Toon posts:

[Muis] Vragen: AUTOCAD

Pagina: 1
Acties:
  • 235 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

ik maak véél gebruik van Autocad,
en zoek daar een fijne en goede muis voor.
Prijs is geen probleem. :7

Ik heb in een winkel tegenover Eindhoven centraal
deze trackball van Logitech geprobeerd;
die voelde wel goed aan.

Maar: terug ruilen tegen geld kon niet.
Tsja, dat vind ik wel een vernaaide voorwaarde.

Afbeeldingslocatie: http://www.logitech.com/lang/images/0/130.gif

Ik heb dus graag wat advies door ERVAREN GEBRUIKERS (!!!)...
(van muizen i.c.m. Autocad)

(de "search" vond niks bij trefwoorden van autocad i.c.m. muis)

Verwijderd

Ik denk, als hij goed in de hand ligt en je er precies mee kunt richten je hem gewoon moet kopen.
Regel gewoon dat je hem om kan ruilen tegen een andere muis als hij niet bevalt...?

• KifArU
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Tegenwoordig gebruik ik Autocad niet zo veel meer. Maar heb dat wel veel gedaan in combinatie met deze trackball. (ook eens in de search gooien?)
Zelf vind ik de combinatie heel prettig werken. Na een korte tijd wennen, kan je de bal met je duim perfect stil houden, terwijl je met je vingers de knoppen bedient.

Overigens geldt voor alle toepassingen, dat als je eenmaal gewend bent (paar dagen), het net zo werkt als een muis. Je denkt er niet meer bij na.

Verwijderd

ik moet er dagelijks mee werken en ik gebruik een gewone logitech mouseman wheel
(ik ben civiel technisch tekenaar)

enige voorwaarde die ik stel aan een muis in autocad is dat er een scollwheel opzit voor het zoomen en een middelste muisknop voor het pannen.
daar is prima mee te werken

soms gebruik ik nog wel es een digitizer maar alleen om te digitizen (die extra functies voor autocad algemeen gebruik ik nooit)

Verwijderd

Ik gebruik ook een trackball, maar voor bijvoorbeeld Photoshop (en ook AutoCAD misschien) vind ik het niet echt geschikt.

Verwijderd

Topicstarter
Nja, door met je duim te bewegen lijkt het me dat
je de beweging heel secuur kan maken... B)
...ik heb nu een MS Intellimouse Optical
maar daar kan ik niet zo goed mee richten namelijk. 8)7

Afbeeldingslocatie: http://www.americancomputech.com/images/items/ms-int-mouse-opt.jpg

• Rolf_Schootman
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11-06 15:09
De AutoCAD en Inventor tekenaars bij mij op de zaak zweren bij de Logitech Mouseman Optical Dual Sensor en de Cordless Mouseman wheel (beide van die ergonimische dingen) Deze kun je zo instellen dat je met je duim pant en met het wiel zoomt, erg logisch dus.

Verwijderd

Voor autocad (en tevens alle andere programma's) gebruik ik de razer boomslang 2000 al een jaartje (2 extra buttons aan de zijkant voor duim en pink) . Eigenlijk als gamemuis bedoeld volgens mij maar hij is super fijn (ik game eigenlijk nooit), je moet er wel eerst een weekje aan wennen (tenmiste dat was bij mij zo, ik stond op het punt hem om te ruilen). Hij is ook redelijk groot dus fijn als je grote handen hebt.

Linkje: http://www.tweakers.net/images/8558

Nou dan heb je mijn mening iig, ik denk er in ieder geval over om er nog een bij te kopen omdat ze volgens mij niet meer gemaakt worden, mocht hij ooit kapot gaan.

