Toon posts:

Assembleren zonder ESD bandje?

Pagina: 1
Acties:
  • 529 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Heuy,
ik ga binnekort nieuwe pc "assembleren" hehe mooi woord he :o maar goed, ik heb dus niet zo'n ESD bandje (ofzo iets) maar is het dan wel slim om zoiets te doen.
Als ik de kast nou geaard laat, spanningsstekker aangesloten houden
Eerst ijzeren deel van de comp aanraken voordat je aan een onderdeel zit

Dan kan het toch niet veel kwaad?

Verwijderd

De spanningsstekker zou ik er lekker uit laten.

• Access
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 06-08 19:54
Ik zou de spanningsstekker er maar uitlaten als ik jouw was :D. Maar het kan idd niet echt misgaan op de manier zoals jij noemt :).

edit:

Kip! Waarom ben je me nu voor ;-)

[ Voor 17% gewijzigd door Access op 27-11-2002 22:17 ]

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Gewoon geen wollen knettertrui oid aantrekken, en even een verwarming aanraken. Al zal het meer zijn om je geweten te sussen; ik klooi al jaren met computers en ik heb naar mijn weten nog nooit iets gesloopt door statische elektriciteit.

I reject your reality, and substitute my own.

• Glival
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-08 11:08
Op school heb ik altijd geleerd dat je wel zo'n bandje moet hebben... maar ja, da's school :P

Ik weet niet hoe duur zo'n bandje is, maar vast wel goedkoper dan het goedkoopste onderdeel uit je pc dat kapot kan gaan door geen polsbandje te gebruiken :)

Verwijderd

Topicstarter
Die bandjes zijn mij te duur, 10 euro ofzo betaal je voor zo'n ding... Dan raak ik liever een keer de verwarming aan :)
Maar goed spannings stekker er dus maar uitlaten he ;)

• hoebenp
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-02 19:56
wist niet eens dat zo'n ding bestond.

heb al diverse pc's gebouwd en verbouwd en nooit prob's gehad.

• mvdejong
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 29-11-2024

mvdejong

When does the hurting stop ?

Assembleren zonder ESD-bandje is zoiets als Russisch roulette.
Het gaat best vaak goed ....

The number of things that Arthur couldn't believe he was seeing was fairly large

• yogy
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 08-08 20:37
Ik heb nog nooit een bandje gebruikt. Maar als ik een knettertrui aan heb, dan trek ik die wel altijd uit. Eigenlijk is het gewoon luiheid, ik was laatst bij de pc boer, toen zag ik zo'n ding liggen voor € 17 :( .

Verwijderd

mvdejong schreef op 28 November 2002 @ 09:06:
Assembleren zonder ESD-bandje is zoiets als Russisch roulette.
Het gaat best vaak goed ....
Ik wou dat Russische Roulette net zo betrouwbaar was als het aantal defecte pc's als gevolge dat ik geen ESD bandje zou dragen :)

Echt; ik doe het al jaaaaaaren zonder zo'n ding. Nog nooit wat kappot gegaan.

• Fairy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Fairy

13kWp - Zendure 2400AC+ 16kWh

Zonder armbandje kan prima ! zolang je maar de pc aan het chassis goed vasthoudt en dan pas de componenten oppakt (eerst aan de aarde(plaatje)).

• QBiT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-06 21:32
Als je een beetje je hersens gebruikt gaat het wel goed. geheugen modules moet je wel voorzichtig mee zijn. daar heb ik er wel eens 1 van naar de klote geholpen door ESD. Gewoon af en toe de kast aan raken. Ik heb al vrij vaak geassembleerd. Bij mij op school lopen ze altijd te bleren dat je die k*t dingen om moet, maar ik heb het verderrest nog nooit iemand zien doen :)

Verwijderd

Heb een ESD bandje gekocht op HCC voor 7 euro.. heel handig... ik heb altijd zonder gewerkt, altijd nog goed gegaan maja.. ik denk als je ff jezelf aard, dan is alles goed ;)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

nou ja op werk gebruiken we die dingen alleen maar .......
thuis helemaal niet .....nog geen problemen tot nu toe

