[FreeSCO] Internet valt weg

Pagina: 1
Acties:

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:14

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Hallo medetweakers,

Laat ik beginnen met de relevante informatie:

Situatie
Met vier mensen delen we één @home aansluiting. Hiervoor gebruiken we een oude computer waarop ik FreeSCO v0.2.7 heb geïnstalleerd. Ruiim drie maanden geleden heb ik dit gerealiseerd en tot een paar dagen geleden heeft dit prima gewerkt. Ik heb de router niet meer aangeraakt en we hadden alle vier internet.

Een paar dagen geleden hadden we opeens geen internet meer. Eerst dacht ik dat het een storing was bij @home dus heb ik gelaten voor wat het was. Een dag later deed het internet het nog steeds niet en tot overmaat van ramp had een huisgenoot met een eigen @home-aansluitnig wel gewoon internet.

Daarop verdacht ik meteen de router. Na een reboot leek het probleem verholpen: we hebben weer internet. Dat was slechts van tijdelijke aard. De volgende dag weer geen internet.

Netwerk
code:
1
2
3
4
5
6
                   router
                   _____
                  |     |
COM21 modem -->   |eth0 |
                  |eth1 | --> HUB --> clients
                  |_____|

De router is een P150 met HDD, 96 MB RAM en 2 PCI netwerkkaarten (Realtek 8139c). De eeste NIC (eth0) is verbonden met het kabelmodem (COM21), de tweede NIC (eth1) is verbonden met het lokale netwerk.

Zoals gezegd maak ik gebruik vna FreeSCO v0.2.7. Eth0 krijgt automatisch een IP toegewezen van @home. Dit werkt ook naar behoren. Vervolgens draait er een DHCP-server op de router die de clients een IP toewijst in de range 192.168.0.10 t/m 192.168.0.20. Ook dit werkt prima. Ik kan op een willekeurige client (OS is Win2K of Win98) een IP krijgen. Ook vrijgeven een daarna vernieuwen werkt prima.

Verdere info
Tot een paar dagen geleden werkte dit dus allemaal naar behoren. Na wat proberen, kwam ik erachter dat ik niet elke keer de router hoefde te rebooten. Door via een willekeurige client in te loggen op de router (d.m.v. Control Panel) kon ik het internet weer aan de praat krijgen door de router handmatig weer inn 'Ethernet' mode te zetten. Dit vind ik juist zo vreemd, omdat dit juist de standaard instelling dient te zijn.

Onderstaand screenshot maakt wellicht het een en ander duidelijk:
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/mullerw/freesco.PNG
Door op 'ETHERNET' te klikken (links onderin onder het kopje 'New Mode') werkt het internet weer.

Nu heb ik twee vragen:
1) Hoe is het mogleijk dat FreeSCO er na drie maanden de brui aan geeft, zonder dat ik iets heb gewijzigd aan de configuratie. For the record: ik ben de enige die kan inloggen op de router.
2) Hoe kan ik er voor zorgen dat internet weer permanent beschikbaar is? Soms komt het namelijk meerdere malen per dag voor dat ik deze handelingen uit moet voeren, terwijl dit voorheen niet nodig was.

Alvast bedankt! :)

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• Red devil
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 10:14
Ongeveer hetzelfde verhaal hier, na paar maanden begon de freesco bak gigantisch te fucken. Echter alleen met uploaden, normaal surfen ging nog prima maar zodra je een bestand moest uploaden, alles verrot. Omdat ik het niet zelf heb, heb ik me er nog niet toe kunnen zetten een alternatief te zoeken maar volgens mij zijn die er legio. Daar was zo'n versie op zo'n cd?? Anyway, die vrienden van mij moeten nu zo nu en dan inloggen en het zaakje herstarten en dan werkt het weer.

