[Scada / HMI] Wat is het ??

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23:23
Hoi,

Voor school kreeg ik de opdracht dat ik moet uitzoeken in hoeverre scada en HMI toepasbaar zijn in de organisatie waar ik stage loop. Heel leuk, als ik zou weten wat het is. In mn schoolboeken is niks te vinden en op internet ook al niet, alleen wat vage benamingen, maar niet wat het inhoudt oid.

Ik ben er inmiddels achter dat het iets te maken heeft met bepaalde "eisen" waaraan een softwarepakket dan aan zou moeten voldoen (vandaar /14) maar veel verder dan dat ben ik nog niet gekomen.

Kan iemand mij duidelijk vertellen of een link geven naar wat scada en HMI is. Scada schijnt ook iets met DCS te maken te hebben. En wat dat is? Dat vraag ik me nou ook af....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:49
Euhm.... je krijgt op school huiswerk waarvan je niet eens weet wat het is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
MisterData schreef op 27 November 2002 @ 20:18:
Euhm.... je krijgt op school huiswerk waarvan je niet eens weet wat het is?
Ja, dat is onze school *D

:(

• pkouwer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-06 06:39
Scada is een pakket voor besturingstechniek e.d. Google eens op scada zou ik zeggen en je staat versteld van het resultaat

• drm
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

offtopic:
Heb even de vrijheid genomen je topictitel wat duidelijker te maken

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

• Dennis
pkouwer schreef op 28 november 2002 @ 09:49:
Scada is een pakket voor besturingstechniek e.d. Google eens op scada zou ik zeggen en je staat versteld van het resultaat
Dat heb ik al gedaan, alleen is het me niet helemaal duidelijk. Zijn het nou richtlijnen of is het gewoon een softwarepakket :?

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Volgens mij is Scada een pakket (software)

tenminste zoek maar eens in google op "download scada"

Maar ik ken het niet...

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• EPRs
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 19:10
Scada zijn visualisatie pakketen, software, voor de industrie (meestal proces industrie)
vb: Wizcon, FactoryLink

HMI, staat voor Human Machine Interface. Je moet hierbij denken aan bedieningterminals.
vb: OP7 van Siemens

EPRs

• Scare360
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 31-12-2024
Jij bent toch geen HIO'er die CIM ff haalt in zijn stage door een alternatief opdrachtje ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marenk_vos
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-06-2023
www.pro-face.com Dit is een fabrikant van touchscreens, deze bevatten of zelf een PLC (programmable logic controller) Dit is de processor van een besturingssysteem in de zin van een machine van een fabriek of besturing van een cola-automaat o.i.d.

Er is de behoefte om dit visueel te zien bijvoorbeeld hoeveel druk staat er op een pomp of hoeveel kilo op een schaal van 0-1000 met een bewegend balkje wordt er gepompt.

Dit wordt met een scada pakket gedaan, daarmee maak je de HMI, Human Machine Interface

www.scada.nl is ook info te vinden.

(toevallig werk ik als HIO-afgestudeerde bij een elektotechnisch bedrijf en heb ik dus ook te maken met PLC-programmeren en het programmeren van touchscreens, HMI's)

Dell XPS 17 Intel i7 2630 Nvidia GT555 3Gb Hd1: OCZ Vertex 2 SSD 60 GB Hd2: 500Gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marenk_vos
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 29-06-2023
ff nog een aanvulling scada is er vooral op gericht om de gegevens bij te houden dus met een dbms voor het 'hogere management' dus storings/productiegegevens

Dell XPS 17 Intel i7 2630 Nvidia GT555 3Gb Hd1: OCZ Vertex 2 SSD 60 GB Hd2: 500Gb

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis
Heel erg bedankt voor de reacties, het is me nu iets duidelijker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• farlane
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:15
SCADA = System Control And Data Aquisition

Somniferous whisperings of scarlet fields. Sleep calling me and in my dreams i wander. My reality is abandoned (I traverse afar). Not a care if I never everwake.

Pagina: 1