[Redhat 8] Installatieprob op 2e disk

Pagina: 1
Acties:

• TheRebell
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 11:31
hoi :)

ik heb een probleempje (duhhh) met de install van RedHat 8.
Alles gaat goed tijdens de install, alles wekt ook _totdat_ ik bij het partitioneren kom. Je kunt hier kiezen tussen "auto", "disk druid", "fdisk".
Ik pak disk druid....

In mn bak zitten 2 disks. Een WD en een IBM. Op de WD staat XP en wat spul en op die IBM moet RH komen. Deze zitten op 1 kabel(ide0) met de WD als primairy.

Als ik nu disk druid selecteer dan krijg ik de volgende melding:

-----------------------------------------------
Warning
the partition table on /dev/hdb is inconsistent. There are many reasons why this might be the case. Often, the reason is that Linux had detected the BIOS geometry incorrectly. However, this does not appear to be the case here. It is safe to ignore, but ignoring may cause (fixable) problems width some boot loaders, ans may cause problems with FAT file systems. Using LBA is recommended.

ignore cancel
----------------------------------------------
Ik heb beide opties geprobeerd... Als ik op 'ignore' druk dan krijg ik mooi mn 2 disks te zien alleen dan kan ik niets selecteren. Hij hangt dan en moet ik hard resetten...

Als ik op 'cancel' druk krijg ik een schermpje over het formatteren enzo en dat gegevens weg zijn. Aangezien ik niet zeker weet welke disk ie dan pakt(en ik XP wel wil houden) druk ik hier op 'no'. Dan gaat ie verder maar dan zie ik alleen de WD disk :( en niet die IBM.

Géén idee waar het nu aan ligt, RH moet op die 2e disk komen en het mag een install worden met een boot loader (ipv met een flop te werken als je wil redhatten..)

Weet iemand waarom ik maar 1 disk zie en niet die IBM?? en hoe ik het er dan wé op krijg. Ook na wat zoekwerk ben ik niets waardevols tegen gekomen :(

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:43
Tja...raar..

En met de gewone 'fdisk' dan (ja, dat is wel een beetje matig vergeleken met disk druid...maar wie weet werkt het?)

Als er nog partities op staan: verwijder die dan allemaal, met de Linux fdisk of desnoods met Partition Magic ofzo. Misschien gaat het daarna beter?

• TheRebell
Nou die 2 disk zitten er beiden in en ik wil alles op die WD graag _houden_ en speel nu dus liever ff niet met fdisk... if u know what i mean..

Maar ik zou van die IBM 1 partitie kunnen maken, zijn er nu 2 in FAT. Denk alleen niet dat dat iets uitmaakt :?

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11:43
fdisk /dev/hdb

gebeurt er niks met /dev/hda hoor (de WD). Mja..wat er mis kan zijn met die 2 FAT partities beats me..maar gooi ze eens helemaal weg (met pqmagic of fdisk) en kijk of 'ie dan nog steeds loopt te zeuren. Dat 'ie blijft hangen is sowieso een bug, of het moet aan je hardware liggen (werkt die HD onder dos of windows helemaal goed? BIOS herkent 'm ook goed, hij staat op LBA in het BIOS, etc.?)

• TheRebell
Ik heb nu in XP die IBM als 1 partitie (niet geformateerd). Nu boot ik RH weer en nu zie ik die IBM staan :)
...alleen jammer dat heel het zaakje weer hangt :(

• Ricochet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-02 13:55

Ricochet

Ing. Vliegtuigvouwkunde

Heb je wel de md5sum van de gedownloadde ISO's(ik neem aan dat je ze gedowned hebt) gechekt? Controleer effe of die hetzelfde zijn als die van RH zelf. Waarschijnlijk heb je namelijk een rotte download op een cdtje gemikt. Zonde van je tijd en je cd.

[ Voor 50% gewijzigd door Ricochet op 27-11-2002 23:46 ]

I think, therefor I am.....I think.

• TheRebell
Ricochet schreef op 27 november 2002 @ 23:44:
Heb je wel de md5sum van de gedownloadde ISO's(ik neem aan dat je ze gedowned hebt) gechekt? Controleer effe of die hetzelfde zijn als die van RH zelf. Waarschijnlijk heb je namelijk een rotte download op een cdtje gemikt. Zonde van je tijd en je cd.
Ik heb deze cd's op de HCC gehaald bij de Linux Gebruikers Groep. Dus zal wel goed zijn..... anders ben ik niet blij want dan heb ik een rotte versie gekregen van hun :(

• Ricochet
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 05-02 13:55

Ricochet

Ing. Vliegtuigvouwkunde

Rieleks, niet gelijk panieken. Prober de install eens te draaien op een andere pc. Als ie daar niet hangt, ligt het aan jouw pc en moet je even de al oude windows truuk toepassen. Alles uit je kast trekken behalve de nodige zooi. Probeer het eens. Suc6 gaat je wel lukken ;) .