Iperf

Verwijderd

Een ESD polsbandje zorgt ervoor dat jij altijd in contact bent met je pc...
heb je er geen, zorg dan in ieder geval dat je in contact bent met een ijzer deel van je pc/kast.
Afbeeldingslocatie: http://www.mtechnologies.com/tools/strap.jpg(voor de duidelijkheid)

• DinX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 07-08 12:24

DinX

Motormuis

Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 18:49:
Een ESD polsbandje zorgt ervoor dat jij altijd in contact bent met je pc...
heb je er geen, zorg dan in ieder geval dat je in contact bent met een ijzer deel van je pc/kast.
[afbeelding](voor de duidelijkheid)
Wat is het makkelijkste om dat bandje te aarden ?
Op het pinnetje van de aarding van de stekkerdoos zetten, of is dat een slecht idee ?

Marokko 2015: Route
Sat Tracker: SpotWalla
Blog: Gone for a ride

• Leon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10-04 09:12

Leon

Rise Of The Robots

vooral in de winter is heb ik gehoord dat het beter is om zo'n bandje te dragen, omdat in de winter de lucht droger is kan de elektrostatische lading ook niet weglekken oid... :)

* Leon heeft er eens een keer 1 gekregen van een leraar... :P

[ Voor 17% gewijzigd door Leon op 28-11-2002 22:58 ]

Eeuwige n00b

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:03
Ik heb nog nooit een gebruikt, en na wat ik vorige week met een DIMM meegemaakt heb zal ik ook nooit een gebruiken ook:

ontiegelijk instabiel systeem, wij denken dat het aan een der 3 64MB DIMMs lag. DIMM eruit, zat wat troep op, statisch geladen dat we waren (alles wat geaard was wat we aanraakten: KNETTER), wrijven we over de pinnetjes, etc.
Bleek later dus dat die DIMM helemaal niet de schuldige was, maar het mobo wat net geen 100MHz FSB wou draaien. DIMM teruggezet, memtest86 gedraaid en 45 minuten laten lopen. geen enkele fout en alweer een weekje uptime :)

• OverSoft
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 00:09
ESD bandjes zijn onzin, ik assembleer al jaren zonder ESD bandje, nog NOOIT, maar dan ook nog NOOIT wat kapot gegaan. Bij de Eynstein assembleren we trouwens ook niet met een ESD bandje.

Geld weggooien... dat is wat het is...

• Doppert
  • Laatst online: 25-01-2022
bij de zaak waar ik vroeger gewerkt hebt assembleerde we ook altijd zonder esd bandje maar daar lag wel op iedere werktafel een mat die geaard was en als je op saf wilt spelen kun je gweoon een elektriciteits kabel om je pols wikkelen en die aan je case bevestigen wel gestript natuurlijk :)

http://raptr.com/Doppert/about

• Droopey
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-08-2023

Droopey

Hoe kan ik je helpen?

hmmm... Wat kost zo'n ESD ding nou? 3 keer nix... Als je een keer wat onderdelen koopt, regel je het bandje er vaak nog gratis bij ook... Ik spendeer liever €10 aan zo'n bandje, dan het 7voudige of meer aan een nieuwe geheugenmodule.

En ik ben bij voldoende bedrijven geweest waar je een dergelijk bandje MOEST dragen, alleen maar om een kijkje te nemen (dus ook zonder assembleren)... Waarom een risico nemen als je het voor een relatief bijna gratis bedrag kan voorkomen.

* Droopey heeft een ESD bandje.......... ergens

trouwens, SGI onderdelen worden standaard geleverd met een wegwerp ESD bandje.... Op die manier gebruikt iedereen hem ook :)

Hier had uw reclame kunnen staan.

• Hermanvh
  • Laatst online: 17-03 10:14

Hermanvh

webOS fan, hacker, developer

Ik heb ook nog nooit een ESD-bandje gebruikt en ook nog nooit wat gesloopt doordat ik statisch geladen was. Je moet ten eerste ook niet met je tengels aan de circuits zitten... Zolang je de onderdelen bij de rand beetpakt kan er zowieso weinig foutgaan lijkt me :o

Ik zou geen wollen trui o.i.d. dragen.... Ik heb meestal gewoon een katoenen shirt aan en nooit probs :+

webOS all the way!

• Droopey

Droopey

Hoe kan ik je helpen?

