Toon posts:

cpu raar geluid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds gister een nieuw systeempje(amd xp athlon 2400,asus k7v8x,512 DDR pc2700,120 Gb Maxtor Hdd,zalman cpbb 6000).Keb em zelf in elkaar gedraait.

Nu doet hij het volgende:
Als ik hem aan druk beginnen de fans en de cpu cooler te draaien;dan hoor je het befaamde bios piepje (1x) en kort daarnaa hoor je de cpu een zeer snel ratelend geluid maken wat na ongeveer 10 seconden stopt.Hij geeft bij dit alles Totaal geen beeld.Hier na doet hij nix meer.

Ik heb de faq na gelezen en heb daar nix bruikbaars in kunnen vinden.

Heeft iemand een ideetje waar ik ongeveer moet zoeken?.

Alvast bedankt

Verwijderd

Denk niet dat het je CPU is!

Maakt namelijk geen geluid.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 09:12 ]

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Waarschijnlijk is dat niet de CPU, maar de cooler :+

Kijk eens of er niet iets van een draadje of iets anders tegen de cooler aanzit.
Heb je de cooler er wel goed op gezet?

BTW: Welokm @ GoT :*)

[ Voor 8% gewijzigd door Atlas op 28-11-2002 09:13 ]

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• Swop1200
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:09
Haal de Fanmate er eens tussenuit en probeer het dan nog eens :)
Waarschijnlijk is het een beveiliging van het moederbord/bios die ervoor zorgt dat de computer niet opstart zonder dat de CPU-koeling werkt. Sommige moederborden herkennen de Fanmate niet en denken dat er geen cooler op de cpu staat. Zoek ff in je bios of je hiervoor de beveiliging kunt afzetten (heb ik zelf ook moeten doen)

Staat trouwens wel in de handleiding van de Zalman :)

• Hermanvh
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Een CPU maakt geen geluid... Dit zal je cooler of je HD wel zijn.... Probeer alles eens opnieuw in elkaar te zetten en start met zo weinig mogelijk kaarten.... Alleen geheugen en videokaart, harde schijven e.d. niet aansluiten...

webOS all the way!

Verwijderd

ook niet de koeler. het is de HDD die een ratelend geluid geeft. Doen ze al vanaf dat ze ontstaan zijn....

btw: Met NIETS MEER bedoel je dat dij "dood" is neem ik aan, en niet dat hij opgehouden is met het irritante geratel en gewoon verder boot, toch..?!

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 09:19 ]

• Swop1200
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22:09
Fanmate @ Zalmansite
Afbeeldingslocatie: http://www.zalman.co.kr/images/october/mateins.gif

[ Voor 23% gewijzigd door Swop1200 op 28-11-2002 09:18 ]

Verwijderd

Asus heeft meestal beveiliging erop zitten dat het systeem uitgeschakeld word wanneer de Processor te warm wordt. Probeer gewoon ff andere koeler erop te zetten. Ik heb ook zo'n soort probleembje gehad bij een collega andere cooler deed het wel gewoon goed.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de fanmate er niet eens tussen gezet.Ook heb ik zo weinig mogelijk kaarten er in gestoken (mobo,vidkaart,1reepje geheugen,cdrom-speler, hdd, floppy disk.)

De cooler zit er ZEKER ook goed op.

het is btw wel zo dat als ik de hdd er niet indruk, dwz geen powercnect0r der op aansluit, dat het rare geluid niet voorkomt.

Verwijderd

Reactie op ZWELG:

Ik zou zeker niet de koeler demonteren en gaan kloten met een ander. De procs zijn vrij gemakkelijk stuk te krijgen door gedoe met koelers de/-monteren, vooral als je nog een beginner bent. Daarbij komt nog dat je de koeler waarschijnlijk wel goed genoeg hebt zitten zodat hij goed vast zit. Verder heb je de pc lang aan laten staan en BLEEF HIJ AAN (zette zichzelf dus niet uit d.m.v. beveiliging waar zwelg het over heeft). Hij geeft geen alarm wat meestal EERST gebeurt wanneer de proc te warm wordt. Tenslotte duurt het zeker een minuut voordat de proc boven de 40 graden uitkomt (uitgaande van een K*Tblok, of dat hij zonder pasta of niet super goed connectie met de cpu maakt), en dus zou je beeld moeten krijgen.

