achja wat zal ik zeggen .................. ik zeg wel niks............... voor de handleiding van dpad klik hier
"If you don't know where you are going, any road will take you there"
Nieuwe voeding is toch ietsje goedkoper
[ Voor 4% gewijzigd door Mentalist op 28-11-2002 02:57 ]
Verstuurd vanaf mijn Computer®
Doe dat nooit. Gaat geheid fout. Die 3.3V moet gestabiliseerd zijn. 5V SB is niet verplicht (voor Wake on Lan en zo, dat een AT voeding toch niet kan), zet die gelijk aan de 5V. PW OK zit ook op AT voedingen. PW ON is een stuursignaal dat je kan negeren. (Je gaat immers fysiek aan/uit schakelen door de 220V te onderbreken met die AT voedingen).
Dus:
Gestabiliseerd voedingsschema zoeken voor 5V -> 3.3V
5V SB (Standby) aan de 5V normaal zetten (is eigenlijk voor NIC's en andere apparaten die de compu aan moeten kunnen zetten en dat lukt niet met AT PSUs)
PW OK doorlussen
PW ON niet verbinden (wordt niet gebruikt). Doet overigens zowel power aan als uit zetten.
O, en in je BIOS de APM uitschakelen. Anders kun je rare effecten krijgen wanneer het mobo wil dat de power down gaat, maar de PSU daar niet op reageert.
[ Voor 58% gewijzigd door Aetje op 28-11-2002 03:41 ]
Forget your fears...
...and want to know more...
Unknown
Euh ik dacht dat we hier bij tweakers.net waren....... toch?THEF_Pino schreef op 28 november 2002 @ 02:48:
De electronica die je nodig hebt om 3.3 volt te maken plus de pwr schakeling kosten je al meer dan een atx voeding, dus waarom zou je?
die connector heb ik al, van een 350W voeding die door gefikt is (was niet mijn voeding hoor,maar ik spaar fansW3ird_N3rd schreef op 28 November 2002 @ 02:56:
En dan moet je nog een losse ATX voedingsconnector hebben.
Nieuwe voeding is toch ietsje goedkoper
ik heb genoeg at voedingen liggen, dus ik ga GEEN nieuwe vouding kopen
achja wat zal ik zeggen .................. ik zeg wel niks............... voor de handleiding van dpad klik hier
Sure, maar proberen van een AT-voeding een ATX-voeding te maken is gewoon onzin. Ga maar eens kijken wat het kost om een stabiele 3,3V aansluiting te maken die bovendien genoeg stroom (ongeveer 25 ampere bij een beetje ATX-voeding) kan leveren. En waar haal je die 25 ampere vandaan? Niet uit je 5V of 12V, want die heb je nodig.white_panther schreef op 28 november 2002 @ 09:48:
Euh ik dacht dat we hier bij tweakers.net waren....... toch?
Conclusie: je kan het bouwen van een ATX-voeding beter aan Enermax of Superflower overlaten, jij kan nooit voor die prijs een voeding van dezelfde kwaliteit bouwen.
Nog een punt: AT-voedingen zijn meestal maar 250 watt, terwijl je voor een modern systeem zeker 300 W nodig hebt (en voor een snelle AMD met veel kaarten en drives er aan is het eigenlijk al te weinig!)
[ Voor 15% gewijzigd door Demo op 28-11-2002 10:37 ]
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
[ Voor 3% gewijzigd door keur0000 op 28-11-2002 10:49 ]
Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)
Verwijderd
en dan nog iets, ik heb hier voor me een mobo met at en atx connector er op. (HOT 569 van shutle) zijn hier dan de extra functies van de atx gewoon niet gebruikt (lijkt me sterk, want er zit ook gewoon een pwr switch functie op het mobo), of wordt de +5v op het mobo om gezet naar +3.3v.
[ Voor 63% gewijzigd door white_panther op 28-11-2002 12:12 ]
Ik heb hier best veel AT voedingen en kan wel zeggen dat ze praktisch altijd 200 watt zijn. In bigtowers oid kon je nog wel eens 230 watt terugvinden, maar echt niet veel meer.Demoniac schreef op 28 november 2002 @ 10:35:
Nog een punt: AT-voedingen zijn meestal maar 250 watt, terwijl je voor een modern systeem zeker 300 W nodig hebt (en voor een snelle AMD met veel kaarten en drives er aan is het eigenlijk al te weinig!)