PS: Bedenk ook dat een goed muismatje heel veel scheelt, ik heb het liefste een superglad matje daar doet m'n muis het het beste op.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 27-11-2002 23:47 ]

• ge-flopt
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10-08 22:28
Heb die wel eens gebruikt die logitech die je hier aangeeft, vond het maar een klein dng. Zelf ben ik nog al tevreden over de trackball van microsoft. Ben wellis waar geen autocadder, maar ik denk dat je er goed mee uit de voeten kunt.

betreft een micorsoft trackball optical.
link: http://www.microsoft.com/hardware/mouse/tbo_info.asp
plaatje: Afbeeldingslocatie: http://www.microsoft.com/hardware/mouse/images/tbo_hero.jpg

Lees nu pas dat je iemand met ervaring zoekt i.c.m. autocad. Mijn ervaring is meer an algemenere aard, sorry.

[ Voor 12% gewijzigd door ge-flopt op 27-11-2002 23:42 . Reden: moet topic beter lezen voordat ik iets plaats ]

Verwijderd

mmja zoals al terecht opgemerkt werd heb je voor autocad helemaal niks aan een trackball..

werkt vervelend en niet precies genoeg.
als je gewoon een normale muis gebruikt kun je zat uit de voeten
(vergeet niet dat je in autocad een hoop met het toetsenbord doet, dit vindt ik nog steeds de beste methode, met de muis geef je de richting aan en met het toetsenbord voer je maten in)

• KifArU
  • Niet online
Dat was ik inderdaad vergeten. Veel ervaren tekenaars gebruiken hun muis links en typen met rechts op het toetsenbord.
En een trackball links gebruiken gaat erg slecht.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

de betaler vervuilt

• erieberie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-01-2010
Als autocad tekenaar gebruik ik een anir mouse

http://www.animax.no/
is er ook in drieknops versie, zeker handig bij microstation.

mijn ervaring is dat een trackball niet nauwkeurig genoeg is.
Afwisselen met een "gewone" en de bovengenoemde anir voorkomt bij mij pijn in mijn pols en "rsi"
In combinatie met een goede acad.pgp (verkorte commandos) werkt dit voor mij het beste.

Tablet en dergelijke gebruik al jaren niet meer, echte rsi bagger met meestal brakke drivers.

Tja een pointer is eigenlijk best persoonlijk.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

erieberie schreef op 29 november 2002 @ 01:02:

Tablet en dergelijke gebruik al jaren niet meer, echte rsi bagger met meestal brakke drivers.
Zeker nog nooit van Wacom gehoord?

de betaler vervuilt

• GrittyKitty
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 20-12-2021

GrittyKitty

Happy-Happy Joy-Joy

Combinatie tekentablet met (optische) muis is ook wel te doen hoor. Gebruik beide zelf, tablet voor photoshop, illustrator e.d (2d graphics) en muis voor CAD/CAM. (2d & 3d graphics).

Mijn advies als je muis gebruikt is dat je de commando's beter via toetsenbord uitvoeren (toetscombinatie) en het muis als selector. Scheelt weer minder (klik)bewegingen.

En als je tablet gebruikt, stel het dan niet te sensitief in.

Cigarette + Coffee = Breakfast of champion

• erieberie
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22-01-2010
GA!S schreef op 29 november 2002 @ 01:09:
[...]

Zeker nog nooit van Wacom gehoord?
Nee idd nooit van gehoord.
Doet er ook niet toe, ik heb nooit fijn met een tablet gewerkt en werk sinds 1992 met cad programma's bij een xtal bedrijven die elk met hun eigen systeem opzet werkten/werken.

BV met calcomp tablets waarop meteen de menu besturing van de applicatie geconfigureerd is.
Heb ik nooit prettig mee kunnen werken vanwege idd brakke drivers, en niks is irritanter dan een "plakkende" muis.

Eigenlijk ook onlogisch en typisch Autocad, een tablet met een menu en dan nog steeds een beeldscherm vol "pulldown menu commando's" en "screen menu commando's" die je dan verplicht moet gebruiken voor het selecteren van bv diameters.

