Toon posts:

ISA kaarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo daar,

Heb ff een vraagje. Soms lees ik welles dat mensen graag terug willen naar de tijd van ISA sloten, maar wat was/is er zo geweldig aan die ISA dingen? Ik vond ze maar bagger. 8)7

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:49

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Waar lees je dan dat mensen terug willen naar ISA-kaarten? Geven ze daar geen reden bij op meestal? Je gaat toch niet zomaar zeggen 'Oh ja, en ik wil terug naar ISA-kaarten'? ;)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:45

Cyphax

Moderator LNX/AI
Verwijderd schreef op 27 November 2002 @ 21:57:
Hallo daar,

Heb ff een vraagje. Soms lees ik welles dat mensen graag terug willen naar de tijd van ISA sloten, maar wat was/is er zo geweldig aan die ISA dingen? Ik vond ze maar bagger. 8)7
Misschien nostalgische redenen. Toendertijd was een ISA kaart nog wat speciaals. Denk aan geluidskaarten bijvoorbeeld; die kreeg zaten niet bij elke PC (denk aan het 486 en eerdere tijdperken).
Nu is het wel allemaal sneller en beter, maar niet echt al te speciaal meer.
Ik denk dat dat de grote drijfveer is voor mensen om te zeggen dat ze terug willen naar die goede oude tijd.

Ikzelf heb ook die neigingen af en toe. Klooien in DOS om 620+kb mem vrij te krijgen zodat die games draaien... CLI van DOS waar je afhankelijk van bent, Windows 3.1 en Quickmenu als alternatieven, lekker met batchfiles spelen...

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Topicstarter
Hehe, ja dat vrijkrijgen van dat geheugen voor de toen oh zo geweldige games :D Daar heb ik ook heeeel veel mee zitten te kloten haha

Verwijderd

Ik weet dat je met een ISA kaart, je bios kunt recoveren. Nadat de bios verkeerd is geflashed. Handig toch? :*)

• Cyphax
  • Laatst online: 19:45

Cyphax

Moderator LNX/AI
Verwijderd schreef op 27 November 2002 @ 22:03:
Ik weet dat je met een ISA kaart, je bios kunt recoveren. Nadat de bios verkeerd is geflashed. Handig toch? :*)
Ja en zo werkte mijn ISA NIC (Realtek) altijd meteen perfect (werd direct herkend door Windows), same for geluidskaart (dat zie ik met m'n SB Live! nog niet gebeuren in Windows 98).
't is alleen jammer dat de snelheid niet zo bijzonder is.

Saved by the buoyancy of citrus

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 14:18

lordsnow

I know nothing

Ik denk niet dat mensen per se terug willen naar ISA. Echter, ik denk dat sommige mensen ISA wel zouden missen als het er niet was.

Bijvoorbeeld, ik heb zelf nog steeds ISA kaarten in mijn PC (Gravis UltraSound, en een modem). Voor snelheids redene heeft een ISA modem bjvoorbeeld de voorkeur, omdat de latency lager ligt (schijnt).

Daarnaast is ISA *veel* makkelijker om voor te ontwikkelen - ik heb ooit eens een video-digitizer kaartje in elkaar geknutseld. Ik zou dat niet willen proberen voor PCI...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 november 2002 @ 21:57:
Hallo daar,

Het lijkt me dat daar voornamelijk de SB16 mee bedoelt wordt.
En het lijkt me ook dat dit een suf opsomtopic gaat worden.

Verwijderd

ISA-kaarten "makkelijker te configureren"? De ISA-kaarten waren meestal uitgerust met jumpers of dipswitches en zelfs de latere P&P ISA-kaarten gaven maar al te vaak problemen. In nieuwere computers zijn ISA-kaarten sowieso ongewenst, omdat ze (in vergelijking met PCI) een zeer trage bandbreedte hebben en voor een zeer hoge systeembelasting zorgen. Toen PCI eindelijk een beetje toegankelijk werd, kwam ook het P&P-principe een beetje fatsoenlijk tot wasdom.

Ik heb al heel snel geprobeerd ISA-kaarten uit mijn computer te bannen, omdat die vaker voor configuratie- en performanceproblemen zorgden dan PCI-kaarten.