Hermanvh schreef op 29 november 2002 @ 07:32:
Zolang je de onderdelen bij de rand beetpakt kan er zowieso weinig foutgaan lijkt me :o
Dit kan je heel leuk testen... Voor de gein wel met een bougiekabel van een draaiende auto (weet je in ieder geval ZEKER dat er electriciteit doorheen komt.... Hoe je vinger maar eens een centimeter of 2 tot 5 van de kabel af....

Dat kan soms makkelijk tot 5 cm overspringen.... Dus dan kan dat op je plaatje als jij geladen bent ook 3 milimeter overspringen... Het zoekt toch een weg om 'ontladen' te worden.

Maar ik geef toe, er is maar een kleine kans dat het misgaat. Zelf hou ik (bijna) altijd mijn case vast... en gelukkig tot nog toe nooit iets misgegaan.

Verwijderd

Droopey schreef op 29 november 2002 @ 07:36:
[...]

Dit kan je heel leuk testen... Voor de gein wel met een bougiekabel van een draaiende auto (weet je in ieder geval ZEKER dat er electriciteit doorheen komt.... Hoe je vinger maar eens een centimeter of 2 tot 5 van de kabel af....

Dat kan soms makkelijk tot 5 cm overspringen.... Dus dan kan dat op je plaatje als jij geladen bent ook 3 milimeter overspringen... Het zoekt toch een weg om 'ontladen' te worden.

Maar ik geef toe, er is maar een kleine kans dat het misgaat. Zelf hou ik (bijna) altijd mijn case vast... en gelukkig tot nog toe nooit iets misgegaan.
In dat geval wordt het toch tijd om die kabels te vervangen.

Verwijderd

heb er een tijdje voor mijn werk mee moeten werken maar ik vond het niet erg fijn om mee te werken. Of het werkt ??? Geen ID, is is in iedergeval zowieso niet slechter voor je hardware.

• quazar
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 30-07 08:54
Vraag me af hoeveel computer onderdelen kapot zijn gegaan DANKZIJ zo'n bandje. Glazen water die om zijn gevallen door dat bandje en en de computer zijn gelopen, dat soort dingen. Denk de kans op dat soort dingen veel groter is dan een statische schok :?

• M@rijn
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 21:52
Ik werk ook zonder ESD bandje maar ik ben altijd bang dat ik mijn geheugen op een verkeerde ondergrond leg wat is de beste ondergrond.

Verwijderd

DTC_marijn schreef op 30 November 2002 @ 09:09:
Ik werk ook zonder ESD bandje maar ik ben altijd bang dat ik mijn geheugen op een verkeerde ondergrond leg wat is de beste ondergrond.
zo'n anti-statisch zakje is het beste :)

ik gebruik ook niet zo'n ding, nog nooit iets daardoor kaduk gemaakt :)

Verwijderd

ik wist ook niet dat die bandjes bestonden. Ik wist wel dat je altijd moest uit kijken voor statische elektriciteit dus raakt altijd ff verwarming of iets anders metaals aan.

Maar heb ook al zker 15 pc's gebouwd denk wel meer en nooit wat fout gegaan. Dus volgens mij is het beetje grote onzin zo'n ESD bandje

Verwijderd

ik gebruik nooit zon armbandje, en ik heb tot nu toe nooit problemen gehad en ook op mijn stage bedrijf waar PC's werden gebouwd gebruikten we niet zo ding.

• vleppyniles
  • Laatst online: 11-05 15:02
Ik heb tallozen computers in elkaar gezet zonder zo'n bandje en nooit problemen gehad.
Maar inderdaad, jezelf ontladen zou zinvol zijn. Oh, en nog een tip, werk niet met schroevendraaiers met een al te sterke magnetische kop. Schijnt ook niet zo goed te zijn al heb ik daar ook nog nooit last mee gehad. :?

[ Voor 3% gewijzigd door vleppyniles op 30-11-2002 10:44 ]

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 00:31

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Uit onderzoek is wel degelijk gebleken dat het uitvalspercentage hoger is als er geen gebruik wordt gemaakt van ESD beschermende middelen. Dergelijke uitval is niet altijd bij de eerste keer maar een transistor in een chip kan een tik krijgen waardoor misschien een betrouwbaarheids probleem onder Windows oid kan ontstaan of na verloop van tijd onder belasting de beschadigde laag geheel doorslaat.

