Toon posts:

Twee aparte groepen in een netwerk mogelijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 108 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb samen met de buren een netwerkje liggen met pc's onder w98 en XP. Nu komen er wat pc's bij voor de kids en wil ik de zaak wat beter beveiligen. Op een hub zijn er straks 7 pc's aangesloten. De hub is aangesloten op een getweakt ADSL modem.

Nu wil ik het zo maken dat de 3 pc's van de buurman elkaar kunnen zien en bereiken en de vier bij mij elkaar kunnen zien en bereiken maar dat de pc's van de buurman mijn pc's niet kan zien en bereiken, datzelfde andersom.
Ik heb er aparte werkgroepen voor aangemaakt maar dan blijf je ze gewoon zien en met gedeelde schijven/mappen haalt het dan niets uit.
Hoe kan ik dat nu scheiden?
Moet dat met domeinen en zo ja hoe doe ik dat in W98se.

Als ik er een aparte pc met bijv. mp3tjes in wil zetten en die wel door alle pc wil laten benaderen hoe doe ik dat dan weer.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Dat wordt lastig.
Je kan het oplossen met een VLAN. 2 VLAN's (Virtual LAN's) die elkaar niet kunnen bereiken. Maar dan moet je een switch hebben met VLAn capabilities, en de mogelijkheid om 1 poort in 2 vlans te hangen. (voor je router) maar dan moet je de router ook 2 IP adressen kunnen geven.
Euro technisch wordt dat een behoorlijk dure oplossing ;)
Je kan beter je systemen wat beter beveiligen.

Verwijderd

Topicstarter
Zo'n switch heb ik niet. Ik kan het natuurlijk beveiligen met het delen van schijven door gebruik te maken van wachtwoorden maar ik zoek eigenlijk een simpelere manier die geen extra geld kost, als die bestaat. Weet je wat de functionaliteit van een domein dan is?
Overigens bedankt voor je reactie, Erik.

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 19-08 15:28

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

Ik denk dat het beveiligen van je systeem de goedkoopste optie is.

Wat je wel zou kunnen doen is op je eigen systeem (diegene die je wilt beveiligen) zorgen dat hij niet kan comminiceren met de andere systemen behalve het internet.
Kan je doen door een firewall te installeren en alleen je eigen PC's als trusted op te geven. Of door een dummy route op te geven voor elke PC die je wilt blocken.

elke aanvraag voor jouw PC zal dan resulteren in een time-out, omdat het packet nooit terug komt bij de originator. (ik gebruik dat nogal eens als er een collega is die me aan het zieken is >:)

By the way:
[matrix mode]
The name is CyberJ :P
[/matrix mode]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 november 2002 @ 09:25:
Moet dat met domeinen en zo ja hoe doe ik dat in W98se.
Met domeinen kan het inderdaad, maar dat gaat niet met w98se, dan heb je een NT/2000 server nodig.

Met wachtwoorden werken lijkt me toch de beste oplossing. Je hoeft de wachtwoorden overigens niet iedere keer als je wat wil hebben van de andere PC op te geven want die worden opgeslagen in je password list.

• The Genie
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23-01 17:01
Kun je niet wat doen met IP subnets? Knoop de machines in het goede IP subnet ZONDER gateway hiernaar toe.

Verwijderd

Ik denk niet dat dat door windows 98 ondersteund wordt; als jij een share losgooit op jouw machine, is die onder w98 volgens mij voor iedereen bereikbaar.

ook het gebruiken van verschillende IP ranges voor de verschillende machines is geen optie, omdat het ASDL modem volgens mij maar 1 IP adres naar het interne netwerk ondersteunt.

Als je nou windows 2000/NT/XP had... hier kun je shares alleen voor speciale gebruikers openzetten, en heb je de scheiding die jij wilt.

• DGTL_Magician
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 14-06 14:36

DGTL_Magician

Kijkt regelmatig vooruit

Mjah. Definieer gewoon 2 subnetten. Dan moet de buurman zijn PC's al op jouw subnet instellen zodat ie je ziet.

Blog | aaZoo - (Wireless) Networking, Security, DDoS Mitigatie, Virtualisatie en Storage

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09:23
Met subnetting kan een van de twee niet internetten.
Het simpelste is om de shares met een wachtwoord te beveiligen.

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 07:40

leuk_he

1. Controleer de kabel!

Domino schreef op 28 November 2002 @ 14:47:
Met subnetting kan een van de twee niet internetten.
Het simpelste is om de shares met een wachtwoord te beveiligen.
Simpel, maar niet echt veilig, maar dat zijn subnetten ook niet. Als 1 van de PC besluit een extra ip adres te gebruiken uit het andere subnet dan staat allles gewoon weer open.

Met een klein beetje extra hardware kan het ook, als je in die XP een extra netwerk adapter zet, en daar het buurman netwerk in plugt en die XP zo instelt dat hij alles alleen naar internet kan routen, en niet naar jouw netwerk dan ben je er ook.

PS, als je toch met subnetten (jij 10.1.x.x buurman 10.2.x.x subnet mast 255.255.0.0) wilt werken, je kun op 1 ethernet adpter MEER ip adressen toewijzen. (XP kan het, windows 98 dacht ik niet, ADSL modem heb ik geen flauw idee van, maar als dat een router is zal het wel kunnen)

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

als je toch van plan bent een mp3 pc te maken kun je daar toch een server van maken .. met 2 aparte netwerkkaarten voor beide netwerken kunnen ze electrisch gescheiden blijven

je moet wel de router(op de mp3 server) goed configgen dan

[ Voor 4% gewijzigd door Fish op 28-11-2002 18:15 ]

Iperf

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het samenvat is de simpelste en goedkoopste manier inderdaad te werken met sharen en wachtwoorden zolang er w98se pc's in het netwerk zitten. Als er alleen xp machines in het netwerk zouden staan bestaan er andere opties.

De mp3server tegelijk gebruiken als router lijkt me minder. Met mijn getweakte adsl modem die als router werkt en de hub erachter heb ik een perfecte stabiele internettoegang, die wil ik zo houden en geen risico's lopen problemen met de internettoegang te krijgen.

;) Iedereen bedankt voor zijn reactie.

Verwijderd

je kan ook gewoon een linux servertje neerzetten met freebsd supermakkelijk en als je daar geen zin in hebt kun je toch passwords op je computer zetten voor netbios sharing simpel zat kost geen flikker:P
nix dus het laatste

Verwijderd

Als je met subnetten werkt, is het dan uberhaupt nog mogelijk om een directory te delen. :? :? :?

Zo nee hoe kan ik dan bestanden naar het andere subnet sturen :?

Ik heb IP nummers 10.0.0.1 en buurman 10.0.1.11 8)

• Domino
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 09:23
Nee dus, als je als netwerk mask 255.255.255.0 instelt zijn de 10.0.0.x en 10.0.1.x adressen gescheiden.

• jurri@n
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:09
Verwijderd schreef op 29 november 2002 @ 13:12:
je kan ook gewoon een linux servertje neerzetten met freebsd
Wat wil je er nou op zetten :?
Pagina: 1