben je aan het jokken. :)
Het mag gewoon niet, de gegevens behoren niet aan het publiek toe ondanks dat het publiek de gegevens mag lezen.
Het kopieren om een site te gaan maken mag idd niet omdat er auteurs recht op hangt.. maar voor persoonlijk gebruik (waar een klantendatabase ook onder valt) mag volgens mij wel.
Nee dus, ook voor persoonlijk gebruik heb je dus toestmming nodig.

Krankzinnige muziek vind je hier.

• Mr_Blobby
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:02
Pardon.
Dan zou je ook niet een gevonden telefoonnummer mogen opschrijven?! :?

en zij zagen niet hoe spot in mij worstelde met verdriet

Verwijderd

Topicstarter
ff back to the point, kheb geen zin in een welles nietes topic.
dat welles nietes verhaal ga ik nog wel achteraan.
hoe kan ik het inlezen?

Verwijderd

Topicstarter
Een antwoord gevonden op de site van kpn. Hierop staat over de cdfoongids dat je adressen en gegevens kunt/mag exporteren voor in je pda, etc. Dus net als in een klantenbestand.

Het mag dus!

Nu alleen nog exporteren vanaf de telefoongids op internet. (telefoongids.nl is actuele cdfoongids)
Wie weet hoe dit kan?

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 13:05 ]

• ArthurMorgan
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 13:04:
Een antwoord gevonden op de site van kpn. Hierop staat over de cdfoongids dat je <b>adressen en gegevens kunt/mag exporteren voor in je pda, etc.</b> Dus net als in een klantenbestand.

Het mag dus!

Nu alleen nog exporteren vanaf de telefoongids op internet. (telefoongids.nl is actuele cdfoongids)
Wie weet hoe dit kan?
Neen nu interpreteer je verkeerd. Je mag het voor persoonlijk gebruik gebruiken, niet voor zakelijk....

Het spijt me echt maar als je hier mee verder gaat en de KPN komt achter je aan ben je echt zwaar financieel de pineut....

I hear voices in my head, they counsel me, they understand.

Verwijderd

Topicstarter
Lees dit maar:

http://www.detelefoongids.nl/cdfoon.html

Ze zeggen het letterlijk.

Verwijderd

Waarvoor denk je dat ze dit goedkeuren? Ze geven niets voor niets de CD-foongids op CD uit.

Je kan trouwens de CD-foongids exporteren naar een database, wel illegaal, dus ga maar zoeken.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 13:19 ]

• Tsjipmanz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 18-06 08:23

Tsjipmanz

Der Rudi ist da

Of het nou mag of niet, als je de hele detelefoongids.nl wilt inlezen en exporteren naar een tekst/excelbestand omdat niet alle klanten hun verhuizing doorgeven, dan doet mij dat nog het meest denken aan met een kanon op een mug schieten.
Bovendien ben ik erg benieuwd hoe je dat wilt doen. detelefoongids.nl zoekt namelijk gewoon in een gigantische database als jij op strings zoekt, dus het hele telefoonbeok eruit "zuigen" zal nauwelijks gaan lukken. Of je zou alle mogelijke naam/adres combinaties moeten proberen, lekker efficient |:(
Of wil je een script dat je op bepaalde namen gaat zoeken? Zal je ook nog n harde dobber aanhebben.

There's no such thing as a mistake, just happy accidents - Bob Ross
Relaxte muziek: altijd okee!
- Soulseek rulez -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-04 06:19
Nee dat kan niet... het zou op zo'n manier veel te gemakkelijk worden voor bijv. telefoonmarketing bedrijven om allerlei gegevens te verzamelen.

Voor de CD-Foon gids zijn wel wat tooltjes te vinden. Vroeger had je Foongrep bijvoorbeeld (bestaat dat nog?) en met behulp van wat andere tooltjes was het bijv. heel makkelijk om alle Janssens uit Amsterdam te exporteren naar een komma-gescheiden veld bestand. Dit bestand was dan weer in te lezen in Excel of Access o.i.d....

Van telefoongids.nl gaat het in ieder geval niet, je dient de database op CD te hebben om hier gegevens uit te pulken zonder al te veel moeite. De CD foongids is overal verkrijgbaar volgens mij.

Uit privacy bescherming werkt KPN in ieder geval niet mee. de tooltjes zoals Foongrep en andere export tools zijn dan ook geschreven door anderen die dit uit hobby oogpunt deden. Foongrep is/was trouwens shareware en werkt gelimiteerd....toen ik het een paar jaar geleden gebruikt had kon je bijv. maar maximaal 25 resultaten eruit plukken.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jongetje
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 18:31
Zover ik weet is de laatste beschikbare versie van foongrep voor de cdfoongids van Maart 1999. Toen hebben ze van KPN te horen gekregen dat ze illegaal bezig zijn, dus zijn ze officieel gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Poltergeist
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
En daarna is er iemand anders verder gegaan met url verwijderd

[ Voor 36% gewijzigd door Xandrios op 29-11-2002 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xandrios
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-07 23:42
jongentje schreef op 29 November 2002 @ 18:51:
Zover ik weet is de laatste beschikbare versie van foongrep voor de cdfoongids van Maart 1999. Toen hebben ze van KPN te horen gekregen dat ze illegaal bezig zijn, dus zijn ze officieel gestopt.
Poltergeist schreef op 29 November 2002 @ 18:54:
En daarna is er iemand anders verder gegaan met url verwijderd
't is dus NIET legaal. Dit is dan dus ook de reden waarom ik dit topic sluit.

Je kunt een cdrom met gegevens kopen, maar ik denk dat dat weinig zin heeft voor je. Aangezien je idee was om mensen die verhuizen op te kunnen zoeken. Die weizigingen zullen dan helaas niet op die cd staan...
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.