Erg vaag allemaal

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:46

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ook al is het een linux-bak, af en toe een keer een rebbot kan natuurlijk nooit kwaad.
En nou ff on-topic: misschien is de DHCP-lease van het @home IP wel gewoon verlopen. Hou het eens in de gaten; als het min of meer met hetzelfde interval gebeurt zou het me niks verbazen als dat het is.
Bij @home zullen ze er namelijk niet vanuit gaan dat je zo'n FreeSco bakkie hebt staan; die denken daar dus dat er wel iets mis zal zijn als een IP zolang in gebruik is --> releasen ze hem zelf. Ik kan me vergissen, maar door dat ding in ethernetmodus te zetten vraag je volgens mij een DHCP renew aan

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Dionysus
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
wokmaster schreef op 28 november 2002 @ 00:30:
Hallo medetweakers,

Laat ik beginnen met de relevante informatie:

Situatie
Met vier mensen delen we één @home aansluiting. Hiervoor gebruiken we een oude computer waarop ik FreeSCO v0.2.7 heb geïnstalleerd. Ruiim drie maanden geleden heb ik dit gerealiseerd en tot een paar dagen geleden heeft dit prima gewerkt. Ik heb de router niet meer aangeraakt en we hadden alle vier internet.

Een paar dagen geleden hadden we opeens geen internet meer. Eerst dacht ik dat het een storing was bij @home dus heb ik gelaten voor wat het was. Een dag later deed het internet het nog steeds niet en tot overmaat van ramp had een huisgenoot met een eigen @home-aansluitnig wel gewoon internet.
.............
Staat freesco op de harde schijf of draai je het vanaf een floppy. Mijn ervaring met freeco (of eigenlijk floppy's moet ik zeggen) is dat soms de floppy minder wordt en dat het wonderen doet om freesco opnieuw te installeren op de (of een nieuwe) floppy.

• ksmedts
  • Laatst online: 16-12-2021
Volgens mij licht het meer aan de problemen die ze op dit moment hebben met hun dns servers. Bij ons valt internet ook regelmatig weg maar als ik dan een ip nr van bv ilse ping gaat het nog wel maar ik kan niet www.ilse.nl pingen... Bij mij in de klas zijn er nog een paar met het zelfde probleem...

Vorige week (of twee weken geleden -geen idee-) las ik op http://www.troublesathome.nl/index.php dat er idd problemen waren met dns en dat daar aan gewerkt werd...

Je kunt natuurlijk ook proberen door een andere dns server in te stellen (eentje die niet van @home is) dan kun je zien of het hier idd aanlicht....

[ Voor 15% gewijzigd door ksmedts op 28-11-2002 10:01 ]

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
The_Eagle schreef op 28 November 2002 @ 09:32:
Ook al is het een linux-bak, af en toe een keer een rebbot kan natuurlijk nooit kwaad.
En nou ff on-topic: misschien is de DHCP-lease van het @home IP wel gewoon verlopen. Hou het eens in de gaten; als het min of meer met hetzelfde interval gebeurt zou het me niks verbazen als dat het is.
Bij @home zullen ze er namelijk niet vanuit gaan dat je zo'n FreeSco bakkie hebt staan; die denken daar dus dat er wel iets mis zal zijn als een IP zolang in gebruik is --> releasen ze hem zelf. Ik kan me vergissen, maar door dat ding in ethernetmodus te zetten vraag je volgens mij een DHCP renew aan
Hier ligt het in ieder geval niet aan. De FreeSCO-bak krijgt na een reboot weer gewoon hetzelfde IP-toegewezen van @home.
Haldo schreef op 28 November 2002 @ 09:39:
[...]

Staat freesco op de harde schijf of draai je het vanaf een floppy. Mijn ervaring met freeco (of eigenlijk floppy's moet ik zeggen) is dat soms de floppy minder wordt en dat het wonderen doet om freesco opnieuw te installeren op de (of een nieuwe) floppy.
FreeSCO heb ik op de HHD gezet. Was ik vergeten te melden.
Ab_dullah schreef op 28 November 2002 @ 09:59:
Volgens mij licht het meer aan de problemen die ze op dit moment hebben met hun dns servers. Bij ons valt internet ook regelmatig weg maar als ik dan een ip nr van bv ilse ping gaat het nog wel maar ik kan niet www.ilse.nl pingen... Bij mij in de klas zijn er nog een paar met het zelfde probleem...

Vorige week (of twee weken geleden -geen idee-) las ik op http://www.troublesathome.nl/index.php dat er idd problemen waren met dns en dat daar aan gewerkt werd...

Je kunt natuurlijk ook proberen door een andere dns server in te stellen (eentje die niet van @home is) dan kun je zien of het hier idd aanlicht....
Op de site van T@H zag ik inderdaad wat verhalen over nukkige DNS-servers. Maar hoe kan het dan dat de buurman (met zijn eigen @home-aansluiting) nergens last van heeft? :?

