Toon posts:

Radiaal Fan Cooling

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Bij wijze van een brute luchtkoeling afvoer dacht ik aan het gebruik van de volgende ventilator.
http://www.nl.conradcom.d...ge_to_display=fromoutside
Op deze manier zou ik dus een airflow kunnen bewerkstelligen van 240 m^3 per uur. Dat is redelijk wat meer dan de gemiddel case fan. Ik zat er aan te denken om de fan icm met ventilatie buizen koude lucht van buiten de kast aan te laten zuigen, en via een een tweede buis aan de andere kant op de CPU koeler te richten.
Heeft iemand ervaring met deze manier van koelen, en is dat nog effectief?

Ik zat btw in een eerder topic al te denken aan watercooling, maar vanwege beperkt budget wil ik dat uitstellen, en inruilen voor een lucht koeling systeem van het type herrie-boeit-niet.

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Nu online
je moet de lucht ook nog afzuigen...zulke dingen zijn wel vaker voorbij gekomen..

en ik denk dat hier een slot op komt

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-02 23:52

Termy

valt er nog wat te fragge?

dat is een centrifugaal pomp/ventilator. moet wel lekker werken gok ik :)

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-02 23:40
vanwege je beperkte budget wil je niet waterkoelen, maar je wilt wel fan's van 25 euro per stuk gaan kopen :?

en bovendien, waterkoeling hoeft helemaal niet zo duur te zijn: als jij een beetje handig ben, en tijd hebt, heb je voor MINDER dan 90 euro een SICK waterkoeling systeem draaien.

check dit topic maar ff:
[rml][ WC] het begin van m'n waterkoeling[/rml]/

en dan ben je nog stil ook :D

vraagje: wat is het doel van extreem koelen bij jou, wil je gaan overklokken, of wordt je cpu te heet :?, of wil je gewoon ff sick bezig zijn, en extreem gaan koelen?

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Verwijderd

Topicstarter
Het is omdat de CPU veel te heet wordt.. en waterkoeling is op zich leuk, maar dan loop ik tegen het probleem op dat ik geen zin heb om koperblokken te gaan laten maken, dat is lastig. Daarnaast komen de diameter van de slangen koppelpunten van een autoradiator niet overeen met de koppelpunten op je koelblok, tenzij je die ook zelf kan laten maken ergens.. Al met al denk ik dat dat een dure grap wordt. Ondanks het mooi verhalende topic over het 'begin van mijn waterkoeling' wat onlangs voorbij kwam.

Het is niet zozeer dat ik sick wil koelen, meer dat het eens een keer ook goed werkt. Ik heb al genoeg loze coolers in de kast liggen, iedere keer weer duur gekocht. Nu een fanner cooler (zo'n grote met 8x8cm fan erop) op een xp2000 zitten, en hij komt in windows nog steeds gewoon op 57'graden met kast dicht. De kast heeft al 2 fans bij de harddrive naar buiten, 1 case fan achter, 1 voedingsfan en een fan op de gf2.

Ik zag gewoon deze fan staan in de conrad catalogus (waar ik eigenlijk naar WC componenten op zoek was) en het leek me een goed idee. Na een tijdje topics doornemen die reageerde op 'radiaal' in cooling/oc forum, leek het mij toch maar eens zaak om naar de ervaringen met dit soort fans te vragen.

Waarom dit precies een slot op zou moeten leveren is mij dan ook eigenlijk onduidelijk. Tevens is het uitdelen van slotjes aan de moderators, en die zullen dat dan ook wel doen wanneer dat nodig is, dus waarom moet dat dan nog steeds geroepen worden door non-mods in allerlei soorten topics.. geen idee.

• gabberjoost
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online
Waarom wil je eigenlijk je cpu temp naar beneden helpen?
Wil je gaan overklokken of niet?
Als je niet wilt gaan overklokken, laat je hem toch zo lekker staan (als het stabiel draaid, tenminste)?

• -JB-
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-02 23:40
gabberjoost schreef op 27 November 2002 @ 23:13:
Waarom wil je eigenlijk je cpu temp naar beneden helpen?
Wil je gaan overklokken of niet?
Als je niet wilt gaan overklokken, laat je hem toch zo lekker staan (als het stabiel draaid, tenminste)?
vind jij het een chill idee als je pc stabiel is maar je proc. 69oC wordt :?

