HTML in email gevaarlijk?

Pagina: 1
Acties:
  • 101 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TutanRamon
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 02-08 11:09
Ik heb een, opzich niet belangrijk, domein bij een of andere provider hier in Nederland (noem geen namen).

Nu heb ik daar een webmail maar telkens als ik emails ontvang die in het HTML format staan, zie ik een blanco email en moet ik door de broncode van de mail om het te kunnen lezen.

Een mailtje aan die gasten resulteerde in het antwoord dat de optie "HTML in email" uitgeschakeld was ivm veiligheidsoverwegingen voor de server :?.

Klopt hun verhaal of hebben ze geen duim meer over?

We see things as we are, not as they are

Verwijderd

kan best kloppen veel wormen maken gebruik van iframe exploits die alleen geactiveerd kunnen worden met html in je mails.

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Tja, er zijn wel exploits bekend die gebruik maakten van code in html-emails. Maar ik vind wel dat ze dit erg lomp oplossen.

Ten eerste, laat het jou lekker zelf beslissen of je tijd in een up-to-date IE (of alternatief!) wil stoppen of liever wat schijnveiligheid hebt doordat html-emails uitgeschakeld worden.

Ten tweede, als ze al iets willen opleggen: waarom dan niet die evil html even door een filtertje zodat je gewoon plaintext te zien krijgt?? Of sloop alle scripts, iframes en referenties naar externe plaatjes & plugins eruit, dan ben je ook van het gedonder af (ook goed tegen spammerts trouwens).

Ik ben gelukkig zelfvoorzienend wat e-mail e.d. betreft, maar zou meteen opstappen als een bedrijf mij op deze manier regels zou opleggen.

[ Voor 7% gewijzigd door Zpottr op 27-11-2002 22:03 ]

Zoef

• TutanRamon
Ja, ik vind het eigenlijk ook erg lomp. Ze maken gebruik van IMP webmail Horde (oid) (http://www.horde.org/imp/3.1/

Vrijwel iedere emailaanbieder en provider heeft toch wel HTML enabled in de email?

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 15:22

Croga

The Unreasonable Man

Ik geef ze groot gelijk.... EMail is nooit bedoeld geweest om HTML in te versturen... Als iemand zijn bericht niet anders dan met HTML aan je kwijt kan, laat hem dan een URL sturen... Alle tekst die hij gewoon kan intypen kun je wel gewoon ontvangen.....

Ik beheer zelf ook een mailserver voor een 5tal domeinen, maar bij mij komt er ook geen HTML in!

• TutanRamon
Ja, ik begrijp hun beweegredenen nu wel, maar ik kreeg gewoon een lomp antwoord terug.

Ik snap u ook wel, Croga. Maar begrijp me goed, steeds meer emailclients versturen hun email in html format.

[ Voor 3% gewijzigd door TutanRamon op 27-11-2002 22:13 ]

• lordsnow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 08-08 14:18

lordsnow

I know nothing

Waarom ga je elkaar nou webpaginas toe sturen, waar je dan in principe mee bezig bent????

Ik vindt het versturen van HTML e-mail nogal onbeschoft eerlijk gezegd... je dwingt de ontvanger om door de HTML brij te spitten naar wat jij zo nodig te vertellen hebt... echt walgelijk.

• TutanRamon
Ja, je hebt gelijk lordsnow, maar feit blijft dat ik bergen extra werk heb om die email te 'begrijpen', zeer storend.

• Boboga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Boboga

Kiekeboe

hebben ze geen pop3 server staan zodat je met bijvoorbeeld(een goed geconfigureerde) outlook in kunt loggen en zo je html mail evengoed kan lezen?

• Zpottr
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Zpottr

Henk

Principes over teskt-only e-mail zijn lovenswaardig, en ik onderschrijf ze volkomen - ik zal zelf nooit iets anders sturen. Maar dat is een probleem dat bij de zender ligt, niet bij de ontvanger.

De beheerder uit de moederpost zadelt de ontvanger met een probleem op door voor zichzelf de makkelijkste oplossing te kiezen. Dat er hordes mensen zijn die met de meest verschrikkelijke mailclients de meest groteske html-mails sturen is helaas een feit. Dat ga je niet stoppen door de ontvanger op te zadelen met het bekijken van de source voor elk bericht |:(

Je komt in de buurt van het begin van een oplossing door de verzender een bericht terug te sturen met de reden voor het weigeren van zijn e-mail. Van 'boven' opgelegde lapmiddeltjes zijn alleen maar irritant; als de gebruiker er behoefte aan heeft kan hij het zelf sort-of oplossen met een fatsoenlijke mailclient.

Laat iemand zelf bepalen wat ie wil ontvangen en wat niet zeg, we zijn geen kinderen.

Zoef

Verwijderd

Helemaal niet toelaten van HTML e-mail is toch wel vreemd hoor, en "HTML in email uitgeschakeld was ivm veiligheidsoverwegingen voor de server" is natuurlijk grote onzin. :)

Het kan hooguit onveilig zijn voor de gebruiker, niet voor de server. En zo gevaarlijk is HTML in mail nou ook weer niet, als je een beetje up-to-date systeem hebt en je niet als een kip zonder kop overal ja op antwoord, is er niets aan de hand.

Nu ontvang ik mail liever ook gewoon lekker ascii zonder opmaak, maar dat mail daar nooit voor gemaakt is vind ik wel een slecht argument omdat http in beginne, netzoals e-mail, ook niet gemaakt was voor plaatjes, flash animaties, etc. ;)
Pagina: 1