Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Fan's in voeding. Hoe mooi te volt modden?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Heb hier een Q-tec dual fan. (Twee fans eigenlijk volkomen onnodig maar goed.)
Die gaan dus mooi op 7 volt draaien. Nu weet ik al hoe dat moet maar, waar ga je de fan's aansluiten, in de voeding zelf of buiten de voeding?

Optie 1:
Stekkertjes van de fan's afknippen. Draadjes door de achterkant van je voeding heen en aansluiten op gemodde molex met kroonsteentjes.

Optie 2:
Stekkertjes van de fan's afknippen en de draadjes solderen in de voeding (op de goede plek natuurlijk).

Optie 2 is natuurlijk voor de echte tweakers maar, zou ik dat ook kunnen als voeding nOOb?
Zie ik iets over het hoofd en is er nog een derde optie om dit mooi te doen?

[Off topic]
Wat is er met de search gebeurt? Hij werkt nu helemaal niet meer of ben ik de enige die daar last van heeft?

• Blamm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-10 12:54

Blamm

Niet meer Smart

ik heb optie 2 geprobeerd en toen startte mn voeding niet meer.. maar dat kan per voeding verschillen natuurlijk

Verwijderd

Als je hem gewoon soldeert op dezelfde plek als waar ook de 5v en 12v draadjes voor de molexen gesoldeerd zitten zou het gewoon moeten werken, en het is niet zo moeilijk, gewoon ff kijken waar er een geel en een rood draadje vastzit

@Razorfist:
Dan heb je iets fout gedaan, want in principe is dit het verschil:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
220 in                
 ||
+---voeding---+
|+-----------+|
||    zooi   ||
|+-----------+|
| 5|  |12     |
|  O  O       |
+--+--+-------+
   |  |
---+  +-+
|  |  | |
| +---+ |
| |\ /| |
| |/ \| |
| +fan+ |
|       |
|       |
rest vd comp

OF:

220 in                
 ||
+---voeding---+
|+-----------+|
||    zooi   ||
|+-----------+|
|        5|  |12
|  +------O  O|
|  | +----+--+|
| +--+    |  ||
| |fan    |  ||
+-+--+----+--++
          |  |
          |  |
       rest vd comp

Zou dus geen hol uit moeten maken :)
(hoop dat dit een beetje duidelijk is)

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Deze fans starten niet met 7 volt. (Ik was hetzelfde van plan)
Daarom zat ik te denken aan een weerstandje in de draad, maar ik weet niet wat voor een.
Ik heb nog geen tijd gehad om eens te gaan meten, wat deze fan doet bij bv. 9 volt en hoeveel amp deze dan trekt.

Verwijderd

Regelbaar weerstandje ertussen en kijken wat er gebeurd.....

Verwijderd

Topicstarter
KifArU schreef op 27 November 2002 @ 22:11:
Deze fans starten niet met 7 volt. (Ik was hetzelfde van plan)
Daarom zat ik te denken aan een weerstandje in de draad, maar ik weet niet wat voor een.
Ik heb nog geen tijd gehad om eens te gaan meten, wat deze fan doet bij bv. 9 volt en hoeveel amp deze dan trekt.
Bedoel je Q-tec fan's? Heb zojuist optie 1 met succes uitgevoerd en m'n voeding is nu geruisloos.

Nu hoor ik weer m'n CPU fan. Heb dus weer wat te doen.

• KifArU
  • Niet online
Inderdaad, je hebt helemaal gelijk. Naar aanleiding van dit topic, ben ik toch even gaan prutsen. En het is niet zo moeilijk, als je de + en - maar goed houdt.

+ op - en omgekeerd, dan doet de fan niks. (Ja, ik was wel even verbaasd, toen de fan zelfs op 12v niet wilde starten)

Als je de + op de + en de - op de - houdt (voor de duidelijkheid: rood is +), dan start deze fan zelfs bij 3 v nog op. Dus je kunt kiezen of je voor 5 of 7 volt gaat, allebei werkt. En de fan wordt er VEEL stiller van.

Verwijderd

de vraag is hoeveel lucht hij op 3v nog verplaatst, zal niet veel (lees: VEEL te weinig) zijn :/

Verwijderd

hey ik heb ook ff een vraagje, als ik de fan van mijn voeding op 5v laat draaien maakt hij totaal geen geuid dit vind ik wel mooi maaar ik vraag me af of dit ook goed is voor de voeding!! het is een 300w voeding! kan ik mijn fandan op 5 v laten draaien!!