Je krijgt de piep van de bios, dus je proc. is al getest, samen met je geheugen,mobo en videokaart.. Dat zou dus moeten werken. Volg het advies van hermansvh eens op. Zo weinig mogelijk kaarten, en dan eens proberen te booten.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 09:21:
het is btw wel zo dat als ik de hdd er niet indruk, dwz geen powercnect0r der op aansluit, dat het rare geluid niet voorkomt.
En rara, waar komt het ratelende geluid dan vandaan.

Trouwens, zit die toerensensor wel aangesloten op het moederbord, heb namelijk ook wel een zalman koelers gezien die direct op de molex gaan, gevolg was dan ook dat het systeem niet opstarte.

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:22

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
.Nail schreef op 28 November 2002 @ 09:21:
--------------------------------------------------------------------------------

Dus geen HD is geen herrie??

dat lijkt me dan wel duidelijk, niet? 8)7

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

• ossy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-08 06:38

ossy

Festina Lente

Verwijderd schreef op 28 november 2002 @ 09:21:
Ik heb de fanmate er niet eens tussen gezet.Ook heb ik zo weinig mogelijk kaarten er in gestoken (mobo,vidkaart,1reepje geheugen,cdrom-speler, hdd, floppy disk.)

De cooler zit er ZEKER ook goed op.

Als je dan zonder hd boot start ie dan wel door? Zoniet probeer dan ff met alleen mobo vid en geheugen te booten dus geen hd, fdd of cdrom, ook niet de ide- en fdd-kabel erin laten zitten.

Specs

Verwijderd

Topicstarter
zonder hd doet hij precies het zelfde, alleen geen raar geluid.

Ik heb btw het idee dat het raar tikken geluid niet van de hd wegkomt.

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18-08 20:36
als je wilt bepalen of de HD nou wel of niet dat geluid veroorzaakt dan zou ik zeggen leg de HD naast de kast, sluit hem aan en zet de computer aan terwijl je met je oor dichtbij de HD aandachtig luistert, dan weet je het snel genoeg
of anders pleur die HD in een andere computer, dat kan natuurlijk ook

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

• Rostvertol-Mil
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:21
je hdd maakt dat geluid, denk dat je cpu dood is, of je moet ff naar je ram kijken,

feeft je bios geen foutcode?

dot.blaat

Verwijderd

Topicstarter
alleen 1 piepje. Dat betekent dat het goed is.
Ik krijg gwoon totaal geen beeld.

Btw. kan het mischien liggen aan de hardeschijf : diamondmax plus 9 120 gb.
ik heb hem op master gezet, maar aan rechter kant(helemaal rechtsboven) zit een 1 pinnige jumper. Die heb ik er maar gewoon oplaten zitten.

• Fried
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07-08 10:01
als goed is zit er stickertje oid op waarop staat wat de settings voor master zijn...
doe het zo, en niet anders....

probeer dat eens?

• Remy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15-08 09:43

Remy

I usually get 100% accuracy

Misschien heb je hier wat aan: http://www.maxtor.com/en/...ta_installation_guide.pdf
over installatie van je hd. Weet je ook gelijk hoe de jumpers moeten. Dat je een 1 pinnige jumper hebt vind ik wel speciaal zeg?? :S

LinkedIn
Instagram

• Keesr
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15-08-2017
Welkom op GoT :)

Death is nothing; but to live defeated and without glory is to die every day - Emperor Napoleon I

Verwijderd

Topicstarter
Jeeej hij doet het!.

Ik had vergeten de cpu aan te drukken bij het sluiten van de hendel.
dom dom dom dom dom.

Maarja alles draait nu fijn.

Iedereen bedankt voor de tips enz

p.s het rare geluid kwam idd van de hd vandaan.

Verwijderd

Cpu die ratelt haha hdd of een koeler dus geen proc want die maakt geen geluid.
Pagina: 1