Vroeger had ik mijn puters altijd 24/7 aanstaan. 3 stuks. 2 werkmachines en 1 server, totdat....
... ik de stroomrekening kreeg.
Ruim 6500 kWh
Een maandje testen met vaker de PCs uit en de conclusie is dat de stroomrekening dan gehalveerd kan worden.
Echter, voor de internet functionaliteit van mijn servertje is dit niet handig. Het is prettig om van buitenaf te kunnen inloggen. Dus ook als ik niet thuis ben...
Een kort bezoekje aan Seagate leert dan de 4 harddisks in mijn server samen al tussen de 20 en 30 Watt aan stroom verbruiken
Ik zoek dus een extreem low power (<15 Watt) oplossing met 2 ethernet aansluitingen en heb 3 alternatieven gevonden...
1. Een Shuttle BareBone met VIA C3 processor.
2. Een IB750

Transmeta Crusoe TM3400 met dubbele ethernet aansluiting en Disk-On-Chip
3. Een StrongArm SA-1100, bijvoorbeeld zo eentje...

Die bijvoorbeeld hier is te vinden.
De server gaat Linux draaien, dus StrongArm (RISC-platform) is geen probleem.
Het wordt een always-on oplossing, maar dan vriendelijk voor mijn stroomrekening
Rekenpower is niet zo'n probleem, aangezien dit ding niets hoeft te doen.
Een oude 386, 486 of Pentium verbruikt stomweg teveel stroom.
Ik wil er geen harddisk in en liever ook geen andere draaiende onderdelen...
Toelichting op 1:
Deze constructie kost zo'n 200 Euro voor de kast en mobo en dan nog 40 euro voor een VIA C3 800MHz (met 133 MHz FSB). Op 66 MHz FSB (en dus 400 MHz) verbruikt deze chip <2 Watt...
Toelichting op 2:
Een Crusoe verbruikt < 1 Watt aan stroom. Dit zeer compacte bordje heeft 64 MB geheugen geintegreerd en een dubbele netwerkaansluiting. Kleine Disk-On-Chip erbij en deze is klaar om te gaan...
Toelichting op 3:
Dit ding draait op een 4,5 Volt batterij en gebruikt amper stroom. Echter ik heb geen kant-en-klare StrongArm oplossing met dubbele ethernet aansluiting gevonden (zonder zelf te solderen).
Mijn voornaamste vragen:
- wie heeft al een dergelijke oplossing ??
- wie weet waar ik evt een StrongArm met dubbele ethernet kan vinden ??
- wie kan evt wat zeggen over bovenstaande oplossingen...
- Hoe kan je booten van Disk-On-Chip ?? Werkt dan een beetje ?? En hoe groot moet dan ding dan zijn ??
... ik de stroomrekening kreeg.
Ruim 6500 kWh
Een maandje testen met vaker de PCs uit en de conclusie is dat de stroomrekening dan gehalveerd kan worden.
Echter, voor de internet functionaliteit van mijn servertje is dit niet handig. Het is prettig om van buitenaf te kunnen inloggen. Dus ook als ik niet thuis ben...
Een kort bezoekje aan Seagate leert dan de 4 harddisks in mijn server samen al tussen de 20 en 30 Watt aan stroom verbruiken
Ik zoek dus een extreem low power (<15 Watt) oplossing met 2 ethernet aansluitingen en heb 3 alternatieven gevonden...
1. Een Shuttle BareBone met VIA C3 processor.
2. Een IB750
Transmeta Crusoe TM3400 met dubbele ethernet aansluiting en Disk-On-Chip
3. Een StrongArm SA-1100, bijvoorbeeld zo eentje...

Die bijvoorbeeld hier is te vinden.
De server gaat Linux draaien, dus StrongArm (RISC-platform) is geen probleem.
Het wordt een always-on oplossing, maar dan vriendelijk voor mijn stroomrekening
Rekenpower is niet zo'n probleem, aangezien dit ding niets hoeft te doen.
Een oude 386, 486 of Pentium verbruikt stomweg teveel stroom.
Ik wil er geen harddisk in en liever ook geen andere draaiende onderdelen...
Toelichting op 1:
Deze constructie kost zo'n 200 Euro voor de kast en mobo en dan nog 40 euro voor een VIA C3 800MHz (met 133 MHz FSB). Op 66 MHz FSB (en dus 400 MHz) verbruikt deze chip <2 Watt...
Toelichting op 2:
Een Crusoe verbruikt < 1 Watt aan stroom. Dit zeer compacte bordje heeft 64 MB geheugen geintegreerd en een dubbele netwerkaansluiting. Kleine Disk-On-Chip erbij en deze is klaar om te gaan...
Toelichting op 3:
Dit ding draait op een 4,5 Volt batterij en gebruikt amper stroom. Echter ik heb geen kant-en-klare StrongArm oplossing met dubbele ethernet aansluiting gevonden (zonder zelf te solderen).
Mijn voornaamste vragen:
- wie heeft al een dergelijke oplossing ??
- wie weet waar ik evt een StrongArm met dubbele ethernet kan vinden ??
- wie kan evt wat zeggen over bovenstaande oplossingen...
- Hoe kan je booten van Disk-On-Chip ?? Werkt dan een beetje ?? En hoe groot moet dan ding dan zijn ??
[ Voor 3% gewijzigd door GarBaGe op 27-11-2002 20:31 ]
Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD