Toon posts:

Gforce 2 64mb = Geforce4 64mb maar dan met extra's?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op dit moment een discussie met iemand over de aankoop van een nieuwe videokaart.

Beweert wordt dat de NVIDIA Gforce2 MX 400 (die ik nu heb) beter vervangen kan worden voor een Hercules 3D Prophet 9000 met 128 MB dan een Creative 3D Blaster GF4 MX420 64MB, want de 64MB blijft anders hetzelfde en zal dus geen snelheidswinst maken. Het enige voordeel aan de laatste kaart is dat er extra functies opzitten die marginale snelheidswinst opleveren in spellen.

Ik begin nu echter te twijfelen aan mijn eigen idee dat het soort geheugen en het ontwerp van de kaart een grotere snelheidswinst opleveren ten opzichte van mijn oude kaart.
Ook heb ik over de Hercules en XP niet al te goede berichten gelezen in de meta search.

Maar heb ik nu gelijk? En is het niet zo'n heel foute keuze om voor de Creative te gaan?

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Die GF2 MX 400 is iets langzamer als die MX420.
De Prophet 9000 is een ati R900 en die is véél sneller als die MX420
De MX420 heeft 64bits ddr en die ati 128bits ddr. 64bits ddr is ongeveer gelijk aan 128bits sdr, wat die mx400 dus ook heeft.
De mx400 en mx 420 hebben allebij dx7 ondersteuning, tegenover dx8.1 (of dx9) van de ati. Die ati is qua features enz. de snelste. Dat 128 mb sneller is als 64 mb is onzin, het gaat om de snelheid van het geheugen, niet de hoeveelheid. (ik trek die MX400 en MX420 er met gemak uit met mijn GF2gts@220/400 32MB, die ati trekt mij er weer met gemak uit :( )
Die 420 heeft wel iets hogere clocksnelheden, daarom is ie sneller, maar geld betalen voor een kaart die bijna niet sneller is is imho zinloos.

[ Voor 12% gewijzigd door Gisae op 28-11-2002 12:23 ]

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Verwijderd

Topicstarter
Dus ondanks dat de Creative een Gforce4 architectuur heeft is hij niet veel sneller als mijn huidige Geforce2 (leadtek winfast gforce2 mx sh pro om verwarring te vorkomen)?

Op de doos van mijn kaart staat overigens dat er 64 MB op zit (en dit wordt vermeld in het overzicht in mijn pc) op de (NL) site staat echter dat het maar 32 MB is?

En (ik ben niet meer zo thuis in de soorten ram geheugen) jij spreekt over ddr geheugen, maar de site vermeld dat er SDRAM in zit. Dus hoe verhoud dit zich nu tot jouw verhaal?
64 MB ddr ram is sneller dan 64 MB sdram lijkt mij (je gaat geen betere kaart maken met langzamer geheugen lijkt mij), maar is het marginaal of veel sneller?

[ Voor 65% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 13:01 ]

• Dope-E
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11-07 12:42

Dope-E

The one and only Dope

GeForce4 MX serie is een aangepaste GeForce2 chip --> DX 7
GeForce4 is ander ontwerp: --> DX 8.1

twitter.com/curly_sanders

Verwijderd

Topicstarter
Dope-E schreef op 28 November 2002 @ 12:58:
GeForce4 MX serie is een aangepaste GeForce2 chip --> DX 7
GeForce4 is ander ontwerp: --> DX 8.1
Ah, nu wordt hij duidelijk. Bedankt. De hercules is dus een betere keus.

• Masterdam
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17-08 20:02

Masterdam

aka [K40$]R0gu3

DDR is ook een vorm van SDRAM (je hebt SDR SDRAM en DDR SDRAM). Wat je nu allemaal vraagt kan je trouwens ook in de search vinden, en ik kan je erg aanraden om met google naar benchmarks te zoeken, dan kan je zelf zien welke kaart sneller is.

Het is niet zo dat geheugenhoeveelheid alles bepaalt, de grafische chip die erop zit is belangrijker.

edit: Die Radeon9000 is een FLINK stuk sneller dan zo'n GF4MX420 of een GF2MX400

[ Voor 11% gewijzigd door Masterdam op 28-11-2002 13:04 ]

Specs

• Gisae
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 12:50:
En (ik ben niet meer zo thuis in de soorten ram geheugen) jij spreekt over ddr geheugen, maar de site vermeld dat er SDRAM in zit. Dus hoe verhoud dit zich nu tot jouw verhaal?
Ik had het over 64-bits en 128-bits ddr. de meeste gf4mx420 kaarten hebben 64-bits ddr. Ze kunnen dan op de doos zetten dat er ddr in zit, wat weer goed is voor de verkoop, maar 64-bits ddr is heel ietsjes sneller als 128-bits sdr, maar dit verschil is miniem. Alle betere kaarten hebben nu 128-bits ddr, wat weer veel sneller is en imho de naam ddr waardig is. 64-bits ddr vind ik een lelijke verkooptruuk, net zoals geforce 4 MX terwijl het een op geforce 2 gebaseerde kaart is.
(volgensmij was er ook al 256-bits DDR, op de parhelia, correct me if i'm wrong...)

Why have a civilization anymore if we no longer are interested in being civilized?

Verwijderd

Topicstarter
Masterdam schreef op 28 november 2002 @ 13:03:
DDR is ook een vorm van SDRAM (je hebt SDR SDRAM en DDR SDRAM). Wat je nu allemaal vraagt kan je trouwens ook in de search vinden, en ik kan je erg aanraden om met google naar benchmarks te zoeken, dan kan je zelf zien welke kaart sneller is.

Het is niet zo dat geheugenhoeveelheid alles bepaalt, de grafische chip die erop zit is belangrijker.

edit: Die Radeon9000 is een FLINK stuk sneller dan zo'n GF4MX420 of een GF2MX400
Bedankt voor je toelichting.
Ik had een en ander in de search al nagezocht, maar kwam daar nogal tegenstrijdige berichten tegen. Omdat ook de site van leadtek tegenstrijdige informatie geeft (32MB tegenover de vermelde 64MB) kwam ik er niet helemaal meer uit.
Ook had ik het verhaal over ram's e.d. kunnen opzoeken, maar de complexiteit van het verhaal van de eerste reactie bracht mij direct in verwarring, zodoende dat ik het heb gevraagd aleer ik had gezocht. mijn excuses.
C}{@0$ schreef op 28 november 2002 @ 13:10:
[...]

Ik had het over 64-bits en 128-bits ddr. de meeste gf4mx420 kaarten hebben 64-bits ddr. Ze kunnen dan op de doos zetten dat er ddr in zit, wat weer goed is voor de verkoop, maar 64-bits ddr is heel ietsjes sneller als 128-bits sdr, maar dit verschil is miniem. Alle betere kaarten hebben nu 128-bits ddr, wat weer veel sneller is en imho de naam ddr waardig is. 64-bits ddr vind ik een lelijke verkooptruuk, net zoals geforce 4 MX terwijl het een op geforce 2 gebaseerde kaart is.
(volgensmij was er ook al 256-bits DDR, op de parhelia, correct me if i'm wrong...)
vandaar die verwarring. ik ging uit van MB en niet van bits en begreep daarom het verhaal niet helemaal.
Ik ben weer een stuk wijzer, dan jullie voor jullie hulp.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 13:15 ]

Pagina: 1