Mooi voorbeeld: probeer eens een grote file via een netwerk te versturen of ontvangen, de eerste keer met een PCI ethernetkaart en vervolgens met een ISA ethernetkaart. Je zult zien dat in dat laatste geval zelfs het muispijltje heel springerig wordt.

Nee, ISA was leuk voor z'n tijd, maar die tijd ligt allang achter ons.

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 14:18

lordsnow

I know nothing

Wat is er nou verkeerd met jumpers en dipswitches?

ISA kaarten werkte gewoon perfect... alleen de combinatie met P&P was niet goed. Maar dat zijn gewoon de gebruikelijke kinderziektes van een systeem. Je zou hetzelfde gehad hebben als het PCI was geweest.

En ja.. ik wil ook wel geloven dat een bestand versturen net een PCI ethernet-kaart sneller gaat dan met een ISA kaart - de eerste werkt op 33MHz en is 32 bit, en de tweede op 8.33MHz en is 16bit. Da's net zoiets als zeggen dat 100Mbit ethernet slecht is omdat je een bestand sneller kan versturen via Gigabit ethernet.

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-07 07:05

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Verwijderd schreef op 27 November 2002 @ 21:57:
Hallo daar,

Ach ISA is zoals wel meer dingen, destijds geliefd vanwege de geluidskaarten (SB16/Pro, AWE32/AWE64 Gold, controller kaartjes, etc en inmiddels verguist als ieder stuk PC antiek. Het was redelijk lang de enige manier om wat extra's in je c te krijgen. Mijn 486 kreeg een AWE32 (wat was dat kreng duur) en later een IDE controller die grotere HDD's aan kon dan het BIOS (bios flash had de maker van die pc niet in zijn woordenschat). De AWE 32 zit btw nog steeds in en pc, de tiep-doos van mijn ma :).

Mijn persoonlijke hel op ISA gebied bestond uit een niet standaard tape controllertje (een verkapte SCSI controller) die niet echt veel config opties had.
Later kwam daar een TELES BRI16.3 non-PnP bij dat kreng wilde zo graag op IRQ 5 dat zelfs de AWE32 ermee stopte. Gelukkig was de AWE32 beter in te stellen.

Ach ISA doet het nog steeds in de gateway bak, gewoon een 10 Mbit ISA kaartje werkt nog steeds perfect

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

Verwijderd

ISA moet zeker niet verdwijnen.
Wanneer ik een moederbord koop / bekijk kijk ik eigenlijk als eerste of er een ISA slot op zit.
ISA is voor mij echt bijna het belangrijkste na de COM poort.

Ik zou bijvoorbeeld ook geen laptop kopen waar ze de COM poort hebben verwijderd voor bijvoorbeeld een firewire aansluiting; COM is belangrijker.

Waarom?
Een ISA videokaart heeft een eigen bootable bios; dus als je bios van je pc kapot is heb je nog wel beeld. Erg handig als de flash mislukt.

En verder omdat ISA en COM veel voor de ontwikkelomgeving wordt gebruikt.
Ik zou bijvoorbeeld niet 1 2 3 een PCI kaartje kunnen ontwikkelen. Moeten eerst weer chips voor worden geprogrammeerd.
Een ISA kaart prik je erin en je kunt de adressen direct aanspreken.

Same as COM, waarom USB gebruiken om een simpel karakter te versturen naar een andere pc?

Verwijderd

^^ isa roelz ja :)
bios brak?
ISA kaart er in en reflash :)

• Vinnie
  • Niet online
Als het kon zou ik PCI zo naar de hel verbannen en ISA van harte welkomen. Ik weet echt niet hoeveel problemen ik heb met PCI :(

Echt tig keer met kaarten lopen switchen totdat ze goed sharen of elkaar niet in de weg zitten.
ISA is gewoon inprikken, IRQ,DMA en/of geheugenadres ff instellen en spelen maar *D

edit: en booten met ISA kaart kan soms idd verrekte handig zijn. * Vinnie heeft gelukkig ook nog een paar ISA VGA kaartjes :9