• Supern00b
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-05-2023
Dat hangt ervan af hoeveel je op die voeding heb zitten, moet die veel leveren wordt die warmer natuurlijk dan dat die niet veel hoeft te doen maar dan nog, persoonlijk zou ik het niet doen want hij draait niet voor niets op 12, maar als je toch bezig bent, waarom dan niet op 7 Volt ? is toch ietstje veiliger.

Abit KR7A-RAID, Athlon TB-1200, Corsair PC-2400, Hercules Geforce 3 Ti 500 Numero 1 Till 1400MHz 8737 Numero 1 Till 1500 MHz 9013

Verwijderd

gew0on mijn mobo cpu 1 hd 1 brander 1 cd-rom en geforce2 mx een tt 9 op 5v
hij draait nu op 5v hij zegt nog geen auw dus :P

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 28-11-2002 00:19 ]

• Supern00b
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 24-05-2023
Eigenlijk zou je moeten kunnen meten hoeveel je voeding trekt, maar wat belangrijker is is zeer waarschijnlijk de temp en zolang die niet auw doet gewoon proberen, en mocht die dan toch eens te warm worden dan merk je het vanzelf wel :P

Abit KR7A-RAID, Athlon TB-1200, Corsair PC-2400, Hercules Geforce 3 Ti 500 Numero 1 Till 1400MHz 8737 Numero 1 Till 1500 MHz 9013

• KifArU
  • Niet online
Op dit moment werken de fans in mijn q-tec 550 watt op 5 volt. En er is echt niets te horen.

Ik heb in de voeding de isolatie van 2 draadjes een eindje opengemaakt, hier 2 draadjes aan vast en intern met een kroonsteentje de 2 fans aangesloten.

Op 7 volt kreeg ik het niet aan de praat. Allebei de fans apart werkten met deze opstelling, maar zodra ik ze samen aansloot, ging het mis. De fans draaiden een heel klein stukje en bleven steken. Vreemd genoeg werkt het op 5 volt allemaal wel, dus dat gebruik ik nu.

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-11 22:39

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

ik zou de boel gewoon in de voeding modden, je kan natuurlijk ook een spannings regelaar gebruiken, een lm317 is daar prima voor, ff googlen en ge zult vinden :)
de fan over de 12 en 5 volt aansluiten is het makklijkst, moet je ff je hele voedings print er uit slopen en dan onderop de print je fans vast solderen, wel oppassen voor korstsluiting :P

blabla

Verwijderd

Had je de fans niet perongeluk seriëel aangesloten? Anders heb je wel een heel erg trieste voeding (0,1watt ofzo)...

kijk:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
dus NIET zo:

-    +      -    +

v1  +-+----+------+----+-+ v2
      |fan1|      |fan2|
      |    |      |    |
      +----+      +----+

maar zo:

v1  +----+  -    +  +----+ v2
         |          |
         +--+----+--+
         |  |fan1|  |
         |  |    |  |
         |  +----+  |
         |          |
         |  -    +  |
         |          |
         +--+----+--+
            |fan2|
            |    |
            +----+

boven de fans heb ik aangegeven waar de - en de + moet,
gebruikmakend van het volgende tabelletje:

||  v1  |  v2 |
---++------+-----|
12v||  0v  | 12v |
7v ||  5v  | 12v |
5v ||  0v  |  5v |

offtopic:
ASCII art & notepad rulen!!!!!!

• KifArU
  • Niet online
@Midimaze: Ik heb alles binnenin de voeding aangepast. Alleen niet gesoldeerd, maar de draadjes aan elkaar geknoopt.

@Remboooo: Dat had ik wel goed gedaan. En 550 watt vind ik niet zo triest voor 2 fans. (natuurlijk even getest zonder overige onderdelen) 12 volt werkte, 5 volt werkte, 7 volt werkte op de 2 fans apart. Alleen de 2 fans samen wilden niet starten op 7 volt.

Om een onduidelijke reden, kon ik ook maar 1,5 volt meten. Zal wel iets met fase of schakelen in de fan te maken hebben, dat ze elkaar net stoorden.

Maar als ze de eerste keer niet willen starten, vind ik het te link om het in mijn voeding te gaan gebruiken. Zal je net zien dat ze niet werken als iemand anders de pc gebruikt.