Nu wordt er gesproken over het handmatig instellen van de DNS-servers. Maar waar moet ik dit instellen? Op de client-PC's of op de FreeSCO-bak? Dat laatste lijkt mij het meest logisch, maar en search op GoT leverde mij een topic op waarin werd voorgesteld op op de clients de DNS-servers in te stellen. Da tlijkt mij een beetj onhandig eerlijk gezegd.

• ksmedts
  • Laatst online: 16-12-2021
Volgens mij kun je die dns server instellen bij de setup.... dus ff inloggen als root setup starten, alle instellingen hetzelfde laten en bij dns wat betrouwbare dns servers invullen... weet er zo ff geen uit m'n hoofd maar daar zijn een paar topix over geweest hier op god, dus ff zoeken... veel suc6

-edit-
Je buurman draait waarschijnlijk geen freescoo ???? (correct me if i'm wrong)... Windows heeft daar niet zoveel last van als een dns server voor een paar sec weg is dan vind ie hem wel weer maar freesco gaat niet meer naar die dns zoeken als ie hem eenmaal kwijt is dit doet hij pas weer als je reboot...
-einde edit-

[ Voor 37% gewijzigd door ksmedts op 29-11-2002 11:14 . Reden: Was ik nog ff vergeten.... ]

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Ab_dullah schreef op 29 November 2002 @ 10:24:
Volgens mij kun je die dns server instellen bij de setup.... dus ff inloggen als root setup starten, alle instellingen hetzelfde laten en bij dns wat betrouwbare dns servers invullen... weet er zo ff geen uit m'n hoofd maar daar zijn een paar topix over geweest hier op god, dus ff zoeken... veel suc6

-edit-
Je buurman draait waarschijnlijk geen freescoo ???? (correct me if i'm wrong)... Windows heeft daar niet zoveel last van als een dns server voor een paar sec weg is dan vind ie hem wel weer maar freesco gaat niet meer naar die dns zoeken als ie hem eenmaal kwijt is dit doet hij pas weer als je reboot...
-einde edit-
Inderdaad, mijn buurman heeft geen FreeSCO (eigen aansluiting en "maar (;))" één computer).

Je edit maakt het verhaal voor mij een stuk duidelijker; nu snap ik de kuren van mijn FreeSCO bak wat beter. Bedankt! :) Problem solved! :)

offtopic:
God heeft hier niet zoveel mee te maken hoor ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Wok op 29-11-2002 18:42 ]

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
volgens mij was er ook 'iets' met realtek 8139 kaarten onder linux.. dat ze onder bepaalde omstandigheden (hoge belasting oid) down gingen.. ik heb zelf nl. een clark-connect router (gebaseerd op redhat 7.2) en heb ook heel soms dat mn realtek 8139 kaartje eruit klapt. Omdat het niet vaak gebeurt heb ik het niet goed kunnen onderzoeken, maar ik denk dat het komt als de nic erg belast wordt.

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Palomar schreef op 29 November 2002 @ 20:00:
volgens mij was er ook 'iets' met realtek 8139 kaarten onder linux.. dat ze onder bepaalde omstandigheden (hoge belasting oid) down gingen.. ik heb zelf nl. een clark-connect router (gebaseerd op redhat 7.2) en heb ook heel soms dat mn realtek 8139 kaartje eruit klapt. Omdat het niet vaak gebeurt heb ik het niet goed kunnen onderzoeken, maar ik denk dat het komt als de nic erg belast wordt.
Hmmm. verhaal komt me niet bekend voor. Bovendien lijkt het mij vrij stug, omdat de afgelopen drie maanden zich geen problemen hebben voorgedaan. Er is niets veranderd aan ons surfgedrag en ook aan de instellingen van de FreeSCO-bak heb ik niks veranderd (zie hiervoor ook de rest van deze draad). No offence, maar bokkende DNS-servers lijken mij een meer waarschijnlijke oorzaak ;)

• NoBody
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-12-2024

NoBody

www.gentoo.org

misschien, wokmaster, moest je de caching dns server van FreeSCO maar eens enablen, als deze aanstaat kan je gewoon op je servert de DNS-server(s) instellen, de DHCP zal dan aan de cliënts het IP van je server meegeven als DNS-server ipv de DNS-servers die FreeSCO zelf gebruikt :)

