Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Verloopje voor HD led uitgang op Moederbord

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een Vulcano 9 met coolmod gekocht. Het probleem met de coolmod die erbovenop zit, is dat de ledjes aangestuurd worden door de aansluiting op het moederbord waar je normaal de hd led van de systeemkast op aansluit. Kortgezegd als ik de coolmod daarop aansluit heb ik geen hd led en dat vind ik niet zo denderend. Mijn vraag is : Is hier een soort verloopje voor dat ik zowel de coolmod van de Vulcano 9 als de hd led kan aansluiten op het moederbord ?

IK hoop dat iemand hier een oplossing voor weet.

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

gewoon parallel zetten ? stukje krimpkous en een soldeerbout doet wonderen.

IP Rocks

Verwijderd

Topicstarter
Het klinkt heel makkelijk wat je zegt, maar heb je misschien een soort beschrijving van hoe ik dit moet doen. Ik ben niet zo goed met elektronica.

Alvast bedankt.

• Xenon
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21-08 09:12
Zo het schijnt mag het niet, omdat dit samen teveel stroom zou trekken van het mobo...

Ik weet wel niet als het zo een groot risico is, dus je kan het altijd proberen :P

ProtocoLAN.be: De beste LAN van de Maaskant

Verwijderd

Topicstarter
Maar als ik het dan via de voeding probeer kan dat of is dat te link ? En wat heb ik dan nodig ?

• Peetman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-11 21:17

Peetman

Tjah....

Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 09:09:
Maar als ik het dan via de voeding probeer kan dat of is dat te link ? En wat heb ik dan nodig ?
Wat zou je via de voeding willen proberen?

Verwijderd

Topicstarter
Het is de bedoeling dat de led's reageren op de HD activiteit, maar dan heb ik geen hd led meer die oplicht, omdat de coolmod van de vulcano 9 op de hd-aansluiting zit. Ik heb de coolmod gekocht om 'm van kleur te laten veranderen doordat ie op deze aansluiting wordt aangesloten, ik wil dus dat de led's op de coolmod gaan werken en dat ook het ledje voor de hd-activiteit voorop de systeemkast gaat werken. Maar zoals ik al begreep wil dit niet, wat ik wel jammer vind. Ik hoop dat iemand een idee heeft of dit kan.

P.S. De coolmod reageert op de stroom die door de aansluiting op het moederbord komt, hij verandert hierdoor van kleur als de hd's harder gaan draaien. Dit wil ik dus ook voorop de systeemkast zien ( hd activiteit led ).

Ik hoop dat iemand een oplossing heeft.

Verwijderd

Moet je naar de electro boer gaan, en naar een molex connector vragen. Hij kan je dan wel verder helpen.
En deze molexconnector is dan een verloopje van mijn moederbord-aansluiting naar de led op de systeemkast en de led op de coolmod ?
Ja, het lost ook het eventuele probleem op, met de verschillende spanningen en voltages van andere leds.

[ Voor 56% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 09:55 ]

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08:56

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Ik kan me herinneren dat er (iig vroeger) ook een led aansluiting op de HD zelf zat. Je lampje reageert dan natuurlijk niet op alle IDE activiteit, maar slechts op die van die ene harde schijf.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
En deze molexconnector is dan een verloopje van mijn moederbord-aansluiting naar de led op de systeemkast en de led op de coolmod ?

Verwijderd

Topicstarter
Ik bedoel dus: Geeft die molexconnector de spanning gewoon door en kan ik er twee van die leds op aansluiten ?

[ Voor 77% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 10:19 ]

Verwijderd

Topicstarter
Iedereen bedankt voor de antwoorden, ik ga wel ff naar de elektroboer en dan lukt het wel.

• Youk
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 29-11 21:14

Youk

Volvo For Life

hmm, volgens mij klopt het nog niet helemaal, ik denk dat je op de volgende manier het beste kunt werken:

hang een optocoupler aan het mobo, in de plaats van de HD led, hiermee kun je dan een ander (of 2 andere in jouw geval) circuitjes aansturen en toch zit alles veilig weg van het mobo

de optocoupler dient dan als schakelaar voor dat apparte circuit, dit circuit krijgt dan stroom rechtstreeks van de voeding, wel de weerstandjes voor de leds niet vergeten

Veel ken ik nu ook niet van electronica, dus ik kan niet onmiddelijk een exact schema tekenen of zeggen welke onderdelen je precies nodig hebt, dat kan je zeker ff navragen bij de electroboer

Volvo Classic Club Belgium

Verwijderd

Zo zou je het kunnen doen:

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/horseflower/new/hdled.png

• Solosmots
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-11 09:08
Ik weet niet hoeveel LEDs die fan heeft, maar op zo'n Opto kan 100mA aan belasting aanhangen. Je HDD led is waarschijnlijk 20mA, dus dan hou je 80mA over. Als dat genoeg is scheelt dat een 2tal torretjes..

Verwijderd

Mmm, dat heb ik nog nergens kunnen vinden, die 100 mA, maar als dat zo is dan zou dat mooi zijn, heb je inderdaad die torren nier nodig.

• Solosmots
Sjek de datasheet maar es :)

Verwijderd

Heb het even uitgeprobeerd met een TIL111, die komt niet verder dan 28mA.

• Solosmots
Vaag..
Hier een screenie van de gegevens:

Afbeeldingslocatie: http://members1.chello.nl/~y.dvries/til111.jpg

• SmauG
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 11-01-2022
plug em in plaats van op je hddled op je powerled.. daar let je tog niet veel op en brand dus constant... de hddled geeft niet altijd stroom, dus heb je een lieve mod die knippert WHOOHO :) powerled daarentegen blijft aan... en t lijkt me duidelijk dat ie aanstaat als er uberhoubt al beeld verschijnt.. dus dat zou ik doen

Verwijderd

Janoz schreef op 28 November 2002 @ 09:51:
Ik kan me herinneren dat er (iig vroeger) ook een led aansluiting op de HD zelf zat. Je lampje reageert dan natuurlijk niet op alle IDE activiteit, maar slechts op die van die ene harde schijf.
Wat ook leuk is als je 1001 hd's heb (dus 1001 ledjes) w00t

Verwijderd

Waarom zitten die twee pot metertjes daar in het schema??

• Solosmots
Dat zijn geen potmeters :/
Jij bedoelt die transistoren..
Die sturen de led(s) aan.

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
offtopic:
ey Phantom_of_Humanity ken je ff een nickchange aanvragen, je naarm vern**eukt de layout te erg

• denios
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-11 15:01
Misschien ook wel leuk om een ledje van een ethernetkaart te vervangen met de aansluitingen van die fan...zal bij mij vaker knipperen dan m'n harddisk led denk ik zo...

"You! Out Of The Gene Pool!"

Verwijderd

ja kan ook de leds gewoon in serie zetten 90 % kans dat ket werkt moet je wel ff op de + en min letten..

je knipt een draadje van je hddled-snoertje door. stript de twee eindjes en verbind die met die...coolmod? en testen maar..
het kan zijn dat het werkt : mooi klaar ..
het kan zijn dat geen van tweeen werkt :
ff de polariteit van je coolmod checken
ff de polariteit van je hddledsnoertje <> mobo checken
het kan zijn dat een van bijden werkt : nou word het lastig misschien toch maar op een van de andere manieren doen (zie schema bover)
Pagina: 1