Tot nu toe draait alles zo'n 3,5 uur prima op 5 volt en de buitenkant van de voeding blijft ook koel, dus ik verwacht ook geen hitteproblemen meer.

• AtomicShockwave
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:34

AtomicShockwave

Hadde maar een vak moette lere

zet ze in serie, simpel, doeltreffend

Verwijderd

In serie? Lijkt me niet echt handig, dan draaien ze op 6v (wat op zich denk ik nog net kan), maar krijg je dan niet interferentie? Is de stroom die aan de andere kant 'uit een fan komt' niet pulserend?

Verwijderd

jeps heel erg gepulsd.. en over dan niet starten op 7 v van twee fans: als je niks op je voeding aansluit en dan je vans tussen 12 en 5 v dan wordt de 5 v de de fans opgetild naar 5v++ het kan zijn dat je voeding dit niet leuk vind en dan uitschakeld.. eigelijk is het dus oon niet zo'n goed plan om fans tussen de 12v en 5v aan te sluiten wat geen enkele voeding is gemaakt om op die manier een comp te voeden.. het gaat (ook bij mij :-) ) egter altijd goed (zolang je de 5v maar flink belans lees een keer of 5 tov de stroom die de fans trekken en dus op de 5v injecteren....) anders heb je kans op "ruis" op de 5v lijn..

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 November 2002 @ 22:13:
Regelbaar weerstandje ertussen en kijken wat er gebeurd.....
Dit heb ik vanmorgen net gedaan met mijn voeding, maar hier voor heb ik de thermische weerstand er af gesloopt die op het koellichaam vastgeplakt zat en heb deze aan een 20 slagen potje (100Kohm, gewoon die thermische weerstand meten wat zijn max waarde is) geknoopt en daarmee regel je dan de spanning naar de fan(s).

Ik kan dus gelukkig kijken hoeveel toeren p/m de 8mm fan loopt en minimaal bij mij kon hij 1500 toeren draaien (dat was eerst bijna 1800) verschil is niet groot maar minder is stiller (min of meer).

Misschien hebben jou voedings fans ook een minimum aan toeren p/m wat ze willen lopen en is dit een iets veiliger oplossing om te modden.

• Epsilon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:11

Epsilon

Verwijderd schreef op 30 november 2002 @ 15:07:
[...]

Dit heb ik vanmorgen net gedaan met mijn voeding, maar hier voor heb ik de thermische weerstand er af gesloopt die op het koellichaam vastgeplakt zat en heb deze aan een 20 slagen potje (100Kohm, gewoon die thermische weerstand meten wat zijn max waarde is) geknoopt en daarmee regel je dan de spanning naar de fan(s).

<knip>.
volgens mij moet dat 100 Ohm zijn, want als je een 100k Ohm zou zijn, dan is hij na een heel klein stukje dusdanig ingezakt dat hij niet eens meer draait (correct me if i'm wrong plz :P)

Verwijderd

Epsilon schreef op 30 November 2002 @ 15:20:
[...]

volgens mij moet dat 100 Ohm zijn, want als je een 100k Ohm zou zijn, dan is hij na een heel klein stukje dusdanig ingezakt dat hij niet eens meer draait (correct me if i'm wrong plz :P)
ok dan correcteer ik je ff, het is zoals ik eerder al vermelde een 20 slagen potje, en blijkbaar hebben Enermax voeding een minimum aan voltage ingebouwd wat de fan mag hebben, dus lager als 1500RPM gaat hij niet, dan kan ik draaien aan die pot wat ik wil.

en darnaast heb ik ook ff de thermische weerstand door gemeten (thermistor??) en die was ook max 100Kohm

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

ik heb em afgeknipt en naar buiten getrokken. daar aan wat losse draden gemod. (die kleine-molex was al zwartgeblakerd dus maar eraf geknipt.
dag later. boem
voeding dood :)
dus geen garanties :P

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Supern00b schreef op 28 november 2002 @ 00:30:
Eigenlijk zou je moeten kunnen meten hoeveel je voeding trekt, maar wat belangrijker is is zeer waarschijnlijk de temp en zolang die niet auw doet gewoon proberen, en mocht die dan toch eens te warm worden dan merk je het vanzelf wel :P
Wat merk ik dan, gaat mn voeding dan kaduuuk?
Pagina: 1