I think, therefor I am.....I think.

Verwijderd

je moet geen ntfs partities aanklikken vindt de install niet fijn dat is sinds service pack 1 van MS$ teminste wat ik heb gemerkt zal wel weer een update zq verklooting van ntfs zijn

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12:02

Equator

Crew Council

🦺#Rodekruis #whisky #barista

De installer (anaconda) verteld je dat de 2e disk op je primaire kanaal een inconsistente partitietabel heeft. Dus wat je het beste kan doen is die disk helemaal leegmaken. Dit kan je onder XP doen, met Schijf beheer.
Verwijder gewoon de partitie van de 2e disk (is disk1 onder XP schijfbeheer)

Daarna start je de RH setup weer.
Als het dan nog niet goed loopt, vertel dan ff wat je voor melding krijgt.

• TheRebell
Ja ik heb het al werkend gekregen. Ik zie nu dat Cyber] hetzelfde zegt als ik heb gedaan :P

Partities verwijderd in XP, 1 grote partitie gemaakt en ik heb toen die WD ff los gehaald. Toen deed ie het. Ik ga vanmiddag eens kijken of alles nog draait als ik die WD er weer terug in prik :)

• Equator

Equator

Crew Council

Waarschijnlijk moet je dan wel zorgen dat je of:
a) gaat booten van de IBM disk, end aar een entry in grub maakt om je XP te booten.
of
b) grub opnieuw installeerd, maar dan in de MBR van de WD. En daar de juiste entries inzet.

Waarschijnlijk is optie a het makkelijkste.
offtopic:
Wat heb jij overigens een verschrikkelijk lekker icoon

[ Voor 13% gewijzigd door Equator op 28-11-2002 09:38 ]

• TheRebell
CyberJ schreef op 28 november 2002 @ 09:38:
Waarschijnlijk moet je dan wel zorgen dat je of:
a) gaat booten van de IBM disk, end aar een entry in grub maakt om je XP te booten.
:|
of
oei oei, nog meer mogelijkheden...
b) grub opnieuw installeerd, maar dan in de MBR van de WD. En daar de juiste entries inzet.
uhhh.. oke... :?
Waarschijnlijk is optie a het makkelijkste.
Gaat nog leuk worden. Dus ik kan niet die WD erin prikken en RH opstarten met de boot-disk die ik gemaakt heb?
RD staat op disk /dev/hdb, XP op /dev/hda.
Dat geeft ie ook heel de tijd aan, ook tijdens de install, dus zou (in principe) moeten kunnen
offtopic:
Wat heb jij overigens een verschrikkelijk lekker icoon
lekker he :9~

• Equator

Equator

Crew Council

_/-\o_ Hulde je hebt een bootdisk gemaakt.

Dan kan je gewoon de WD weer aanprikken, en controleren of XP weer wilt booten.
Daarna rebooten vanaf je bootdisk, en dan je grub opnieuw installeren
Simpelweg in de prompt intypen:
code:
1
2
# grub
grub>

daarna moet je een paar commando's opgeven om grub in de MBR van je WD disk te plaatsen.

Daar zal je dan even voor moeten zoeken. Ik weet het niet meer uit mijn hoofd..
momentje..

uit de gentoo install guide
grub> root (hd0,0)
grub> setup (hd0)
grub> quit

Here's how the two commands work. The first root ( ) command tells GRUB the location of your boot partition (in our example, /dev/hda1 or (hd0,0) in GRUB terminology. Then, the second setup ( ) command tells GRUB where to install the boot record - it will be configured to look for its special files at the root ( ) location that you specified. In my case, I want the boot record on the MBR of the hard drive, so I simply specify /dev/hda (also known as (hd0)). If I were using another boot loader and wanted to set up GRUB as a secondary boot-loader, I could install GRUB to the boot record of a particular partition. In that case, I'd specify a particular partition rather than the entire disk. Once the GRUB boot record has been successfully installed, you can type quit to quit GRUB.
Dus in jouw geval, word het:
code:
1
2
grub> root (hd1,0) even ervan uitgaande dat hdb1 je boot partitie is
grub> setup (hd0) die plaatst grub in de mbr van de eerste disk (jou WD)

offtopic:
iccotje is vriendin :? dan wil ik haar wel ff meeten ;)

[ Voor 52% gewijzigd door Equator op 28-11-2002 09:55 ]

Pagina: 1