In de eerste plaats een waarschuwing: De comp van mij is een oud PII'tje, ik meen dattie niet zo ongelooflijk veel stroom vroeg. Als je dit dus wilt doen met je nieuwste P4 of Thunderbird ofzo kan je denk ik beter idd een nieuwe ATX-voeding fixen.
Ok, nu dat geweest is, hier is hoe ik het gedaan heb: Je neemt een AT-voeding (d'oh!), een ATX powerstekker en een 3tal ENORM BRUUTE siliciumdiodes. Sloop ze fijn uit een voeding ofzo, knoop er een koelplaat aan vast, wat maar werkt, maar er gaat een boel stroom door die beesten heenlopen. Zorg dat ze het aankunnen!
Nou, verder is het een kwestie van de goede voltages met elkaar verbinden, idd. geen punt. Voor de 3.3 volt pak je de +5volt lijn, je hangt daar de 3 dioden in serie aan (in doorlaatrichting) en hangt dat geheel weer aan het 3.3v lijntje van je connector. Over de 3 dioden zal dan (0.6*3=)1.8 volt staan. 5-1.8=3.2, en dat is imho close enough.
[ Voor 1% gewijzigd door Sprite_tm op 28-11-2002 15:34 . Reden: Typo ]
Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog
Je kan het natuurlijk proberen, maar kom daarna niet zeuren dat je voeding kapot is of dat je je moederbord gesloopt hebt
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
en euh Sprite_tm hoe heb je die diodes aan een koelplaat gemaakt? (je bedoeldt toch die 1Nnogwat dingen)
Nou, ik heb er zelf dus nog geen koelplaat aanzitten
Nouja, als je desnoods pics wil van mijn opzet moet je maar een gil geven, es kijken of mijn webcam werkt...
Ohja, trouwens, voor alles wat je molt ben je natuurlijk zelf verantwoordelijk. Works like a charm bij mij (al een jaar of 2 trouwens
[ Voor 19% gewijzigd door Sprite_tm op 28-11-2002 17:27 . Reden: Disclaimer ]
Dioden in doorlaatrichting laten zo goed als alles door. Je krijgt dus netjes 5V over jouw 3.3V schematje.Sprite_tm schreef op 28 november 2002 @ 15:33:
Nou, verder is het een kwestie van de goede voltages met elkaar verbinden, idd. geen punt. Voor de 3.3 volt pak je de +5volt lijn, je hangt daar de 3 dioden in serie aan (in doorlaatrichting) en hangt dat geheel weer aan het 3.3v lijntje van je connector. Over de 3 dioden zal dan (0.6*3=)1.8 volt staan. 5-1.8=3.2, en dat is imho close enough.
Wat er hier gedaan moet worden is iets van een vermogenstransistor met een klein stabiliserend circuitje er om heen, met een (zeer vette = > 1000uF) elco erachter. TIP 412 is een geschikte vermogenstransistor. Wel op een koelvin plakken, met koelprut... dat ding wordt HEET met 30A er over.
Verder sluit ik me aan bij het hier gezegde: Het blijft gevaarlijk.
Forget your fears...
...and want to know more...
[ Voor 3% gewijzigd door Aham brahmasmi op 29-11-2002 02:26 ]
Verwijderd
Weet niet waar je het vandaan haalt maar nooit aan servers gedacht zeker. Heb hier een 300w AT voeding liggen (om te onderdelen ed te testen) heeft 8 grote stekkers + 2 kleine en een voor een fan + nog een soort halve atx aansluiting.W3ird_N3rd schreef op 28 November 2002 @ 14:18:
[...]
Ik heb hier best veel AT voedingen en kan wel zeggen dat ze praktisch altijd 200 watt zijn. In bigtowers oid kon je nog wel eens 230 watt terugvinden, maar echt niet veel meer.
Is een Astec SA300-3400
Verwijderd
En die comp bij jou ligt zeker ook op een plank geschroefd ergens onder je bank of bed zekerSprite_tm schreef op 28 november 2002 @ 17:25:
Hehe, zeker een server?
