Verwijderd

Topicstarter
Tja, als je mijn topictitel bekijkt denk je waarschijnlijk: "Wal lult ie nou? Wat doet dit hier?" Maar ik zal het even uitleggen. Ik zal alvast ook even aangeven dat ik hier niet zo vaak kom, dus ik verontschuldig me alvast voor mijn geraaskal. :+

Het zit zo.
Ik krijg/kreeg nogal vaak naar mijn hoofd geslingerd van mijn moeder dat ik gezond moest eten, wie niet? Maar als je daar over na gaat denken is het raar eigenlijk.

Als we even uitgaan van de evolutie theorie, en je bekijkt het eetgedrag van holbewoners dan zie je dat die helemaal niet zo gezond aten. Die vraten gewoon hele everzwijnen en varkens e.d., het liefst zo groot en vet mogelijk, en dan om gezond te blijven een paar besjes enzo. En zij hadden daar totaal geen problemen mee. Er onstond nog steeds nageslacht, er was niemand die problemen had met overgewicht of andere problemen door vitamine tekort en dergelijke. Hoe zou dit komen? Is het zo dat de mens tegenwoordig gewoon zwakker is? Ik denk zelf namelijk van wel, ik denk dat een persoon uit het begin van de jaartelling een stuk beter bestand was tegen het tekort aan vitamines. (Niet tegen ziektes, dat zeg ik niet) Waardoor dit onstaan is weet ik niet. Waarschijnlijk door het feit dat ons lichaam steeds meer gewend is geraakt aan gevarieerde voeding.

Als je in je achterhoofd houdt dat het telen van groentes en bijvoorbeeld het melken van een koe niet altijd gewoon is geweest. Dit betekend dus onder andere dat die personen geen kalk binnen kregen, waarom is dat nu wel nodig dan?
Het is natuurlijk niet zo dat ze helemaal geen vitamines binnen kregen, het eten van fruit is natuurlijk altijd gewoon geweest, en meestal nog in grotere hoeveelheden dan dat nu wordt voorgeschreven. Daarentegen lag het drankgebruik natuurlijk een stuk hoger.

Maar als je het over het algemeen bekijkt, als zij zo slecht aten, waarom zijn wij er dan nog? En als wij er nog zijn, ondanks dat zij zo aten, waarom moet ik dan gezond eten?

Ik weet zelf ook wel, dat het nodig is, maar als je het op deze manier bekijkt vind ik het een best leuk iets om over na te denken. :)

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 00:00 ]

Verwijderd

ooit gedacht aan levensverwachting? De gemiddelde mens werd toen nog geen 30 nu 80. Think about it...

• JdM
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 13-01 23:03

JdM

Humbled

Verwijderd schreef op 28 november 2002 @ 00:02:
ooit gedacht aan levensverwachting? De gemiddelde mens werd toen nog geen 30 nu 80. Think about it...
yep, and that's what it is... :+

Verwijderd

Topicstarter
Dat kan wel zo zijn, en dat had ik zeker ook wel in mijn achterhoofd, ik hoopte eigenlijk zelfs dat iemand dat ging zeggen. Want:

Daar zou je dan het volgende uit af moeten kunnen leiden.

Ten eerste, als die bewuste holbewoner op het idee was gekomen om bij zijn everzwijntje een kroppie sla te nemen en een kom melk, dan zou hij volgens jou dus 50 jaar langer leven? Denk ut niet. Tuurlijk heeft dat er mee te maken, maar das niet alles....

Ten tweede zou het ook betekenen dat het menselijk lichaam is gebouwd met bepaalde stoffen als voedingsbronnen waar de eerste mensen toen nooit toegang tot zouden hebben, dus zou het beteken dat het menselijk lichaam zolang geleden al gebouwd is om de stoffen (met de juiste hoeveelheden) te gebruiken waar nu pas in deze mate over beschikken.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 00:16 ]

Verwijderd

En dit noemen we dan degeneratie van de genen. Voila, je hebt de puzzel opgelost ;)

Verwijderd

Wat een mens kan eten heeft sterk te maken met hoe hij leeft. Verder spelen geneische factoren een rol. Zo is er bekend dat er een italiaanse familie is die volkomen resistent is tegen hart en vaat ziekten wat zij ook eten. Wetenschappers proberen het gen(en) te isoleren dat dat veroorzaakt.