Ik werk ook met Microstation typisch een pakket wat zich voor dual screen opstelling leent vanwege de floating menu structuur, veel gebruiks vriendelijker en ook een beter pakket dan Autocad, is altijd drie klikken vooruit.

Kan ik me ook bij Photoshop voorstellen.

Bottom line is dat er geen "beste" oplossing is voor een pointer.
Het is namenlijk de softwarebesturing die bepaalt hoe je het beste kunt werken.

Gewoon gebruiken wat je het prettigst vindt.

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

erieberie schreef op 29 November 2002 @ 16:40:
[...]
Gewoon gebruiken wat je het prettigst vindt.
Ben ik helemaal met je eens, maar de Wacom tablets van nu zijn echt NIET te vergelijken met de Calcomp tablets van ooit. Ik kan me je afkeer heel goed voorstellen, maar de meeste problemen die jij noemt zijn niet meer van deze tijd.
Dat je op basis van persoonlijke voorkeur liever geen tablet wil is natuurlijk prima. :)

de betaler vervuilt

• maratropa
  • Niet online
ik raad ook erg een graphire aan.

specs

Verwijderd

ik werk al jaren met autocad en ik vind persoonlijk de logitech dual optical muis en de mx500 erg fijn en precies werken, de extra duimknop(pen) is ook handig voor pan enzo hoef je je wieltje daar niet voor te gerbuiken
lijkt me sowieso het handigst als je ff in een winkel de vorm probeert, of de muis goed in de hand ligt want daar gaat het toch om

• Sander0105
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-08 23:25
Ik vind mijn logitech dual optical wel erg lekker werken. Ben nu ook aan het kijken naar een trackball. Vind de nieuwe van logitech wel lekker, bedien je de bal met je vingers ipv duim, wat toch weer wat pijn in je duim scheelt omdat deze meestel vrij geforceerd beweegt.

KnowYourBeans

• Sv3n
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
zo'n ding heeft mijn vader ook, werkt ook met autocad, maar vind et heel lastig, heel onprecies

Last.fm
Films!

Verwijderd

sv3n schreef op 29 November 2002 @ 23:38:
[...]

zo'n ding heeft mijn vader ook, werkt ook met autocad, maar vind et heel lastig, heel onprecies
idd ik heb ook een wacom (die A3 versie) maar ik gebruik em alleen waarvoor ie gemaakt is..

als digitizer dus niet als muis

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 29-11-2002 23:40 . Reden: typo ]

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Verwijderd schreef op 29 november 2002 @ 23:40:
[...]

idd ik heb ook een wacom (die A3 versie) maar ik gebruik em alleen waarvoor ie gemaakt is..

als digitizer dus niet als muis
Volgens mij is dat ding gemaakt als "pointing device".

de betaler vervuilt

Verwijderd

GA!S schreef op 29 november 2002 @ 23:52:
[...]

Volgens mij is dat ding gemaakt als "pointing device".
Mmja in sommige programma's wel maar mijn mening is dat er in autocad voor dagelijks gebruik niet mee te werken is als 'muis' zijnde

misschien had ik m'n vorige post wat beter moeten onderbouwen idd

• GA!S
  • Niet online

GA!S

295 g/km

Verwijderd schreef op 29 november 2002 @ 23:55:
[...]

Mmja in sommige programma's wel maar mijn mening is dat er in autocad voor dagelijks gebruik niet mee te werken is als 'muis' zijnde

misschien had ik m'n vorige post wat beter moeten onderbouwen idd
;)

Ik heb er persoonlijk niet zo'n moeite mee. Krijg zelfs last aan mijn pols bij alles wat ook maar een beetje op een muis lijkt. Persoonlijk kan ik nog geen uur met een muis werken, maar met een Wacom draai ik rustig >16 uur per dag. Heb geloof ik rare polsen, de enige muis die ik wel prettig vind is een Razer Boomslang :P

de betaler vervuilt

Pagina: 1