Nou, ik heb er zelf dus nog geen koelplaat aanzittenmaar ik geloof dan ook dat ik er 2- of 3watters aan heb hangen. Hoe zou je ze eraan hangen? Mja, eigenlijk geen idee, metalen plaatje en binddraadje ofzo?
Nouja, als je desnoods pics wil van mijn opzet moet je maar een gil geven, es kijken of mijn webcam werkt...
Ohja, trouwens, voor alles wat je molt ben je natuurlijk zelf verantwoordelijk. Works like a charm bij mij (al een jaar of 2 trouwens) maar YMMV...
AT voedingen vind je met bakken 2dehands en in een donkere stoffige hoek bij je computerboer, voor bijna noppes..Thermo man schreef op 29 november 2002 @ 02:25:
Is het andersom eigenlijk mogelijk -- een ATX-voeding voor een AT-mobo modden/gebruiken? De stekker zou natuurlijk wel aangepast moeten worden, maar er zijn wel AT-connectoren bij Conrad te krijgen. Ik kan natuurlijk ook gewoon een nieuwe stille fan in m'n luidruchtige (echt veel airflow) 200 W AT-voedingkje doen om hem stiller te maken... maar als de voeding kapot zou gaan, is het niet zo makkelijk om nog aan een goedkope AT-voeding te komen, of wel? Voor ATX is er iig genoeg aanbod.
En zet die fan op 5V of 7V
"Gewone" machines voor thuisgebruikers met AT voeding hadden normaliter toch 200 watt, 230 voor wat bigtowers.Verwijderd schreef op 29 november 2002 @ 02:32:
[...]
Weet niet waar je het vandaan haalt maar nooit aan servers gedacht zeker. Heb hier een 300w AT voeding liggen (om te onderdelen ed te testen) heeft 8 grote stekkers + 2 kleine en een voor een fan + nog een soort halve atx aansluiting.
Is een Astec SA300-3400
Ik denk dan ook aan standaard machines en niet aan servers. Het zijn dan ook meestal de voedingen uit die gewone consumentenmachines die je 2dehands en bij de computerboer ziet.
Bovee: Geen plank onder m'n bed, 4 latjes bovenop mijn kast
White_Panter: Pic... Ik zal het proberen...
Verwijderd
(bij voorkeur een socket 5 want die hebben enkel 3,3V voor de cpu nodig)
daar zul je dan 9 van de 10 keer een LCT xxxx tegen komen (drie poot van liniair technologies)
op internet ff de datasheet zoeken misschien 2 weerstandjes er bij prikken en je kunt van je 5V zo een superstabiele 3,3V maken
als je dan meteen in de datasheet kijkt naar de maximale stroom die het ding kan leveren (en het vermogen wat ie mag dissiperen) dan heb je een mooie voeding (een simpele regelaar in een to220 behuizing kan al 7A wegstoken)
en dat werkt prima , het hele gebeuren op een vrij plekje tegen een koelplaat in je voeding schroeven en klaar is kees
eventueel nog een paar filter ctjes er achter
ik heb het hier ook bij een voeding gedaan (omdat ie een erg kleine behuizing had en ik een projectje voor een erg klein kastje had)
en het werkt prima .. pics op verzoek
euh die 3.3v komt maar max 10A over te staan bij een 200 W atx vouding (bron mijn doorgebrande voudingfish schreef op 29 november 2002 @ 19:49:
ik zou wel ff dioden met een flink vermogen nemen ...... 20A 1,7 V .......
Totaal 34Watt das best wel wat![]()
(ongeveer maximaal dan he)
tja laat ik nou net een socket 7 PI board hebbenSine schreef op 29 November 2002 @ 21:21:
of je zoekt een p1 moederbord met een liniaire regelaar
(bij voorkeur een socket 5 want die hebben enkel 3,3V voor de cpu nodig)
daar zul je dan 9 van de 10 keer een LCT xxxx tegen komen (drie poot van liniair technologies)
........bla.........
ik heb het hier ook bij een voeding gedaan (omdat ie een erg kleine behuizing had en ik een projectje voor een erg klein kastje had)
en het werkt prima .. pics op verzoek
laat maar eens wat pics zien voor inspiratie