IK NIET

als je eninge doel is om je proc. temp omlaag te krijgen, probeerd dan eens iets met een blowhole in je zeipaneel modden, recht boven je cpu fan

en misschien je cpu koeler vervangen door een exemplaar dat harder blaast :D

Gasloos sinds september 2024 - Itho Amber 65 - 7830Wp APSystems DS3L

Verwijderd

Topicstarter
Nou, het zit zo, eerst draaide ie gewoon stabiel op 1733 (ipv 1667) met een post max van 1690 Mhz, kwam xp nog net wel/niet binnen op 1670 oid.. Toen was de temp dus met overclock 48 tot 52 graden...dat heeft een maand of twee/drie zo gedraaid. Enkel de laatste tijd (sinds paar weken) wordt ie zo verdomd heet, ik heb daarom dus alle fans (case/cpu/gf2) schoon gemaakt, en geolied, maar het helpt niets. Daarom draai ik nu weer op 1667, maar standaard op tegen de 57 / 58 graden. En ik heb dus ook al instabiliteit mogen ervaren wanneer die voorbij de 58 komt... daarom wil ik beter koelen.
Btw, de temps zijn van een MSI KT3 Turbo en waarsch niet uitwisselbaar met andere mobo temps teminste, meestal hebben ze allemaal hun eigenafwijking...

• FragFrog
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:11
Ik moet helaas mijn voorgangers hier gelijk geven: die halve bladblazer is een leuk idee, maar sla je nu niet compleet de plank mis?

Tuurlijk, dat ding zal goed koelen, en waarschijnlijk je proc temp behoorlijk naar beneden halen. Maar er zijn meer manieren om dat te doen, en je pc in een straaljager veranderen is vaak niet de leukste optie.

Mijn XP2000+ draait watergekoeld (door middel van de Senfu set: all-in voor 200 euro), maar heeft ook een tijdje luchtgekoeld gedraait (pomp begaf het tijdens een LAN). Had toen een simpel luchtkoelertje van een vriend geleend, goed bevestigd met een leuke laag AS2 erop. Kast goed opgeruimt voor een redelijke airflow, en met behulp van 2 casefans werd'ie stressed niet heter dan 62 graden. Let wel: de kast had ik dus compleet niet gemod voor luchtkoeling, maar na een paar kleine ingrepen ging het beter dan verwacht.
Hierbij moet ik ook nog vermelden dat mijn moederboard (een Tyan S2466n-4M) geen voltage-instellingen ondersteunt, maar'm standaart op 1.85V zet (wat 1.75 hoort te zijn).

Moraal van het (lange) verhaal: bevestig je luchtkoeler eens goed (met een dun laagje AS3 oid), zet er een leuke fan op (liefst tempgestuurd), ruim eventuele kabelbende op (of wat ook helpt: kast open), en je krijgt je pjoeter gegarandeert op een normale temperatuur, redelijk stil!

* FragFrog has spoken ;)

[ Site ] [ twitch ] [ jijbuis ]

• bogaards
  • Niet online
Paar puntjes:

1. Heb je (te weinig/teveel) koelpasta tussen cpu en koeler gedaan?
2. Als ik het goed lees heb je op dit moment alleen maar fans die de lucht UIT je
kast blazen. Als je nu eens 1 fan aan de voorkant lucht naar binnen laat zuigen
krijg je een veel betere luchtcirculatie.

Mijn case-temp is overigens 34c stressed, de cpu temp ligt rond de 58c stressed, idle rond de 52. En dit is met een forse overclock (en verhoogd voltage voor zowel cpu als geheugen en dus meer warmteafgifte).

En dit met gewoon luchtkoeling, geholpen door een extra pci-slot koeler die ik heb gepositioneerd onder mijn videokaart (die hierdoor stukken koeler blijft) en een gemodde 5 1/4 bay HD koeler, waar ik de kleine ventilatortjes uit heb gesloopt en die ik gebruik als een luchtaanzuigpunt voor andere koelers. Doordat mijn kast vrij goed dicht zit verder creeren de koelers een onderdruk en zuigen zo gewoon lucht aan via de bay.
Voordeel van mijn case is overigens wel dat ik bovenop mijn kast ruimte heb om m'n twee HD's achter elkaar te plaatsen, dit scheelt fors in de warmteontwikkeling binnen de kast zelf.

