heeft een diode een + en - pool

Pagina: 1
Acties:
  • 158 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stealth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-06 22:51
Ik heb een schematje voor een IR-ontvanger maar ik weet niet zoveel van elektrotechniek. Weet iemand of je een diode verkeerd om kunt opsolderen?

Asus A7V -=- Athlon 900@1200 - 2,2V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 129

Een diode laat de stroom maar door een kant heen lopen.
Je kan in principe een diode verkeerd om solderen, alleen zal je geen stroom na de diode krijgen.

Over het algemeen is de lange poot van de diode de plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Wat ook helpt; er zit een band om de diode, die geeft de min aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stealth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 13-06 22:51
Bedankt, het moet dus wel lukken

Asus A7V -=- Athlon 900@1200 - 2,2V

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 29-05 13:49
Symbool diode : ->|-

Zo loopt de stroom van links naar rechts door die diode heen (andersom kan niet)

op de diode zelf staat een gekleurde band aan een zijde, dat is het | uit het symbool, de stroom loopt dus van het pootje zonder band naar het pootje met band.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RdB_IA
  • Registratie: December 1999
  • Niet online

RdB_IA

42

zeker uit de c't, dat schema? Ik heb hem ook gemaakt, alleen hadden ze in die zaak waar ik was niet de voorgeschreven ir-ontvanger. De meneer in de winkel vertelde me dat ik ook wel een andere kon gebruiken...toen ik zei dat ie wel 38 Khz moest zijn, zei hij dat dat weer niet uit maakte (???)

Oh ja, ik moet er ff bij vertellen dat ik ook erg weinig verstand heb van zulkde electronische schakelingen.
Maar goed, ik had het ding dus mooi in elkaar gesoldeerd, en het werkt voor geen meter. Ik krijg er geen ontvangst op.
Als het jou wel gelukt is, zou je me dan misschien kunnen vertellen hoe je het gedaan hebt?

en hoe kan ik meer leren over dit soort dingen? Ik heb op internet al wel gezocht, maar krijg vooral sites met schema's..niet waarom iets werkt dus.
Iemand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 10880

Ik heb dat artikel in c't ook gelezen, maar er stond volgens mij toch wel erg duidelijk bij dat die IR-ontvanger qua aantal khz niet
veel mocht verschillen van je afstandsbediening en dat de meeste afstandsbedieningen 38 khz waren, maar dat je het in ieder geval even moest checken.

Ik denk dus dat je eerst even moet kijken of je toch niet een andere IR-ontvanger had moeten hebben.
Pagina: 1