[ Voor 19% gewijzigd door Vinnie op 28-11-2002 00:31 ]

C:\>_

• RawPeanut
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15-05-2023

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Dit is hetzelfde om te zeggen wat is er nou mis met een Opel Kadet uit 1970 (bestonden die toen al wel, doet er niet toe eigenlijk)? Helemaal niks, maar het is gewoon oud. "Toen in die tijd kon iedereen zelf in zijn auto sleutelen!" Dat klopt, maar wat heb je liever een stokoude Kadet of een gloednieuwe vectra waar je niet eens bij de motor kan zonder speciaal gereedschap? Ik zou het wel weten! (Geen Opel :P )

Canon Digital Ixus V3

Verwijderd

RawPeanut schreef op 28 November 2002 @ 00:42:
Dit is hetzelfde om te zeggen wat is er nou mis met een Opel Kadet uit 1970 (bestonden die toen al wel, doet er niet toe eigenlijk)? Helemaal niks, maar het is gewoon oud. "Toen in die tijd kon iedereen zelf in zijn auto sleutelen!" Dat klopt, maar wat heb je liever een stokoude Kadet of een gloednieuwe vectra waar je niet eens bij de motor kan zonder speciaal gereedschap? Ik zou het wel weten! (Geen Opel :P )
aan het kadetje kan je meer werken :+ dies op leeftijd en krijgt gebreken :P

• Vinnie
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 00:43:
[...]

aan het kadetje kan je meer werken :+ dies op leeftijd en krijgt gebreken :P
Auto != ISA bus :+

Auto krijgt gebreken, ISA bus niet :P

• RawPeanut

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Vinnie schreef op 28 November 2002 @ 00:45:
[...]

Auto != ISA bus :+

Auto krijgt gebreken, ISA bus niet :P
Principe vind ik hetzelfde. Het blijft oud, maar er is niks mis mee, maar er is zeker beter.

Canon Digital Ixus V3

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
voor normaal gebruik (dus niet het ontwikkelen van je eigen isa kaart oid :+) vind ik pci nu echt wel handiger dan isa.. vooral onder linux heb ik heel wat geklooid om een isa nic aan de praat te krijgen. PCI wordt gewoon direct detected en geconfigureerd.. heb je 9 vd 10 keer geen problemen mee :)

Ook onder dos-spellen vroeger was het configureren van je geluidskaart altijd een heel gedoe.. altijd weer die IRQ's, DMA's en IO-poorten instellen :z Maarja ik wist toen niet beter dus vond het geen probleem :P

Verwijderd

ISA mis ik niet. Behalve mijn AWE64 Gold. Maar vind het gekut met ISA netwerkkaarten in mn 486 niet echt prettig.

DOS.. de tijd dat je moeite moest doen om een nieuw spel te draaien.. dat je in het spel de IRQ etc van je Geluidskaart (had ooit zelfs nog een Disney op mn COM poort!), dat was cool. Doom spelen super je seriele poort, met alle instellingen..

Ach.

Windows snap je niet. Niet 100%. DOS wel. Ongeveer dan ;)

• RawPeanut

RawPeanut

Nog niet gare aardnoot

Weer mijn principe..... :P Liever een Windows waar ik niet alles van snap en waar ik immens veel mee kan doen dan DOS dat ik volledig snap maar niks aan heb.

(Daarmee doel ik op oa DVD films, CD's bakken (ja kan wel, weet ik), Q3A/UT2K3 spelen, internetten etc.)

Canon Digital Ixus V3

• Vinnie
  • Niet online
Verwijderd schreef op 28 november 2002 @ 00:53:
ISA mis ik niet. Behalve mijn AWE64 Gold. Maar vind het gekut met ISA netwerkkaarten in mn 486 niet echt prettig.

DOS.. de tijd dat je moeite moest doen om een nieuw spel te draaien.. dat je in het spel de IRQ etc van je Geluidskaart (had ooit zelfs nog een Disney op mn COM poort!), dat was cool. Doom spelen super je seriele poort, met alle instellingen..

Ach.