Hoewel er tegenwoordig in de chips enige beveiligingen zitten om dit op te vangen moet je er nog steeds niet blind van uit gaan dat het ook echt helpt.

idd is het dragen van wollen kleding niet aan te raden. Probeer kaarten altijd bij een massavlak beet te houden en zoveel mogelijk de kast beet te houden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Kres817
  • Laatst online: 07-07 19:33
Die dingen zijn aleen maar lastig man
heb er mee gewerkt en je zit de hele tijd met dat ding te worstelen

KLOTE DUS

heb nog nooit iets gesloopt

Ach ja..........

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

quazar schreef op 30 November 2002 @ 08:55:
Vraag me af hoeveel computer onderdelen kapot zijn gegaan DANKZIJ zo'n bandje. Glazen water die om zijn gevallen door dat bandje en en de computer zijn gelopen, dat soort dingen. Denk de kans op dat soort dingen veel groter is dan een statische schok :?
IMHO ben je nog stom bezig als je een glas water op je werbplek hebt staan als je een pc assembleert.

Maar om ff op de vraag door te gaan, lees het forum eens na en tel het aantal posts waarin mensen problemen hebben met nieuw aangeschaft hardware,, zoals geheugen modules, moederborden, cpu's etc, die niet werkt als ze het ingebouwd hebben.
Één van de oorzaken hiervan kan heel goed ESD zijn. Dat er een aantal mensen is die er nog nooit last van hebben (gehad) is mooi, maar ik denk zelf dat voorkomen beter is dan defecte hardware...

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Droopey

Droopey

Hoe kan ik je helpen?

yep.... het is niet voor niets verplicht bij bijvoorbeeld SGI.... Kijk, als ik een PC assembleer, dan doe ik ook geen bandje om... Tough luck als er een keer iets mis zou gaan met een grafische kaart avn laten we zeggen EUR 200,-....

Maar als je daarna met een dig. videokaart in je Octane bezig bent a EUR 6.000,- en daar gaat iets mee mis, dan baal je toch heel wat meer.... En de Octane is dan nog een van de goedkopere machine's....

Maar idd, voor de meeste 'normale' pc's wil ik het risiko best lopen.....

Verwijderd

Verwijderd schreef op 28 november 2002 @ 18:33:
[...]

Ik wou dat Russische Roulette net zo betrouwbaar was als het aantal defecte pc's als gevolge dat ik geen ESD bandje zou dragen :)

Echt; ik doe het al jaaaaaaren zonder zo'n ding. Nog nooit wat kappot gegaan.
Ik ook echt :D Heb nog echt NOOIT zo'n ding gebruikt! Wel gezien, echt fag, draag dan een roze zakdoek om je nek :D

• m-m
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

m-m

* m-m heeft es met statische klauwen een DIMM gesloopt, maar das ook echt t enige

Verwijderd

Fairy schreef op 28 november 2002 @ 18:37:
Zonder armbandje kan prima ! zolang je maar de pc aan het chassis goed vasthoudt en dan pas de componenten oppakt (eerst aan de aarde(plaatje)).
ow?
/me meukt er altijd zo in

werkt nog allemaal picobello

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 00:19

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Zer0 schreef op 30 november 2002 @ 21:14:
[...]

Eén van de oorzaken hiervan kan heel goed ESD zijn.
Inderdaad, je zegt het zelf al.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Zer0
  • Registratie: September 1999
  • Niet online

Zer0

Destroy 2000 Years Of Culture

Bor_de_Wollef schreef op 01 December 2002 @ 20:13:
[...]

Inderdaad, je zegt het zelf al.
Het hoeft inderdaad niet de oorzaak te zijn, maar kan jij voor 100% vaststellen dat het niet de oorzaak is?

maybe we sit down and talk about the revolution and stuff
but it doesn't work like that
you can't turn back now there's no way back
you feel the power to destroy your enemy..

• Bor

Bor

Zer0 schreef op 01 December 2002 @ 20:40:
[...]