Nou is mijn ervaring met de standaard DNS-server van FreeSCO 0.2.7 dat hij niet goed werkt i.c.m. Chello, daarom moest ik het pakketje DNRD (*klik*) installeren, deze functioneert tot op heden perfect :)

En verder zal ik je even de DNS-servers, waarvan ikzelf nog steeds een tevreden gebruiker ben, geven, het zijn NIET de DNS-servers van Chello:

1) 212.120.66.194
2) 212.120.66.195

Have phun ermee en vertel hier in dit topic even of het de oplossing was (ALS je dit gaat uitproberen that is ;)) :)

edit:

oh da's lullig... die 2 zijn dus die van @home |:(

dan zou ik dus even naar dat DNRD kijken als ik jou was :)

[ Voor 8% gewijzigd door NoBody op 29-11-2002 23:47 ]

Hoi

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
Dank dank! Ik Alhoewel ik gisteren en vandaag geen problemen meer heb gehad, zal ik hier in het weekend eens naar kijken. Klinkt namelijk veelbelovend! :)

Verwijderd

geef anders een ping -t naar een site (dus een keer per .... seconden, niet te vaak dus..) dan houdt ie de zaak beter in de lucht.
Bij Chello werkt het ook beter als de de gateway bij Freesco (ook Red Hat) invult ( is bij Windows ook niet nodig).

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-11-2002 00:33 ]

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 18-08 10:58

Bergen

Spellingscontroleur

Anders probeer je SmoothWall eens...

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

GerbenW schreef op 30 november 2002 @ 00:36:
Anders probeer je SmoothWall eens...
gelijk een totaal ander OS erop zetten alleen vanwege zo'n probleempje, die waarschijnlijk makkelijk op te lossen is (mits de oorzaak maar even bekend is), is niet logisch... daar komt bij dat Smoothwall niet vanaf een diskette kan draaien voor zover ik weet, heb je een HD voor nodig omdat hij iets van 30 mb in beslag neemt :{

dussssssssssss ;)

Hoi

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Ja maar topicstarter zegt dat ie het vanaf een harde schijf draait:
wokmaster schreef op 28 November 2002 @ 13:46:
[...]
FreeSCO heb ik op de HHD gezet. Was ik vergeten te melden.
[...]
dusssssssssssss ;)

Het is trouwens geen ander OS, het draait beide op een Linux-kernel. Ik zou zeer zeker SmoothWall boven FreeSCO aanraden als je een HD in je routerbak hebt zitten. Je hebt maar iets van 30 MB ofzo nodig, hij partitioneert en installeert zelf, gewoon vanaf een bootable cd, lekker makkelijk dus :)

[ Voor 38% gewijzigd door Bergen op 30-11-2002 15:48 ]

• NoBody

NoBody

www.gentoo.org

GerbenW schreef op 30 november 2002 @ 15:44:

[...]
dusssssssssssss ;)

Het is trouwens geen ander OS, het draait beide op een Linux-kernel. Ik zou zeer zeker SmoothWall boven FreeSCO aanraden als je een HD in je routerbak hebt zitten. Je hebt maar iets van 30 MB ofzo nodig, hij partitioneert en installeert zelf, gewoon vanaf een bootable cd, lekker makkelijk dus :)
dan nog blijf ik bij mijn standpunt :)

zo'n probleempje even solven als je de oorzaak kent is simpeler dan gelijk een andere OS installeren...

dusssssssssssss :>

Hoi

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 19-08 22:19

Mentalist

[avdD]

Hier vind je misschien nog wat interresants : Internet valt weg met steeds verschillende hardware

Mijn oplossing was een andere netwerkkaart.. Althans, tot nu toe lijkt dat goed te werken... Ik moet het nog even aanzien :P

Maar hij is nog niet 1x weggevallen sinds ik een netwerkkaart in de router heb vervangen...

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Wok

Wok

Dakloos...