Windows snap je niet. Niet 100%. DOS wel. Ongeveer dan ;)
* Vinnie heeft nog een SB AWE64 ( geen Gold jammer genoeg ;( ) en ik ga em no way weg doen! Liev kaartje enzo :* :+

en ISA NIC, sja... je moet gewoon een goeie hebben. Mijn 3Com Etherlink III ISA heeft nooit probs gehad, zowel in DOS,Windows als in *NIX *D

• Mentalist
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10-08 03:46

Mentalist

[avdD]

Verwijderd schreef op 27 November 2002 @ 22:15:
Mooi voorbeeld: probeer eens een grote file via een netwerk te versturen of ontvangen, de eerste keer met een PCI ethernetkaart en vervolgens met een ISA ethernetkaart. Je zult zien dat in dat laatste geval zelfs het muispijltje heel springerig wordt.
Als ik de 10mbit ISA kaart (3Com 3C509B) in m'n IDT C6 225Mhz op volle snelheid laat werken geeft dat een cpu belasting van 70%.. Vrij hoog maar echt geen schokkende muisaanwijzer enzo. Jij bent in de war met een paralelle (nullmodem) directe kabelverbinding.

ISA? 1 ISA slot op moderne mobo's zou ik graag zien. Ik neem muziekvideos op met een tv-kaart, en dan probeer je gewoon een zo hoog mogelijke kwaliteit te halen, zowel audio als video. Dit heb ik nu met 2 soundkaarten gedaan :

Een PCI Turtle Beach Santa Cruz (ongeveer een Audigy..)
En met een Creative Soundblaster AWE64 ISA

Wat ik je hierover kan vertellen, het opgenomen geluid van die Turtle Beach Sinterklaas klinkt aardig, maar alleen bij videos die zijn opgenomen met m'n AWE64 kan ik de volumeknop écht opendraaien tot m'n oren en de speakers haast knappen, zonder dat er ernstige vervorming bij komt. Bij alles wat is opgenomen met die Santa hoor je dan gewoon krakerig geluid e.d.... Ik moet nog een PCI geluidskaart zien komen die mijn AWE64 van +/- 10 Euro overtreft ;)

En PCI zo geweldig? Je wilt niet weten hoe lang ik ooit bezig ben geweest om die 2 kemphanen genaamd videokaart en tvkaart beide aan hun eigen IRQ te helpen... (AGP is zo ongeveer een verlengde van PCI wat direct aan de northbridge hangt, dus begin daar niet over, met ISA had ik de boel beter handmatig in kunnen stellen)

Ik zou dus graag dan in ieder geval één ISA slot terugzien op moderne mobo's...

edit:
Wow vinnie, wist niet dat je dezelfde isa spullen had als ik ;)

offtopic:
[HK]
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/1102/VoodooISA.jpg

Soep skillz moeten nog opwarmen :P
[/HK]

[ Voor 9% gewijzigd door Mentalist op 28-11-2002 01:45 ]

Verstuurd vanaf mijn Computer®

• Vinnie
  • Niet online
W3ird_N3rd schreef op 28 november 2002 @ 01:10:
[...]

Als ik de 10mbit ISA kaart (3Com 3C509B) in m'n IDT C6 225Mhz op volle snelheid laat werken geeft dat een cpu belasting van 70%.. Vrij hoog maar echt geen schokkende muisaanwijzer enzo. Jij bent in de war met een paralelle (nullmodem) directe kabelverbinding.

ISA? 1 ISA slot op moderne mobo's zou ik graag zien. Ik neem muziekvideos op met een tv-kaart, en dan probeer je gewoon een zo hoog mogelijke kwaliteit te halen, zowel audio als video. Dit heb ik nu met 2 soundkaarten gedaan :

Een PCI Turtle Beach Santa Cruz (ongeveer een Audigy..)
En met een Creative Soundblaster AWE64 ISA

Wat ik je hierover kan vertellen, het opgenomen geluid van die Turtle Beach Sinterklaas klinkt aardig, maar alleen bij videos die zijn opgenomen met m'n AWE64 kan ik de volumeknop écht opendraaien tot m'n oren en de speakers haast knappen, zonder dat er ernstige vervorming bij komt. Bij alles wat is opgenomen met die Santa hoor je dan gewoon krakerig geluid e.d.... Ik moet nog een PCI geluidskaart zien komen die mijn AWE64 van +/- 10 Euro overtreft ;)