Zo eten ook eskimo's het slechts denkbare dieet namelijk enkelvoudige verzadige vetzuren: dat is lekker chlorestorollen zou je denken, maar ze hebben er geen centje last van.

Overigens zijn onze voedingsgewoonten pas veel recenter verandert: in kookboeken van de 17e eeuw werd nog gezworen bij vet, vet en nog eens vet. Tegen groente en fruit werd argwanend aangekeken. Vooral niet te veel eten. In brabant aten de mensen vroeger heel veel reuzel (varkensvet). Ik heb ooit eens een oude koetsier op tv gezien die bijna op een dieet daarvan leefde. Daar wordt je niet dik van als je koolhydraten maar vermijdt.

Dat wij nu anders zijn gaan eten heeft te maken met de hogere levensverwachting, maar ook omdat wij veel minder verbranden. Lichamelijk zwaar werk komt veel minder voor, daardoor kunnen wij vet ook niet meer goed verbranden.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 november 2002 @ 23:57:

Als we even uitgaan van de evolutie theorie, en je bekijkt het eetgedrag van holbewoners dan zie je dat die helemaal niet zo gezond aten. Die vraten gewoon hele everzwijnen en varkens e.d., het liefst zo groot en vet mogelijk, en dan om gezond te blijven een paar besjes enzo. En zij hadden daar totaal geen problemen mee.
Everzwijnen, varkens en holbewoners? :?
Volgens mij heb je strips van Asterix en Obelix in je hoofd, want zo ongezond aten holbewoners niet. Zij aten toch vooral wat er groeide. Seizoensgroente en en fruit dus, lijkt mij toch niet slecht, als je dat vergelijk met al dat bespoten en energie-versplindende voedsel wat wij tot ons nemen. Holbewoners konden nog geen vuur maken en hadden geen koelkasten. Vlees moet dan dus snel op en aangezien er ten tijde van holbewoners van domesticatie nog geen sprake, is het vrijwel uitgesloten dat zij dagelijks een everzwijntje omlegden.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat jij het tijdperk van jagers en verzamelaars bedoelt en dat zijn toch echt andere mensen dan holbewoners. Niet alles wat ouder dan je overgrootoma zijn holbewoners.
:P
Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 02:18:
Overigens zijn onze voedingsgewoonten pas veel recenter verandert: in kookboeken van de 17e eeuw werd nog gezworen bij vet, vet en nog eens vet. Tegen groente en fruit werd argwanend aangekeken. Vooral niet te veel eten. In brabant aten de mensen vroeger heel veel reuzel (varkensvet). Ik heb ooit eens een oude koetsier op tv gezien die bijna op een dieet daarvan leefde. Daar wordt je niet dik van als je koolhydraten maar vermijdt.
Maar nog steeds wordt in vele culturen dik zijn niet per sé beschouwd als iets ongezonds. Dat laat namelijk zien dat je rijk en gezond bent en daardoor genoeg eet. Van ronde babytjes wordt nog steeds geroepen dat ze er lekker rond en gezond uitzien, terwijl we weten dat dik zijn op jonge leeftijd vaak ook dikheid op latere leeftijd betekent.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 november 2002 @ 04:18:
[...]

Everzwijnen, varkens en holbewoners? :?
Volgens mij heb je strips van Asterix en Obelix in je hoofd, want zo ongezond aten holbewoners niet. Zij aten toch vooral wat er groeide. Seizoensgroente en en fruit dus, lijkt mij toch niet slecht, als je dat vergelijk met al dat bespoten en energie-versplindende voedsel wat wij tot ons nemen. Holbewoners konden nog geen vuur maken en hadden geen koelkasten. Vlees moet dan dus snel op en aangezien er ten tijde van holbewoners van domesticatie nog geen sprake, is het vrijwel uitgesloten dat zij dagelijks een everzwijntje omlegden.

Wat ik eigenlijk wil zeggen is dat jij het tijdperk van jagers en verzamelaars bedoelt en dat zijn toch echt andere mensen dan holbewoners. Niet alles wat ouder dan je overgrootoma zijn holbewoners.
:P

[...]
Jaja, dat is ook zo maar ik bedoelde bij wijze van spreken. :+

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 02:18:
Wat een mens kan eten heeft sterk te maken met hoe hij leeft. Verder spelen geneische factoren een rol. Zo is er bekend dat er een italiaanse familie is die volkomen resistent is tegen hart en vaat ziekten wat zij ook eten. Wetenschappers proberen het gen(en) te isoleren dat dat veroorzaakt.