[ Voor 100% gewijzigd door bogaards op 27-11-2002 23:55 ]

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

zet gewoon een 8cm->6cm fan adapter op je koelrib, en draai daar een Alpha of YS-tech 8cm fan op (zo-een van 7000 rpm >:) )

dan draai je nogwat van die fans op wat strategische punten in je kast, en dan is je PC al een stuk koeler.
doe dan nog een klein beetje Arctic Silver 3 tussen CPU en Heatsink, en vouw van karton wat air-ducts om koude lucht naar je CPU cooler te lijden.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

• McLambo
  • Laatst online: 07:39

McLambo

MTB Junky

Hallo!

Ik heb dit een klein jaartje geleden ook besteld in ingebouw. Heb regenpijp 70 milimeter gebruikt om hem direct boven m'n proc te laten uitkomen!.

In het begint was het echt gillen geblazen. Vergis je niet, deze motoren zitten in afzuigkappen in de keugen, dus blazen echt een krat bier weg bijna.

Alleen na 2 maanden begon dit goedkope ding te janken als een gek. lagers weg.

be adviced: koop dit niet. koop dan een metalen bolg fan(zo heet dat) van 100 EURO met echte lagers ipv plastic !

Verwijderd

Topicstarter
Mkay, overtuigd.. ik zal eerst eens de ventilatie van mijn kast aanpassen dan. Want de case temp is meestal ook vrij hoog.. (10 graden onder de CPU temp gemiddeld) De koeler zit er zeker weten op de juiste manier op. Er zit geen belachelijke hoeveelheid pasta op (helaas is het wel coolermaster performance pasta) maar keurig een dun laagje over de hele core egaal. De koeler zit ook echt wel goed op de CPU vast. Ik zal mijn casefan vervangen, die is wel een beetje brak maar deed nog 2400rpm, en ik zal hem een strategisch geplaatst broertje geven om de airflow naar buiten te regelen.
Als het allemaal niet help, dan ga ik over op WC.
Oja, en McLambo nog bedankt voor de info over het betreffende apparaatje, want gewoon fan geruis vindt ik niet erg, maar als die kogellagers uitgesleten zijn binnen twee maanden, dan heb je er ook niets aan.

• [NUT]
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-02 12:34

[NUT]

Heppiedepeppie

Verwijderd schreef op 28 November 2002 @ 10:37:
Mkay, overtuigd.. ik zal eerst eens de ventilatie van mijn kast aanpassen dan. Want de case temp is meestal ook vrij hoog.. (10 graden onder de CPU temp gemiddeld) De koeler zit er zeker weten op de juiste manier op. Er zit geen belachelijke hoeveelheid pasta op (helaas is het wel coolermaster performance pasta) maar keurig een dun laagje over de hele core egaal. De koeler zit ook echt wel goed op de CPU vast. Ik zal mijn casefan vervangen, die is wel een beetje brak maar deed nog 2400rpm, en ik zal hem een strategisch geplaatst broertje geven om de airflow naar buiten te regelen.
Euh... :? als ik het dus goed begrijp blazen alle fans je kast IN? ... draai de fans allemaal eens om, en laat de fan op je cpu de koeler IN blazen i.p.v. uit...

XP2000+ @ 1800Mhz (2200+) Gekoelt met een Alpha PAL8045 met een Delta HP op 5volt... i casefan Delta HP 12cm op 5v(zuigt af) en 92mm fan van m'n voeding(zuigt af) en een aantal verborgen gaten voor air intake:
37 graden C Idle en 39 graden C Full stress

En ik heb het hier gewoon over een Palomino... geen Tbred

[ Voor 3% gewijzigd door [NUT] op 29-11-2002 04:01 ]

• John_Glenn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-08-2023

John_Glenn

verdeelt de whooping.

Hoewel 240cm/h klinkt als een hoop herrie, heb ik al een paar keer gelezen dat dat heel erg meevalt. Iig zijn radiaalfans per cm/h stiller dan gewone axiaalfans. Misschien nog niet eens zo'n gek idee. Laat hem wat langzamer draaien, en je lagers leven gelijk ook een stuk langer.

Edit - paar linkjes:
http://www.overclockers.com.au/techstuff/a_blower/
http://www.themodfathers.com/article.php?37.0 (deze is niet zo stil :D)
http://home.online.no/~ol...r/projects/diselpics.html

[ Voor 29% gewijzigd door John_Glenn op 29-11-2002 09:38 ]

Verwijderd

Hele aparte cooler die van Conrad!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-10-2025
Dat ding maakt echt een ENORME herrie!!
(ik heb em een keer gehoord)

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Pagina: 1