[HDD] Harde schrijf kapot, waarom?

Pagina: 1
Acties:

• Pinkelmans
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 12:03
Hey,

ik had laats een IBM Desktar 60GXP 40gb die totaal kapot was gegaan, en nu ging ik terug naar de winkel, kreeg na een maand (..) een "nieuwe" (met een stikker: Servicable Used bla bla bla) en die deed het totaal niet bij mijn pc. Toen ik terug ging, werkte 'ie perfect daar, het lag dus aan mij...
Na een tijdje merkte ik dat mijn voeding kapot was, van de 4 kabels, deed mijn harddisk het maar op 2... Ik een nieuwe voeding kopen, en toen deed ie het... Dat was +/- 4 weken geleden
+/- 2 weken geleden begaf mijn HDD het weer, veel bad clusers in de FAT. Ik dacht, mischien wordt ie te warm, dus kast open gehaald, alles verplaatst zodat mijn hdd nu veel ruimte heeft om zich heen, en een low level gedaan met IBM utilities...
Vanochtend start ik mijn computer op, mijn bios vind een "..." hardeschrijf met 98GB. Errrr... Ik haal al het stroom eraf, zet hem weer aan... en het probleem die ik eerst had komt weer (rare tikken, alsof er iets vast loopt). Na een tijd wachten, vind mijn bios hem wel, maar ik kom niet meer in windows, aangezien er weer het 1 en ander is beschadigd...

Mijn vraag is nu, waar kan dit aan liggen? Aan het feit dat mijn PC niet geaard is? Of mischien aan mijn moederboard oid?

Systeem:
CPU: AMD Duron 650 + grote cooler
moederboard: Epox 8KTA+
videokaart: PowerColor Gef 2mx
Geluidskaart: SB live 5.1
Netwerkkaart: Realtek 8029
Harddisk:
* IBM Deskstar 60GXP 40gb
* Matrox 4GB
CD-ROM's:
* Liteon CD-Writer: 12x/10x/32x
* Liteon DVD
Voeding: MaxPower 300Watt voeding (new)
Floppy: gewoon standaard mitsumi

Tempraturen van mijn systeem (volgens bios en USDM) zijn altijd tussen de 30 en 35 graden, het zelfde voor mijn cpu, met een max van onder de 40..

Iemand een idee wat kapot zou kunnen zijn en wat iets anders mee zou kunnen nemen..?
Bij voorbaat dank ;)

• Jiffy
  • Registratie: Februari 2002
  • Nu online

Jiffy

God, you're ugly!

Het zou tóch aan je voeding kunnen liggen. Heb je 'm met een multimeter doorgemeten? Wat geeft het bios aan mbt de hoogte van 12 & 5 volts lijnen?

Dat je pc niet geaard is zou er ook mee te maken kunnen hebben. Een definitieve oplossing is zo wsl niet te geven, hooguit de richting waarin je het moet zoeken...

Er zijn tig verschillende redenen te verzinnen waarom je hd _opnieuw_ de geest heeft gegeven, helaas.

Life sucks. Then you die. Then they throw mud in your face. Then you get eaten by worms. Be happy it happens in that order...

• Pinkelmans
ik heb heleaas geen volt/multi meter, maar dit zijn de waardes van m'n bios:

VCORE: 1,53V
3.3V: 3.41 tot 3.43V
5V: 5.00V soms 4.97
12V: 12.24 tot 12.25 volt

mijn oude voeding had een 12V van rond de 11.6

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:59

BCC

Gezien het feit dat je destijds een gerefurbishte HD gekregen hebt verbaasd het mij niets dat deze weer defect is...

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• straat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-03 14:05
als je je schijf opstuurt naar IBM kan je ook om een ander model vragen, toen ik een tijdje terug mijn 75GXP 45GB voor de 3e keer opstuurde, had ik maar om een andere schijf gevraagd en toen kreeg ik een 120GXP 60GB :)

• ThomasW
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-02 15:24
ik denk niet dat je nu nog garantie krijgt omdat je een lowlevel hebt gedaan

Verwijderd

Triple X schreef op 28 November 2002 @ 18:43:
heb ik ook gedaan toen ik me 40 gig GXP 60 nog had :)

die was ook steeds brak

• Pinkelmans
Straat schreef op 28 November 2002 @ 18:33:
als je je schijf opstuurt naar IBM kan je ook om een ander model vragen, toen ik een tijdje terug mijn 75GXP 45GB voor de 3e keer opstuurde, had ik maar om een andere schijf gevraagd en toen kreeg ik een 120GXP 60GB :)
hmm.. zal het wel proberen dan..

ow, en over die lowlevel.. dat was wat het programmatje aanrade.. Eerst was het iets van error correction.. maar na ruim 50 keer op OK gedrukt te hebben, ging ik naar de tweede optie die in dat dialoogje stond..