Topicstarter
NoBody schreef op 30 November 2002 @ 01:51:
[...]

gelijk een totaal ander OS erop zetten alleen vanwege zo'n probleempje, die waarschijnlijk makkelijk op te lossen is (mits de oorzaak maar even bekend is), is niet logisch... daar komt bij dat Smoothwall niet vanaf een diskette kan draaien voor zover ik weet, heb je een HD voor nodig omdat hij iets van 30 mb in beslag neemt :{

dussssssssssss ;)
Heb je helemaal gelijk in, maar het gebruik van een HD is het probleem niet. Die hangt al in de FreeSCO-bak.
GerbenW schreef op 30 November 2002 @ 15:44:

[...]
dusssssssssssss ;)

... ware het niet dat die FreeSCO-bak niet kan booten vanaf CD-ROM | |:( Heb ik dus niet zoveel aan dan.
W3ird_N3rd schreef op 30 November 2002 @ 19:31:
Hier vind je misschien nog wat interresants : Internet valt weg met steeds verschillende hardware

Mijn oplossing was een andere netwerkkaart.. Althans, tot nu toe lijkt dat goed te werken... Ik moet het nog even aanzien :P

Maar hij is nog niet 1x weggevallen sinds ik een netwerkkaart in de router heb vervangen...
Toch wel frappant dat een netwerkkaart opeens zo moeilijk kan gaan doen. Toch denk ik niet dat het hier aan ligt. De afgelopen paar dagen hebben we geen problemen meer gehad. :) Waarschijnlijk dus inderdaad gepruts met de DNS-servers van@home. Ik kijk de situatie eerst nog even een tijdje aan. Als het weer mis gaat, zal ik de mogelikjheden eens bestuderen.

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

NoBody schreef op 30 november 2002 @ 19:10:
[...]

dan nog blijf ik bij mijn standpunt :)

zo'n probleempje even solven als je de oorzaak kent is simpeler dan gelijk een andere OS installeren...

dusssssssssssss :>
Tja heb je gelijk in... Ik houd er ook niet zovan om om het probleem heen te werken ipv het probleem op te lossen, maargoed.

Ik zie trouwens nog nergens staan dat je FreeSCO al compleet opnieuw hebt geïnstalleerd, wat bij mij wonderen heeft gedaan toen ik nog FreeSCO draaide!

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
Ik heb hetzelfde probleem :(

Had een uptime van 150 á 160 dagen, en toen merkte ik dat nogal wat sites niet meer goed wilden laden. Het werd steeds erger ... toen toch maar de server gereset.
En alles was opgelost :)

Maar nu heb ik dat ik echt iedere 3 dagen de server moet resetten, anders krijg ik alleen maar Page not founds e.d. :(

Zou FreeSCO 0.30 helpen?

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik heb de ervaring dat dit aan conflicten ligt tussen netwerkkaarten. Onder sygate heb ik hier ook last van gehad. toen ik aan freesco begon was het zowieso al een heel gepiel om 2 realtek nic's samen te laten werken. 2x realtek kan veel problemen geven, helemaal op een bord met een brakke chipset zoals de mijne. (via mvp3 ofzo met amd k5-100)

uiteindelijk heb ik het aan de praat met 1x8139 en 1x 8029.

ik zou gewoon 1 kaartje van intel of 3com ofzo er in gooien ipv 1 realtek.

[ Voor 8% gewijzigd door smvs op 02-12-2002 01:43 ]

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

speed24 schreef op 01 December 2002 @ 14:25:
...
Zou FreeSCO 0.30 helpen?
Overstappen op de laatste versie van FreeSCO kan nooit kwaad lijkt mij... :)

• Speed24
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online
GerbenW schreef op 02 december 2002 @ 05:00:
[...]
Overstappen op de laatste versie van FreeSCO kan nooit kwaad lijkt mij... :)
Nou...
de originele maker van FreeSCO is spoorloos ... en toen zijn wat andere mensen er maar mee verder gegaan.

Of het nog steeds zo goed is als voorheen, weet ik niet.
Ik kom wel vaker problemen tegen met 0.30 dan met 0.27.

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 19-08 22:27
speed24 schreef op 02 december 2002 @ 11:09:
[...]

Nou...
de originele maker van FreeSCO is spoorloos ... en toen zijn wat andere mensen er maar mee verder gegaan.

Of het nog steeds zo goed is als voorheen, weet ik niet.
Ik kom wel vaker problemen tegen met 0.30 dan met 0.27.
Een probleem is nog geen bug. Er is wat veranderd aan de interface en veel opties zitten nu op een andere plaats. Het is denk ik even wennen voor veel mensen.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Pagina: 1