En PCI zo geweldig? Je wilt niet weten hoe lang ik ooit bezig ben geweest om die 2 kemphanen genaamd videokaart en tvkaart beide aan hun eigen IRQ te helpen... (AGP is zo ongeveer een verlengde van PCI wat direct aan de northbridge hangt, dus begin daar niet over, met ISA had ik de boel beter handmatig in kunnen stellen)

Ik zou dus graag dan in ieder geval één ISA slot terugzien op moderne mobo's...

edit:

Wow vinnie, wist niet dat je dezelfde isa spullen had als ik ;)
Totaal met je eens :)

offtopic:
you'll be assimilated :? :P

• rtgo
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-05-2025

rtgo

Lemmus Lemmus

ISA kaarten kun je procentueel verder overklokken dan PCI kaarten. Altijd leuk voor de tweaker.

Life of a Lemmus Total Hardware 1999

• Fear-factoR
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 06-04-2022

Fear-factoR

catmonkey

Ik heb nog altijd een ISA SCSI kaard voor m'n scanner in m'n PII 233 comp zitten :), nou heb ik niet echt zin om een nieuwe scanner te kopen dus ik ben wel blij met die ISA sloten die ik nog over heb :)
En tot voor kort had ik ook nog twee 3com EtherlinkIII ISA netwerkkaarten draaien... die waren helaas wat minder ze reageerden wat slecht op m'n router (ik kon er geen goede drivers meer krijgen) :(
d'r is helemaal niks mis mee maar in m'n volgende comp hoeven ze niet terug te keren... je kan niet altijd aan die goede oude tijd vast blijven houden :)

• Vinnie
  • Niet online
Fear-factoR schreef op 28 November 2002 @ 10:28:
Ik heb nog altijd een ISA SCSI kaard voor m'n scanner in m'n PII 233 comp zitten :), nou heb ik niet echt zin om een nieuwe scanner te kopen dus ik ben wel blij met die ISA sloten die ik nog over heb :)
En tot voor kort had ik ook nog twee 3com EtherlinkIII ISA netwerkkaarten draaien... die waren helaas wat minder ze reageerden wat slecht op m'n router (ik kon er geen goede drivers meer krijgen) :(
d'r is helemaal niks mis mee maar in m'n volgende comp hoeven ze niet terug te keren... je kan niet altijd aan die goede oude tijd vast blijven houden :)
Dat is waar :) Windows XP heeft daarom ook vrijwel geen ISA support meer. Het is toch vrijwel compleet verdwenen bij nieuwe systemen ;(

En sinds een tijdje ben ik b.v. ook volledig overgestapt van Windows 98 naar Windows 2000 :) Gelukkig nog wel ISA support (:+) en het loopt gewoon een stuk lekkerder ( rare vastlopers altijd nu in 98 enzo :? )

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17:40

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Fear-factoR schreef op 28 november 2002 @ 10:28:
Nou, zo'n kaard heb je ook wel in PCI, SCSI wordt namelijk wel verder ontwikkeld en blijft backwards compatible.

Maar goed, waar ik problemen mee heb is PnP. En PCI komt automatisch met PnP.

Als je (dankzij een stomme architecture beslissing begin jaren 80) maar 15 interrupts hebt om mee te spelen waarvan de helft al door het systeem bezet zijn, wil je volledige controle over de vrije interrupts.

Met Plug n Pray is dat nooit zo simpel. Als PnP echt het even goed kon als wanneer ik het zelf zou doen zou dat geweldig zijn. Maar bijna een decennium PnP ervaring zegt met dat jumpers en dipswitches toch een stuk praktischer waren :'(

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Nog een nadeel van PCI,

stop eens 2 identieke PCI netwerkkaarten in je pc.... handig heh :)
Met ISA kan ik gewoon de irq's zelf instellen; dus ik weet welke kaart wat is.
Pagina: 1