Verwijderd

Straat schreef op 28 november 2002 @ 18:33:
hm? doen ze dat zo maar?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:59

BCC

Ja, vooral met SCSI schijven gebeurd het regelmatig dat je betere terugkrijgt... en dat low-level formatten heeft geen enkele invloed op de garantie.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Pinkelmans
BCC schreef op 29 november 2002 @ 12:55:
Ja, vooral met SCSI schijven gebeurd het regelmatig dat je betere terugkrijgt... en dat low-level formatten heeft geen enkele invloed op de garantie.
volgens mij is ibm te gierig om ooit iets anders te geven... althans, zo lijkt het :|

Verwijderd

Triple X schreef op 28 November 2002 @ 18:43:
denk niet dat ze dat kunnen aantonen.. daarnaast, ze stellen de tools ervoor beschikbaar.

Daarnaast heb je niets te verliezen, garantie vragen dus.. (imo)

• chaser
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 22-03 21:32

chaser

Ik heb hier ook een ibm schijf die me elke keer problemen geeft

Moet ik contact zoeken met ibm via mail of telefoon?

En moet je de kassabon nog hebben?

Mijn schijf:
60gb 60gxp (de probleemserie)
produktiedatum op de schijf is may 2001

I don't say we all ought to misbehave, but we ought to look as if we could.

• 2Dutch
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

2Dutch

No worries eeh!

je kunt op de IBM site RMA aanvragen, dat gaat het snelst. Tegenwoordig kun je em naar een adres in Nederland versturen. Wel goed de aanwijzigen op de site lezen.
RMA gaat via je serienummer van de HD, niet via je bon.

| The bitterness of poor quality remains long after the sweetness of low price is forgotten |

Verwijderd

chaser schreef op 01 december 2002 @ 18:13:
Ik heb hier ook een ibm schijf die me elke keer problemen geeft

Moet ik contact zoeken met ibm via mail of telefoon?

En moet je de kassabon nog hebben?

Mijn schijf:
60gb 60gxp (de probleemserie)
produktiedatum op de schijf is may 2001
Ik bel ze altijd gewoon even voor een RMA nummer (wel engels).. bonnetje heb je niet nodig, aan het serienummer kunnen ze zien of je nog garantie hebt.. (kun je zelf ook checken op de site trouwens..)

Verwijderd

2Dutch schreef op 01 December 2002 @ 18:20:
je kunt op de IBM site RMA aanvragen, dat gaat het snelst. Tegenwoordig kun je em naar een adres in Nederland versturen. Wel goed de aanwijzigen op de site lezen.
RMA gaat via je serienummer van de HD, niet via je bon.
nu ook in NL ja? beter...

Verwijderd

Heb je je systeem overklokt? Ik heb dat ook eens gedaan en kreeg na 2 dagen ook jouw problemen. Na een lowlevel format en alles op standaard freq laten lopen gaat het nu al weer een half jaar goed! IBM kan niet tegen hoge IDE snelheden!

• Pinkelmans
Verwijderd schreef op 01 december 2002 @ 18:27:
Heb je je systeem overklokt? Ik heb dat ook eens gedaan en kreeg na 2 dagen ook jouw problemen. Na een lowlevel format en alles op standaard freq laten lopen gaat het nu al weer een half jaar goed! IBM kan niet tegen hoge IDE snelheden!
nee, niet overklokt...
mja, ik ga wel garantie claimen als ik nog 1 enkele bad sector erbij krijg :)

Verwijderd

volgens mij ligt het niet aan je systeem hoor , maar aan de slechte serie Deskstar schijven van IBM ik heb toevallig afgelopen week mijn 3e !!! Deskstar schijf opgestuurd naar ibm. Ik krijg wel steeds een andere maar ik begin het goed beu te worden.

Verwijderd

Kheb ook een desktar 120GXp 60 gig HD maar aan de achterkant zijn een paar pinnetjes kapot, kun je dan ook garantie claimen?

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-03 11:14
Ik had ook nog een 60gb hd liggen die gesneuveld was maar kan iemand mij vertellen hoe ik weet wat mijn machine nr, model en Sr is ???

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Verwijderd

eliminator007 schreef op 08 December 2002 @ 15:16:
Ik had ook nog een 60gb hd liggen die gesneuveld was maar kan iemand mij vertellen hoe ik weet wat mijn machine nr, model en Sr is ???
wat dacht je van ff op je harddisk kijken...

• twit
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-03 11:14
ja duh en dan? Ik zie een model nr. een S/n nummer een een p/n nummer. Wat is wat?

gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo. Sic homo fit doctus, non vi, sed saepe legendo

Pagina: 1