3D games knallen eruit!

Pagina: 1
Acties:

• Adjo
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 28-05 13:33

Adjo

my first vectrex...

Topicstarter
Ik heb sinds zaterdag een probleem: Als ik een 3d game opstart (MoHAA, SoF2, return to castle Wolfenstein) dan knalt hij binnen een paar minuten eruit en geeft een MS foutmelding. Ik heb de volgende zaken onderzocht:

- videokaart vervangen door 'ouwe' Gforce 2 Ti
- laatste WHQL drivers 40.72 (had ik al) opnieuw geinstalleerd.
- ghost van twee weken oud teruggezet
- game partitie geformatteerd en spellen opnieuw geinstalleerd

Niets hielp. Gisteren heb ik mijn C schijf geformatteerd en een schone XP prof. install uitgevoerd (zonder SP1 eroverheen). Alleen de nieuwste detonator geinstalleerd (40.72) en de laatste via drivers. je begrijpt het al: weer hetzelfde probleem :(

Nu heb ik sinds zaterdag een extra reep 256 MB ram (ddr 266) bijgeplaatst in de derde sleuf. Gewoon a-merk van Mycom.
Daarnaast heb ik mijn Creative liveplayer in een ander PCI slot gezet, zodat mijn videokaart meer ruimte heeft (ivm met luchtcirculatie).

Kan een van deze wijzigingen zorgen voor het probleem?
Voor de duidelijkheid: werken in windows, met office en explorer geeft verder geen problemen, het doet zicht puur voor bij 3D games.
Hopelijk kan iemand me op weg helpen het probleem te vinden en op te lossen.

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:30
Als ik jou was zou ik die nieuwste geheugenmodule er een keer uitrukken en het dan nogmaals proberen.

Dat had je zelf ook nog kunnen bedenken ;) voordat je dit topic startte. Altijd eerst zodra er problemen komen ff teruggaan naar de oude situatie voor het probleem er was.

• Adjo

Adjo

my first vectrex...

Topicstarter
klopt, maar het moet allemaal in de avonduurtjes. gisteravond om 0.30 heb ik hem er al uit gehaald, maar besloten vandaag (vanavond) pas te gaan testen.
De module wordt wel gewoon herkend en geeft geen foutmelding in windows systeeminfo. Hij geeft op zich dus geen probleem bij normaal gebruik en ook bij het opstarten herkent hij 768 MB ram...

(ik zie nu dat ik mijn signature moet aanpassen)

[ Voor 8% gewijzigd door Adjo op 28-11-2002 10:38 ]

• Haay
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:24
In je omschrijving van het probleem geef je zelf al twee mogelijke oorzaken van het probleem:

1) geheugen bijgeplaatst. Dit geheugen kan registerfouten hebben waardoor het spel eruit klapt.

2) geluidskaart naar ander PCI slot verplaatst. Mogelijk deelt je geluidskaart nu een IRQ met je videokaart en dat is zeker met Creative geluidskaarten NOOIT een goed idee! Dat kun je checken door naar Apparaatbeheer --> Beeld/View op Bronnen op type te zetten. Dan zie je IRQ verdeling van je hardware.

Kijk voor je moederbord wat de IRQ verdeling van je PCI-sloten is en laat het PCI slot dat een IRQ met je AGP bus deelt vrij.

Oh ja, en als je een PCI kaart verplaatst naar een ander slot zonder hem te deinstalleren heb je grote kans dat de 'oude' installatie nog aanwezig is en als 'ghost' in Windows achter blijft. Kun je bij Apparaatbeheer checken door "Verborgen apparaten laten zien" aan te zetten.

• Kwai_gon_jinn
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Kwai_gon_jinn

[-geen icon-]

denk dat die geheugen reepje op de verkeerde bankje is geplaatst
of je hebt een warmte probleem.. OC je proc es terug of zo als ie OC-ed is

Confucius said: "In ancient time, learning was for self. Nowadays learning is for others."

• Suicyder
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:30
Geheugen kan ook niet goed werken als alles goed geteld wordt en dat Windows wel goed werkt zegt ook nog niets. Zodra een game bezig is kan de pc het geheugen HEEL ANDERS aanspreken dan windows. Als dat niet werkt klapt ie eruit. :|

Verwijderd

Ik heb het zelfde probleem gehad maar dan met een geforce 2 ti in combinatie met alle 40.xx drivers. Ik zou de 30.xx drivers gewoon s proberen..

Verwijderd

Dit zou ook het probleem betreffende de MWQ (Memory Write Queue) kunnen zijn. Dit wordt gekoppelt aan het infinite loop probleem en crashen van games.

Dit is op te lossen door van register 55h bit 7 te resetten. Dit kun je doen door zelf bios te modden of door een patch te installeren. Deze patch is te downloaden op www.guru3d.com

Sommige mobo fabrikanten hebben al nieuwe bios uitgebracht waarin dit bit gereset is in register 55.

Dit zou dus een mogelijke oorzaak kunnen zijn. Waar om even te proberen.

Succes.

• Adjo

Adjo

my first vectrex...

Topicstarter
kwai_gon_jinn en scheefschutter:
ik heb mijn proc en mijn kaart niet overclocked.
Tot zaterdag ook geen problemen gehad met det 40.xx drivers.
evengoed thanx voor het meedenken...

SoftIce: ik draai nog met de 4.38 (die was bij mij altijd erg stabiel) moet ik overstappen naar een 4.4x en welke dan?

Verwijderd

Adjo schreef op 28 november 2002 @ 11:15:
kwai_gon_jinn en scheefschutter:
ik heb mijn proc en mijn kaart niet overclocked.
Tot zaterdag ook geen problemen gehad met det 40.xx drivers.
evengoed thanx voor het meedenken...

SoftIce: ik draai nog met de 4.38 (die was bij mij altijd erg stabiel) moet ik overstappen naar een 4.4x en welke dan?
Deze patch zit niet in de via 4in1 drivers. Je moet bij www.guru3d.com downloads kijken. Bij mainboard chipset drivers van Via en dan infinite looppatch downloaden en installeren.
Pagina: 1