Het hoeft inderdaad niet de oorzaak te zijn, maar kan jij voor 100% vaststellen dat het niet de oorzaak is?
Natuurlijk niet, dat weet je zelf ook wel. Helaas is het zowiezo bijna niet te controlleren of het door esd kapot is gegaan of bv een fabrieksfout. Maar goed, ik heb al verschillende mensen gehoord die (net als ik) niet zo'n bandje gebruiken en geen problemen hebben gehad. Anderen zweren erbij. Trek de conclusie zelf zou ik zeggen, er is blijkbaar geen eenduidig antwoord maar meer persoonlijke voorkeur.

• memphis
  • Laatst online: 00:31

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

In het geval van dure chips willen ze het soms wel eens nakijken onder de microscoop.

Een ESD inslag is wel degelijk te zien, foto's zijn wel op het net te vinden, ik heb het ook op school gehad met foto's.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

• Bor

Bor

Inderdaad, dat is wel degelijk te zien, maar niet voor de normale thuisgebruiker aan de buitenkant. Anyway, beslis voor jezelf. Voor normale pc hardware gebruik ik het in ieder geval nooit.

Verwijderd

Gewoon af en toe je hand op het frame van je kast houden, dat zorgt voor ontlading en zorgt dus ook voor een gelijkwaardige hoeveelheid statische lading, kan dan weinig meer fout gaan. Ik assembleer altijd zonder ESD bandje, nog nooit iets kapot gemaakt ermee.

Verwijderd

Waar kun je al die spullen verkrijgen matten voor tafels en bandjes en dergelijke? liefste online?? moet twee matten hebben van 5 meter lang 1,20 breed?? iemand een ideetje?

• Laurent
  • Niet online
Zo'n polsbandje is o.a. te vinden bij ConRad. Waar je zo'n grote mat precies kan kopen kan ik even niet zo snel vinden. (wel een info topic)

• WeAreLegion
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Uh

Eigenlijk is het slim om altijd zo bandje te dragen. Ook al is je stroom eruit, Als je paar keer met je handen wrijft is dat al 100volt (en ja dat klopt). Dus ook al is er geen stroom en je raakt je processor aan dan kan het zijn dat je hem daar mee verkloot. En je moet het soms 8000x vergrooten wil je dat zien.

Ik heb ESD cursus gehad bij HP vandaar :) dus als je er 1 kan krijgen is het verstandig,

• Guru Evi
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 25-07 04:02
Ik assembleer al heel mijn leven zonder zo'n f*in bandje. Wat je beter doet is een stekker bouwen zonder de stroomkabels en die in de stekker steken.
Veel veiliger dan zo'n bandje. Anekdote: Iemand die ik ken was ook met zo'n bandje bezig en opeens kreeg hij een zware schok omdat de aarding van een apparaat niet goed aangesloten was en de stekker zat erin voor testing purposes. Wat gebeurde er: de elektriciteit zoekt de kortste weg naar de aarde dus via dat aardingsbandje en zijn pols werd rondom verbrand, gelukkig niet te erg (eerste graad) maar het kan erger.
En ik lees hier van raak je kast aan: onzin, als ie niet op de aarding zit dan zit die statische elektriciteit nog altijd op die kast of op jouw. Je moet een geaard object aanraken en de kast die niet geaard is. Als dat gedaan is dan pas kun je verder. Nog iets: ik heb in de USA in putje winter (Noord-PA) een pc gedisassembleerd en weer ineengestoken. Daar had ik last omdat de lucht enorm droog was (de mensen hebben daar luchtbevochtigers nodig) als ik iets geaard aanraakte voelde ik dat. Die pc werkt nog altijd.

Pandora FMS - Open Source Monitoring - pandorafms.org

Verwijderd

jah en ik werk zonder kasten :D Ik werk bij een hardware elverancier en ik moet alleen testen maar tegenwoordig gaan we het esd veilig doen. Dus dat spul moet er komen.

• Dido
  • Laatst online: 09-08 19:18

Dido

heforshe

Guru Evi schreef op 21 March 2003 @ 13:59:
Ik assembleer al heel mijn leven zonder zo'n f*in bandje. Wat je beter doet is een stekker bouwen zonder de stroomkabels en die in de stekker steken.
Een stekker in de stekker... leg dit eens uit?
En ik lees hier van raak je kast aan: onzin, als ie niet op de aarding zit dan zit die statische elektriciteit nog altijd op die kast of op jouw. Je moet een geaard object aanraken en de kast die niet geaard is.

