Toon posts:

3D gfx problemen met geforce

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
'llo allemaal,

Ik heb sinds kort een nieuwe configuratie, en daarop zou ik graag terug enkele 'oude' spelletjes spelen (zoals AvP2, Black & White, Wheel of Time, ...)

Het probleem is nu dat bij alledrie deze spelletjes de 3d engine heel raar doet. Blijkbaar worden alle vertices door elkaar gegooid, en daar at random de polygonen aangehangen met een of andere willekeurige texture. Het resultaat is een voortdurend geflikker van driehoekjes. Onspeelbaar dus.

Ik heb volgende specs: Intel P4 2.4 GHz, 1 GB DDR RAM, AOpen GeForce4 Ti 4200, ...

Uiteraard heb ik de laatste DX (8.1), en wat betreft Detonator drivers heb ik het met 4 versies geprobeerd (20.?, 30.?, 40.? en 41.?). Ik heb telkens de oude drivers ge-uninstalleerd, alvorens de nieuwe erop te zetten. Geen enkel effect, dus.

In alledrie de spelletjes heb ik ook geprobeerd verschillende opties af te zetten, tot ik op het laagste detail zat. Enkel bij Wheel of Time merkte ik dat 'detail textures' afzetten een iets beter resultaat gaf (maw minder driehoeken, maar toch nog veel te veel).

Zou iemand mij hiermee kunnen helpen? Is dit misschien een probleem met de AGP? De reden waarom ik die pc gekocht heb was om AvP2 opnieuw te kunnen spelen met fatsoenlijke gfx, dus ik zou het enorm op prijs stellen als dit gefixed zou kunnen worden.

Alvast bedankt

Verwijderd

dit heb ik alleen met LOTR:FOTR en dan alleen als ik de nieuwste nvidia drivers en/of directX 8.2 installeer, onder winXP. De textures worden random gewrapt om de polys en elk frame rendert ie opnieuw de textures op een random lokatie. je kunt de vormen net onderscheiden maar spelen lukt absoluut niet want je ziet niet goed wat je doet.

ik neem aan dat dat ook is waar jij last van hebt?

in mijn geval loste ik het op door oudere drivers (die bij ut2k3 zitten gebruik ik nu weer) maar volgens mij is dat niet jouw oplossing.
je kan nog proberen wat met de direct3d instellingen te rotzooien (rechtsklik desktop, properties, settings, avdanced, direct3d settings)

maar ik beidt je weinig hoop :(

Verwijderd

Topicstarter
Dat van die textures klopt inderdaad, maar daarnaast worden polygonen getekend waar er geen zouden moeten komen. En niet een paar, maar zo veel dat het beeld zelfs begint te schokken.

Met de DirectX settings heb ik ook al gespeeld. 't Is te zeggen, ik heb de troubleshooting functie gebruikt om telkens meer en meer hardware functionaliteit af te zetten, maar van zodra ik een setting heb gevonden die AvP2 goedkeurt (hij heeft hardware ondersteuning nodig voor sommige dingen), zijn de gfx overhoop gehaald.

Nog vergeten te vermelden: ik gebruik Windows 2000 Professional, sp1

Verwijderd

probeer eens een ander os of clean install

offtopic: waar wordt die lanparty bij gorinchem gehouden, en is dat er verweg :? want ik woon in sleeuwijk vlakbij gorinchem _/-\o_ offtopic:

[ Voor 67% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 19:42 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb net een clean install gedaan van dezelfde w2k pro, maar het probleem blijft.

Hoe zit het eigelijk met de SiS AGP drivers? Zijn die te vertrouwen?

Het lijkt me vreemd dat deze spelletjes perfect werken op een Intel P2 met GeForce 2 MX, maar niet op een Intel P4 met GeForce 4 Ti (zelfde drivers, zelfde DX, ...)

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-02 15:59

White Dust

PlaneScape: Torment

Verwijderd schreef op 30 november 2002 @ 02:47:
Ik heb net een clean install gedaan van dezelfde w2k pro, maar het probleem blijft.

Hoe zit het eigelijk met de SiS AGP drivers? Zijn die te vertrouwen?

Het lijkt me vreemd dat deze spelletjes perfect werken op een Intel P2 met GeForce 2 MX, maar niet op een Intel P4 met GeForce 4 Ti (zelfde drivers, zelfde DX, ...)
Ik heb ooit 's gehoord dat een geforce4 hem op 8x AGP zet, wat de geforce4 dus niet aan kan, dit was (dacht ik) bij de VIA drivers... Of het zelfde ook geld voor de SiS drivers weet ik niet, maar mischien kun je er wat mee...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zonet nog zitten spelen met de AGP settings in de BIOS (acceleration afgezet, lagere snelheid gekozen, ed.) maar ook dat hielp niet.

Ik heb nog enkele andere spelletjes geprobeerd, en ik ben tot de conclusie gekomen dat het niet aan mijn drivers of videokaart ligt, maar gewoon aan de engines. "No one lives forever 1" heeft hetzelfde probleem, en gebruikt (net als AvP2) de LithTech 3D engine van Monolith.

Blijkbaar kunnen de oudere engines niet meer zo goed overweg met de laatste DirectX, mits ik 4 verschillende detonator versies geprobeerd heb en het daar dus niet aan kan liggen.

Mogen we daaruit besluiten dat DirectX dan toch niet zo backward compatible is als Microsoft durft te beweren? Hun alom geprezen COM technologie blijkt een van zijn grootste troeven tegen te spreken.

Ik ga voor de allerlaatste keer eens proberen een oude DirectX (versie 7) te installeren om dit te testen. Stay tuned ...

Btw, kan iemand mij zeggen waarmee ik mijn DirectX kan uninstalleren ?

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2002 15:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
En jawel!! Het probleem is opgelost. 7.0 was zelfs niet nodig, DirectX 8.0 doet het even goed.

Sorry mensen, ik had wat beter mijn best moeten doen, dan hoefde ik jullie tijd niet te verspillen ;)

Maar nu weten we tenminste zeker: DirectX 8.1 heeft nog issues als het op oude software en nieuwe hardware aankomt.

De groeten.

(ps: Nog eens bedankt aan de mensen die mij hier geholpen hebben)
Pagina: 1