Toon posts:

scannen van ide duurt dik lang

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb mijn cdrom en hdd van cable select naar slave en master gezet met de jumpers ( ja wel goed :P )
zodat ik de temp van mijn hdd uit kon lezen.
alleen nu heb ik als ik opstart blijft ie hangen en scanned die het ide kanaal af zo'n 20 sec :s en dan gaat ie verder.
Dit duurt mij wel heel erg lang, hiervoor bij cable select ging die binnen 1 sec al naar het volgende scherm.
Hoe kan ik dit op lossen.
het zit trouwens allemaal op een msi kt4 ultra, maxtor hdd met een lite on fikker op 1 ide kabel.

Verwijderd

heb je de master hardware ook wel op de master ide kabel hangen?? :z :)

Verwijderd

in het bios even die ide devices in laten scannen. vervolgens detection mode veranderen van "auto" naar "dinges". Dan scant ie niet meer maar gaat ie er gewoon van uit dat die apparaten er zijn.
Niet vergeten dat je dat veranderd hebt als je een nieuwe hd aansluit hoor! :)

Joey: waar heb je het in hemelsnaam over? sinds wanneer is er zo iets als een master kabel?
Of bedoel je de master aan de primary ide poort hangen? das onlogisch
je kunt ook gewoon een master device aan een secondary ide poort hangen hoor...

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2002 21:20 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 november 2002 @ 21:18:
in het bios even die ide devices in laten scannen. vervolgens detection mode veranderen van "auto" naar "dinges". Dan scant ie niet meer maar gaat ie er gewoon van uit dat die apparaten er zijn.
Niet vergeten dat je dat veranderd hebt als je een nieuwe hd aansluit hoor! :)
/me denkt dat het eerder de kabel is die verkeerd zit...

Je kunt wel leuk en aardig die jumpers omzetten, maar de ide kabel heeft ook een voorkeur ;)
Iig wel een goede tip van SLC-Axe, als je het goed instelt is het in een wip (letterlijk :P) geladen voortaan ;)

Verwijderd

Ahh, je bedoelt de kabel verkeerd om aansluiten? Dan zou het helemaal niet moeten werken geloof ik..
Maar misschien heeft het bord nu meer tijd nodig omdat de beide devices eerst met het bord moeten communiceren over wie er slaaf en meester is (>:)), in plaats van dat het bord dat zelf bepaald :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 november 2002 @ 21:23:
Ahh, je bedoelt de kabel verkeerd om aansluiten? Dan zou het helemaal niet moeten werken geloof ik..
Maar misschien heeft het bord nu meer tijd nodig omdat de beide devices eerst met het bord moeten communiceren over wie er slaaf en meester is (>:)), in plaats van dat het bord dat zelf bepaald :)
Hehe, dan werkt het wel hoor, ik kan zelf op de kabel, de master & slave nooit uit elkaar houden, maar merk wel degelijk verschil in opstarten (laden van apparatuur) als ik de kabel omdraai :o

Enfin, lijkt me nu wel opgelost met twee goede hulpjes ;) :P?

Verwijderd

Topicstarter
kabel verkeerd?? heb maar 1 kabel er bij gekregen dus zoals die past er in gestouwt

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:50
Verwijderd schreef op 27 November 2002 @ 21:45:
kabel verkeerd?? heb maar 1 kabel er bij gekregen dus zoals die past er in gestouwt
Je moet :

code:
1
 Stekker in mobo ================ Master op deze ====== Slave op deze

Stuk tussen Master en Slave is korter dan tussen stekker mobo en Master :). Stekker mobo is blauw, dan komt de master in eht midden en de Slave aan het einde :).

Verwijderd

Topicstarter
d8 ik al :P ( oops :D) , maar anders past het ook niet :( eff andere ide kabel halen dan maar.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 27 November 2002 @ 21:45:
mischien de connectors verkeerd ?

blauw = mobo
grijs = master (?)
zwart = slave (?)

master en slave weet ik niet helemaal zeker, mar blauw wel :)

• nIghtorius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-08 21:49

nIghtorius

Poef!

bij 80polige ide kabels moet de blauwe connector in de mobo.. de grijze is de slave en de zwarte de master..

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb de laatste in de mobo daarna naar de hdd die er vrijwel meteen naast hangt daarna het lange stuk naar de brander

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

met die 80 polige MOET de BLAUWE in de mobo.. de ZWARTE in de masterdevice en de GRIJZE in de slavedevice.. met de 40 polige maakt het nix uit.

Ryzen 9 5900X @ 5.1Ghz | MPG B550 GAMING CARBON | 96GB DDR4-3200 | RTX 4070TI | 2TB + 1TB m.2 SSD | 3x 1TB HDD | 1x 2TB SATA SSD | 32" G3223Q (4K/144Hz)

Verwijderd

Topicstarter
nIghtorius schreef op 27 November 2002 @ 22:12:
met die 80 polige MOET de BLAUWE in de mobo.. de ZWARTE in de masterdevice en de GRIJZE in de slavedevice.. met de 40 polige maakt het nix uit.
DAT PAST NIET :D morgen haal ik een nieuwe of me pa :P ( ben ziek )

• nIghtorius

nIghtorius

Poef!

kabel te kort :?

[ Voor 4% gewijzigd door nIghtorius op 27-11-2002 22:14 ]

Verwijderd

Topicstarter
ja, heb een chieftec kast waar de hdd zich bij de bracket bevind waar een fan voor kan en de brander in de onderste van de 4 5,25 inch bays zo paste die alleen ander krijg ik hem niet in de cdrom :(, als ik hem goed wil is ie gewoon 0.5 cm te kort.
sorry je d8 zeker dat ik die aansluit dingen bedoelde

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2002 22:19 ]

Pagina: 1