Zo eten ook eskimo's het slechts denkbare dieet namelijk enkelvoudige verzadige vetzuren: dat is lekker chlorestorollen zou je denken, maar ze hebben er geen centje last van.

Dat wij nu anders zijn gaan eten heeft te maken met de hogere levensverwachting, maar ook omdat wij veel minder verbranden. Lichamelijk zwaar werk komt veel minder voor, daardoor kunnen wij vet ook niet meer goed verbranden.
Dus het zou theoretisch kunnen dat er een mens is met een bepaalde genetische structuur die bestand is tegen chlorestorollen EN tegen hart en vaatziekten? Of dat deze persoon zou kunnen ontstaan over een bepaalde tijd gezien..?

Verwijderd

klopt, vroeger werd er veel meer vlees gegeten

vroeger hadden ze ook geen centrale verwarming, dikke muren en isolatie materiaalen
geen onderkleding of fatsoenlijke broeken

dus die mensen moesten zichzelf warmer houden door ook vlees te eten . die vetten zijn heel goed

kijk naar eskimo;s was vandeweek nog op tv. daar in die streken in rusland, daar kom je geeneen vegetarier tegen. da word gewoon weg je dood die mensen eten 3 keer vlees per dag, en dan veel

dat het ongezond was op de lange duur is niet relevant, voortplanting was er in ieder geval door mogelijk

Verwijderd

Vlees is per definitie niet ongezond. Alleen maar vlees eten wel. Net als groenten, fruit, suikers e.d. Maar als je het varieert dan gaat het al een stuk beter. Dat hadden zelfs de "holbewoners" al door. Zij konden zich prima aanpassen aan de toen geldende situatie en omgeving. Als er een beest werd gedood, vraten ze dat in zijn geheel op. De huid werd gebruikt als kleding of dekkleed. De tanden als mes en de botten als werktuig. Later werd het vlees zelfs gedroogd om het langer te kunnen bewaren.

Zo wisten de holbewonende jagers echt wel hoe zij moesten vissen en welke planten e.d. eetbaar waren en zo varieerden zij hun dieet. Dat zij niet zo oud werden is omdat de omgeving niet zo vriendelijk was. Een mensen leven telde toen veel minder en zeker niet voor het belang van de groep. Er werd dus minder aan preventieve zorg gedaan. En als jij al je hele leven buiten moet leven, werken en jagen. Dan word je ook niet zo oud.

Verwijderd

klopt, vroeger werd er veel meer vlees gegeten
Vroeger werd er juist veel minder vlees gegeten dan nu. Vlees is altijd een luxeproduct geweest, en daardoor zelldzaam en duur. En zelfs jagers/verzamelaars aten niet zoveel vlees als wij. Zij aten een mengsel van vlees en planten, maar ze aten vooral veel minder dan wij.

Ons probleem met ongezond eten is dan ook niet zozeer dat het eten ongezond is, maar vooral dat we er veel teveel van eten. Als je elke gram vet of koolhydraat meteen verbrand, kan het totaal geen kwaad. Echter, wij eten te veel, en verbranden bovendien te weinig wegens gebrek aan lichamelijke activiteit.

Verder werden mensen vroeger simpelweg niet oud genoeg om aan welvaartsziekten te lijden. Men was allang gestorven aan longontsteking of andere ontstekingen, een epidemie of op het kraambed of door toedoen van andere mensen, voor men kon sterven aan hart- en vaatziekten... Pas nu die andere oorzaken zijn opgelost, worden welvaartsziekten een probleem.

Tot slot moet je niet vergeten hoeveel mensen vroeger stierven aan gebreksziekten zoals scheurbuik en andere gebreksziekten. Als je ziet dat de gemiddelde volwassene eeuwenlang minstens 5 kinderen kreeg zonder dat de bevolking al te sterk toenam, krijg je enig inzicht in de massale kindersterfte. Een deel daarvan had te maken met gebreksziekten, naast epidemieën en infecties.

• Scorchor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 22-11-2025
Ik eet nooit gezond .... daar hebben ze vitamine pillen voor uitgevonden, toch ?
Pagina: 1