Belangrijkste is dat er geen spanningsverschil is tussen je zooi in je kast en jou. Daar zorg je voor door de kast aan te raken.

Het is iig verstandiger dan alleen eerst een verwarming aanraken, aangezien niemand zegt dat de aarde van je(ongeaarde) kast en van die verwarming gelijk zijn...

Wat betekent mijn avatar?

• FJR1300
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-07 12:53

FJR1300

145 enthousiaste paardjes...

(jarig!)
Guru Evi schreef op 21 March 2003 @ 13:59:
Wat je beter doet is een stekker bouwen zonder de stroomkabels en die in de stekker steken. Veel veiliger dan zo'n bandje.
Euh :? Vertaal dat eens in het nederlands ?
Anekdote: Iemand die ik ken was ook met zo'n bandje bezig en opeens kreeg hij een zware schok omdat de aarding van een apparaat niet goed aangesloten was en de stekker zat erin voor testing purposes. Wat gebeurde er: de elektriciteit zoekt de kortste weg naar de aarde dus via dat aardingsbandje en zijn pols werd rondom verbrand,
Nah, dan moet er wat anders aan de hand zijn geweest want dit zou niet moeten kunnen. Als het polsbandje de vereiste 1 a 2 M Ohm zou zijn geweest KAN de stroom gewoon niet zo hoog zijn om brandwonden te veroorzaken. Daarbij zou in dit geval de aardlekschakelaar eruitgeklapt moeten zijn (bij een geaarde WCD natuurlijk....)
Daar had ik last omdat de lucht enorm droog was (de mensen hebben daar luchtbevochtigers nodig) als ik iets geaard aanraakte voelde ik dat. Die pc werkt nog altijd.
Tja, ik blijf het zeggen... het feit dat iets nog steeds werkt betekent niet perse dat er geen schade is aangericht..... en als het allemaal niks zou uitmaken, waarom wordt er dan in chipfabrieken zo VRESELIJK veel moeite/geld gestoken in ESD maatregelen?

• FJR1300

FJR1300

(jarig!)
WeAreLegion schreef op 21 March 2003 @ 13:50:
Dus ook al is er geen stroom en je raakt je processor aan dan kan het zijn dat je hem daar mee verkloot. En je moet het soms 8000x vergrooten wil je dat zien.
Precies. Ik heb die HP video's (en andere) ook gezien. Heel bizar om te zien dat een printspoor van amper een micron breed voor 3 kwart wordt weggevaagd.

Oke, op dat moment was er nog kontact door het overgebleven materiaal, maar door het opwarmen of afkoelen van de chip kan zo'n verbinding makkelijk breken. DAT is het grote gevaar van ESD. Je ziet het niet, maar het is er wel !

• Guru Evi
Wat ik bedoel is: Je neme een gewone voedingskabel voor een pc. Je snijdt het omhulsel los, je haalt de 2 stroomkabels eruit en laat de aardingskabel zitten. Heb je toch een mooi ding.
@FJR13000: ik heb het gezien, schroeiplekken, het was in mijn school en die hadden idd een aardlekschakelaar die overbrugd was omdat ie niet goed meer werkte. Er zijn daar vaker mensen aan de 3-fasen motor blijven hangen of aan de hoogspanningstransformator (220V -> 10000V en 30000V). Daar was er niets meer goed (allemaal kapot geholpen en de beveiliging werd "hersteld" ipv vervangen als die niet meer goed werkte, en zo te zien de armbandjes ook.

• FJR1300

FJR1300

(jarig!)
Guru Evi schreef op 21 March 2003 @ 18:33:
... het was in mijn school en die hadden idd een aardlekschakelaar die overbrugd was omdat ie niet goed meer werkte.
Fijn :(
.. de beveiliging werd "hersteld" ipv vervangen als die niet meer goed werkte, en zo te zien de armbandjes ook.
Typisch..... :r

Vast ook een onvoldoende gekregen omdat je geen 5 draden in een lasdop gedraaid kreeg zonder een tang te gebruiken i.o.d. ?

• Guru Evi
Lasdoppen? Wat een luxe had jij, wij gebruikten gewone tape (zo die doorzichtige).

Pagina: 1